فواید و خطرات مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین

فواید و خطرات مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین

در این مقاله از مجله علمی داروکده، به بررسی فواید مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین و بررسی امکان استفاده از زینک همراه با مولتی ویتامین و مینرال می‌پردازیم.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 شهریور 1403

0

eye icon

فواید و خطرات مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین

آیا می توان زینک و مولتی ویتامین را همزمان استفاده کرد؟ گاهی با توجه به نیاز بدن و بسته به هدف مکملیاری، لازم است تا در کنار مکمل مولتی ویتامین و مینرال، از مکمل زینک جداگانه نیز استفاده شود. اما این مصرف همزمان چه فواید و ضررهایی دارد؟ چه نکاتی باید در این رابطه رعایت شود؟

در این مقاله قصد داریم علاوه بر بررسی امکان پذیر بودن مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین، به بیان فواید مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین مینرال در بزرگسالان و کودکان و ارائه نکات لازم در این رابطه بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • آیا مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین امکان پذیر است؟
  • فواید مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین
  • مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین در کودکان
  • نکات قابل توجه در مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین مینرال

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

آیا مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین امکان پذیر است؟

زینک یا روی ماده معدنی ضروری برای حفظ سلامتی و عملکرد نرمال بدن است. زینک در رشد و نمو طبیعی در دوران جنینی، کودکی و نوجوانی و همچنین حفظ جنبه های مختلف سلامتی در بزرگسالی نقش دارد.

تأمین نیاز به زینک برای کمک به تقویت عملکرد سیستم ایمنی، تسریع ترمیم زخم، سلامت پوست و مو، تقویت باروری و داشتن حس بویایی و چشایی مناسب ضروری است.

با توجه به اینکه بدن مکانیسمی برای ذخیره میزان زینک اضافی ندارد، تأمین نیاز به این ماده معدنی و جلوگیری یا رفع کمبود آن به دریافت رژیمی و مکمل یاری وابسته است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون افراد در معرض خطر کمبود این ماده معدنی، مطالعه مقاله با عنوان "همه چیز درباره زینک" تألیف و ترجمه خانم دکتر الهه عبدالهی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند مفید باشد و به شما پیشنهاد می شود.

مطالعات صورت گرفته در رابطه با مقدار زینک مورد نیاز بدن، مقادیر مجاز دریافت روزانه زینک بر اساس گروه سنی را به صورت زیر پیشنهاد کرده اند:

دریافت دوز پیشنهاد شده زینک برای هر گروه سنی (براساس جدول بالا) در طول روز می تواند نیاز اکثر افراد سالم (98-97 درصد) را تأمین کند.

در شرایط مکملیاری، در صورتی که مکمل مولتی ویتامین و مینرالی که مورد استفاده قرار می گیرد فاقد زینک باشد، دریافت مکمل زینک جداگانه، با رعایت نکات لازم برای مدیریت تداخلات، امکان پذیر است.

اما در شرایطی که مکمل مولتی ویتامین مینرال، خود حاوی زینک باشد، با مفهومی به نام UL روبه‌رو می شویم.

حداکثر مقدار قابل تحمل روزانه یا Tolerable Upper Intake Level (UL) یک ماده، مقداری از آن ماده است که فرد می تواند بدون ریسک بالای عوارض جانبی، مصرف کند.

مقادیر UL محاسبه شده برای زینک در هر گروه سنی مطابق جدول زیر است:

توجه به UL این ماده معدنی هنگام استفاده از مکمل زینک جداگانه همزمان با مکمل های مولتی ویتامین مینرال حاوی زینک، حائز اهمیت است و مجموع دریافتی نباید از میزان UL ذکر شده بیشتر شود.

برای مثال حداکثر میزان قابل تحمل زینک در بزرگسالان بالای 19 سال، معادل 40 میلی گرم است. چنانچه مجموع زینک دریافتی از این میزان بالاتر نرود، استفاده همزمان زینک و مولتی ویتامین مینرال امکان پذیر است.

اما در شرایطی که دوز دریافتی زینک از 40 میلی گرم بیشتر شود، مصرف همزمان توصیه نمی شود.

دریافت دوزهای بالاتر از UL تعیین شده برای زینک علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، مشکلات گوارشی و اسهال، کاهش اشتها و سر درد را به همراه دارد و منجر به تداخل در جذب و به دنبال آن کمبود مس می شود.

مس یک ماده معدنی ضروری است که به جذب و متابولیسم آهن کمک می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری است.

فواید مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین 

مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین مینرال به تقویت اثربخشی زینک در موارد زیر می انجامد.
 

- تقویت سیستم ایمنی

زینک به تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهند که مکمل زینک به طور قابل توجهی به کاهش خطر ابتلا به عفونت ها و تقویت پاسخ ایمنی به خصوص در افراد مسن کمک می کند.

زینک برای عملکرد سلول های ایمنی و پیام رسانی سلول ضروری است و کمبود آن می تواند منجر به تضعیف پاسخ ایمنی شود.

حضور زینک در کنار ویتامین C به علت اثرات آنتی اکسیدانی این ویتامین و نقش آن در بهبود عملکرد ایمنی بدن، به تقویت اثر زینک بر سیستم ایمنی کمک می کند.

علاوه بر ویتامین C، مصرف همزمان زینک و ویتامین D، ویتامین E و ویتامین A که در حفظ سلامت سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند نیز می تواند اثرات مطلوبی به دنبال داشته باشد.

- سلامت پوست و مو

زینک در کنار مولتی ویتامین و مینرال های حاوی بیوتین، پانتوتنیک اسید و سلنیوم مجموعه ای کارآمد برای کمک به حفظ و تقویت سلامت پوست و مو و همچنین جلوگیری از ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی را تشکیل می دهد.

کمبود مواد مغذی تنها یکی از علل ریزش مو است. برای آشنایی با سایر علت های ریزش مو، مطالعه مقاله با عنوان "16 علت اصلی ریزش مو" تألیف و ترجمه آقای دکتر محمدامین کربلایی طاهر خالی از لطف نیست.

زینک با کمک به حفظ یکپارچگی پوست و غشای مخاطی، در تسریع ترمیم زخم نیز نقش دارد. وجود زینک در کنار ویتامین C که در سنتز کلاژن دخیل است و ویتامین A که برای رشد و تمایز سلول های پوست ضروری است، اثرات مطلوبی را در تسریع ترمیم زخم اعمال می کند.

- بهبود باروری

از جمله خواص زینک برای مردان می توان به نقش کمکی در بهبود باروری و حفظ سلامت بیضه، بلوغ اسپرم، شکل‌گیری غشای خارجی و دم اسپرم اشاره کرد.

کمبود روی با کاهش سطح تستوسترون، تعداد کمتر و کاهش حرکت اسپرم مرتبط است و می‌تواند در ایجاد ناباروری در مردان نقش داشته باشد.

تأمین زینک در کنار ترکیباتی همچون ویتامین C، فولات، ویتامین E، سلنیوم، کوآنزیم کیوتن و ال کارنیتین که در نتیجه استفاده همزمان زینک و مکمل مولتی ویتامین مینرال امکان پذیر است، می تواند اثرات مفیدی بر تقویت باروری در مردان ایفا کند.

همچنین در خصوص اثرات زینک در باروری زنان نیز شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود روی قبل از تخمک‌گذاری بر بلوغ تخمک‌ها اثر دارد. با این حال، در این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز است.


- سلامت استخوان ها و عضلات

زینک در سنتز پروتئین‌ها و کلاژن، که اجزای اصلی بافت‌های همبند از جمله استخوان و عضله هستند، نقش دارد.

حضور زینک در کنار کلسیم، منیزیم، ویتامین D و فسفر برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد سیستم عضلانی-اسکلتی حائز اهمیت است. ویتامین D به بهبود جذب گوارشی کلسیم کمک می‌کند و در تنظیم تعادل کلسیم و فسفر در بدن نقش دارد.

کلسیم و فسفر اجزای اصلی تشکیل‌دهنده استخوان هستند و تأمین منیزیم نیز در کنار کلسیم برای عملکرد صحیح عضلات ضروری است.

درصورت تمایل به مطالعه بیشتر در رابطه با سایر فواید زینک و منیزیم، مقاله با عنوان "نقش منیزیم و زینک در بدن سازی" تألیف و ترجمه آقای دکتر کوشا شهیدی به شما پیشنهاد می شود.

- کاهش خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (Age-related macular degeneration)

زینک در کنار ویتامین های C ،E و A، مواد معدنی همچون مس و ترکیبات دخیل در سلامت چشم همچون لوتئین و زاگزانتین می تواند برای کمک به کاهش ریسک ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) مفید باشد.

AMD، بیماری چشمی است که به تدریج موجب کاهش بینایی می شود.

مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین در کودکان

تأمین زینک کافی به حفظ اشتهای سالم کمک می کند و کمبود زینک می‌تواند منجر به کاهش اشتها شود، این امر به خصوص در کودکان در سنین رشد می تواند به رشد و نمو کودک لطمه وارد کند.

زینک در کودکان و نوجوانان در سنین رشد، علاوه بر سایر نقش هایی که قسمت قبل ذکر شد، می تواند در کمک به رشد قدی نیز دخیل باشد.

روی در کنار مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای سلامت و رشد استخوان، علاوه بر تقویت استحکام استخوان ها و دندان ها، مواد اولیه لازم برای رشد طولی استخوان در سنین رشد را نیز تشکیل می دهد.

نکات قابل توجه در مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین مینرال

در رابطه با مصرف زینک و مولتی ویتامین توجه به نکات زیر توصیه می شود:

زینک با داروهایی همچون آنتی بیوتیک‌ ها (کینولون‌ ها، تترا سایکلین‌ ها و پنی سیلامین)، بیس فسفونات‌ ها (رزیدرونات، آلندرونیت و اتیدرونات)، پنی سیلین، داروهای ضد صرع همچون فنی توئین، آمیلوراید، لوودوپا و سیس پلاتین تداخل دارد و توجه به رعایت فاصله زمانی مناسب و مشورت با پزشک متخصص قبل از استفاده از مکمل زینک توصیه می شود.

مصرف همزمان مکمل جداگانه زینک با مکمل های حاوی آهن، فسفر و کلسیم نیز به دلیل تداخل در جذب پیشنهاد نمی شود و باید فاصله زمانی حداقل 2 ساعته بین زینک و این مکمل ها رعایت شود.

 

سخن پایانی

امکان پذیر بودن مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین مینرال بستگی به دوز دریافتی زینک دارد. در صورتی که مجموع دوز دریافتی روزانه زینک، از حداکثر مقدار مجاز پیشنهاد شده برای این ماده معدنی بیشتر نباشد، می توان زینک و مولتی ویتامین را همزمان استفاده کرد.

تأمین نیاز به زینک در کنار سایر ویتامین ها و مینرال های مورد نیاز بدن، فواید بسیاری در جنبه های مختلف سلامتی در بزرگسالان و کودکان دارد، که در این مقاله به بررسی این خواص پرداخته شد.

انواعی از بهترین برندهای مکمل زینک ایرانی و خارجی و همچنین بهترین محصولات مولتی ویتامین و مینرال در داروکده موجود و قابل دسترسی هستند. تمامی محصولات موجود در داروخانه آنلاین داروکده، با تضمین اصالت و بهترین قیمت که با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین شده است، ارائه می شوند.

داروکده اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور و وابسته به داروخانه مرکزی جمالزاده است که هیچ شعبه دیگری ندارد.

امیدواریم مقاله "فواید و خطرات مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با مصرف همزمان زینک و مولتی ویتامین، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )