بررسی شواهد علمی نقش ال کارنیتین در باروری مردان و زنان

بررسی شواهد علمی نقش ال کارنیتین در باروری مردان و زنان

در این مقاله به بررسی ارتباط مکمل ال کارنیتین و باروری در زنان و مردان، اثر آن بر وقوع بارداری و بررسی مستندات علمی در این زمینه می‌پردازیم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1403

1K

eye icon

بررسی شواهد علمی نقش ال کارنیتین در باروری مردان و زنان

ناباروری یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از زوج‌ها با آن مواجه هستند. ناباروری نه تنها بر سلامت جسمانی فرد تاثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند اثرات روانی و اجتماعی قابل‌توجهی نیز داشته باشد. امروزه روش‌های گوناگونی برای افزایش قدرت باروری وجود دارد که شامل تغییرات در سبک زندگی، استفاده از داروها، تکنیک‌های پزشکی پیشرفته و مکمل‌های غذایی است. در میان این روش‌ها، مکمل‌های غذایی به خوبی جای خود را به عنوان یکی از راهکارهای کمکی پیدا کرده‌اند. یکی از مکمل‌های مورد استفاده در این زمینه، ال کارنیتین است.

در این مقاله از مجله داروکده قصد داریم شما را با این ماده مغذی آشنا کرده و شواهد علمی و بالینی موجود در مورد ارتباط ال کارنیتین و باروری در مردان و زنان را بررسی نماییم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

- ناباروری، علت و درمان آن
- ال کارنیتین چیست؟
- موارد مصرف ال کارنیتین
- ال کارنیتین و باروری
- عوارض قرص ال کارنیتین برای مردان و زنان

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

ناباروری، علت و درمان آن

ناباروری یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین زوجین در سراسر جهان است. از هر 7 زوج در دنیا، یک زوج با مشکل در بارداری دست و پنجه نرم می‌کنند. ناباروری به شرایطی گفته می‌شود که در آن به دلیل اختلال در عملکرد دستگاه تناسلی مرد یا زن، با وجود بیش از 12 ماه مقاربت محافظت نشده منظم، بارداری رخ نمی‌دهد.

برای آگاهی بیش‌تر در این زمینه پیشنهاد می‌شود مقاله «تعیین بهترین زمان برای باروری» تالیف و ترجمه خانم دکتر راهله مرتضائی فر که پیش از این در مجله داروکده منتشر شده است را مطالعه نمایید.

علل مختلفی از جمله ژنتیک، اختلالات هورمونی، مشکلات فیزیولوژیکی و سبک زندگی نامناسب می‌توانند در این امر نقش داشته باشند.

مقاله دیگری از خانم دکتر راهله مرتضائی فر با عنوان «مشکلات باروری و راهکارهای مناسب درمان» می‌تواند به ارتقای سطح آگاهی شما در زمینه درمان ناباروری کمک کند.

فارغ از درمان‌های تهاجمی و غیر تهاجمی که به تشخیص پزشک افراد مختلف ممکن است نیاز به درمان با یک یا چند مورد از این روش‌ها داشته باشند، برخی تغییرات در سبک زندگی همچون اصلاح رژیم غذایی و فعالیت بدنی منظم می‌توانند نتایج قابل‌توجهی را نشان دهند. انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر کیفیت اسپرم و تخمک‌ها داشته باشد.

برخی ترکیبات غذایی و طبیعی شناخته شده‌اند که می‌توانند در بهبود عملکرد جنسی و قدرت باروری موثر باشند. یکی از این ترکیبات، ال-کارنیتین است.

ال کارنیتین چیست؟

ال-کارنیتین (L-Carnitine) ترکیبی از دو آمینواسید لایزین و متیونین است که به طور طبیعی در بدن ساخته شده و در بسیاری از غذاها وجود دارد. کبد، کلیه‌ها و مغز مسئول ساخت این ترکیب در بدن هستند. همچنین گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی و لبنیات سرشار از ال کارنیتین هستند.

کارنیتین نقش اساسی در تنظیم متابولیسم و تولید انرژی از چربی‌ها دارد. در واقع ال-کارنیتین به انتقال اسیدچرب‌های بلند زنجیره به میتوکندری سلول‌ها برای تولید انرژِی کمک می‌کند. به همین دلیل مکمل‌های ال کارنیتین به عنوان چربی‌سوز نیز شناخته می‌شوند. بیش‌تر ال کارنیتین موجود در بدن در بافت‌هایی که به چربی‌ها برای تولید انرژی نیاز دارند مثل ماهیچه‌ها و قلب ذخیره می‌شود.

موارد مصرف ال کارنیتین

امروزه مکمل‌های ال کارنیتین توسط برندهای داروسازی مختلف تولید شده و در دسترس قرار گرفته‌اند. اگرچه ال کارنیتین یک مکمل بدون نیاز به نسخه است، اما در برخی شرایط همچون کمبود ال کارنیتین، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، دیابت، آلزایمر و... ممکن است توسط پزشک تجویز شود و باید طبق دستور مصرف شود.

به طور کلی برخی از مهم‌ترین فواید مکمل ال کارنیتین به شرح زیر است:

- بهبود عملکرد قلب و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی
- کمک به کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید
- بهبود عملکرد شناختی و حافظه
- بهبود حساسیت به انسولین و کمک به کاهش عوارض دیابت
- بهبود قدرت باروری
- افزایش انرژی و کاهش خستگی
- افزایش استقامت و بهبود عملکرد ورزشی
- کمک به بهبود ریکاوری پس از ورزش
افزایش متابولیسم، چربی‌سوزی و کمک به کاهش وزن

ال کارنیتین و باروری

یکی از فواید ال کارنیتین، اثر آن بر باروری چه در مردان و چه در زنان است. مطالعات بالینی و متاآنالیزهای متعددی تاکنون در این زمینه انجام شده‌اند که نشان می‌دهند مصرف مکمل ال کارنیتین و باروری با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

در ادامه این موضوع را به طور شفاف بررسی می‌کنیم.
 

- تاثیر ال کارنیتین بر باروری مردان

مصرف قرص ال کارنیتین برای اسپرم با مزایایی همراه است که در نهایت منجر به افزایش شانس بارداری می‌شود.
 

- ال کارنیتین و سرعت اسپرم

ال-کارنیتین به عنوان یک عامل مهم در متابولیسم انرژی، می‌تواند تحرک اسپرم‌ها را افزایش دهد. تحرک و سرعت بیش‌تر اسپرم‌ها به افزایش احتمال رسیدن آن‌ها به تخمک و بارداری کمک می‌کند.
 

- ال کارنیتین و کیفیت اسپرم

مطالعات نشان داده‌اند که ال کارنیتین می‌تواند کیفیت، شکل و ساختار اسپرم‌ها را بهبود بخشد. همچنین ال-کارنیتین با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند به اسپرم‌ها آسیب برساند و کیفیت آن‌ها را کاهش دهد.

- ال کارنیتین بعد از عمل واریکوسل

واریکوسل به اتساع وریدهای موجود در کیسه بیضه گفته می‌شود که می‌تواند بر کیفیت اسپرم و باروری مردان تاثیر منفی بگذارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که رابطه ال کارنیتین و باروری می‌تواند ناشی از نتایج مثبتی باشد که مصرف مکمل ال کارنیتین بر بهبود عملکرد بیضه‌ها و کیفیت و تحرک اسپرم‌ها دارد. بنابراین به نظر می‌رسد هر دو دسته افراد مبتلا به واریکوسل و افرادی که عمل واریکوسل (واریکوسلکتومی)‌ انجام داده‌اند بتوانند از مزایای مکمل ال-کارنیتین بهره‌مند شوند.
 

- یک مطالعه متاآنالیز که در مجله American Journal of Men's Health در سال 2021 چاپ شد، با بررسی 7 مطالعه و مجموعا حدود 600 مرد به نتیجه رسید که مصرف ال-کارنیتین منجر به بهبود قابل توجهی در پارامترهای اسپرم شامل تحرک و مورفولوژی اسپرم‌ها شده‌است.
 

- یک کارآزمایی بالینی دوسوکور که روی 35 مرد نابارور مبتلا به واریکوسل انجام و در مجله Journal of Clinical and Diagnostic Research در سال 2016 چاپ شد نشان داد که مصرف ال-کارنیتین خوراکی می‌تواند در بهبود پارامترهای اسپرم در افراد مبتلا به این بیماری حتی به اندازه عمل واریکوسلکتومی موثر باشد.
 

- تاثیر ال کارنیتین بر باروری زنان

ارتباط ال کارنیتین و باروری در خانم‌ها، با اثر قرص ال کارنیتین برای تخمک گذاری توجیه می‌شود. مصرف مکمل ال کارنیتین شرایط محیطی رحم و کیفیت تخمک‌های تولید شده را ارتقا می‌دهد. در نتیجه شانس بارداری موفق افزایش می‌یابد. نقص در تخمک گذاری و کاهش احتمال باروری یکی از مشکلاتی است که در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز به وفور مشاهده می‌شود. بنابراین ال کارنیتین می‌تواند به افزایش قدرت باروری در زنانی که مبتلا به PCOS هستند نیز مفید واقع شود.
 

- یک مطالعه متاآنالیز در سال 2023 در مجله Clinical Endocrinology منتشر شد و نتایج مطالعات منتشر شده در این زمینه را بررسی کرد. بررسی چندین مطالعه که اثر ال کارنیتین را بر باروری زنان مبتلا به PCOS ارزیابی کردند نشان داد که ال کارنیتین می‌تواند منجر به بهبود تخمک گذاری، بارداری بالینی و کاهش مقاومت به انسولین و BMI شود.

عوارض قرص ال کارنیتین برای مردان و زنان

ال کارنیتین یکی از ایمن‌ترین مکمل‌های رژیمی و غذایی است. بسیاری از افراد این مکمل را به خوبی تحمل می‌کنند. مصرف مقدار مجاز ال کارنیتین در کاهش عوارض جانبی آن بسیار اهمیت دارد. دوزهای 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز در بسیاری از مطالعات، مصرف شده و تاکنون به عنوان دوز ایمن در اکثر بزرگسالان معرفی شده‌اند.

از جمله عوارض ال کارنیتین که در برخی افراد ممکن است رخ دهد می‌توان به مشکلات گوارشی (تهوع، اسهال، استفراغ و درد معده) یا مشکلات قلبی اشاره کرد. این عوارض ممکن است در مردان یا زنان رخ دهد.

برای کاهش احتمال بروز عوارض ناخواسته توصیه می‌شود افراد، مصرف ال کارنیتین را با دوز پایین (250 یا 500 میلی‌گرم در روز) و در دوزهای منقسم شروع نمایند.

همچنین در صورت مبتلا بودن به هرگونه بیماری یا مصرف دارو، توصیه می‌شود قبل از مصرف ال کارنیتین با پزشک مشورت شود.

 

سخن پایانی

عدم بارداری موفق از مشکلاتی است که بسیاری از زوج‌ها با آن مواجه هستند. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری توسعه یافته‌اند. مصرف مکمل‌ها نیز یکی از این روش‌ها است. ال کارنیتین یک ترکیب مغذی است که در بسیاری از غذاها وجود دارد. فارغ از اثرات مفید مکمل ال کارنیتین در بدنسازی و لاغری، سال‌ها است که پزشکان از ال کارنیتین در حوزه‌های مختلف درمانی استفاده می‌کنند. بهبود قدرت باروری در زنان و مردان نیز یکی از کاربردهای ال کارنیتین است.

در این مقاله از مجله داروکده سعی شد اطلاعات مفیدی در رابطه با ال کارنیتین و باروری در اختیار شما عزیزان قرار گیرد. به طور خلاصه باید گفت که ال کارنیتین به افزایش تحرک و کیفیت اسپرم و همچنین بهبود کیفیت تخمک گذاری کمک می‌کند و این خود شانس بارداری موفق را افزایش می‌دهد.

برای تهیه مکمل ال کارنیتین می‌توانید به داروخانه آنلاین داروکده، اولین و تنها داروخانه آنلاین کشور با نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره، مراجعه نمایید. این داروخانه اصالت، سلامت و کیفیت تمامی محصولات خود را تضمین می‌نماید.

در پایان، امید است اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد، برای شما مفید واقع شود. شما همراهان می‌توانید نظرات و سوالات خود را در زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید تا تیم علمی داروکده (متشکل از متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه) در اسرع وقت شما را راهنمایی نمایند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )