قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟

قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟

در این مقاله از مجله علمی داروکده به بررسی خواص مولتی ویتامین در جنبه‌های مختلف مرتبط با سلامتی می‌پردازیم.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 شهریور 1403

0

eye icon

قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟

مولتی ویتامین ها مکمل هایی حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند. این مکمل ها به منظور جبران کمبودهای تغذیه ای و بهبود سلامت عمومی مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله، به بررسی خواص مولتی ویتامین مینرال، گروه های هدف مصرف این مکمل ها، خواص مولتی ویتامین در شرایط مختلف از جمله خواص مولتی ویتامین در بارداری، خواص مولتی ویتامین در بدنسازی و همچنین عوارض مصرف بیش از حد مولتی ویتامین خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مولتی ویتامین شامل چه ویتامین هایی است؟
  • چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟
  • خواص مولتی ویتامین مینرال
  • خواص مولتی ویتامین برای مردان
  • خواص مولتی ویتامین برای زنان
  • خواص مولتی ویتامین در بارداری
  • خواص مولتی ویتامین در بدنسازی
  • قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟
  • زمان مصرف قرص مولتی ویتامین
  • عوارض مصرف بیش از حد مولتی ویتامین

مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

مولتی ویتامین شامل چه ویتامین هایی است؟

مکمل های مولتی ویتامین به طور کلی می توانند شامل ویتامین های محلول در آب (ویتامین های خانواده B و ویتامین C) و ویتامین های محلول در چربی(A ,D ,E ,K) باشند.

مینرال ها یا همان مواد معدنی به کار رفته در مکمل های مولتی ویتامین نیز بسته به مورد مصرف مکمل و گروه هدف استفاده، می توانند عناصری همچون کلسیم، آهن، زینک، منیزیم، مس، منگنز، ید، سلنیوم و یا سایر مواد معدنی را شامل شوند.

لازم به ذکر است که مکمل های مولتی ویتامین مینرال، بسته به مورد مصرف مکمل، گروه هدف و شرکت سازنده می توانند ترکیبات متفاوتی داشته باشند.

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟

با توجه به اهمیت تأمین نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت عمومی و عملکرد بدن، در صورتی که دریافت ریزمغذی های ضروری از طریق رژیم غذایی کافی نباشد، مکمل یاری ضرورت پیدا می کند.

مصرف مولتی ویتامین ها از 6 ماهگی امکان پذیر است و تمامی افراد در طول زندگی ممکن است در دوره هایی بنابر نظر پزشک معالج، نیاز به دریافت ریزمغذی ها از طریق مکمل پیدا کنند. اما به طور کلی گروه های زیر به عنوان گروه های هدف برای مکمل یاری در نظر گرفته می شوند:

  • افرادی که رژیم های غذایی محدودی دارند

  • افراد دارای رژیم غذایی گیاهخواری

  • زنان باردار و شیرده

  • ورزشکاران

  • سالمندان

  • افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند مانند بیماری هایی که بر جذب ویتامین ها و مواد معدنی اثر می گذارند.

 

خواص مولتی ویتامین مینرال

در این قسمت به بررسی خواص مولتی ویتامین در زمینه های مختلف مرتبط با سلامتی می پردازیم.
 

- افزایش انرژی

ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌عنوان کاتالیزورهای بیولوژیکی، نقش بسیار مهمی در تولید انرژی و عملکرد صحیح بدن دارند. کمبود هر یک از این ریزمغذی ها می‌تواند به کاهش انرژی، خستگی و سایر مشکلات سلامتی منجر شود. 

از مهمترین ویتامین ها و مواد معدنی مؤثر در بهبود انرژی در دسترس و کاهش خستگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین‌های گروه B مانند B1 ،B2 ،B3 ،B6 و B12 که در فرآیند تولید انرژی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها نقش اساسی دارند و به تبدیل مواد مغذی به ATP (انرژی سلولی) کمک می‌کنند.

  • ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می‌کند که برای تولید انرژی در سلول‌ها ضروری هستند. همچنین، ویتامین D با برخی از هورمون‌های مرتبط با انرژی در تعامل است.

  • آهن برای حمل اکسیژن در خون و تولید انرژی در سلول‌ها مورد نیاز است. کمبود آهن می‌تواند به کاهش تولید انرژی و خستگی منجر شود.

  • منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی در بدن از جمله واکنش‌هایی که برای تولید انرژی ضروری هستند، نقش دارد و برای تولید ATP ضروری است.

سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون ویتامین C، روی و کروم نیز در تولید انرژی نقش دارند.

- ساخت سلول های خونی

ویتامین های B12 ،B9 یا اسیدفولیک و B6 و مواد معدنی همچون آهن که در تولید هموگلوبین نقش دارد، مس، منیزیم و زینک از جمله ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای تولید سلول‌های خونی سالم و کارآمد هستند.

ویتامین C که بهبود جذب آهن کمک می کند نیز در این فرآیند نقش دارد.

کمبود هر یک از این ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند منجر به ایجاد انواع مختلف کم‌خونی شود.

کم‌خونی به معنی کاهش تعداد گلبول‌های قرمز یا کاهش هموگلوبین در خون است و با علائمی همچون خستگی، ضعف، رنگ‌پریدگی و تنگی نفس نمود میابد.

- بهبود عملکرد سیستم ایمنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی به عنوان اجزای ضروری برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شناخته می شوند و در فرآیندهای مختلفی از جمله ساخت سلول‌های دفاعی، پاسخ به عفونت و ترمیم بافت‌ها نقش دارند.

از مهمترین ویتامین های مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی می توان به ویتامین های  C و E که اثرات آنتی اکسیدانی دارند، ویتامین D، ویتامین A و ویتامین B6 اشاره کرد.

مواد معدنی همچون زینک که برای رشد و تکثیر سلول‌های ایمنی ضروری است، سلنیوم و مس نیز در حفظ سلامت و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن دخیل هستند.

کمبود هر یک از این ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها منجر شود.

- پوست، مو و ناخن

ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش اساسی در سلامت پوست، مو و ناخن ایفا می‌کنند. این مواد مغذی در فرآیندهای مختلفی مانند رشد سلولی، تولید پروتئین و ترمیم بافت‌ها دخیل هستند.

ویتامین هایی همچون ویتامین A که برای کمک به رشد سلولی، تولید کلاژن و حفظ یکپارچگی پوست ضروری است، ویتامین C، به عنوان یک آنتی اکسیدان و کوفاکتور در سنتز کلاژن، ویتامین B7 یا بیوتین، ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید و ویتامین E در حفظ سلامت و بهبود کیفیت پوست، مو و ناخن و کنترل ریزش مو نقش دارند.

زینک، سلنیوم و آهن نیز از جمله مینرال های مرتبط با سلامت پوست و مو محسوب می شوند.

تأمین نیاز به این ترکیبات، می تواند به کنترل و بهبود ریزش مو ناشی از کمبود کمک کند.

- سلامت و استحکام استخوان ها

کلسیم عنصر اصلی تشکیل ‌دهنده استخوان‌ها و دندان‌ها است.

این ماده معدنی به همراه فسفر، ساختار کریستالی هیدروکسی‌آپاتیت را تشکیل می‌دهد که به استخوان‌ها استحکام می‌بخشد.

ویتامین D نیز در کمک به بهبود جذب کلسیم از روده نقش دارد و به تنظیم سطح کلسیم خون کمک می کند. در کنار این ترکیبات، دریافت ویتامین K که به رسوب کلسیم در استخوان و فرآیند استخوان سازی کمک می کند نیز ضروری است.

همچنین از دیگر ترکیبات معدنی شرکت کننده در ساختار استخوان ها می توان به منیزیم و زینک اشاره کرد.

کمبود هر یک از این ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به پوکی استخوان، نرمی استخوان و سایر مشکلات استخوانی منجر شود.

یکی از خواص مولتی ویتامین برای کودکان، به ویژه در سنین رشد، تأمین نیاز به این ریزمغذی ها به منظور حفظ و ارتقاء سلامت و رشد استخوانی است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نقش کلسیم در سیستم اسکلتی، مطالعه مقاله با عنوان "کلسیم و سلامت استخوان" تألیف و ترجمه خانم دکتر الهه عبدالهی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند مفید باشد و به شما پیشنهاد می شود.

 

- سلامت و بهبود عملکرد عضلات

ویتامین‌ها و مواد معدنی در جنبه های مختلفی مانند تولید انرژی، انقباض عضلانی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و انتقال سیگنال‌های عصبی نقش دارند و به طور کلی برای عملکرد صحیح عضلات ضروری هستند.

منیزیم یکی از مهمترین مواد معدنی دخیل در سلامت سیستم عضلانی است و برای کمک به بهبود عملکرد عضلات و رفع اسپاسم و گرفتگی ماهیچه ها کاربرد دارد.

گرفتگی عضلانی یک علامت مهم کمبود شدید و مزمن منیزیم است. مکمل یاری با منیزیم برای کمک به بهبود گرفتگی عضلات در افراد دارای کمبود می تواند مفید باشد، اما در مورد اثر منیزیم بر کاهش گرفتگی عضلانی در افرادی که کمبود منیزیم ندارند، شواهد کمی وجود دارد.

همچنین منیزیم می تواند در اسپاسم عضلانی دوران بارداری نیز کمک کننده باشد.

کلسیم، زینک، ویتامین D و پتاسیم از دیگر ترکیبات مؤثر در سلامت عضلات هستند.

کمبود هر یک از این ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند با ضعف عضلانی، خستگی زودرس، گرفتگی عضلات و کاهش عملکرد عضلانی مرتبط باشد.

- سیستم عصبی و عملکرد مغز

ویتامین های گروه B ،C و E و مواد معدنی همچون منیزیم، کلسیم، زینک و آهن از جمله ریز مغذی های مرتبط با سلامت سیستم عصبی و عملکرد مغز هستند.

ویتامین D نیز در رشد سلول‌های عصبی، تقویت حافظه و کاهش التهاب در مغز نقش داشته و در کمک به بهبود برخی بیماری‌ های دستگاه عصبی مانند آلزایمر و ام اس نقش دارد.

برخی مکمل ها علاوه بر مولتی ویتامین و مینرال، ترکیبات دیگری همچون امگا 3، کولین و فسفاتیدیل سرین و یا ترکیبات گیاهی را برای بهبود اثربخشی در این زمینه دارا هستند. 

عدم تأمین نیاز به هر کدام از این موارد و ایجاد کمبود، اختلالات عصبی، کاهش عملکرد شناختی، افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات عصبی را به دنبال خواهد داشت.

مطالعات به اثر منیزیم در کنار ویتامینB6  برای کمک به تسکین شدت و حملات میگرن نیز اشاره کرده اند.

 

- سیستم قلبی - عروقی

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت قلب و عروق بسیار حیاتی هستند. تنظیم فشار خون، کاهش التهاب، بهبود گردش خون و جلوگیری از تشکیل لخته از جمله خواص مولتی ویتامین مینرال در سلامت قلب و عروق است.

ویتامین های E ،C ،K1 و ویتامین D در کنار ویتامین های گروه B، که یکی از فواید آنها کمک به کاهش هموسیسئین خون است، در کمک به کاهش التهاب، تنظیم فشار خون، بهبود گردش خون، جلوگیری از ایجاد لخته خون، تنظیم عملکرد قلب و عروق و کاهش ریسک بیماری های قلبی حائز اهمیت اند.

منیزیم و کلسیم که در فرآیند انقباضات عصله قلبی نقش دارند در کنار پتاسیم از دیگر ترکیبات این دسته به شمار می روند.

ترکیبات دیگری همچون کوآنزیم کیوتن و امگا 3 نیز به این منظور می توانند در مکمل های مولتی ویتامینی به کار برده شوند.

 

- تقویت چشم و بینایی

ویتامین‌ها و مواد معدنی در فرآیندهای مختلفی مانند محافظت از سلول‌های چشم در برابر آسیب، بهبود جریان خون در چشم و حفظ سلامت شبکیه نقش دارند.

شاخص ترین ترکیبات مرتبط با سلامت چشم و بینایی، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E هستند. زینک نیز برای حفظ سلامت شبکیه چشم و جلوگیری از دژنراسیون ماکولا (زوال لکه زرد) ضروری است.

در کنار این میکرونوترینت ها، ترکیباتی همچون امگا 3، لوتئین و زآگزانتین نیز برای حفظ سلامت چشم مورد استفاده قرار می گیرند.

کمبود های تغذیه ای می توانند با مشکلاتی همچون شب کوری، خشکی چشم، آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و مشکلات عصب بینایی در ارتباط باشد.

مواردی که به عنوان خواص مولتی ویتامین مینرال ذکر شد، می تواند در تمامی افراد عمومیت داشته باشد. اما مولتی ویتامین ها و مواد معدنی می توانند اثرات ویژه ای در مردان و زنان نیز داشته باشند. در این قسمت از مقاله به بررسی این فواید می پردازیم.

 

خواص مولتی ویتامین برای مردان 

املاحی همچون زینک و سلنیوم در بهبود قوای جنسی آقایان نقش دارند.

زینک به افزایش میل جنسی و قدرت باروری در مردان کمک می کند. بیشترین میزان زینک در مردان در غده پروستات وجود داشته و در تمامی مراحل باروری از جمله متابولیسم هورمونی، عملکرد غده پروستات، تشکیل و تحرک اسپرم نقش دارد. تأمین زینک مورد نیاز به بهبود سطح تستوسترون پایین تر از حد نرمال کمک می کند.

سلنیوم نیز نقش مهمی در ساخت هورمون تستوسترون، فرآیند تولید اسپرم، تحرک اسپرم و باروری آن و بهبود میل جنسی دارد و به طور کلی بر سیستم تولید مثل مردان اثرگذار است.

در فرآیند بلوغ اسپرم، سلنوپروتئین ها، نقش محافظت از اسپرم ها را در برابر استرس اکسیداتیو بر عهده دارند و تضمینی برای حیات اسپرم ها هستند.

ویتامین های D ،E و C نیز بر سلامت سلول های جنسی آقایان اثرگذارند.

یکی از تفاوت های مکمل مولتی ویتامین مینرال اختصاصی آقایان با مکمل های عمومی، دوز آهن مورد استفاده است.

با توجه به عدم نیاز آقایان به مکمل یاری آهن (مگر در شرایطی که تشخیص پزشک معالج باشد)، مولتی ویتامین مینرال آقایان فاقد آهن و یا دارای دوز پایینی از آهن هستند.

انواعی از بهترین قرص مولتی ویتامین برای مردان در داروخانه آنلاین داروکده موجود و قابل دسترسی است.

 

خواص مولتی ویتامین برای زنان

ویتامین های D ،E، گروه B به خصوص ویتامین های B6 ،B12 و فولیک اسید و املاحی همچون زینک، آهن و منیزیم نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت کلی بدن و به تبع آن، عملکرد جنسی زنان ایفا می‌کنند.

براساس مطالعات صورت گرفته، مکمل های منیزیم و ویتامینB6  برای کمک به تسکین علائم سندروم قبل از قاعدگی اثرات مفیدی نشان داده اند.

با توجه به اینکه یکی از مشکلات رایج بانوان سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان PCOS است، ترکیباتی همچون کروم که به کاهش مقاومت به انسولین و بهبود حساسیت سلول ها به انسولین کمک می کند و همچنین ویتامین B9 یا فولیک اسید برای تنبلی تخمدان می توانند کمک کننده باشند.

اینوزیتول نیز دیگر ترکیب مؤثر در بهبود عملکرد تخمدان در بانوان است که معمولا در ترکیبات مکمل های اختصاصی بانوان در کنار مولتی ویتامین و مینرال وجود دارد.

محصولات متنوعی به عنوان بهترین قرص مولتی ویتامین برای زنان در داروکده موجود است.

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در رابطه با سایر ترکیبات مؤثر در سلامتی بانوان، مقاله "فواید قرص امگا 3 برای زنان" به شما پیشنهاد می شود. 

 

خواص مولتی ویتامین در بارداری

نیاز بدن به برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری افزایش می یابد. مصرف مولتی ویتامین مخصوص بارداری می تواند به تأمین نیازهای مادر و جنین کمک کند و خطر بروز برخی عوارض بارداری را کاهش دهد.

از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی در بارداری می توان فولیک اسید، یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای زنان باردار که در جلوگیری از نقص‌ لوله عصبی جنین مانند اسپینا بیفیدا نقش دارد، آهن، کلسیم، ویتامین D، ویتامین B12، ید، منیزیم و زینک را نام برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین زمان مصرف مکمل ها در این دوران، مطالعه مقاله با عنوان "بهترین زمان مصرف مولتی‌ ویتامین برای بارداری" خالی از لطف نیست.

 

خواص مولتی ویتامین در بدنسازی

بدنسازان به دلیل فعالیت بدنی شدید و نیاز به ترمیم عضلات، به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند. مصرف مولتی ویتامین ورزشی می تواند به بهبود عضله سازی، افزایش تولید انرژی و کاهش خستگی، ارتقاء عملکرد ورزشی، افزایش قدرت عضلانی، تسریع ریکاوری و تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

مصرف مکمل های مولتی ویتامین مینرال به طور مستقیم باعث چاقی نمی شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از مصرف مولتی ویتامین افزایش وزن جزئی را تجربه کنند. این افزایش وزن معمولاً به دلیل بهبود اشتها و افزایش جذب مواد مغذی است.

 

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال به عوامل مختلفی از جمله ترکیبات موجود در مکمل، هدف از استفاده، شرایط جسمی فرد، داروها و یا مکمل های دیگر فرد بستگی داشته و بهتر است توسط پزشک معالج، متخصص تغذیه و یا داروساز و با توجه به شرایط هر فرد تعیین شود. 

اما به طور کلی بهتر است مکمل های حاوی ویتامین های محلول در چربی، همراه با غذا استفاده شوند. مصرف مکمل های حاوی ویتامین های گروه B نیز در ابتدای روز، به دلیل اثر بر افزایش انرژی، مناسب تر به نظر می رسد.

مصرف روزانه مولتی ویتامین و یا شیوه دیگر مصرف نیز بهتر است بر اساس شرایط فرد توسط پزشک تعیین شود.

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در این رابطه، مقاله با عنوان "بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس" به شما پیشنهاد می شود.

 

عوارض مصرف بیش از حد مولتی ویتامین

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای را به همراه داشته باشد، بنابراین استفاده بیشتر از میزان توصیه شده از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال توصیه نمی شود. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • اختلالات گوارشی: مانند تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست، از دست دادن اشتها

  • تغییرات در رنگ پوست: مانند زردی پوست یا چشم ها

  • مشکلات کلیوی: در موارد شدید، مصرف بیش از حد برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

  • تداخل با داروهای دیگر

 

سخن پایانی

در این مقاله کوشیدیم تا نکات مهمی در رابطه با خواص عمومی مولتی ویتامین و مینرال و فواید اختصاصی آن در زنان و مردان به شما ارائه دهیم. همچنین نکاتی نیز در رابطه با اهمیت مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال در بارداری و بدنسازی، بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و عوارض مصرف بیش از حد این مکمل ها بیان نمودیم.

انواعی از بهترین مکمل های مولتی ویتامین و مینرال ایرانی و خارجی همراه با تضمین اصالت و بهترین قیمت در داروخانه آنلاین داروکده در دسترس هستند. داروکده اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور است که فعالیت خود را از سال 1388 آغاز نموده و از پشتوانه داروخانه مرکزی جمالزاده برخوردار است.

امیدواریم مقاله " قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با خواص مولتی ویتامین، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )