تقویت اسپرم با مکمل‌ها

تقویت اسپرم با مکمل‌ها

در این مقاله، قصد داریم به مسئله ناباروری در مردان بپردازیم و انواع مکمل برای تقویت و افزایش اسپرم را مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 مرداد 1403

0

eye icon

تقویت اسپرم با مکمل‌ها

یکی از چالش‌های جدی در دنیای امروز، مسئله ناباروری است که زوج‌های بسیاری را تحت‌تأثیر قرار داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 20-15 درصد زوجین در سن باروری، با مشکلات مرتبط با ناباروری مواجه هستند و 50-40 درصد این موارد، به عوامل مردانه اعم از اختلال در کیفیت و کمیت اسپرم مربوط می‌شود. این مسئله موجب گشته تا عده بسیاری به دنبال راهکارهای تقویت اسپرم جهت افزایش شانس باروری خود باشند. یکی از مواردی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است، مکمل‌های تقویت باروری علی الخصوص داروی تقویت اسپرم است. این مکمل‌ها عمدتاً شامل انواع ویتامین، املاح معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان هستند که به طور خاص سلامت، کمیت و کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشند. با توجه به اینکه شیوع ناباروری در مردان به علت تغییرات سبک زندگی مدرن به سمت استرس بالا، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی و مواجهه با آلاینده‌های محیطی رو به افزایش است، نیاز به راهکارهای مؤثر، طبیعی و بی‌خطر بیش از پیش حس می‌شود. لذا در این مقاله، قصد داریم به مسئله ناباروری در مردان بپردازیم و انواع مکمل برای تقویت و افزایش اسپرم را مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • قدرت باروری در مردان
  • قدرت باروری اسپرم
  • برای تقویت اسپرم چه باید بکنیم؟
  • تقویت اسپرم با اصلاح سبک زندگی
  • تقویت اسپرم با مکمل‌ها
  • ویتامین سی برای تقویت اسپرم
  • ویتامین E برای تقویت اسپرم
  • ویتامین دی برای تقویت اسپرم
  • اسیدفولیک برای تقویت اسپرم
  • عنصر روی برای تقویت اسپرم
  • سلنیوم برای تقویت اسپرم
  • اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت اسپرم
  • کوآنزیم کیوتن برای تقویت اسپرم
  • ال کارنیتین و ال آرژنین برای تقویت اسپرم
  • مکمل‌های گیاهی برای تقویت باروری مردان

مدت‌زمان مطالعه: 10 دقیقه
 

قدرت باروری در مردان

برای درک بهتر مطالب این مقاله، ابتدا باید بدانیم که چه چیزی تعیین‌کننده باروری و ناباروری در مردان است؟ باروری در مردان در مرحله اول، به توانایی آن‌ها برای تولید اسپرم سالم و کافی توسط بیضه‌ها و در مرحله بعد، ارسال تعداد کافی از این اسپرم‌ها به سمت تخمک وابسته است. بنابراین؛ علاوه بر سلامت بیضه‌ها، توانایی نعوظ و انزال کافی نیز از فاکتور‌های مهم باروری در مردان محسوب می‌شوند. هر عاملی که باعث اختلال در عملکرد بیضه‌ها، سلامت اسپرم یا عملکرد جنسی گردد، ممکن است موجب ناباروری در مردان گردد.

 

قدرت باروری اسپرم

سلامت یا به عبارتی قدرت باروری اسپرم با 4 عامل؛ تعداد اسپرم در مایع semen، ساختار ظاهری (مورفولوژی) اسپرم، میزان تحرک اسپرم و میزان سلامت ساختار DNA اسپرم سنجیده می‌شود. این فاکتورها توسط آزمایش اسپرموگرافی در آزمایشگاه‌های معتبر قابل سنجش هستند. 

برای تقویت اسپرم چه باید بکنیم؟

باتوجه‌به اهمیت سلامت اسپرم و نقش مؤثرش در باروری مردان، عده بسیاری با دغدغه تقویت اسپرم برای بارداری، به دنبال یافتن راهکاری مؤثر برای افزایش اسپرم در مردان هستند. عده‌ای به دنبال روش‌های تقویت اسپرم در طب سنتی و یافتن یک معجون برای افزایش سرعت اسپرم هستند. عده‌ای دیگر، می‌خواهد بدانند؛ بهترین مولتی‌ویتامین برای تقویت اسپرم و قویترین داروی تقویت اسپرم کدام است. اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، با ما همراه باشید تا در این بخش از مقاله با رایج‌ترین راهکارهای تقویت اسپرم آشنا شوید.

راهکارهایی که در دنیای امروز برای تقویت اسپرم، افزایش اسپرم و بهبود باروری در مردان پیشنهاد می‌گردد به ترتیب الویت عبارت‌اند از: اصلاح سبک زندگی، تقویت اسپرم با مکمل‌ها و در نهایت مراجعه و مشاوره با پزشک متخصص در صورت وجود مشکلات باروری.

تقویت اسپرم با اصلاح سبک زندگی

امروزه آثار مخرب سبک زندگی مدرن به‌قدری مشهود و خطرساز شده است که تقریباً در تمام موارد، اولین راه‌حل برای هر مشکلی اصلاح سبک زندگی است. سلامت و کیفیت اسپرم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

باتوجه‌به اینکه فرایند تولید و بلوغ اسپرم حداقل 70 روز طول می‌کشد، سبک زندگی مردان از 2 تا 3 ماه قبل از اقدام به بارداری اهمیت داشته و می‌تواند سلامت، کیفیت و کمیت اسپرم را تحت تأثیر قرار دهد. رعایت موارد زیر در جهت اصلاح سبک زندگی، می‌تواند سلامت جنسی و قدرت باروری شما را بهبود بخشد.

- رعایت رژیم غذایی مناسب

مصرف غذاهای سالم و سرشار از انواع ویتامین از جمله میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان (توت‌ها، سبزیجات برگ سبز و مرکبات)، منابع پروتئینی کم‌چرب، غلات کامل و چربی‌های گیاهی می‌تواند به بهبود کیفیت اسپرم کمک کند. در مقابل، غذاهای فراوری شده، کنسرو‌ها و فست‌فودها می‌توانند موجب برهم‌خوردن تعادل هورمون‌ها و اثرات منفی بر سلامت اسپرم شوند.
 

- ورزش منظم و حفظ وزن متعادل

تحقیقات نشان داده است که فعالیت ورزشی منظم می‌تواند باعث افزایش سطح تستوسترون در مردان و بهبود عملکرد جنسی و افزایش باروری در مردان گردد. از طرف دیگر چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند آثار مخربی بر هورمون‌های جنسی گذاشته و باروری مردان را تحت‌تأثیر قرار دهد. در نتیجه؛ فعالیت ورزشی منظم و حفظ تناسب‌اندام از موارد مهم برای داشتن اسپرم سالم و باکیفیت محسوب می‌شود.

- کنترل و مدیریت استرس

استرس بالا باعث افزایش هورمون کورتیزول و سرکوب ترشح هورمون تستوسترون می‌گردد. بنابراین؛ ممکن است عملکرد بیضه‌ها تحت‌تأثیر استرس طولانی‌مدت مختل شده و قدرت باروری افت پیدا کند. ورزش، مدیتیشن و یوگا برای کنترل استرس در مردان می‌تواند مفید باشد.
 

- پرهیز از مصرف سیگار و الکل

سیگار از طریق افزایش استرس اکسیداتیو سلامت DNA اسپرم را به خطر می‌اندازد و الکل تعادل هورمونی و عملکرد طبیعی بیضه‌ها را مختل می‌کند. اگر می‌خواهید اسپرم‌های سالم داشته باشید و شانس باروری خود را افزایش دهید، سیگار و الکل را کنار بگذارید.

- اجتناب از قرارگرفتن در معرض سموم و آلودگی‌ها

سموم شیمیایی، آفت‌کش‌ها و آلودگی‌های محیطی می‌توانند سلامت اسپرم‌ها را به خطر بیندازند. برخی مردان ممکن است به دلیل شغل خود در معرض مقابله با سموم و آلاینده‌های محیطی باشند. اگر قصد دارید بچه‌دار شوید، بهتر است مواجهه با این آلاینده‌ها را به حداقل برسانید.
 

- محافظت از بیضه‌ها

خنک نگه‌داشتن بیضه‌ها برای عملکرد نرمال آن‌ها ضروری است. بنابراین؛ بهتر است از قرارگرفتن در دما‌های بالا مانند سونا، جکوزی و حمام آب داغ، پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید.

 

تقویت اسپرم با مکمل‌ها

همان‌طور که به نقش تغذیه مناسب برای افزایش اسپرم اشاره شد، دریافت مقادیر کافی از درشت‌مغذی‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت و تقویت اسپرم ضروری هستند. هر یک از این زیر مغذی‌ها نقش منحصربه‌فردی در سلامت اسپرم دارند. گاهی دریافت مقادیر کافی از تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای سلامت و تقویت اسپرم از طریق رژیم غذایی امکان‌پذیر نیست. به همین منظور، مکمل‌های تقویت‌کننده قدرت باروری مردان، باهدف تأمین نیاز و جبران کمبودهای تغذیه‌ای مردان در سنین باروری طراحی و تولید می‌شوند. این مکمل‌ها عمدتاً حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات طبیعی هستند که تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می‌دهند و یکپارچگی DNA اسپرم را حفظ می‌نمایند. در این بخش از مقاله، مواد مغذی و ویتامین‌های کلیدی برای تقویت اسپرم را معرفی خواهیم نمود.

 

ویتامین سی برای تقویت اسپرم

یکی از عوامل مؤثر در ناباروری مردان، افزایش استرس اکسیداتیو و آسیب به DNA اسپرم است. ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، از طریق مهار استرس اکسیداتیو به سلامت محتوای ژنتیکی اسپرم کمک می‌نماید. علاوه بر این، مکمل ویتامین سی در مردان به بهبود ویژگی‌های مایع منی و افزایش تحرک اسپرم نیز کمک می‌کند.

 

ویتامین E برای تقویت اسپرم

ویتامین E نیز به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند برای حفظ سلامت و کیفیت اسپرم ضروری است. 

 

ویتامین دی برای تقویت اسپرم

ویتامین دی از ویتامین‌های ضروری برای تقسیم و رشد سلول‌ها است. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به کاهش تحرک اسپرم و افزایش تعداد اسپرم‌هایی با شکل غیرطبیعی شود. لذا؛ به مردان در سنین باروری توصیه می‌شود، با مصرف مکمل ویتامین D از کمبود این ماده غذایی ارزشمند جلوگیری نمایند.

 

اسیدفولیک برای تقویت اسپرم

فولیک‌اسید از ویتامین‌های ضروری گروه ب-کمپلکس است که برای ساخت و ترمیم DNA ضروری است. در نتیجه برای داشتن اسپرم با DNA سالم، باید از دریافت فولیک‌اسید کافی مطمئن باشید.

عنصر روی برای تقویت اسپرم

این ماده معدنی نقشی حیاتی در تولید و متابولیسم تستوسترون و عملکرد جنسی مردان دارد. مطالعات نشان داده است؛ کمبود زینک با سطوح پایین تستوسترون، افت کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری در مردان مرتبط است. دریافت مکمل حاوی روی به افزایش اسپرم کمک نموده و با جلوگیری از آسیب به DNA اسپرم، به حفظ سلامت اسپرم کمک می‌کند.

 

سلنیوم برای تقویت اسپرم

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری با خواص آنتی‌اکسیدان بالقوه است که نقش مهمی در حفظ سلامت بیضه‌ها ایفا می‌کند. از نظر علمی ثابت شده است که سلنیوم از طریق تحریک تولید تستوسترون در مردان، تولید و تحرک اسپرم را نیز بهبود می‌بخشد. مصرف سلنیوم به همراه ویتامین E برای تقویت اسپرم و بهبود باروری مفید است.

 

اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت اسپرم

اسیدهای چرب امگا 3 (EPA و DHA) نقش مهمی را در سلامت کلی بدن ایفا می‌کنند. اعتقاد بر این است که اسیدهای چرب امگا-3 در حفظ سلامت کلی و بهبود ساختار ظاهری و تحرک اسپرم نقش دارند. بخشی از اثرات سودمند اسیدهای چرب امگا-3 را می‌توان به نقش ساختاری و ضد‌التهابی آن‌ها نسبت داد. برای تقویت قدرت باروری و تقویت اسپرم، مکمل‌هایی را که حاوی این ماده ضروری هستند مفید خواهند بود.

 

کوآنزیم کیوتن برای تقویت اسپرم

کوآنزیم Q10 یک ترکیب بسیار مهم برای تولید انرژی در سلول‌های بدن است. مطالعات بسیاری در زمینه کوکیوتن و اثرات مثبت آن در حفظ سلامت اسپرم و بهبودی باروری مردان انجام شده است. از نظر علمی ثابت شده است که کوکیوتن یک آنتی‌اکسیدان پر قدرت است که با مهار استرس اکسیداتیو به کاهش تعداد اسپرم‌های معیوب و افزایش تعداد اسپرم‌های سالم کمک می‌کند. به همین خاطر اغلب مکمل‌های تقویت باروری مردان حاوی مقادیر قابل‌توجهی از کوآنزیم کیوتن هستند.

ال-کارنیتین و ال-آرژنین برای تقویت اسپرم

ال-کارنیتین و ال-آرژنین دو اسیدآمینه مهم برای تولید، بلوغ و عملکرد اسپرم هستند. ال-کارنیتین نقش مهمی در متابولیسم اسیدهای چرب و عملکرد میتوکندری سلول‌ها دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که ال-کارنیتین می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت باروری مردان و تقویت اسپرم داشته باشد. به نظر می‌رسد ال-کارنیتین از طریق افزایش تحرک اسپرم، حفاظت از محتوای ژنتیکی اسپرم، بهبود شکل ظاهری اسپرم شانس باروری را در مردان افزایش می‌دهد. ال-آرژنین نیز از طریق افزایش جریان خون به بهبود عملکرد جنسی مردان، از جمله توانایی دستیابی و حفظ نعوظ و انزال کمک می‌کند. 

 

مکمل‌های گیاهی برای تقویت باروری مردان

علاوه بر ویتامین‌ها، املاح معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدان برخی از ترکیبات طبیعی و گیاهی نیز برای تقویت اسپرم، افزایش اسپرم و بهبود قدرت باروری مردان مطرح هستند. رایج‌ترین گیاهانی که به خواص تقویت باروری مردان معروف هستند عبارت‌اند از:
 

1. آشواگاندا (Ashwagandha)

آشواگاندا از گیاهان دارویی بومی هند است. این گیاه از دیرباز برای افزایش میل جنسی و رفع اختلال نعوظ مردان کاربرد داشته است. مطالعات اخیر نشان داده است، آشواگاندا می‌تواند بر ترشح و تعادل هورمو‌ن‌ها تأثیر بگذارد. آشواگاندا با افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان، به تقویت تولید و عملکرد اسپرم کمک می‌کند. شواهد نشان داده است که مصرف مکمل‌های آشواگاندا می‌تواند بر تحرک و تعداد اسپرم تأثیر بگذارد و باروری را در مردان افزایش دهد. 
 

2. ریشه گیاه ماکا (Maca root)

ماکا یک گیاه ریشه‌ای است که به طور سنتی برای تقویت میل جنسی و بهبود قدرت باروری به کار می‌رود. ریشه ماکا، سرشار از ویتامین‌ها، چربی‌های خوب، مواد معدنی و اسیدهای آمینه‌هایی است که به طور مؤثری به بهبود عملکرد جنسی مردان و درمان مشکلات اسپرم کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد ماکا از طریق افزایش تعداد اسپرم‌های کارآمد و پرتحرک، باعث تقویت قدرت باروری در مردان می‌گردد.


درحالی‌که مطالعات نشان داده است مکمل‌های مذکور پتانسیل بالایی در بهبود کیفیت اسپرم نشان داده‌اند، همچنان تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم‌های عمل و مؤثرترین دوزها برای مکمل‌های مختلف موردنیاز است. لذا؛ به افرادی که قصد مصرف مکمل‌های بهبود باروری مردان را دارند، توصیه می‌شود قبل از هر چیز با یک پزشک متخصص مشورت کنند. چرا که اثربخشی این مکمل‌ها به عوامل متعددی از جمله اجزای مکمل، وضعیت سلامتی فرد،  سبک زندگی فرد و علل زمینه‌ای مشکلات باروری بستگی دارد.

برخی از رایج‌ترین مکمل‌های تقویت اسپرم عبارت‌اند از:
 

1. فرتیل اید (Fertilaid)

فرتیل اید یک مکمل تقویت باروری مردان متشکل از ترکیبات گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. Fertilide می‌تواند تعداد، تحرک و شکل اسپرم را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشد.

Fertilide حاوی ترکیبی از چندین ماده است که شامل ریشه ماکا، جینسینگ آسیایی، سلنیوم، روی، CoQ10، ال-کارنیتین، فولات، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین‌های مختلف B، بتاکاروتن و غیره است. Fertilide علاوه بر تقویت اسپرم، به‌عنوان یک مولتی‌ویتامین قوی برای حفظ سلامت عمومی مردان نیز مناسب است.

خرید فرتیل اید برای آقایان

 

2. کانت بوست

کانت بوست یک مکمل بهبود باروری آقایان است که به طور خاص برای افزایش تعداد و کیفیت اسپرم طراحی شده است. کانت بوست یک مجموعه متعادل از ریز مغذی‌های ضروری، ترکیبات آنتی‌اکسیدان و گیاهانی همچون آشواگاندا، جینسینگ و ماکا است که به افزایش تعداد، تحرک و کیفیت اسپرم کمک می‌کند. کانت بوست یکی از مکمل‌های رایج برای بهبود قدرت باروری در مردان است.

خرید کانت بوست برای افزایش اسپرم

 

3. قرص آندروهیل

قرص آندروهیل یکی دیگر از مکمل‌های تقویت باروری مردان است که از مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، املاح معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدان تشکیل شده است.

خرید قرص آندروهیل برای بهبود کیفیت اسپرم

 

4. افرتیل

پودر افرتیل با تأمین ویتامین‌ها، املاح معدنی، آمینواسیدهای ضروری و ترکیبات آنتی‌اکسیدان به بهبود عملکرد جنسی، تقویت اسپرم، بهبود قدرت باروری مردان کمک می‌کند.

خرید پودر افرتیل برای تقویت اسپرم

سخن پایانی

باتوجه‌به شیوع بالای ناباروری در مردان به علت سبک زندگی ناسالم، تقویت اسپرم با مکمل‌ها می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل ساده برای بهبود کیفیت اسپرم در نظر گرفته شود. مکمل‌های تقویت باروری مردان با ترکیبات مؤثر از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی، از یک سو کمبودهایی که ممکن است فرایند اسپرم‌زایی و بلوغ اسپرم را مختل کنند را رفع نموده و از سوی دیگر موجب بهبود کیفیت اسپرم می‌گردند. این مکمل‌ها اغلب با تأثیر بر پارامترهای کیفیت اسپرم از جمله تعداد اسپرم، تحرک اسپرم، شکل ظاهری اسپرم و سلامت DNA اسپرم به سلامت باروری مردان کمک می‌نمایند. مکانیسم اثر این ترکیبات عمدتاً بر کاهش استرس اکسیداتیو، افزایش تنظیم هورمونی و بهبود عملکرد کلی تولیدمثل متمرکز شده است. هدف این مقاله ارائه یک نمای کلی از وضعیت فعلی تحقیقات و پژوهش‌های بالینی در مورد نقش مکمل‌های غذایی در تقویت کیفیت اسپرم بود. تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده همواره در تلاش است تا با ارائه به‌روزترین مطالب، نقشی مؤثر در راستای ارتقای سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی شما داشته باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )