فواید کیوتن برای پوست

فواید کیوتن برای پوست

در این مقاله از مجله علمی داروکده به بررسی نتایج آخرین مطالعات در رابطه با فواید قرص کیوتن برای پوست می‌پردازیم.

مهتاب باقری دیزج

نویسنده: مهتاب باقری دیزج

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 مرداد 1403

0

eye icon

فواید کیوتن برای پوست

قرص کیوتن برای پوست چه فوایدی دارد؟ امروزه استفاده از کیوتن در محصولات موضعی پوست و همچنین به‌صورت مکمل خوراکی برای کمک به حفظ سلامت و جوانی پوست افزایش یافته است. کوآنزیم کیوتن یا یوبی‌کینون یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید شده و با نقش خود در زنجیره انتقال الکترون، برای تولید انرژی سلولی ضروری است.

در دوران جوانی، بدن قابلیت بالایی برای تولید کیوتن دارد، اما با افزایش سن، نیاز به ‌آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله کیوتن برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد ناشی از عواملی مانند استرس، آلودگی‌ها و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید افزایش می‌یابد. با ما همراه باشید تا در ادامه، نتایج آخرین مطالعات در مورد فواید قرص کیوتن برای پوست را مورد بررسی قرار دهیم. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • کیوتن چیست؟
  • قرص کیوتن برای پوست
  • فواید کیوتن برای پوست
  • قرص کیوتن برای مو
  • بهترین زمان مصرف قرص کوآنزیم کیوتن
  • عوارض قرص کوآنزیم کیوتن

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

کیوتن چیست؟

Coenzyme Q10 یک ماده شبه ویتامین محلول در چربی است که در سراسر بدن و علی‌الخصوص در قلب، کبد، کلیه‌ها و پانکراس یافت می‌شود. کیوتن برای عملکرد صحیح بسیاری از ارگان‌ها و متابولیسم طبیعی بدن لازم است و به فراهم کردن انرژی مورد نیاز سلول‌ها کمک می‌کند. این کوآنزیم با داشتن اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی، سلول‌‎ها را از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند عملکرد طبیعی سلول‌ها را مختل کرده و باعث بروز بیماری‌های مزمن شود. بعد از سنین 35 الی 40 سالگی، توانایی بدن برای تولید کوآنزیم کیوتن کاهش یافته و احتمال کمبود این ماده در بدن افزایش پیدا می‌کند.

در پاسخ به سوال مخاطبین در مورد اینکه قرص کیوتن برای چی خوبه، باید گفت کیوتن علاوه بر نقش در تولید انرژی و فعالیت آنتی‌اکسیدانی، به حفظ سلامت قلب و عروق، عملکرد طبیعی مغز، سلامت پوست، حفاظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان، جلوگیری از سردردهای میگرنی، بهبود باروری، کند کردن روند بیماری‌های نورودژنراتیو مانند پارکینسون و آلزایمر، بهبود علائم نوروپاتی دیابتی و بهبود یا جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای استاتین مانند درد عضله و آسیب‌های کبدی کمک می‌کند. استفاده از کیوتن در تمرینات ورزشی نیز با اثرات مفید بر کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب و درد عضله پس از تمرین همراه است. 

قرص کیوتن برای پوست

بررسی‌ها در رابطه با مصرف قرص کیوتن برای پوست، نشان می‌دهد که استفاده از کیوتن می‌تواند به کاهش علائم پیری پوست و برطرف شدن چین و چروک‌های سطحی کمک کند. فرآیندهای پیری با افزایش اکسیداسیون سلولی همراه است که تا حدودی می‌تواند به کاهش میزان کیوتن درون‌زای سلولی مرتبط باشد. تغییر در ظاهر پوست از اولین نشانه‌های قابل مشاهده پیری است که می‌تواند پیامدهای عاطفی و روانی برای فرد داشته باشد. پوست دائما در تماس مستقیم با محیط و در معرض عوامل استرس‌زای خارجی قرار دارد. پیری پوست فرآیند پیچیده‌ای است که با عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن، آلودگی‌ها، کمبود خواب و عوامل تغذیه‌ای مرتبط است. 

از بین تمام عوامل محیطی، تابش اشعه ماوراء بنفش و تشکیل رادیکال‌های آزاد ناشی از آن به‌عنوان عامل اصلی پیری زودرس پوست در نظر گرفته می‌شود. عمده‌ترین این تغییرات در لایه درم به وقوع می‌پیوندد. در این لایه، تراکم کلاژن، الاستین و سایر اجزای ماتریکس خارج سلولی پوست کاهش یافته، شبکه کلاژن پوستی منقطع شده و الیاف الاستیک یکپارچگی خود را از دست می‌دهند. افزایش بیان متالوپروتئینازهای ماتریکس منجر به تخریب سریع کلاژن و سایر اجزای ماتریکس خارج سلولی شده و سنتز آن‌ها توسط فیبروبلاست‌های پوستی کند می‌شود. عدم تعادل بین تخریب و سنتز اجزای ماتریکس پوستی باعث از دست رفتن استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود که با افزایش افتادگی و چین و چروک پوست همراه است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله "کیوتن Q10، یک ضد چروک قوی" که توسط دکتر مهسا یساقی در مجله داروکده منتشر شده است، مراجعه نمایید. 

استفاده از کیوتن برای پوست به حفاظت از سد بیرونی آن در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌‌کند. امروزه با افزایش مطالعات پیرامون اثرات کوآنزیم کیوتن برای پوست، مصرف قرص کیوتن و یا محصولات موضعی حاوی این ماده برای این‌منظور بسیار متداول شده است. در ادامه مقاله به تفصیل خواص آنزیم کیوتن برای پوست را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

فواید کیوتن برای پوست

به‌دلیل نقش ثابت شده کیوتن در محافظت از پوست در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و کاهش علائم پیری، قرص کو آنزیم کیوتن برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهمترین فواید کیوتن برای پوست، کمک به بهبود بافت، صافی پوست و برطرف کردن بخشی از علائم پیری پوست است. از مهمترین خواص کیوتن برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

- کاهش چین و چروک 

CoQ10 تنها با جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست، منجر به کاهش چین و چروک نمی‌شود. توانایی کیوتن در تقویت کلاژن و الاستین نیز در این زمینه اثرگذار است. کیوتن با افزایش تولید پروتئین‌های کلاژن و الاستین به ایجاد بافت سفت و در عین حال کشسان پوست کمک می‌کند. این ماده باعث القای تکثیر فیبروبلاست‌های پوست می‌شود. همه عوامل ذکر شده در کاهش چین و چروک‌های سطحی و خطوط ریز موثر هستند. 

- کمک به ترمیم سلول‌های پوستی

کیوتن به تولید انرژی در سلول‌های پوستی کمک می‌کند. افزایش سطح انرژی سلول‌ها به این معنا است که پوست شانس بیشتری برای ترمیم خود دارد. علاوه بر این، کیوتن دارای خواص ضد التهابی است و با کاهش واسطه‌های التهابی و استرس اکسیداتیو، ترمیم سلول‌های پوست را تسهیل می‌کند. این ماده همچنین با اثر بر افزایش کلاژن پوست، احتمالا به بهبود ضخامت و تراکم پوست کمک می‌کند. 

- مقابله با استرس اکسیداتیو و کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد در تماس با پوست، الکترون‌های پایدار را جهت تثبیت خود برمی‌دارند و به این ترتیب باعث آسیب به پوست می‌شوند. کیوتن با ظرفیت آنتی‌اکسیدانی خود، در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی چین و چروک‌های زودرس هستند، نقش دارد. 

- حفاظت در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش یا UV

نور خورشید عامل 80% چین و چروک‌های صورت و همچنین ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست است. فعالیت آنتی اکسیدانی کیوتن مانع از آسیب آفتاب به پوست شده و در عین حال به جلوگیری از تجزیه پروتئین‌ها (کاهش تخریب کلاژن و الاستین) کمک می‌کند. نتیجه این اثرات، کاهش لکه‌های هایپرپیگمانته و چین و چروک‌های سطحی است. در واقع مطالعات نشان داده‌اند که کوآنزیم کیوتن آسیب ناشی از تابش UVA و UVB را کاهش می‌دهد و از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند.

- کمک به یکنواخت کردن رنگ پوست

کوآنزیم کیوتن ممکن است با اثرات مهاری بر آنزیم تیروزیناز، که در تولید ملانین (رنگدانه تیره پوست) نقش دارد، به جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره و بهبود آن‌ها کمک کند. این اثر کیوتن احتمالا با مصرف محصولات موضعی حاوی این ماده نمود بارزتری دارد. 

- مهار متالوپروتئینازهای ماتریکس (MMPs)

متالوپروتئینازهای ماتریکس باعث تخریب کلاژن و سایر اجزای ماتریکس خارج سلولی می‌شوند. کیوتن با مهار این آنزیم‌ها به کاهش روند پیری و افتادگی پوست کمک می‌کند. 

با توجه به فواید قرص کیوتن برای پوست، استفاده گسترده از محصولات حاوی کیوتن جهت حفظ سلامت، زیبایی و جوانی پوست منطقی به‌نظر می‌رسد. به‌همین دلیل، عجیب نیست که بسیاری از افراد به‌دنبال انواع قرص کیوتن برای پوست هستند. به‌طور خلاصه خواص کوآنزیم کیوتن برای پوست شامل کاهش استرس اکسیداتیو و علائم پیری، حفاظت در برابر نور خورشید، القای تکثیر فیبروبلاست‌های پوست، مهار متالوپروتئینازهای ماتریکس و تسریع تولید اجزای غشای پایه اپیدرمال می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که احتمالا استفاده از قرص کیوتن پوست را متراکم نموده و ممکن است به هیدراتاسیون آن کمک کند. مطالعات پیرامون ارتباط کوآنزیم کیوتن و پوست ادامه دارد. 

علاوه بر فرم دارویی قرص، از پودر کیوتن برای پوست نیز می‌توان استفاده کرد. مکمل‌های پودری کیوتن به‌صورت خوراکی و موضعی قابل استفاده هستند. توصیه می‌شود به‌دلیل احتمال تقلب در این محصولات، حتما به استاندارد بودن محصول، اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی و تاریخ تولید و انقضا دقت نمایید. 

قرص کیوتن برای مو

قرص کیوتن برای مو می‌‎تواند اثرات مفیدی داشته باشد. مانند همه سیستم‌های بیولوژیک، فولیکول مو نیز می‌تواند دچار فرآیند پیری شود که این فرآیند با کاهش برخی از انواع کراتین‌های مو همراه است. طبق نتایج برخی مطالعات، کیوتن با افزایش انرژی سلولی و بهبود جریان خون پوست سر، می‌تواند به تامین نیاز بالای فولیکول‌های مو به انرژی و مواد مغذی کمک کند. کیوتن همچنین ممکن است باعث افزایش بیان ژن‌های دخیل در سنتز انواع کراتین (به‌خصوص آن‌هایی که با افزایش سن کاهش پیدا می‌کنند) شود. این ماده با اثرات آنتی‌اکسیدانی خود، فولیکول‌های مو را از اثرات مخرب استرس اکسیداتیو (ناشی از آلودگی، سموم و ...) حفظ می‌کند. 

در ادامه، نگاهی به مطالعات در زمینه ارتباط مصرف کیوتن و رشد مو می‌اندازیم:

- مطالعات حیوانی

چندین مطالعه انجام شده بر روی حیوانات مانند موش، نشان داده است که مصرف موضعی یا مکمل خوراکی کوآنزیم کیوتن می‌تواند منجر به افزایش رشد و تراکم مو شود. این یافته‌ها حاکی از اثرات مثبت بالقوه است، لیکن به تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج در انسان نیاز است.
 

- مطالعات آزمایشگاهی

در محیط‌ آزمایشگاهی، محققان اثرات کیوتن بر سلول‌های فولیکول مو را بررسی کرده‌اند و دریافتند که این ماده  می‌تواند دارای خواص تقویت‌کننده رشد و همچنین توانایی مهار تولید DHT (دی هیدرو تستوسترون) باشد.
 

- مطالعات انسانی

تعداد آزمایش‌های بالینی انسانی که اثرات کیوتن را بر روی رشد مو مورد بررسی قرار داده‌اند نسبتاً محدود است. در حالی که برخی از مطالعات در مقیاس کوچک نتایج مثبتی را گزارش کرده‌اند، انجام مطالعات گسترده‌تر و قوی‌تر برای نتیجه گیری قطعی در مورد اثربخشی کوآنزیم کیوتن بر تقویت رشد مو در انسان ضروری است.

به‌عنوان نتیجه کلی، استفاده از قرص کیوتن برای پوست و مو به حفظ سلامت، زیبایی و شادابی آن‌ها کمک کرده و در کند کردن روند پیری با اثرات مفید همراه است. 

بیشتر بخوانید:

مکمل های ضد پیری!

بهترین زمان مصرف قرص کوآنزیم کیوتن

بهترین زمان مصرف قرص کوآنزیم کیوتن در زمان صبح یا نیمه ابتدایی روز پیشنهاد شده است، زیرا مصرف این مکمل در زمان خواب ممکن است باعث ایجاد اختلال خواب در برخی افراد شود. به‌دلیل اینکه کوآنزیم کیوتن محلول در چربی است، توصیه می‌شود مکمل‌های Q10 را همراه با وعده‌های غذایی حاوی چربی‌های سالم مصرف کنید. بنابراین بهترین زمان مصرف کیوتن در نیمه ابتدایی روز و همراه با وعده غذایی است. 

 

عوارض قرص کوآنزیم کیوتن

عوارض قرص کوآنزیم کیوتن در صورت رعایت دستور مصرف توصیه شده نادر بوده و مصرف آن در اغلب بزرگسالان سالم ایمن است. با این‌حال مصرف قرص کیوتن در برخی افراد می‌تواند با عوارض جانبی خفیف مانند ناراحتی‌های گوارشی، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ و اسهال همراه باشد. همچنین مصرف مکمل کیوتن در افراد با فشار خون پایین ممکن است سبب افت فشار خون شود. بروز واکنش آلرژیک جدی به کیوتن نادر است، با این‌حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. 

سخن پایانی

طبق نتایج مطالعات، استفاده از قرص کیوتن برای پوست می‌تواند با اثرات مفیدی چون برطرف شدن چین و چروک‌های سطحی، کاهش علائم پیری پوست، بهبود تولید کلاژن و الاستین، کاهش اثرات مخرب استرس اکسیداتیو و جلوگیری از تخریب کلاژن و سایر پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی همراه باشد. انواع قرص کیوتن با تضمین کیفیت و اصالت کالا در داروخانه آنلاین داروکده موجود است. برای مشاهده قیمت قرص کیوتن برای پوست می‌توانید به صفحه گروه این محصولات در داروکده مراجعه نمایید. 

داروکده اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور است که تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند. داروخانه آنلاین داروکده با هدف ارتقای سطح آگاهی مخاطبین و با پشتیبانی تیم علمی متخصص، مجله داروکده را به‌عنوان یک مرجع علمی معتبر به‌روز نموده و نتایج آخرین پژوهش‌های علمی در رابطه با موضوعات سلامت‌محور را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. امیدواریم که مقاله "فواید کیوتن برای پوست" حاوی اطلاعات مفیدی برای شما بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره، می‌توانید پیام خود را در بخش نظرات ثبت کنید و به‌صورت آنلاین با مشاورین ما در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )