قرص کیوتن برای مردان

قرص کیوتن برای مردان

در این مقاله از مجله داروکده فواید قرص کیوتن برای مردان را بررسی خواهیم کرد.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 مرداد 1403

0

eye icon

قرص کیوتن برای مردان

نتایج حاصل از بررسی‌های آماری نشان داده‌اند که مردان نسبت به بانوان به سلامت خود اهمیت کمتری می‌دهند. اکثر آقایان به علت مشغله‌های زندگی و کمبود وقت قادر به رعایت سبک زندگی سالم نیستند. از همین رو ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن در آقایان بیشتر از بانوان است. عوامل بسیاری می‌توانند بر روی سلامت جسمی، روانی و سلامت جنسی آقایان موثر باشند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پیروی از یک برنامه غذایی سالم و اصولی است که بتواند طیف وسیعی از مواد مغذی مورد نیاز روزانه را تامین کند. 

یکی از مواد مغذی که تاثیر آن در سلامت آقایان به اثبات رسیده کیوتن است. بنابراین در ادامه مطلب به بررسی فواید قرص کیوتن برای مردان خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • کیوتن چیست؟

  • فواید کیوتن

  • قرص کیوتن برای مردان

  • میزان و مدت زمان مصرف قرص کوآنزیم کیوتن برای اسپرم

  • عوارض قرص کیوتن برای مردان

مدت زمان تقریبی مطالعه مقاله: 5 دقیقه

 

کیوتن چیست؟

کوآنزیم کیوتن (COAQ10) نوعی آنتی اکسیدان محلول در چربی است که از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. کیوتن در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد علاوه بر این، بدن خود قادر به تولید این ماده مغذی نیز است. با این حال، از آنجا که با افزایش سن تولید کیوتن در بدن کاهش می یابد و مواد غذایی نیز تامین کننده دوز کافی این ماده مغذی نمی باشند، در چنین مواردی استفاده از قرص کیوتن می‌تواند کمک کننده باشد.

 

 

فواید کیوتن

نتایج مطالعات فواید بسیاری را برای قرص کیوتن نشان داده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

  • افزایش انرژی

کوانزیم کیوتن با شرکت در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری و تولید ATP به افزایش سطح انرژی و کاهش احساس خستگی کمک می‌کند.

 

  • سلامت قلب و عروق

کیوتن با نقشی که در کاهش سطح کلسترول و LDL (چربی بد) دارد، می تواند به حفظ سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. علاوه بر این، کوانزیم کیوتن می‌تواند درد ناشی از آنژین را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کاهش دهد.

 

 

  • بهبود میگرن

کیوتن به تنهایی و یا در ترکیب با سایر مواد مغذی به ویژه ریبوفلاوین (ویتامین B2) و منیزیم می‌تواند در کمک به بهبود علائم میگرن موثر باشد.

 

  • تنظیم قند خون

کوآنزیم کیوتن با کاهش مقاومت به انسولین، به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. هم‌چنین کیوتن با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، در کاهش استرس اکسیداتیو که یکی از عوارض دیابت است، نقش دارد.

 

 

  • بهبود باروری

یکی دیگر از فواید کیوتن برای بانوان و آقایان محافظت از تخمک و اسپرم در برابر استرس اکسیداتیو و در نتیجه حفظ سلامت باروری در زنان و مردان است.

 

  • افزایش عملکرد ورزشی

COQ10 با افزایش سطح انرژی می‌تواند عملکرد ورزشکاران را حین تمرینات بهبود بخشد. علاوه بر این، با کمک به کاهش التهابات ناشی از تمرینات شدید، به تسریع روند ریکاوری پس از ورزش نیز کمک می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با تاثیر کیوتن بر عملکرد ورزشی، می‌توانید به مقاله "کوانزیم Q10 و نقش آن در تمرینات ورزشی" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی مراجعه نمایید.

در قسمت ابتدایی مطلب به بررسی کیوتن پرداختیم و فواید آن را به صورت کلی شرح دادیم، اکنون در ادامه مطلب به ذکر فواید قرص کیوتن برای مردان خواهیم پرداخت.

 

قرص کیوتن برای مردان

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، 8 تا 12 درصد زوج‌ها در سراسر جهان درگیر ناباروری هستند و حدود نیمی از ناباروری مربوط به مردان است. عوامل زیادی می‌توانند منجر به ناباروری در آقایان شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می توان به سبک زندگی، عوامل محیطی، مشکلات مربوط به عملکرد جنسی و تکامل اسپرم اشاره نمود. 

 

 

استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌تواند باعث آسیب به DNA اسپرم شود و حرکت آن را مختل کند. کیوتن با مبارزه با اکسیداسیون و محافظت از اسپرم در برابر آسیب، به حفظ مورفولوژی و کیفیت اسپرم کمک می‌کند. از دیگر فواید کیوتن برای اسپرم می‌توان به تاثیر آن در افزایش غلظت اسپرم اشاره نمود. نتایج مطالعات نشان داده‌اند که کیوتن زمانی که به همراه امگا 3 و مواد معدنی دیگر استفاده شود، می‌تواند به افزایش غلظت اسپرم کمک کند و از این طریق شانس باروری در آقایان را افزایش دهد.

 

میزان و مدت زمان مصرف قرص کوآنزیم کیوتن برای اسپرم

به طور میانگین دوز مناسب CoQ10 برای یک بزرگسال سالم بین 100 تا 200 میلی‌گرم در روز است. در ارتباط با مدت زمان مصرف کیوتن جهت مشاهده اثرات آن بر سلامت اسپرم نمی‌توان اظهار نظر قطعی نمود. اما از آنجا حدود 2 ماه و نیم طول می‌کشد تا رشد و بلوغ اسپرم کامل شود، توصیه می‌شود برای این منظور حداقل به مدت 90 روز مکمل کیوتن مصرف شود. یک مطالعه بهبود لقاح و باروری در آقایان را پس از 103 روز مصرف 60 میلی گرم کوآنزیم کیوتن در روز گزارش کرده است.

 

عوارض قرص کیوتن برای مردان

به طور کلی مصرف مکمل کیوتن طبق دوز توصیه شده روزانه در افراد بزرگسال سالم منجر به ایجاد عارضه جانبی جدی نخواهد شد. با این وجود، در برخی موارد ممکن است باعث بروز عوارض گوارشی خفیف مانند درد بالای شکم، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ و اسهال شود.

هم‌چنین توصیه می‌شود افرادی که از دارو‌های رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند و یا افراد مصرف کننده دارو‌های ضد افسردگی، شیمی درمانی و ضد فشار خون پیش از مصرف قرص کیوتن با پزشک مشورت کنند. 

 

سخن آخر

کیوتن نوعی ماده مغذی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. کوآنزیم کیوتن با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و هم‌چنین با نقشی که در زنجیره انتقال الکترون دارد، مزایای بسیاری برای حفظ عملکرد طبیعی و سلامت عمومی بدن دارد. 

در این مقاله به بررسی فواید قرص کیوتن برای مردان پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که مصرف کیوتن از طریق نقشی که در حفظ کیفیت اسپرم دارد، می‌تواند به بهبود باروری در آقایان کمک کند.

جهت اطلاع از قیمت قرص کیوتن برای مردان و خرید آن می‌توانید به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه نمایید. علاوه بر این، می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود در ارتباط با مکمل‌ کیوتن را در قسمت ثبت نظرات با تیم علمی داروکده به اشتراک بگذارید.

تیم علمی داروکده که متشکل از متخصصین داروساز و تغذیه است علاوه بر پاسخگویی به سوالات شما کاربران گرامی، با نگارش مقالات علمی معتبر و انتشار در مجله داروکده به افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با به روز‌ترین موضوعات سلامت محور کمک می‌کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )