قوی ترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه

قوی ترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه

در این مقاله از مجله علمی داروکده، به بررسی اثرات ویتامین‌ها و ترکیبات تغذیه‌ای در بهبود حافظه و تمرکز و معرفی مولتی ویتامین برای تقویت حافظه می‌پردازیم.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 شهریور 1403

0

eye icon

قوی ترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه

تقویت تمرکز و حافظه در بزرگسالان و کودکان در تمامی جنبه های زندگی حائز اهمیت است. این اهمیت در کودکان به ویژه هنگام درس خواندن بسیار مشهودتر است و اغلب به دنبال قرص تقویت حافظه برای درس خواندن هستند.

یکی از راهکارهای کمک به تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان، تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد صحیح مغز است.

بنابراین در این مقاله سعی داریم برای پاسخ به سوال "برای تقویت حافظه چه بخوریم؟" به بررسی ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات و عصاره های گیاهی دخیل در تقویت حافظه و تمرکز بپردازیم و انواعی از بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه را معرفی کنیم.

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مولتی ویتامین مینرال برای تقویت حافظه و تمرکز
  • ترکیبات گیاهی برای تقویت حافظه و تمرکز
  • سایر ترکیبات دخیل در تقویت حافظه و تمرکز
  • تقویت حافظه و تمرکز در کودکان

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

 

مولتی ویتامین مینرال برای تقویت حافظه و تمرکز

تأمین نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت عمومی بدن و به ویژه عملکرد صحیح مغز لازم است، اما برخی ویتامین ها و مواد معدنی نقش عمده تری در بهبود فعالیت ذهنی دارند که در این قسمت به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

 

ویتامین E

این آنتی اکسیدان با مهار استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزادی که ممکن است به سلول های مغز آسیب برسانند، به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

برخی مطالعات نشان می دهد که ویتامین E می تواند برای عملکرد ذهنی و حافظه افراد مسن مفید باشد و حفظ سطح مطلوب ویتامین E و مصرف مکمل ها ممکن است به محافظت در برابر زوال شناختی کمک کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری در رابطه با نقش این ویتامین در کمک به کند کردن اختلالات شناختی مربوط به شرایطی مانند زوال عقل نیاز است.

 

ویتامین D

بر اساس تحقیقات اخیر، ویتامین D ممکن است با مسیرهای سیگنالینگ مغزی مرتبط با بیماری هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون تداخل داشته باشد.

مطالعات شواهدی را ارائه کردند که نشان می‌دهد سطوح ویتامین D پایین در بزرگسالان می تواند با اختلال حافظه اپیزودیک و اختلال عملکرد سیال ذهنی مرتبط باشد.

همچنین محققان بهبود حافظه و یادگیری را در گروهی که روزانه 2000 واحد بین‌المللی ویتامین دی مصرف می‌کردند، مشاهده کردند. با این حال، در زمینه ارتباط مصرف مکمل‌های ویتامین D و بهبود حافظه، مطالعات بیشتری ضروری است.

 

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B مانند B6، B12 و B9 یا اسید فولیک در کمک به سلامت و بهبود عملکرد مغز نقش دارند. در صورت وجود کمبود به علت عدم دریافت کافی و یا افزایش نیاز، استفاده از مکمل های حاوی ویتامین های گروه B می تواند به بهبود حافظه و عملکرد مغز کمک کند.

 

 

زینک

زینک یا روی (Zn) یکی از فراوان‌ ترین عناصر کمیاب مورد نیاز برای فعالیت ‌های مغزی است و کمبود آن با تخریب نورون ‌ها و اختلالات شناختی همراه است. این ماده معدنی در آمیگدال، ساقه مغز، قشر مغز و هیپوکامپ بسیار متمرکز است.

زینک در تعدیل انعطاف پذیری سیناپسی نقش دارد. توانایی این ماده معدنی در تعدیل کانال های یونی و شکل پذیری سیناپسی به یادگیری و حافظه کمک می کند.

کمبود زینک می تواند موجب ناهنجاری‌هاي سیستم عصبی مرکزي و کاهش فعالیت سیناپسی و به دنبال آن کاهش حافظه و قدرت یادگیری شود.

 

منیزیم برای حافظه

منیزیم به کنترل استرس اکسیداتیو و فرآیندهای التهابی برای کمک به حفظ جریان خون مناسب مغز کمک می کند و در متابولیسم انرژی مغز و تنظیم انتقال دهنده های عصبی نقش دارد.

این ماده معدنی می تواند به بهبود بسیاری از شرایط از جمله افسردگی، اضطراب، تمرکز و شناخت کمک کند. شواهدی نیز در رابطه با نقش منیزیم در جلوگیری از زوال عقل وجود دارد.

بنابراین منیزیم نه تنها برای حافظه، بلکه برای عملکرد شناختی نیز مفید است. رژیم غذایی غنی از منیزیم یا مکملیاری می تواند به ارتقا عملکرد مغز کمک کند.

 

سلنیوم

سلنیوم نقش اساسی در عملکردهای مختلف سیستم عصبی مرکزی مانند عملکرد حرکتی، هماهنگی، حافظه و شناخت ایفا می کند و در محافظت از مغز نقش دارد.

مطالعات نشان می دهند که سطح پایین سلنیوم با اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر و افسردگی مرتبط است.

سلنیوم، می‌تواند اختلال شناختی پس از سکته را معکوس کرده و یادگیری و حافظه را در سنین بالا بهبود ببخشد.

 

آهن

کمبود آهن (ID) شایع ترین کمبود مواد مغذی است و بر عملکرد سیستم عصبی و شناختی، از جمله یادگیری و حافظه تأثیر می گذارد.

افراد با کمبود آهن به کم خونی مبتلا هستند. شایع ترین علائم کم خونی خستگی و ناتوانی در تمرکز است. بنابراین این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات تمرکز و حافظه هستند.

تأمین آهن مورد نیاز از طریق رژیم غذایی و یا مکمل یاری، به بهبود عملکرد ذهنی، یادگیری و حافظه در کودکان و نوجوانان با سطح آهن پایین کمک می کند.

 

 

به عنوان یکی از بهترین محصولات مولتی ویتامین مینرال برای تقویت حافظه می توان به منتال انرژی یورویتال اشاره کرد.

 

 

ترکیبات گیاهی برای تقویت حافظه و تمرکز

جینکوبیلوبا

تحقیقات نشان می دهند که مکمل‌های حاوی عصاره جینکوبیلوبا تا حدودی با تحریک گردش خون و تقویت جریان خون به مغز به بهبود عملکرد شناختی کمک می کنند.

اگرچه تحقیقات روی جینکوبیلوبا نتایج متفاوتی به همراه داشته است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه ممکن است عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا اختلالات شناختی خفیف تقویت کند.

 

 

یکی از بهترین محصولات حاوی عصاره این گیاه برای تقویت حافظه بزرگسالان، جینکوگل است.

 

 

جینسنگ

جینسینگ به دلیل توانایی بالقوه ای که در جلوگیری از کاهش حافظه و کاهش زوال حافظه مرتبط با افزایش سن دارد، یکی از بهترین گیاهان برای تقویت حافظه و تقویت مغز است. این گیاه حاوی ترکیبات ضد التهابی به نام جینسنوزید است؛ جین سنوزیدها ممکن است به کاهش سطح بتا آمیلوئید مغز نیز کمک کنند.

 

 

جینسینگ اغلب همراه با جینکو استفاده می شود، مطالعات پیرامون اثر جینکو و جنسینگ به صورت ترکیبی نشان می دهند که ترکیب جینکوبیلوبا و جین سینگ با افزایش گردش خون در مغز، به تقویت حافظه، بهبود عملکرد شناختی، افزایش تمرکز و افزایش سطح هوشیاری کمک کرده و به طور قابل توجهی شاخص کیفیت حافظه را بهبود می بخشد.

فیتوتون نمونه ای از مکمل‌های حاوی ترکیب جینسینگ و جینکوبیلوبا است که به عنوان قرص برای افزایش تمرکز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

باکوپا

باکوپا در طب آیورودا برای مقاصدی نظیر بهبود حافظه، بی خوابی و صرع استفاده می شود و همچنین به عنوان یک ضد اضطراب کاربرد دارد. بسیاری از مطالعات بالینی بهبودهایی را در یادگیری کلامی، یادآوری کلمات، حافظه و کاهش اضطراب با استفاده از عصاره باکوپا نشان داده‌اند.

مموکوپا یک نمونه از مکمل های حاوی این گیاه است که برای کمک به تقویت حافظه کودکان بالای ۷ سال و بزرگسالان قابل استفاده است.

 

 

کندر

کندر فرآورده ای است که از گونه های مختلف درختان بوسولیا به دست می آید. برای کندر خواص درمانی همچون تقویت حافظه، کاهش اضطراب و اثرات ضد التهابی، که می تواند به کاهش التهاب عصبی مرتبط با زوال شناختی کمک کند، ذکر شده است.

ترکیبات فعال موجود در کندر، دارای اثرات محافظت کننده عصبی هستند که ‌‌می‌توانند از تخریب عصبی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کرده و رشد دندریت‌‌ها و اتصالات سیناپسی را در هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که برای تشکیل حافظه و یادآوری حیاتی است، افزایش دهند.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که کندر بر مکانیسم ‌های ساختاری، بیوشیمیایی و عملکردی حافظه و شناخت اثر دارد.

 

 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون بهترین زمان خوردن کندر برای تقویت حافظه، مطالعه مقاله با عنوان "کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر" تالیف و ترجمه خانم دکتر شیدا احمدی کولایی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند مفید باشد و به شما پیشنهاد می شود.

 

زنجبیل

مطالعات نشان می دهد که مصرف زنجبیل ممکن است به تقویت حافظه، توجه و تمرکز کمک کند. یکی از دلایل اصلی که ریشه زنجبیل برای سلامت مغز بسیار مورد توجه است، محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است.

کپسول ممورال حاوی ترکیب زنجبیل و کندر است و به عنوان قرص برای افزایش تمرکز می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

 

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که با داشتن اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، می تواند به سلامت سیستم عصبی و تقویت حافظه کمک کند.

تحقیقات نشان می دهند که زردچوبه ممکن است با پاکسازی مغز از بتا آمیلوئید (یک قطعه پروتئین) در کمک به تقویت مغز و جلوگیری از آلزایمر نقش داشته باشد.

تجمع بتا آمیلوئید، به عنوان پلاک های مغزی، مرتبط با آلزایمر شناخته شده است.

 

 

کافئین

مطالعات به کافئین به عنوان ترکیبی برای کمک به افزایش تمرکز اشاره کرده اند. کافئین احتمالا با اثر بر انتقال دهنده های عصبی در مغز به بهبود هوشیاری، تمرکز و تقویت عملکرد شناختی کمک می کند.

نقش کافئین در کمک به ارتقاء تمرکز، موجب شده است تا برخی افراد از مکمل کافئین به عنوان قرص تقویت حافظه برای درس خواندن استفاده نمایند.

کافئين ممکن است بر تقویت حافظه نیز اثر داشته باشد اما مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 

سایر ترکیبات دخیل در تقویت حافظه و تمرکز

امگا ۳

تحقیقات نشان می دهند که امگا 3 ممکن است به کاهش علائم زوال شناختی خفیف، که می تواند شامل از دست دادن حافظه باشد، کمک کند.

به نظر می رسد دریافت امگا تری کافی از طریق رژیم غذایی و یا مکمل یاری برای کمک به بهبود یادگیری، حافظه، عملکرد شناختی و افزایش جریان خون به مغز حائز اهمیت باشد.

با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 

 

سیتی کولین

سیتی کولین یا CDP-کولین یک ماده شیمیایی طبیعی موجود در مغز است که اثرات محافظتی بر اعصاب و خواص گوناگونی از جمله اثر بر حافظه و بهبود عملکرد مغز را دارا است.

تحقیقات نشان داده اند که استفاده از مکمل سیتی کولین برای 12 هفته به بهبود عملکرد کلی حافظه، به ویژه حافظه رویدادی (اپیزودیک)  در مردان و زنان مسن سالم کمک می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند در برابر از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن مفید باشد.

مموری پاور یکی از شناخته شده ترین انواع مکمل های حاوی سیتی کولین برای تقویت حافظه بزرگسالان است.

 

 

ترکیبات دیگری همچون کولین، فسفاتیدیل سرین، ال کارنیتین و رزوراترول نیز به عنوان ترکیباتی برای کمک به تقویت حافظه و تمرکز شناخته می شوند. برای آشنایی بیشتر با خواص هر کدام از این ترکیبات، مطالعه مقاله "موثرترین ترکیبات مکمل های تقویت حافظه و تمرکز" که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، به شما پیشنهاد می شود.

 

تقویت حافظه و تمرکز در کودکان 

علاوه بر اهمیت تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد جسمی و ذهنی در کودکان، ترکیباتی همچون امگا۳، عصاره گیاه کندر و زعفران نیز می توانند در کمک به تقویت حافظه کودکان نقش داشته باشند.

زعفران حاوی ماده موثره کروسین بوده و دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که به بهبود ارتباط بین سلولی در مغز و بهبود نوروژنز کمک می ‌کند.

زعفران علاوه بر تقویت حافظه در کودکان، همچون عصاره گیاهان کندر، بادرنجبویه و پوست درخت کاج دریایی می تواند به بهبود تمرکز در کودکان نیز کمک کند.

پوست درخت کاج دریایی، به کنترل علائم اختلال نقص توجه یا ADHD نیز کمک می کند. امگا ۳ نیز در کمک به بهبود علائم بیش فعالی در کودکان می تواند مفید باشد.

فوکوس پلاس کیدز یوروویتال یکی از بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه کودکان موجود در داروکده است.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ویتامین ها و موادمعدنی تقویت کننده حافظه و تمرکز و ترکیبات دیگری نیز همچون امگا۳ و سیتی کولین پرداختیم. با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی بسیاری نیز در تقویت حافظه و تمرکز دخیلند، کوشیدیم راهنمایی برای آشنایی با این ترکیبات گیاهی ارائه دهیم.

انواعی از بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز خارجی و ایرانی و همچنین انواع مکمل های تقویت حافظه و تمرکز کودکان، که به عنوان شربت تقویت مغز کودکان نیز بین عموم مردم شناخته می شوند، در داروکده موجود و قابل دسترسی هستند.

داروخانه آنلاین داروکده، تمامی محصولات سلامت محور غیردارویی را با بهترین قیمت و تضمین اصالت ارائه می دهد. داروکده فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز نموده است و تنها داروخانه آنلاین کشور است که موفق به کسب نماد اعتماد الکترونیک ۵ ستاره شده است.

امیدواریم مقاله "قوی ترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با مولتی ویتامین برای تقویت حافظه، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )