بهترین زمان مصرف مولتی‌ ویتامین برای بارداری

بهترین زمان مصرف مولتی‌ ویتامین برای بارداری

با مطالعه این مقاله بهترین زمان مصرف مولتی‌ ویتامین برای بارداری که باعث می شود بیشترین اثر را داشته باشد، آشنا شوید.

مهشید رضائی

نویسنده: مهشید رضائی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 شهریور 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 شهریور 1402

1K

eye icon

بهترین زمان مصرف مولتی‌ ویتامین برای بارداری

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • از چه زمانی باید مصرف مولتی ویتامین مخصوص بارداری را شروع کرد؟

  • چرا قبل از بارداری باید مولتی ویتامین مصرف کنید؟

  • مهم‌ترین مواد مغذی برای بارداری چیست؟ 

  • آیا مصرف مولتی ویتامین بارداری عوارض دارد؟

  • نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین بارداری

مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بارداری یک دوره حیاتی در چرخه زندگی یک زن است که در این دوران او نه تنها مسئول بهزیستی خود، بلکه جنین در حال رشد خود نیز می‌باشد. مراقبت مناسب در این دوره، میزان انرژی و سلامت عمومی مادر را بهبود می‌بخشد و به رشد سالم جنین کمک می‌کند. از جمله مراقبت‌های ویژه دوران بارداری، تغذیه صحیح می‌باشد. نیاز مادر به تغذیه مناسب و مواد مغذی، در دوران بارداری بیشتر است و ممکن است برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان کافی از طریق تغذیه روزانه تامین نشوند. مصرف مولتی ویتامین برای بارداری از چند جهت می‌تواند مفید واقع گردد:

- حفظ سلامت مادر

- حفظ سلامت جنین

- کمک به تأمین نیازهای ویتامینی و مینرالی

اما چه زمانی باید این مولتی ویتامین مصرف شود تا بیشترین اثر را داشته باشد؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

از چه زمانی باید مصرف مولتی ویتامین مخصوص بارداری را شروع کرد؟

زودتر از آنچه که تصور می‌کنید!

- زمانی که تصمیم می‌گیرید برای بارداری اقدام کنید:

زمانی که این تصمیم را می‌گیرید، علاوه بر برنامه ریزی برای ویزیت منظم با متخصص زنان و کنار گذاشتن رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف بیش از حد کافئین و ... باید مصرف مولتی ویتامین مخصوص دوران بارداری را شروع کنید. شما نمی‌توانید پیش بینی کنید که چقدر طول می‌کشد تا باردار شوید، حتی تا چند هفته پس از لقاح نمی‌دانید موفق بوده اید یا نه! 

اما مصرف مولتی ویتامین مخصوص بارداری، بخش مهمی از مراقبت‌های قبل از بارداری است.

 

- به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید:

به محض اینکه علائم بارداری را در خود دیدید و جواب آزمایشتان مثبت شد، مصرف مولتی ویتامین را شروع کنید. توجه داشته باشید که هر روز از سه ماه اول بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. پس مصرف را به تعویق نیندازید.

چرا قبل از بارداری باید مولتی ویتامین مصرف کنید؟ 

جنین کوچک شما در واقع منبع اصلی تخلیه ذخایر طبیعی بدنتان است، به همین دلیل شما در این 9 ماه زمان زیادی را با احساس تهوع، خستگی، درد، گرفتگی، بدخلقی و ... سپری می‌کنید. جنین تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را مستقیماً از شما دریافت می‌کند، بنابراین به راحتی در دوران بارداری دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم می‌شوید. اگر قبل از اینکه باردار شوید مصرف مولتی ویتامین را شروع کنید، می‌توانید مطمئن باشید که بدن شما، آنچه را که برای تغذیه هر دوی شما نیاز است، دارد.

 پس به این فکر کنید که ذخیره کنید.

مهم‌ترین مواد مغذی برای بارداری چیست؟

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بارداری نقش حیاتی دارند، زیرا به جنین شما کمک می‌کنند تا اندام‌ها و سیستم‌های بدن را تشکیل دهد که بسیاری از آنها در اولین هفته‌های بارداری شروع به رشد می‌کنند. 

در ادامه به مهم‌ترین مواد مغذی این دوران اشاره می‌کنیم:

- فولیک اسید

فولیک اسید یکی از مهم‌ترین مواد مغذی دوران بارداری است، فولیک اسید مسئول ایجاد لوله عصبی کودک شما یا ساختاری است که در نهایت مغز و ستون فقرات را تشکیل می‌دهد. بدون یک لوله عصبی تکامل یافته، ممکن است نوزادی با اسپینا بیفیدا یا آنسفالی متولد شود. آکادمی اطفال آمریکا معتقد است که فولیک اسید می‌تواند نقص لوله عصبی را حداقل تا 50 درصد کاهش دهد.

 لوله عصبی در 4 هفته اول پس از لقاح بسته می‌شود، یعنی زمانی که خیلی از زنان متوجه بارداری خود نیستند. در نتیجه CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) توصیه می‌کند که همه زنان در سنین باروری روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. اما هنگامی که بارداری تایید شود، حداقل به 600 میکروگرم فولیک اسید در روز نیاز دارید.

 

- آهن 

آهن با تولید هموگلوبین، اکسیژن جنین را تامین می‌کند، به ساخت جفت کمک می‌کند و حجم خون اضافی مورد نیاز در طول بارداری را فراهم می‌نماید. از آنجایی که زنان باردار مستعد ابتلا به کم خونی هستند، مکمل آهن همچنین تضمین می‌کند که میزان مناسب گلبول‌های قرمز در خون وجود دارد. کم خونی در دوران بارداری با نرخ بالاتر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد، همراه است. شما در دوران بارداری به 27 میلی گرم آهن نیاز دارید.

 

- کلسیم 

جنین شما زمان زیادی را در رحم، صرف ساختن استخوان‌ها و دندان‌های خود می‌کند. برای دستیابی به این امر مهم، به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارد. به این معنی که شما نیز به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارید. اگر کلسیم کافی دریافت نکنید، کودک شما در دوران بارداری و شیردهی هر آنچه را که نیاز دارد مستقیماً از استخوان‌های شما می‌گیرد. این مسئله می‌تواند منجر به از دست دادن موقت استخوان شود. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف مواد مغذی در دوران بارداری می‌توانید به مقاله " تغذیه صحیح در دوران بارداری" تالیف و ترجمه دکتر مارال خداپرست مراجعه نمایید.

 

آیا مصرف مولتی ویتامین بارداری عوارض دارد؟

به ‌طور کلی می‌توان گفت، مولتی ویتامین‌های بارداری عوارض خاصی ایجاد نمی‌کنند، اگر این کار را می‌کردند، زنان باردار به مصرف آنها تشویق نمی‌شدند! 

اما توجه داشته باشید که ویتامین‌های مخصوص بارداری حاوی سطوحی از مواد مغذی خاص برای زنان باردار هستند، به این معنی که انتخاب مناسبی برای افراد غیرباردار در درازمدت نمی‌باشند.

 به عنوان مثال، نیاز شما به آهن در دوران بارداری از 18 میلی گرم به 27 میلی گرم افزایش می‌یابد. در حالی که عوارض جانبی کوتاه مدت آهن بیش از حد مورد نیاز، شامل اختلالات گوارشی خفیف مانند یبوست و حالت تهوع است، با گذشت زمان مصرف مقادیر بیش از نیاز روزانه می‌تواند مشکل ساز شود.

 

نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین بارداری

آیا مصرف مولتی ویتامین سیستم گوارشی شما را اذیت می‌کند؟ 

راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید برخی از این اثرات ناخوشایند را به حداقل برسانید:

 - از پزشک خود بخواهید مکملی از شرکت دیگر، برای شما تجویز کند. شاید مولتی ویتامینی که مصرف می‌کنید به گونه ای فرموله شده که برای شما مناسب نیست.

- قبل و بعد از مصرف مولتی ویتامین آب زیاد بنوشید.

- اگر یبوست دارید، می‌توانید یک مکمل فیبر به صورت روزانه، با فاصله زمانی حداقل 2 ساعت از مولتی ویتامین خود، مصرف نمایید (اما ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید).

- اگر مولتی ویتامین باعث تهوع شما می‌شود، سعی کنید آن را با غذا یا بدون غذا امتحان کنید. برای برخی افراد، مصرف ویتامین‌ها با معده خالی آزاردهنده است اما برخی دیگر فقط می‌توانند آنها را با معده خالی مصرف کنند.

سخن پایانی

اگر به طور جدی به باردار شدن در چند ماه آینده فکر می‌کنید، مصرف مولتی ویتامین باید در صدر لیست کارهای قبل از بارداری شما قرار گیرد. اگر در حال حاضر باردار هستید، مصرف مولتی ویتامین را در اسرع وقت شروع کنید. این مسئله هم به شما و هم کودک دلبندتان کمک می‌کند قوی و سالم باشید. 

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت تمایل سوالات و نظرات ارزشمند خود را پیرامون این مطلب، با ما به اشتراک بگذارید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )