آیا قرص کیوتن لاغر می‌کند؟

آیا قرص کیوتن لاغر می‌کند؟

در این مقاله از مجله داروکده به معرفی قرص کیوتن و فواید و کاربردهای آن پرداختیم. همچنین با بررسی شواهد علمی معتبر به این سوال که ایا قرص کیوتن لاغر میکند؟ پاسخ داده‌ایم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 مرداد 1403

0

eye icon

آیا قرص کیوتن لاغر می‌کند؟

در دنیای امروز، کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام از مهم‌ترین اهداف بسیاری از افراد است. در همین راستا، استفاده از مکمل‌های غذایی به عنوان یک راهکار کمکی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مکمل‌هایی که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده، قرص کیوتن است. این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در تولید انرژی و حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو دارد. اما ایا قرص کیوتن لاغر میکند؟ در این مقاله از مجله داروکده، با بررسی شواهد علمی موجود، به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • قرص کیوتن چیست؟

  • نقش کیوتن در بدن چیست؟

  • قرص کیوتن برای چی خوبه؟

  • ایا قرص کیوتن لاغر میکند؟

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

قرص کیوتن چیست؟

کوآنزیم کیوتن، که به اختصار کوکیوتن (CoQ10) یا کیوتن نامیده می‌شود، یک ترکیب شبه‌ویتامینی محلول در چربی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در همه سلول‌ها و بافت‌ها به‌ویژه قلب، کبد، کلیه‌ها و پانکراس وجود دارد. این ماده به طور عمده در میتوکندری یافت شده و نقش حیاتی در تولید انرژی دارد. علاوه بر نقش آن در تولید انرژی، کوکیوتن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

 

 

کیوتن در بسیاری از مواد غذایی نیز یافت می‌شود. به طور مثال گوشت قرمز، ماهی و مغزها حاوی این ماده مغذی هستند. همچنین سال‌ها است که مکمل‌های کیوتن تولید شده و توسط پزشکان برای برخی از افراد تجویز می‌شوند. مکمل کیوتن به بهبود وضعیت برخی بیماران همچون افراد مبتلا به نارسایی قلبی، دیابت و بیماری‌های عصبی و عضلانی کمک می‌کند.

مکمل‌های کیوتن در دوزهای متفاوت و اشکال مختلفی از جمله قرص، کپسول، سافت ژل و شربت تولید شده و از طریق داروخانه‌ها در دسترس افراد قرار گرفته‌اند. با این حال بیش‌تر افراد آن را با نام قرص کیوتن می‌شناسند. مقصود ما از قرص کیوتن در این مطلب نیز همان مکمل کوکیوتن است.

 

 

نقش کیوتن در بدن چیست؟

همانطور که گفته شد، کیوتن نقش‌های گسترده‌ای را در بدن برعهده دارد. در ادامه به خواص کیوتن اشاره می‌کنیم.

 

  • کیوتن و متابولیسم انرژی

کیوتن نقش مهمی در متابولیسم انرژی بدن ایفا می‌کند. این ترکیب در زنجیره انتقال الکترون میتوکندری، که به عنوان نیروگاه سلول شناخته می‌شود، وجود داشته و در تولید آدنوزین تری‌فسفات (ATP) نقش دارد. ATP منبع اصلی انرژی برای سلول‌هاست و برای انجام فعالیت‌های فیزیولوژیکی ضروری است.

 

 

  • کیوتن و متابولیسم چربی

کیوتن در متابولیسم چربی نقش دارد. گفته می‌شود کوکیوتن از تمایز سلول‌های چربی جلوگیری کرده و اکسیداسیون و تولید انرژی از چربی را افرایش می‌دهد. همچنین کوکیوتن سنتز کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد.

 

  • کیوتن و تنظیم قند خون

دیده شده است که سطح کوآنزیم کیوتن در افراد مبتلا به دیابت و عدم کنترل مناسب سطح قند خون، کاهش می‌یابد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کیوتن به بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون کمک می‌کند.

 

 

  • کیوتن و اثرات آنتی‌اکسیدانی

کوکیوتن دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. کیوتن به افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون سوپراکسید دیسموتاز کمک کرده و میزان استرس اکسیداتیو تولید شده توسط رادیکال‌های آزاد اکسیژن را کاهش می‌دهد. بدین طریق کیوتن آسیب سلولی و آسیب به DNA ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو بالا می‌تواند شروع‌کننده بسیاری از شرایط متابولیک و بیماری‌ها باشد.

 

قرص کیوتن برای چی خوبه؟

اکنون می‌خواهیم بدانیم قرص کیوتن در چه موارد و برای چه افرادی کاربرد دارد و مصرف آن چه مزایایی برای بدن دارد. در زیر به برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم.

 

  • میوپاتی میتوکندری

در این بیماران، نقص در عملکرد میتوکندری منجر به مشکلات عضلانی شدید می‌شود. این افراد دچار مشکلاتی از قبیل ضعف عضلانی، عدم تحمل ورزش، از دست دادن شنوایی، مشکل در تعادل و هماهنگی، تشنج و نقص یادگیری هستند. مصرف قرص کیوتن علائم میوپاتی میتوکندری را کاهش می‌دهد.

 

  • نارسایی قلبی

نارسایی احتقانی قلب با سطوح پایین کوکیوتن همراه است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قرص کیوتن ممکن است به کاهش برخی از علائم نارسایی قلبی، بازگرداندن سطوح بهینه تولید انرژی، کاهش آسیب اکسیداتیو، بهبود عملکرد قلب و کاهش احتمال بستری شدن در بیمارستان و مرگ کمک کند.

 

 

  • فیبرومیالژی

فیبرومیالژی یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده ای از بدن و نقاط حساس، خستگی شدید و اختلال خواب همراه است. استفاده از برخی مکمل‌ها در بهبود فیبرومیالژی موثر است؛ از جمله کیوتن. مصرف قرص کیوتن به کاهش درد، حساسیت، خستگی و مشکلات خواب در این افراد کمک می‌کند.

 

  • میگرن

عملکرد غیرطبیعی میتوکندری می‌تواند منجر به انرژی کم در سلول‌های مغز و ایجاد میگرن شود. مصرف قرص کیوتن با بهبود عملکرد میتوکندری و تولید انرژی می‌تواند به بهبود میگرن کمک کند. در واقع مکمل کیوتن به کاهش مدت و دفعات ایجاد میگرن کمک می‌کند.

برای مطالعه بیش‌تر در مورد استفاده از مکمل‌ها برای میگرن توصیه می‌شود مقاله خانم دکتر الهه عبدالهی با عنوان «مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی» را مشاهده نمایید.

 

  • بیماری ام اس (MS)

مصرف قرص کیوتن در بیماران مبتلا به MS، با خواص آنتی‌اکسیدانی منجر به کاهش دِمیلیناسیون شده و به کاهش خستگی و افسردگی و بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند.

 

 

  • بیماری‌های مرتبط با افزایش سن

کیوتن به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی می‌تواند فرآیند پیری را به تعویق بیندازد. با افزایش سن، علائم پیری در همه ارگان‌ها و بافت‌های بدن از قلب و عروق گرفته تا پوست نمایان می‌شود. 

استفاده از قرص کیوتن می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سندروم متابولیک را کاهش دهد. همچنین قرص کیوتن به حفظ سلامت پوست و کاهش علائم پیری پوست کمک می‌کند.

برای مطالعه بیش‌تر در این زمینه پیشنهاد می‌شود به مقاله «کیوتن Q10، یک ضد چروک قوی» تالیف و ترجمه خانم دکتر مهسا یساقی مراجعه نمایید.

 

 

ایا قرص کیوتن لاغر میکند؟

مکانیسم‌های مختلفی وجود دارد که به نظر می‌رسد کوآنزیم کیوتن از طریق آن‌ها بتواند تاثیراتی بر نحوه و مقدار ذخیره چربی و متابولیسم بدن داشته باشد.

کوکیوتن از تمایز و تغییر سلول‌های چربی جلوگیری و متابولیسم چربی را تنظیم می‌کند. همچنین ساخت کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که میزان کوکیوتن در بافت چربی به مرور و با افزایش وزن، کاهش می‌یابد.

ما نیز برآن شدیم تا در جستجوی پاسخ این سوال، مقالات علمی را بررسی کنیم.

یکی از اولین تحقیقات علمی که سال‌ها پیش در این زمینه انجام شد، مطالعه‌ای بر روی موش‌های دارای اضافه وزن بود. در این مطالعه، موش‌ها روزانه مقدار مشخصی کیوتن به هدف کاهش وزن دریافت کردند. با این حال پس از گذشت یک ماه، هیچ تغییر قابل ملاحظه‌ای در وزن موش‌ها که نشان‌دهنده اثر کوکیوتن باشد، مشاهده نشد.

پس از آن مطالعات متعددی در این زمینه انجام شد. یک مطالعه دیگر بر روی موش‌ها در سال 2017 نشان داد که مکمل‌یاری با کیوتن از تجمع چربی در سلول‌ها جلوگیری و وزن بدن را کاهش می‌دهد.

 

 

با این حال اکثر این مطالعات، حیوانی بودند و برای پاسخ دقیق به این سوال که ایا قرص کیوتن لاغر میکند؟ نیاز به انجام مطالعات انسانی گسترده بود.

یک مطالعه متاآنالیز در سال 2019، نتایج تمامی مطالعات کارآزمایی بالینی انسانی که طی این سال‌ها در رابطه با این موضوع انجام شده بود را جمع‌آوری و ارائه کرد. این مطالعه نشان داد که کیوتن هیچ اثر قابل ملاحظه و معنی‌داری بر وزن و BMI افراد ندارد.

بنابراین، اگرچه اختلال در مقادیر مناسب کیوتن بدن ممکن است احتمال ایجاد اضافه وزن را افزایش دهد، اما نمی‌توان گفت استفاده از قرص کیوتن به کاهش وزن کمک می‌کند.

حقیقت امر این است که عدم تعادل بین میزان کالری دریافتی و مصرفی، علت اصلی ایجاد چاقی و اضافه وزن است. برای کاهش وزن باید یک تعادل منفی بین این دو برقرار شود. 

بنابراین باید از یک رژیم غذایی اصولی تحت نظر متخصص تغذیه پیروی کرد. همچنین داشتن فعالیت بدنی کافی و انجام ورزش‌های مختلف هوازی و غیرهوازی، جزء جدایی ناپذیر مسیر کاهش وزن است. بدین وسیله، کالری دریافتی کاهش و کالری مصرفی را افزایش می‌دهیم.

 

 

در کنار این دو اصل مهم، استفاده از برخی مکمل‌های غذایی می‌‌توانند به کاهش وزن کمک شایانی کرده و سرعت آن را افزایش دهند. به طور مثال برخی مکمل‌ها همچون مکمل‌های کاهنده اشتها به کاهش کالری دریافتی کمک می‌کنند. دسته دیگری از مکمل‌های کاهش وزن، افزایش‌دهنده‌های متابولیسم هستند که منجر به افزایش کالری مصرفی می‌شوند.

امروزه مکمل‌های متعددی با مکانیسم‌های مختلف تولید شده‌اند که می‌توانند در کاهش وزن موثر باشند. شما می‌توانید این مکمل‌ها را در داروخانه آنلاین داروکده مشاهده و برای تهیه اقدام نمایید.

 

سخن پایانی

کیوتن ترکیب مغذی بسیار سودمندی است که نقش‌های حیاتی از قبیل تولید انرژی، متابولیسم مواد غذایی و حفاظت از سلول‌ها برعهده دارد. با این حال قرص کیوتن برای لاغری نقش زیادی نداشته و استفاده از آن تنها به هدف کاهش وزن کاربرد چندانی ندارد.

همانطور که گفته شد، در این زمینه می‌توان از مکمل‌های موثر در کاهش وزن در کنار رعایت رژیم غذایی اصولی استفاده نمود. داروخانه آنلاین داروکده به عنوان اولین داروخانه آنلاین کشور با دارا بودن نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره، مرکز معتبر عرضه کننده مکمل‌های غذایی و ورزشی و محصولات داروخانه‌ای بدون نیاز به نسخه است.

همچنین داروکده با هدف افزایش سطح آگاهی و سلامت شما همراهان، مجله داروکده را راه‌اندازی کرده است تا به پرسش‌های پرتکرار شما در رابطه با مکمل‌ها، فواید و مضرات آن‌ها و هرگونه موضوع مرتبط با سلامت، پاسخ دهد. شما نیز می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نظرات خود، ما را در ارتقای کیفیت این بخش یاری دهید. همچنین تیم علمی-تخصصی داروکده آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )