بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

در این مقاله سعی کرده‌ایم که به بررسی بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس در کودکان، مردان، زنان و در شرایطی همچون ریزش مو، بدنسازی و چاقی بپردازیم.

مهشید رضائی

نویسنده: مهشید رضائی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 خرداد 1403

1K

eye icon

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

قرص زینک پلاس از جمله مکمل‌هایی است که فواید بسیاری برای بدن دارد. با توجه به مزایای متنوع زینک پلاس، افراد به طور فزاینده‌ای تمایل دارند که مکمل‌های زینک پلاس را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

دانستن زمان بهینه برای مصرف مکمل زینک پلاس که می‌تواند در اثربخشی و جذب آن در بدن اثرگذار باشد، مسئله‎‌ای حائز اهمیت است.

در این مقاله، بهترین زمان مصرف قرص‌ زینک پلاس را برای به حداکثر رساندن فواید آن و حمایت از سلامت و تندرستی، در شرایط گوناگون بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- قرص زینک پلاس چیست؟
- قرص زینک پلاس برای چی خوبه؟
- زمان مصرف قرص زینک پلاس
- زمان مصرف قرص زینک پلاس برای کودکان
- زمان مصرف قرص زینک پلاس برای مردان
- زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم‌ها
- زمان مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو
- زمان مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی
‌- زمان مصرف قرص زینک پلاس برای بدنسازی
زمان مصرف قرص زینک پلاس قهوه‌ای

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

قرص زینک پلاس چیست؟

قرص‌ زینک پلاس نوعی مکمل غذایی است که به طور معمول حاوی زینک به همراه ویتامین‌های گروه B و C است. در برخی برندها علاوه بر ویتامین‌های فوق، از مواد معدنی و دیگر مواد مغذی نیز در قرص‌های زینک پلاس استفاده شده است. 
 

از بهترین برندهای مکمل زینک پلاس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 

زینک پلاس 10 میلی گرم یوروویتال
زینک پلاس بیوتین 5000 مگنوم
زینک پلاس اکسترا استرنگ بایوفرمولا
زینک پلاس و ب کمپلکس مای نوتریشن
زینک پلاس ویتامین سی نکستایل
زینک پلاس مولتی پدیابست
زینک پلاس سوپرابیون

 

قرص زینک پلاس برای چی خوبه؟

قرص زینک پلاس در میان عموم بیشتر به عنوان مکملی جهت تقویت پوست، مو و ناخن شناخته شده است. اما، زینک پلاس می‌تواند فواید گسترده‌ای برای سلامتی داشته باشد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:
 

- کمک به تقویت سیستم ایمنی
- کمک به رشد و تکامل کودکان 
- کمک به تنظیم هورمون‌ها و سلامت باروری
- تشکیل و معدنی شدن استخوان
- کمک به بهبود زخم و ترمیم بافت
- آنتی اکسیدان و مقابله با رادیکال‌های آزاد
 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مینرال زینک، مطالعه مقاله "همه چیز درباره زینکتالیف و ترجمه دکتر الهه عبدالهی، پیشنهاد می‌شود.

 

زمان مصرف قرص زینک پلاس

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس می‌تواند بسته به نیاز و شرایط فردی متفاوت باشد. 

در برخی منابع به مصرف مکمل زینک 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا اشاره شده است. این مسئله تا حدی به این دلیل است که برخی مواد مغذی می‌توانند مانع جذب زینک شوند. اما پیشنهاد می‌شود در صورتی که دستگاه گوارش حساسی دارید، قرص زینک پلاس را همراه با غذا و معده پر مصرف نمایید تا احتمال بروز ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی به حداقل برسد. 

توجه داشته باشید که محصولات لبنی غنی از کلسیم، مانند شیر و پنیر، ممکن است در صورت مصرف همزمان با زینک جذب آن را مهار نمایند و غذاهای پر فیبر، مانند غلات کامل، لوبیا و برخی سبزیجات، ممکن است حاوی فیتات باشند که می‌توانند به زینک متصل شده و جذب آن را کاهش دهند. بنابراین، توصیه می‌شود این غذاها را در زمان متفاوتی نسبت به مکمل زینک پلاس مصرف کنید تا جذب این مکمل را به حداکثر برسانید.

چنانچه مکمل‌های دیگری مصرف می‌کنید که ممکن است با زینک تداخل داشته باشند، مانند کلسیم یا آهن، زمان مصرف این مکمل‌ها را برای جلوگیری از تداخلات احتمالی و بهینه‌سازی جذب در نظر بگیرید.


بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس ب کمپلکس با توجه به اثرات ویتامین‌های گروه B بر متابولیسم و سطح انرژی، در طول روز است. در نظر داشته باشید که ایجاد یک روال ثابت برای مصرف مکمل‌های زینک پلاس می‌تواند به شما کمک کند که مصرف منظم آنها را به خاطر بسپارید و اثربخشی آنها را بهینه کنید.

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای کودکان

زینک به عنوان یک ماده مغذی حیاتی برای کودکان شناخته شده است و نقشی اساسی در فرآیندهای بیولوژیکی ضروری مانند رشد سلولی، تمایز و متابولیسم دارد. کمبود این ریزمغذی می‌تواند مانع رشد دوران کودکی شود و توانایی بدن در دفع عفونت‌ها را کاهش دهد.

بسیاری از کودکان ممکن است به دلیل عواملی همچون کم اشتهایی، بد غذایی و تنوع غذایی محدود، در به دست آوردن مواد مغذی کافی مانند زینک از رژیم غذایی خود دچار مشکل شوند. در چنین شرایطی، استفاده از مکمل‌های زینک پلاس می‌تواند برای سلامت و رفاه کلی کودک مفید واقع گردد.

در کنار طراحی زینک پلاس به صورت قرص و کپسول، امروزه شربت‌های زینک پلاس نیز به صورت گسترده توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده‌اند که به دلیل داشتن طعم مطلوب و سهولت مصرف، بیشتر مورد توجه و پذیرش کودکان واقع می‌شوند. 

علیرغم اینکه اکثر تولید کنندگان دستورالعمل‌هایی را در خصوص دوز و روش مصرف زینک پلاس برای کودکان در گروه‌های سنی مختلف بر روی بسته بندی محصول ارائه می‌دهند، توصیه می‌شود با پزشک در این خصوص مشورت کنید تا بر اساس شرایط و نیازهای خاص کودک شما بهترین دوز و روش مصرف مشخص گردد. 


 

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای مردان

مطالعات نشان داده‌اند که زینک برای حمایت از تولید اسپرم، افزایش کیفیت اسپرم و تنظیم متابولیسم تستوسترون در مردان بسیار مهم است. سطوح پایین زینک با کاهش تعداد اسپرم، اختلال در تحرک و کاهش باروری مرتبط است. علاوه بر این، زینک برای حفظ سلامت پروستات در مردان حیاتی است، زیرا غده پروستات حاوی مقادیر قابل توجهی زینک است که به ساختار و عملکرد آن کمک می‌نماید. اطمینان از مصرف کافی زینک ممکن است در کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با پروستات کمک کننده باشد.

آقایان می‌توانند زینک را از طریق یک رژیم غذایی متعادل و متنوع به دست آورند، اما در صورت مصرف مکمل زینک پلاس، می‌توانند آن را در هر زمانی از روز مصرف کنند. با این حال، در صورت بروز عوارض جانبی مانند حالت تهوع، درد معده و ...، مصرف زینک پلاس همراه با وعده غذایی اصلی و آب کافی برای بهبود تحمل توصیه می‌شود.

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم‌ها

زینک نقش مهمی در رشد طبیعی و عملکرد بهینه سیستم تولید مثل زنان دارد و شامل فرآیندهای حیاتی مانند تخمک گذاری و تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود. علاوه بر این، زینک در تسهیل بلوغ تخمک، مرحله‌ای مهم برای لقاح موفق، ضروری است. کمبود این ماده معدنی کلیدی می‌تواند به صورت چرخه‌های قاعدگی نامنظم، اختلال در رشد تخمک و کاهش نرخ باروری در زنان ظاهر شود.

زینک علاوه بر عملکرد تولید مثلی، برای سلامت استخوان‌ نیز ضروری است و به تشکیل استخوان و معدنی شدن آن کمک می‌نماید و در عین حال از استحکام و انعطاف پذیری استخوان‌ها حمایت می‌کند. سنتز کلاژن، پروتئین پایه‌ای که استخوان‌ها را تقویت می‌کند، توسط زینک تسهیل می‌شود. 

خطر ابتلا به کاهش تراکم و پوکی استخوان در دوران یائسگی با کاهش سطح استروژن، افزایش می‌یابد. زینک در متابولیسم استروژن نقش دارد و به طور بالقوه به حفظ تعادل هورمونی در دوران یائسگی کمک می‌کند. همچنین، خواص ضد التهابی آن باعث تسکین علائم رایج یائسگی مانند درد و التهاب مفاصل می‌شود و بهزیستی کلی را در طول این مرحله از زندگی تقویت می‌کند.

بنابراین استفاده از مکمل زینک پلاس می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بهبود شرایط ذکر شده باشد. بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم‌ها 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا، با فاصله از مکمل‌های کلسیم و آهن است.

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو

زینک از محبوب‌ترین و پر کاربرد‌ترین مکمل‌ها جهت تقویت مو است. عدم تعادل هورمونی می‌تواند ریزش مو را تسریع کند. این ماده معدنی ضروری در تنظیم هورمون‌ها، به ویژه در مدیریت سطوح آندروژن‌هایی مانند تستوسترون تاثیر می‌گذارد. همچنین زینک در تقویت عملکرد بهینه فولیکول‌های مو و تقویت رشد رشته‌های جدید و درخشان و در تولید کراتین، پروتئین پایه‌ای که در ساختار و انعطاف پذیری مو نقش دارد، حائز اهمیت است.

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو، همانند آنچه که پیش‌تر به آن اشاره شد با معده خالی است. اگر با مصرف زینک پلاس دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، مصرف همراه با وعده غذایی گزینه بهتری است.

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی

زینک نقش مهمی در عملکرد آنزیم‌ها و تنظیم متابولیک دارد و تعدیل کننده قابل توجهی در اشتها و رفتارهای غذایی است. پیشنهاد شده است که کمبود زینک خون از طریق کاهش ترشح انسولین در مقاومت به انسولین و چاقی اثرگذار است. زینک عملکردهای مهمی در تنظیم اشتها دارد و می‌تواند مصرف غذا را با افزایش تولید لپتین و متعاقبا کاهش نوروپپتید Y هیپوتالاموس، کاهش دهد. از طرفی زینک می‌تواند با فعال کردن نوعی گیرنده خاص در سیستم عصبی روده و افزایش تحرک دستگاه گوارش با افزایش تولید سروتونین و گالانین، مصرف غذا را افزایش دهد.

برخی افراد معتقدند که بعد از مصرف مکمل زینک دچار افزایش اشتها و چاقی شده‌اند، اما می‌توان گفت که افزایش وزن بدن تحت تاثیر عوامل مختلفی است و این مسئله که زینک به تنهایی منجر به افزایش اشتها و چاقی گردد، در مطالعات علمی به طور قطعی اثبات نگردیده است.

به طور کلی، چنانچه به دنبال مصرف مکمل زینک برای کمک به افزایش وزن هستید، پیشنهاد می‌شود بعد از صبحانه این مکمل را مصرف نمایید. 

اما اگر در خصوص افزایش اشتها و افزایش وزن نگرانی دارید، بهتر است مصرف قرص زینک را به آخر شب و قبل از خواب موکول فرمایید.

 

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای بدنسازی

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه مکمل زینک می‌تواند به افزایش سطح تستوسترون آزاد کمک نماید. با افزایش سطح تستوسترون آزاد، خود را در موقعیتی عالی جهت افزایش رشد عضلانی قرار می‌دهید.

دریافت زینک کافی از طریق رژیم غذایی یا استفاده از مکمل زینک، می‌تواند به حمایت از ساختارهای پروتئینی، واکنش‌های شیمیایی، آنزیم‌ها، ایجاد سلول‌های جدید و عملکرد سلولی کمک نماید که تمامی این موارد در ساخت عضلات نقش دارند.

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای بدنسازی می‌تواند قبل یا بعد از تمرین باشد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

زمان مصرف قرص زینک پلاس قهوه‌ای

برخی از مکمل‌های زینک پلاس از جمله، زینک پلاس یوروویتال، زینک پلاس دانا و فلکسان به رنگ قهوه‌ای هستند.

زمان مصرف قرص زینک پلاس قهوه‌ای نیز همانند دیگر موارد، بهتر است با فاصله مناسب از غذاهای حاوی لبنیات و مکمل‌های حاوی آهن و کلسیم باشد. 

 

سخن پایانی

در نهایت، بهترین زمان برای مصرف قرص‌های زینک پلاس یک تصمیم شخصی بر اساس برنامه، اولویت‌ها و نیازهای سلامتی شما است. ثبات در مصرف مکمل‌ها، همراه با پیروی از دوزها و دستورالعمل‌های توصیه شده، کلیدی برای به حداکثر رساندن مزایای بالقوه قرص زینک پلاس است. 

داروخانه آنلاین داروکده به عنوان اولین و بزرگ‌ترین داروخانه آنلاین کشور، مجموعه کامل و متنوعی از بهترین مکمل‌های زینک پلاس را ارائه می‌نماید. شما عزیزان می‌توانید با مطالعه خصوصیات هر یک از این مکمل‌ها در صفحه محصول و مشاوره‌های تخصصی تیم علمی داروکده، بهترین و درست‌ترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

 تیم علمی داروکده همواره پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در راستای پیشرفت و ارتقای خود خواهد بود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )