شربت امگا3 برای کودکان بیش فعال

شربت امگا3 برای کودکان بیش فعال

در این مقاله از مجله علمی داروکده تاثیر امگا 3 برای بیش فعالی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 شهریور 1403

0

eye icon

شربت امگا3 برای کودکان بیش فعال

بیش فعالی و نقص توجه (ADHA) اختلالی شایع در کودکان است. اگرچه خط اول درمان ADHD شامل ترکیبی از مداخلات دارویی و رفتار درمانی است، با این حال، نتایج مطالعات اثرات مثبتی را در ارتباط با مصرف امگا 3 برای بیش فعالی نشان داده‌اند. در این مقاله به بررسی کامل اثر اسید‌های چرب امگا3 در کودکان بیش فعال خواهیم پرداخت. بنابراین چنانچه شما هم کودک بیش فعالی دارید، با ما در ادامه مطلب همراه شوید. 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • نقص توجه و بیش فعالی چیست؟
  • کمبود امگا 3 و بیش فعالی
  • مکمل امگا 3 برای بیش فعالی
  • سوالات رایج والدین در ارتباط با مصرف شربت امگا 3 برای کودکان

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه


نقص توجه و بیش فعالی چیست؟

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی با علائم بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری است. اگرچه این اختلال در کودکان شایع ‌تر است، اما بسیاری از بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال بر روابط افراد و عملکرد آن ها در محیط کار و مدرسه تاثیر گذاشته و به طور کلی کیفیت زندگی افراد را کاهش می‌دهد.

ADHD قابل درمان نیست و هدف درمان در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی کاهش و کنترل علائم است. همانطور که در مطالب پیشین ذکر شد اولین خط درمان رفتار درمانی و استفاده از داروهای موثر در این زمینه است. با این حال، نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده ‌اند که تغییرات رژیم غذایی نیز ممکن است به مدیریت علائم کمک کند. طبق بررسی‌های انجام شده، اسید‌های چرب ضروری امگا 3 منجر به کنترل علائم رفتاری در افراد مبتلا به ADHD در مقایسه با دارونما شد. در ادامه مطلب تاثیر امگا 3 در بیش فعالی را به طور کامل شرح خواهیم داد.

 

کمبود امگا 3 و بیش فعالی

60 درصد مغز انسان از چربی تشکیل شده است. به این معنی که مغز برای حفظ سلامت و عملکرد صحیح خود در تمام مراحل زندگی به منابع چربی نیاز دارد. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) دو مورد از اسید‌های چرب ضروری امگا 3 هستند. 

این اسید‌های چرب فواید بسیاری برای حفظ سلامت بدن دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله "با امگا 3 و خواص آن بیشتر آشنا شویم" تالیف و ترجمه دکتر الهه عبدالهی مراجعه نمایید.

وجود این اسید‌های چرب برای سلامت غشای سلولی و ارتباط بین سلول‌های مغزی ضروری است. نتایج حاصل از بررسی‌های علمی نشان داده‌اند که مصرف کمتر امگا 3 خطر ابتلا به ADHD را افزایش می دهد. مطالعه انجام شده بر روی 200 دانش‌آموز نشان داد که افرادی که رژیم غذایی حاوی امگا 3 کمی داشتند، 31 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ADHD بودند. هم‌چنین طبق نتایج حاصل از مطالعه‌ای که بر روی 493 دانش‌آموز انجام شده است، دانش آموزان با سطوح خونی کمتر DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید)، علائم رفتاری مانند نافرمانی، نوسانات خلقی و مشکلات یادگیری را بیشتر نشان دادند.

 

مکمل امگا 3 برای بیش فعالی

طبق نتایج حاصل از مطالعات علمی، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 علائم بیش فعالی کودکان را کاهش می‌دهند. بررسی‌های علمی نشان داده‌اند که کودکان بیش فعالی که مکمل امگا 3 مصرف می‌کردند، بهتر می‌خوابیدند، در طول دوره مصرف کمتر خسته می‌شدند و بهتر می توانستند با دیگران همکاری کنند. مطالعات علمی همچنین نشان دادند که امگا ۳ به ارتقاء عملکرد کودک در فعالیت‌های روزانه در خانه و بهبود یادگیری و سایر فعالیت‌های ذهنی به ویژه در مدرسه نیز کمک می‌کند.

سوالات رایج والدین در ارتباط با مصرف شربت امگا 3 برای کودکان 

1- آیا فرزند من نیاز به مصرف مکمل امگا 3 دارد؟ 

در ارتباط با این سوال نمی‌توان اظهار نظر قطعی نمود. زیرا از یک طرف کمبود امگا 3 هیچ نشانه واضح و آشکاری ندارد و از طرف دیگر مصرف خودسرانه و بیش از حد امگا 3 می تواند منجر به عدم تعادل اسیدهای چرب ضروری شود. به طور کلی چنانچه کودک شما مبتلا به ADHA نبوده و دریافت امگا 3 کودک از طریق منابع غذایی به اندازه کافی است، لزومی به مصرف مکمل امگا ۳ نیست.

2- چه دوزی از امگا 3 در ADHD ایده آل است؟

به طور کلی، بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که 120-1300 میلی گرم DHA و EPA ترکیبی در روز برای کودکان مفید است. با این وجود، میزان دقیق امگا 3 مورد نیاز برای کودک بر اساس سن و جنسیت متفاوت است. به طور کلی، برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل‌ با پزشک مشورت کنید. 

3- آیا برای درمان ADHA می‌توان امگا3 را جایگزین دارو کرد؟

اگرچه نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که امگا 3 می‌تواند در کمک به کاهش علائم بیش فعالی موثر واقع شود، با این وجود، هم‌چنان خط اول درمان مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه است. در کنار توصیه‌ها و دارو‌های تجویزی می‌توان مکمل‌های امگا 3 مخصوص کودکان را با نظر پزشک استفاده نمود.
 

در ادامه مطلب به معرفی چند نمونه از مکمل‌های امگا 3 مخصوص کودکان که در داروکده موجود هستند، خواهیم پرداخت.

1. شربت امگا 3 پلاس یوروویتال

شربت امگا 3 پلاس یوروویتال از جمله مکمل‌های حاوی امگا3 مناسب برای کودکان بالای 2 سال است. این شربت با طعم دلپذیر پرتقال است و به ازای هر 5 میلی لیتر حاوی 450 میلی گرم ای‌پی‌آ، 590 میلی گرم دی‌اچ‌آ، 1200 میلی‌گرم روغن کبد ماهی به همراه ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E است.

2. شربت سانستول امگا ۳

شربت سانستول امگا۳ به ازای هر 10 میلی‌لیتر حاوی 2000 میلی‌گرم روغن ماهی، 500 میلی گرم دی‌اچ‌آ، 100 میلی گرم EPA به همراه ویتامین‌های A ,D ,C ,K ,E و B6 است. این مکمل قابل استفاده در کودکان بالای 3 سال و با طعم دلپذیر پرتقال است.

3. امگا 3 پلاس دانا

امگا 3 پلاس دانا یکی دیگر از مکمل‌های امگا 3 مخصوص کودکان است. این مکمل به فرم کپسول ژلاتینی است و حاوی 9 میلی‌گرم ای‌پی‌آ، 6 میلی‌گرم DHA به همراه ویتامین‌های D3 ،A و E است. 

سخن آخر

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی تاثیر شربت امگا3 برای کودکان بیش فعال پرداختیم و دانستیم که مصرف امگا 3 با کمک به کنترل علائم ADHD، می‌تواند کیفیت زندگی را در کودکان مبتلا به این اختلال بهبود بخشد. مکمل‌های امگا 3 کودکان را می‌توانید با تضمین اصالت و تاریخ انقضای معتبر از داروخانه آنلاین داروکده تهیه نمایید.

امیدواریم مقاله امگا 3 برای بیش فعالی برای شما عزیزان حاوی اطلاعات مفیدی باشد. سوالات خود در ارتباط با امگا 3 را می‌توانید در قسمت پرسش و پاسخ این مقاله مطرح نمایید. تیم علمی داروکده در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما کاربران گرامی خواهد بود. 

تیم علمی داروکده که متشکل از متخصصین داروساز و تغذیه است، علاوه بر پاسخگویی به سوالات شما کاربران، با تالیف و ترجمه مقالات به روز و معتبر علمی در حوزه موضوعات سلامت محور، سعی در ارتقای آگاهی و شناخت عموم افراد جامعه در این حوزه را دارد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )