قرص کیوتن برای بانوان

قرص کیوتن برای بانوان

در این قسمت از مجله داروکده قصد داریم، خواص قرص کیوتن برای زنان مانند کیوتن برای تخمک گذاری و قرص کیوتن برای بارداری را بررسی نماییم.

امیرمسعود مهربانی

نویسنده: امیرمسعود مهربانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 مرداد 1403

0

eye icon

قرص کیوتن برای بانوان

کوآنزیم کیوتن یک ترکیب طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی بالا است که در تولید انرژی سلولی نقش دارد. به طور بالقوه، فواید قرص کیوتن برای زنان شامل بهبود سلامت قلب، افزایش باروری، داشتن پوست سالم و شاداب، تعویق پیری و تسکین میگرن است. با افزایش سن، سطح CoQ10 کاهش می یابد و منجربه بروز علائم کمبود این کوآنزیم می شود. به همین دلیل است که اغلب برای کسانی که با افزایش سن، بیماری‌های مختلفی را تجربه می‌کنند یا افرادی که سعی در باردار شدن دارند، توصیه به مصرف قرص کوآنزیم Q10 می‌شود. 

در این مقاله نگاهی علمی به موضوع قرص CoQ10 برای زنان خواهیم داشت. همچنین به دوز توصیه شده، عوارض جانبی احتمالی و سایر نکات کلیدی مرتبط با کوآنزیم کیوتن اشاره خواهیم کرد. 

فهرست مطالب

  • کیوتن چیست؟
  • قرص کوآنزیم کیوتن برای چیست؟
  • خواص قرص کیوتن برای زنان
  • قرص کیوتن برای بارداری
  • قرص کیوتن برای تنبلی تخمدان
  • دوز مصرف قرص کیوتن
  • عوارض قرص کیوتن برای زنان

مدت تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

کیوتن چیست؟

به منظور این که اثرات کوآنزیم کیوتن در زنان را بررسی نماییم، ابتدا توضیح مختصری در مورد کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن ارائه می‌کنیم.

کوآنزیم Q10 یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود. این ترکیب نقش مهمی در تولید انرژی در میتوکندری ایفا می کند. کوکیوتن در تبدیل مواد مغذی به آدنوزین تری فسفات (ATP) نقش دارد که عملکردهای سلولی را تقویت می‌کند. CoQ10 به دو شکل وجود دارد: ubiquinone (شکل اکسید شده آن) و ubiquinol (شکل احیا شده و فعال آن). 

یوبیکینون (Ubiquinone) فرم اکسیده‌ی کوآنزیم کیوتن است. یوبیکینون در فرآیند تولید انرژی در میتوکندری‌ها نقش دارد و در زنجیره انتقال الکترون شرکت می‌کند. در این زنجیره، یوبیکینون الکترون‌ها را از یک کمپلکس پروتئینی به کمپلکس دیگری منتقل می‌کند، که در نهایت منجر به تولید آدنوزین تری‌فسفات (ATP) می‌ شود.

یوبیکینول (Ubiquinol) فرم کاهش یافته‌ یا احیا شده کوآنزیم کیوتن است. یوبیکینول به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند. یوبیکینول می‌تواند الکترون‌ها را به یوبیکینون بدهد و خودش به یوبیکینون تبدیل شود، و به این ترتیب به چرخه‌ی اکسیداسیون و احیا (ردوکس) وارد می ‌شود.

بسته به نیازهای بدن و وضعیت‌های متابولیکی مختلف، این دو فرم از کوآنزیم کیوتن به راحتی می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند.

سطح CoQ10 می تواند با افزایش سن کاهش یابد و اغلب در افراد مبتلا به بیماری های مزمن خاص مانند بیماری قلبی، دیابت و اختلالات عصبی کاهش می یابد. علاوه بر این، برخی از داروهای استاتین (کاهنده کلسترول) می توانند سطح CoQ10 را کاهش دهند. به عنوان یک مکمل، CoQ10 به دلیل مزایای بالقوه آن در بهبود سلامت قلب، کاهش میگرن، افزایش عملکرد فیزیکی و بهبود باروری در زنان و مردان، به بازار عرضه می ‌شود.

 

قرص کوآنزیم کیوتن برای چیست؟

قرص کوانزیم کیوتن، به واسطه خواص آنتی اکسیدانی و نقش آن در چرخه تولید انرژی و متابولیسم که پیشتر به آنها اشاره شده، مزایای فراوانی برای بدن به همراه دارد. از جمله مزایای کوآنزیم کیوتن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 

  • کوآنزیم کیوتن برای سلامت قلب

تحقیقات نشان می دهد که کوآنزیم کیوتن برای بیماری های مختلف قلبی مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری‌های قلبی عروقی و عوارض پس از جراحی مفید بوده است. به طور خاص، استفاده طولانی مدت از Q10 در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی در بهبود علائم و کاهش حوادث قلبی عروقی کمک کننده بوده است. تحقیقات نشان می دهد که کوآنزیم کیو تن ممکن است برای بیمارانی که از داروهای کاهش دهنده کلسترول (مانند استاتین) استفاده می کنند مفید باشد. زیرا این دارو‌ها می‌تواند سطح کوآنزیم کیوتن را در بدن کاهش دهد.
 

  • CoQ10 برای تنظیم قند خون

CoQ10 اثرات مثبتی برای بیماران دیابتی، افزایش سنتز و ترشح انسولین و بهبود کنترل کلی قند خون نشان داده است. 
 

  • کوآنزیم کیوتن برای میگرن

کوآنزیم کیوتن برای سردردهای میگرنی به عنوان یک درمان پیشگیرانه مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که مکمل CoQ10 ممکن است در کاهش دفعات، مدت و شدت سردردهای میگرنی موثر باشد.
 

  • کو آنزیم کیوتن برای سلامت ریه

کو آنزیم کیوتن به محافظت از بافت های ریه در برابر استرس اکسیداتیو که می تواند توسط عوامل محیطی مانند آلودگی و سیگار ایجاد شود، کمک کننده است. 
 

  • کوآنزیم کیوتن برای سلامت پوست

خواص آنتی اکسیدانی CoQ10 از سلامت پوست در ایام سال‌خوردگی حمایت می‌کند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از CoQ10 به طور مستقیم روی پوست، ممکن است آسیب اکسیداتیو را کاهش دهد. در نتیجه قرص کیوتن در کاهش چین و چروک کمک کننده بوده و در عین حال خاصیت ارتجاعی پوست را نیز بهبود می‌ بخشد. 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل اصلی پیری پوست است. با این حال، استفاده از CoQ10 روی پوست ممکن است آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد.

  • قرص کیوتن برای مو

احتمالا قرص کیوتن جریان خون را بهبود می‌بخشد و از این طریق می تواند به حمایت از نیاز بالای انرژی فولیکول های مو کمک کند. CoQ10 همچنین ممکن است ژن مسئول تولید انواع کراتین مو را تحریک کند، به ویژه آنهایی که در طول پیری کاهش می یابند.
 

  • کو انزیم کیوتن برای سلامت مغزی

CoQ10 می‌تواند در کاهش ترکیبات مضری که می تواند خطر ابتلا به بیماری های عصبی، مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون را افزایش دهند، موثر باشد. از این رو، قرص کوآنزیم کیوتن به عنوان یک عامل کمکی در کند کردن روند این بیماری ‌ها مطرح است.
 

  • کوآنزیم کیوتن برای باروری

کوآنزیم کیوتن برای باروری مردان و زنان می‌تواند کمک کننده است. قرص CoQ10 می تواند یک مکمل موثر برای تقویت کیفیت تخمک، یا ارتقای کیفیت اسپرم تلقی شود. همچنین کیوتن به واسطه کمک به رشد و تقسیم سلولی در هنگام بارداری نیز اثرات مثبتی دارد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکمل‌های کمک کننده در بهبود باروری، می‌توانید به مقاله «آیا می توان قدرت باروری را تقویت کرد؟» که توسط دکتر کوشا شهیدی ترجمه و تالیف شده است، مراجعه نمایید.

خواص قرص کیوتن برای زنان

قرص کوآنزیم کیوتن برای زنان، در ایام بارداری و اقدام به بارداری کمک کننده است. باروری زنان با افزایش سن به دلیل کاهش تعداد و کیفیت تخمک های موجود کاهش می یابد. CoQ10 مستقیماً در این فرآیند دخالت دارد. با افزایش سن، تولید CoQ10 کند می شود و محافظت از تخمک ها در برابر آسیب اکسیداتیو به مشکل برمی‌خورد. در نتیجه در این مواقع، استفاده از قرص کوآنزیم کیوتن می‌تواند یک روش مناسب جهت تامین این ترکیب در بدن باشد.
 

  • قرص کیوتن برای بارداری

پره اکلامپسی یک عارضه بالقوه خطرناک در بارداری است که با فشار خون بالا تشخیص داده می شود. یک مطالعه در سال 2009 به این نتیجه رسید که CoQ10 خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در زنان در معرض خطر کاهش می دهد. اما به واسطه حساسیت دوران بارداری، توصیه می‌شود مکمل کو آنزیم کیوتن در این دوران زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.
 

  • کوآنزیم کیوتن برای تخمک 

علاوه بر موارد پره اکلامپسی، کوآنزیم کیوتن به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد و حمایت از عملکرد متابولیک نیز کمک می‌کند. قرص کیوتن کیفیت تخمک را بهبود بخشیده و خطر آسیب اکسیداتیو به تخمک را کاهش می‌دهد. حتی در برخی موارد قرص CoQ10 نقش حمایتی در درمان ناباروری زنان را دارد. 

اگر در حین تلاش برای باردار شدن هستید یا از طریق درمان های باروری از مکمل های CoQ10 استفاده کرده اید، توصیه می‌شود به محض وقوع بارداری مصرف قرص کوانزیم کیوتن را متوقف نموده و به منظور ادامه مصرف با پزشک خود مشورت نمایید
 

  • قرص کیوتن برای ذخیره تخمدان

قرص کوآنزیم کیوتن برای تخمک گذاری، کیفیت تخمک و بهبود باروری کمک کننده است. اما ذخیره تخمدان هر فرد در دوران جنینی شکل می‌گیرد. در نتیجه مصرف قرص کوآنزیم کیوتن برای افزایش تعداد تخمک و ذخیره تخمدان، منطقی نمی‌باشد.
 

  • قرص کیوتن برای تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کسیتیک (PCOS) به صورت عامیانه به تنبلی تخمدان معروف است. طی یک مطالعه متاآنالیز در سال 2023 که به بررسی ایمنی و اثربخشی قرص کوآنزیم کیوتن برای PCOS پرداخته بود، نشان داده شد که مصرف مکمل کیوتن در سندروم تخمدان پلی کسیتیک می‌تواند بهبود مقاومت به انسولین (کاهش HOMA-IR ،FINS ،FPG)، تعدیل سطح هورمون های جنسی (افزایش FSH، کاهش تستوسترون) و بهبود لیپیدهای خون (کاهش TG ،TC ،LDL-C و افزایش HDL-C) را منجر شود.  پس می‌توان گفت قرص کیوتن برای تنبلی تخمدان یک انتخاب ایمن و اثر گذار است.

 

دوز مصرف قرص کیوتن

دوز ثابتی برای میزان کیوتن در تمامی افراد وجود ندارد. لذا با توجه به هدف از مصرف قرص کیوتن، میزان مصرف آن نیز می‌تواند متغیر باشد. 

برای جبران کمبود کوآنزیم کیوتن 150 تا 2400 میلی گرم در روز.

برای نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن (نارسایی احتقانی قلب یا CHF)، 30 میلی گرم یک بار در روز یا تا 300 میلی گرم در روز به دو یا سه دوز برای حداکثر 2 سال تقسیم می شود. همچنین تا یک سال روزانه 2 میلی گرم بر کیلوگرم مصرف شده است.

برای درد عصبی در افراد مبتلا به دیابت (نوروپاتی دیابتی): 400 میلی گرم در روز به مدت 12 هفته.

برای پیشگیری از میگرن: 100 میلی گرم سه بار در روز، 150 میلی گرم یک بار در روز یا 100 میلی گرم یک بار در روز به مدت 3 ماه. دوز 1-3 mg/kg در روز به مدت 3 ماه نیز استفاده شده است.

اکثر متخصصان به منظور بهبود باروری مصرف روزانه بین 100 تا 600 میلی گرم CoQ10 را توصیه می‌شود.

 

عوارض قرص کیوتن برای زنان

کوآنزیم کیوتن احتمالاً برای اکثر بانوان بزرگسال ایمن است. اما در برخی موارد نادر، می تواند عوارض جانبی خفیفی از جمله ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و بثورات پوستی آلرژیک ایجاد کند. 

تقسیم کل دوز روزانه با مصرف مقادیر کمتر دو یا سه بار در روز به جای مقدار زیاد یکباره می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند.

 

سخن پایانی

در نهایت می‌توان گفت قرص کیوتن برای بانوان مزایای متعددی دارد. با افزایش سن کیوتن در بدن کاهش می‌یابد. در این مواقع مکمل یاری با کیوتن می‌تواند در تامین این ترکیب و بهره مندی از خواص متعدد آن مانند تولید انرژی سلولی و خاصیت آنتی اکسیدانی بهره مند شد. همچنین قرص کیوتن در بانوان برای بهبود کیفیت تخمک، کاهش علائم تنبلی تخمدان و بهبود باروری کمک کننده است.

تیم علمی فعال در داروخانه آنلاین داروکده با ترجمه و تالیف مقالات به روز و معتبر در تلاش است تا سطح آگاهی عموم جامعه را در مورد مکمل‌های مختلف ارتقا دهد تا خرید این مکمل‌ها، با اطلاع از مزایا و ویژگی‌های مختلف آنها توسط عموم مردم جامعه انجام شود.

به جهت کسب مشاوره و یا طرح هر گونه سوال یا ابهام در مورد قرص کیوتن می‌توانید در بخش پرسش و پاسخ این مقاله سوالات خود را مطرح نمایید تا تیم علمی داروکده متشکل از متخصصین داروسازی و کارشناسان ارشد تغذیه در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

به منظور مشاهده و خرید بهترین مکمل کیوتن می‌توانید به داروکده مراجعه نماید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )