بهترین قرص ویتامین C برای پوست

بهترین قرص ویتامین C برای پوست

در این مقاله از مجله علمی داروکده، به بررسی فواید قرص ویتامین C برای پوست و معرفی انواع مکمل ویتامین C برای پوست می‌پردازیم.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 مهر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 مهر 1403

303

eye icon

بهترین قرص ویتامین C برای پوست

ویتامین C یک ویتامین ضروری برای بسیاری از فرآیند های اساسی در بدن است. ویتامین C برای حفظ و ارتقا سلامت عمومی بدن حائز اهمیت بوده و یکی از نقش های این ویتامین کمک به حفظ سلامت پوست و بهبود ظاهر آن است.

با تکیه بر همین ویژگی است که بسیاری از محصولات مراقبت پوستی در ترکیبات خود حاوی ویتامین C هستند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص قرص ویتامین C برای پوست و تفاوت مکمل ویتامین C خوراکی و موضعی بپردازیم و راهنمایی کاربردی برای کمک به انتخاب بهترین قرص ویتامین سی برای پوست ارائه دهیم.

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • فواید قرص ویتامین C برای پوست
  • نحوه استفاده از مکمل ویتامین C برای پوست
  • چه کسانی نباید از قرص ویتامین C برای پوست استفاده کنند؟
  • بهترین قرص ویتامین C برای پوست

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

 

فواید قرص ویتامین C برای پوست

 

محافظت در برابر اشعه فرابنفش

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید موجب ایجاد رادیکال های آزاد در پوست می شود که ممکن است به آسیب سلول های پوستی و تجزیه کلاژن منجر شود.

علائم آسیب ناشی از نور خورشید شامل ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست، تغییر رنگ یا ایجاد بافت ناهموار روی پوست، قرمزی پوست و شکستگی مویرگ ها (وریدهای عنکبوتی) است.

ویتامین C به داشتن خواص آنتی اکسیدانی مشهور است و اثرات آنتی اکسیدانی این ویتامین می تواند به حفاظت از سلول های پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و کاهش اثرات آسیب زای نور خورشید، در کنار ضد آفتاب مناسب، کمک کند.

باید توجه داشت که علی رغم وجود این خاصیت، استفاده از محصولات خوراکی و یا موضعی ویتامین C، جایگزین محصولات ضد آفتاب نیست.

 

رفع تیرگی پوست

ویتامین C به روشن شدن قسمت هایی که در پوست از باقی نواحی تیره تر هستند (هایپرپیگمانتاسیون) کمک می کند.

هایپرپیگمانتاسیون یک بیماری شایع است که با ایجاد لکه های تیره تر روی پوست مشخص شده و اغلب در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) و استرس های محیطی ایجاد می شود. هایپرپیگمانتاسیون می تواند منجر به ناهمواری رنگ پوست شود.

علاوه بر این ویتامین C به مهار تولید تیروزیناز نیز کمک می کند. تیروزیناز آنزیمی است در تولید ملانین نقش دارد.

به همین دلیل است که از ویتامین C در ترکیبات مکمل های روشن کننده پوست استفاده می شود.

البته توجه به این نکته ضروری است که ویتامین C روی رنگ طبیعی پوست تاثیری ندارد و رنگدانه های تیره طبیعی پوست را از بین نمی برد و اثرات آن منحصرا بر رسوبات غیرطبیعی ملانین ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است.

 

 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع لک، مطالعه مقاله با عنوان "لک چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟تالیف و ترجمه خانم دکتر الهه عبدالهی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، به شما پیشنهاد می شود.

 

ساخت کلاژن

با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش یافته و با توجه به اینکه ویتامین C در سنتز کلاژن دخیل است، مصرف کپسول ویتامین C برای پوست یا سرم ویتامین سی برای پوست می تواند به تحریک سنتز کلاژن و حفظ کلاژن موجود کمک کند.

کمک به افزایش سنتز کلاژن، تثبیت فیبرهای کلاژن و کاهش تخریب آن با اعمال اثرات ضد پیری این ویتامین مرتبط است.

بنابراین می توان گفت ویتامین C در کنار اعمال اثرات آنتی اکسیدانی با کمک به ساخت کلاژن، به کاهش چین و چروک های پوست نیز کمک می کند.

 

 

مصرف محصولات کلاژن نیز در کنار ویتامین سی، برای کمک به ارتقا روند کلاژن سازی انتخاب مناسبی است.

 

آبرسانی به پوست

بدون رطوبت کافی، اپیدرم (لایه بالایی پوست) شروع به خشک شدن می کند که منجر به خارش، پوسته پوسته شدن پوست و پیری زودرس می شود. آبرسانی برای حفظ سلامت و شادابی پوست حیاتی است.

ویتامین C به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و از چرب و یا خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

محققان بهبود قابل توجهی در آبرسانی و حفظ رطوبت پوست در افرادی که مکمل حاوی ویتامین C استفاده می کردند، مشاهده نمودند.

 

 

تسریع ترمیم زخم

ویتامین C به بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند. دریافت ویتامین ث به صورت مکمل خوراکی، از طریق رژیم غذایی و یا استفاده از محصولات موضعی ویتامین C، به ویژه در افرادی که قبلا میزان کافی از ویتامین را دریافت نمی کردند، به افزایش تولید کلاژن مورد نیاز برای ترمیم و بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند.

یک بررسی سیستماتیک نشان داد که مکمل ویتامین C می تواند در ارتقاء بهبودی در افرادی که انواع خاصی از زخم ها، به ویژه زخم های فشاری دارند، کمک کننده باشد.

 

 

بهبود جای زخم (اسکار)

در یک مطالعه اثر کمکی مالیدن ویتامین C روی پوست در بهبود جای زخم جراحی مشاهده شده است. در این آزمایش افرادی که از محصولات ویتامین C پس از برداشتن بخیه ها استفاده کرده بودند، اسکارهای کمتری نسبت به افرادی که از این ویتامین استفاده نمی کردند، داشتند.

از دیگر فواید قرص ویتامین C برای پوست صورت می توان به بهبود آکنه اشاره کرد. خاصیت ضد التهابی ویتامین C به کاهش التهاب و بهبود آکنه کمک می کند.

 

 

برای آشنایی با سایر خواص ویتامین سی، مطالعه مقاله همه چیز در مورد فوايد ويتامين C که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند سودمند باشد.

نحوه استفاده از مکمل ویتامین C برای پوست

علاوه بر دریافت ویتامین C از طریق رژیم غذایی مناسب و مصرف منابع طبیعی آن همچون میوه ها و سبزیجات، در مواردی دریافت از طریق مکمل ها نیز می تواند انتخاب مناسبی باشد.

مکمل های ویتامین C برای پوست در دو نوع خوراکی و موضعی موجود هستند.

 

 

تفاوت مکمل ویتامین C موضعی و خوراکی به نحوه جذب آنها بازمی گردد.

مکمل های خوراکی ویتامین C که به صورت تک جزئی و یا همراه با سایر ترکیبات دخیل در سلامت پوست موجود هستند، با کمک به تأمین نیاز بدن به این ویتامین، اثرات آن را به صورت عمومی در بدن اعمال می کنند.

ویتامین C خوراکی از سیستم گوارشی عبور می کند که براساس مطالعات صورت گرفته، 70 تا 90 درصد آن در روز جذب می شود و زمانی که میزان ویتامین C دریافتی به 1 گرم در روز برسد، جذب به کمتر از 50 درصد کاهش می یابد.

اما ویتامین C موضعی مستقیماً بر قسمتی از پوست که هدف اثر این ویتامین است قرار می گیرد.

بدن می تواند ویتامین C را از طریق پوست (موضعی) در مقادیر کمتر جذب کند و ویتامین C از طریق اپیدرم به لایه های زیرین پوست منتقل می شود. 

انتخاب نوع مکمل ویتامین C باید متناسب با هدف از استفاده و نیاز بدن صورت گیرد.

 

چه کسانی نباید از قرص ویتامین C برای پوست استفاده کنند؟

به طور کلی استفاده از مکمل ویتامین C به صورت خوراکی در اختلالات خونی مانند تالاسمی، نقص G6PD (فاویسم)، بیماری سلول داسی شکل و هموکروماتوز بدون مشورت با پزشک معالج توصیه نمی شود.

اما در خصوص محصولات موضعی ویتامین C نیز محدودیت هایی برای کودکان و افراد دارای پوست حساس وجود دارد. بهتر است در این موارد محصولات موضعی ویتامین C استفاده نشوند، مگر در شرایطی که تجویز پزشک معالج باشد.

 

بهترین قرص ویتامین C برای پوست

در این قسمت از مقاله به معرفی برخی از محصولات ویتامین ث برای پوست موجود در داروخانه آنلاین داروکده می پردازیم.

 

- قرص جوشان ویتامین ث یوروویتال 1000 میلی گرم

قرص جوشان ویتامین C یوروویتال حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین است و به تقویت سلامت بدن و ساخت کلاژن کمک می کند. این محصول با طعم پرتقال تحت لیسانس یوروویتال آلمان و توسط شرکت حکیمان طب کار در ایران تولید می شود.

 

 

- ویتامین ث یوروویتال 1000 میلی گرمی

قرص ویتامین ث ۱۰۰۰ میلی گرمی یوروویتال حاوی دوز ۱ گرمی ویتامین C است و در جعبه های ۶۰ عددی تحت لیسانس شرکت Euro OTC Pharma GmbH کشور آلمان و با پروانه شرکت حکیمان طب کار در ایران تولید می شود.

 

 

- ویتامین سی دی سان فارما 500 میلی گرم

این مکمل به فرم قرص جویدنی و با طعم های متفاوت است که در هر سروینگ ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C دارد. این محصول با برند دی سان فارما، توسط شرکت رفسنجان دارو در ایران تولید می شود.

 

 

سخن پایانی

ویتامین C یکی از ترکیبات تغذیه ای دخیل در سلامت پوست است. دریافت میزان کافی از ویتامین سی با محافظت از آسیب ناشی از پرتو فرابنفش، افزایش تولید کلاژن، کاهش چین و چروک و بهبود تیرگی های پوست همراه است.

در کنار دریافت ویتامین C از طریق رژیم غذایی، استفاده از مکمل های ویتامین C خوراکی و موضعی برای بهره مندی از خواص ویتامین C برای پوست رایج است.

انواعی از بهترین مکمل ویتامین C خوراکی در فرم های دارویی مختلف در داروکده موجود و قابل دسترسی هستند.

داروخانه آنلاین داروکده، تنها داروخانه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک ۵ ستاره در کشور است و محصولات سلامت محور غیردارویی را با تضمین اصالت ارائه می دهد.

قیمت قرص ویتامین C برای پوست با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین و در اغلب مواقع در داروکده با تخفیف های مناسبتی و هدایای ویژه عرضه می شود.

امیدواریم مقاله "بهترین قرص ویتامین C برای پوست" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با قرص ویتامین C برای پوست، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )