عوارض جانبی ال کارنیتین که باید بدانید

عوارض جانبی ال کارنیتین که باید بدانید

در این مقاله از مجله داروکده با عوارض ال کارنیتین، یکی از مکمل‌های رایج به‌ویژه در ورزشکاران آشنا می‌شویم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 خرداد 1403

0

eye icon

عوارض جانبی ال کارنیتین که باید بدانید

مکمل‌ها فرآورده‌های غذایی هستند که فواید بی‌شماری را برای بدن، به‌ویژه در کسانی که رژیم غذایی متنوع و کاملی ندارند یا نیاز بیش‌تری به برخی ترکیبات مغذی دارند، فراهم می‌کنند. با این حال یکی از دغدغه‌های همیشگی مصرف‌کنندگان مکمل‌های غذایی و ورزشی، عوارض جانبی احتمالی است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی را در مورد عوارض ال کارنیتین، یکی از مکمل‌های رایج به‌ویژه در ورزشکاران، با شما همراهان مجله داروکده به اشتراک بگذاریم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

- ال کارنیتین چیست؟
- عوارض ال کارنیتین
- عوارض ال کارنیتین بر کبد
- عوارض ال کارنیتین بر کلیه
- ال کارنیتین و فشار خون
- ال کارنیتین و ریزش مو
- ال کارنیتین و کم کاری تیروئید
- عوارض ال کارنیتین برای زنان
- عوارض ال کارنیتین مایع

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

ال کارنیتین چیست؟

کارنیتین از دو آمینواسید لایزین و متیونین تشکیل شده است و به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. همچنین این پپتید در کبد، کلیه‌ها و مغز ساخته می‌شود. کارنیتین نقش اساسی در تنظیم متابولیسم و تولید انرژی در بدن دارد. کارنیتین کوفاکتوری برای انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیر به میتوکندری است تا اکسید شده و برای تولید انرژی استفاده شوند. به‌علاوه، کارنیتین به خارج شدن برخی ترکیبات سمی از میتوکندری کمک می‌کند. بیش‌تر کارنیتین در بافت‌هایی که به چربی‌ها برای تولید انرژی نیاز دارند به‌ویژه ماهیچه‌ها و قلب ذخیره می‌شود.

ال-کارنیتین (L-Carnitine) رایج‌ترین فرم کارنیتین در بدن و مکمل‌ها است. مصرف کارنیتین به صورت مکمل در بهبود بیماری‌هایی همچون آلزایمر، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، ناباروری و استئوآرتریت کاربرد دارد. همچنین مصرف مکمل ال-کارنیتین در افزایش عملکرد ورزشی و کاهش وزن بسیار رایج است.

برای مطالعه بیش‌تر در مورد فواید مکمل ال-کارنیتین پیشنهاد می‌شود به مقاله «آشنایی با مکمل ال کارنیتین و نقش آن در بدن» تالیف و ترجمه آقای دکتر کوشا شهیدی مراجعه شود.

عوارض ال کارنیتین

به طور کلی ال کارنیتین یکی از مکمل‌های ایمن بوده و در مقادیر مجاز، عوارض جانبی جدی در افراد سالم ندارد. 

از جمله عوارض ال کارنیتین که ممکن است برای برخی افراد به ویژه در دوزهای بالا ایجاد شود، شامل موارد زیر است:

- عوارض گوارشی: درد معده، تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، کرامپ‌های شکمی و اسهال

- بوی بد بدن: بویی شبیه به بوی ماهی که به دلیل تولید ماده‌ای به نام تری‌متیل‌آمین در بدن ایجاد می‌شود.

- مشکلات قلبی-عروقی: اگرچه ال کارنیتین می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد آن ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. این مسئله می‌تواند به دلیل تبدیل ال-کارنیتین به TMAO (تری‌متیل‌آمین-N-اکساید) در بدن باشد که ممکن است در تصلب شرایین نقش داشته باشد. با این حال این عارضه ال کارنیتین هنوز به طور قطعی ثابت نشده است.

- تشنج: در موارد بسیار نادر، ال کارنیتین ممکن است خطر تشنج را به ویژه در افرادی که سابقه تشنج یا بیماری صرع دارند، افزایش دهد.

دوز ایمن ال کارنیتین به طور دقیق مشخص نیست. با این حال بر طبق مطالعات، تا 2 گرم در روز در طولانی مدت برای اکثر بزرگسالان ایمن و موثر معرفی شده است. بسته به شرایط در برخی افراد ممکن است تا 3 یا 4 گرم در روز نیز تجویز شود.

برای پیشگیری و کاهش عوارض ال کارنیتین توصیه می‌شود قبل از مصرف، با متخصص تغذیه مشورت شود تا دوز متناسب با سن، جنس، وزن، رژیم غذایی و سایر فاکتورها برای شما تجویز گردد. همچنین توصیه می‌شود مصرف ال کارنیتین ابتدا از دوزهای پایین‌تر مثلا 500 یا 1000 میلی‌گرم در روز و به صورت منقسم آغاز شود و سپس در صورت نیاز دوز مصرفی به تدریج افزایش یابد.

افراد مبتلا به هرگونه بیماری یا در هنگام مصرف دارو، قبل از مصرف این مکمل باید با پزشک معالج مشورت نمایند.

- عوارض ال کارنیتین بر کبد

همانطور که توضیح داده شد، عوارض ال کارنیتین محدود بوده و از جمله مکمل‌های ایمن است. با این حال، برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به کبد، باید از مصرف بیش از حد و طولانی مدت ال-کارنیتین بدون تجویز پزشک پرهیز شود. همچنین به افراد مبتلا به اختلالات کبدی توصیه می‌شود برای مصرف ال کارنیتین با پزشک خود مشورت نمایند.

 

- عوارض ال کارنیتین بر کلیه

مصرف مقادیر مجاز ال-کارنیتین عارضه جانبی برای کلیه‌ها ندارد. اما مصرف مقادیر بیش از حد ال کارنیتین به ویژه در افرادی که مبتلا به نقص عملکرد کلیه هستند، می‌تواند با افزایش بار متابولیک بر کلیه‌ها همراه باشد. لذا توصیه می‌شود از مصرف دوزهای بیش از حد مجاز بدون تجویز پزشک خودداری شود. همچنین افراد با اختلال عملکرد کلیه، قبل از مصرف ال کارنیتین با پزشک مشورت نمایند.

 

- ال کارنیتین و فشار خون

اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه، تغییرات قابل توجهی در فشار خون پس از مصرف ال کارنیتین مشاهده نکردند. برخی شواهد نشان می‌دهد که ال کارنیتین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. در عین حال، دیده شده است که مصرف ال کارنیتین در دوزهای بسیار بالا و یا در افرادی که به این ماده حساسیت دارند، می‌تواند با افزایش فشار خون همراه باشد. بنابراین نمی‌توان به طور دقیق ذکر کرد که ال-کارنیتین منجر به کاهش یا افزایش فشار خون می‌شود. با این حال توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به فشار خون بالا یا پایین هستند و یا از داروهای کنترل فشار خون استفاده می‌کنند، پیش از مصرف مکمل ال کارنیتین با پزشک خود مشورت نمایند.

 

- ال کارنیتین و ریزش مو

ال کارنیتین با تحریک و تقویت فولیکول‌های مو می‌تواند به افزایش رشد و طول عمر تارهای مو کمک کند. اگرچه این موضوع هنوز به طور قطعی در آزمایش‌های انسانی ثابت نشده است، اما تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ال کارنیتین باعث ریزش مو شود، مشاهده نشده است. بنابراین می‌توان گفت مصرف مکمل ال-کارنیتین به خودی خود نمی‌تواند منجر به ریزش مو در فرد شود.

 

- ال کارنیتین و کم کاری تیروئید

مصرف ال کارنیتین در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید یکی از چالش‌های پیش روی متخصصان علوم پزشکی است. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید به دلیل اضافه وزن ناشی از کاهش متابولیسم بدن، به دنبال مصرف مکمل‌هایی همچون ال کارنیتین برای کاهش وزن هستند. از طرفی، این نکته حائز اهمیت است که ال-کارنیتین از ورود هورمون‌های تیروئیدی به سلول‌ها جلوگیری کرده و از این طریق عملکرد هورمون‌های تیروئید را کاهش می‌دهد.

لذا به نظر می‌رسد ال کارنیتین و کم کاری تیروئید تداخل دارند و این افراد برای مصرف ال کارنیتین باید با پزشک مشورت نمایند. همچنین بین ال کارنیتین و لووتیروکسین (دارویی که در کم‌کاری تیروئید استفاده می‌شود) تداخل وجود دارد.

- عوارض ال کارنیتین برای زنان

ال کارنیتین در اکثر افراد از جمله زنان عارضه جانبی خاصی ندارد. با این حال برخی افراد ممکن است نسبت به مصرف ال-کارنیتین عارضه نشان دهند. عوارض ال کارنیتین برای زنان تفاوت چندانی با مردان نداشته و مشکلات گوارشی همچون تهوع، درد شکم و اسهال و همچنین بوی بد بدن ممکن است در افراد مشاهده شود.

با این وجود، مادران باردار و شیرده نباید بدون تجویز پزشک از مکمل ال کارنیتین استفاده نمایند. زیرا به دلیل عدم وجود شواهد کافی از مصرف ال کارنیتین در بارداری و شیردهی، نمی‌توان عوارض ال کارنیتین در این دوران حساس را به طور کامل ارزیابی و پیش‌بینی کرد.

 

- عوارض ال کارنیتین مایع

امروزه ال-کارنیتین به شکل‌های مختلفی از جمله پودر، قرص، کپسول و مایع (شربت یا ویال خوراکی) در بازار مکمل‌ها موجود است. به طور کلی ال کارنیتین یکی از مکمل‌های ایمن است که در اکثر افراد عارضه جانبی ندارد. با این حال، ال کارنیتین به هر شکلی که مصرف شود، ممکن است برخی افراد را با عوارض جانبی همچون مشکلات گوارشی مواجه کند.

ال-کارنیتین مایع نسبت به دیگر فرم‌ها جذب سریع‌تری دارد. همچنین برخی افراد به دلیل مشکلات بلع، ترجیح می‌دهند از فرم مایع استفاده نمایند. اگرچه عوارض ال کارنیتین مایع با سایر فرم‌ها تفاوت چندانی ندارد، اما در افرادی که به عوارض گوارشی ال‌کارنیتین حساس‌تر هستند، به دلیل جذب سریع‌تر فرم مایع ممکن است عوارض شدیدتری را مشاهده نمایند.

تداخلات دارویی ال کارنیتین

ال کارنیتین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و موجب کاهش یا افزایش اثرات آن‌ها شود. در زیر به برخی از داروهایی که ممکن است ال کارنیتین با آن‌ها تداخل داشته باشد اشاره می‌کنیم و توصیه می‌کنیم در صورت مصرف هر یک از این دسته‌های دارویی، قبل از مصرف ال کارنیتین با پزشک خود مشورت نمایید:

- داروهای رقیق‌کننده خون (ضد انعقادها)
- داروهای تیروئید
- داروهای ضد تشنج
- داروهای کاهنده قند خون
- داروهای کاهنده فشار خون

 

سخن پایانی

در کنار مزایا و فواید، قبل از مصرف ال کارنیتین، نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود، عوارض ال کارنیتین است. اگرچه ال کارنیتین یک مکمل ورزشی و رژیمی ایمن شناخته شده است، اما برخی افراد ممکن است با مصرف آن عوارضی همچون مشکلات گوارشی و بوی بد بدن را تجربه کنند. لذا توصیه می‌شود در صورت شدید بودن علائم مصرف قطع شود و با پزشک مشورت شود. همچنین در صورت وجود هرگونه بیماری قبل از مصرف ال کارنیتین با پزشک مشورت شود.

به‌علاوه، جهت جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی ناشی از مصرف مکمل بدون اصالت توصیه می‌شود ال کارنیتین را تنها از مراکز معتبر عرضه کننده یعنی داروخانه‌ها تهیه نمایید. جهت تهیه ال کارنیتین اصل می‌توانید به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه نمایید. داروخانه انلاین داروکده به عنوان اولین داروخانه آنلاین با پشتوانه داروخانه حقیقی و تنها داروخانه آنلاین دارنده نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره، اصالت، کیفیت و سلامت محصولات خود را تضمین می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هرگونه ابهام در این زمینه می‌توانید با مطرح نمودن سوالات خود در بخش نظرات، از مشاوره تخصصی تیم علمی داروکده متشکل از متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه، بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )