چگونه لک های ناشی از آفتاب سوختگی را روشن کنیم؟

چگونه لک های ناشی از آفتاب سوختگی را روشن کنیم؟

در این مقاله از مجله داروکده علائم، انواع و روش های درمان آفتاب سوختگی را بررسی خواهیم کرد و در انتها با بهترین پمادها برای لک آفتاب سوختگی و کرم های ضد لک برای سفيد كردن پوست آفتاب سوخته آشنا خواهیم شد.

نرگس گرامی

نویسنده: نرگس گرامی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 شهریور 1403

0

eye icon

چگونه لک های ناشی از آفتاب سوختگی را روشن کنیم؟

آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی دردناک است که اغلب در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید ظاهر می شود. همانطور که می دانید، آفتاب سوختگی خبر بدی است، اما خبر خوب این است که می توان از آن پیشگیری کرد و در صورت ابتلا به آن، با استفاده به موقع از روش های درمانی موثر نظیر پمادهای آفتاب سوختگی می توان این مشکل را برطرف نمود. برای آشنایی بیشتر با آفتاب سوختگی و روش های درمان آن در این مقاله از مجله داروکده همراه ما باشید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • آفتاب سوختگی چیست؟
  • انواع آفتاب سوختگی را بشناسیم!
  • علائم آفتاب سوختگی چیست؟
  • چگونه از شر لک های آفتاب سوختگی خلاص شویم؟
  • معرفی بهترین پماد برای لک آفتاب سوختگی
  • معرفی بهترین ضد لک برای سفيد كردن پوست آفتاب سوخته
  • سوالات متداول درباره آفتاب سوختگی

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
 

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود و با قرمزی، درد و بروز آسیب در پوست همراه است. هنگامی که دچار آفتاب سوختگی می شوید، در واقع اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید، پوست شما را می سوزاند.

 توجه داشته باشید که صرفا با رفتن به ساحل یا استخر دچار آفتاب سوختگی نخواهید شد، بلکه برخی از افراد هنگام انجام کارهای روزمره بدون استفاده از ضد آفتاب، مانند صرف ناهار در بیرون از خانه، باغبانی یا قدم زدن، دچار آفتاب سوختگی می شوند.

آفتاب سوختگی های متعدد می تواند منجر به بروز نشانه های پیری زودرس پوست و سرطان پوست شوند. البته شما می توانید با انجام اقداماتی برای محافظت از پوست خود مانند استفاده از ضد آفتاب مناسب، کلاه لبه دار و عینک آفتابی، خطر آفتاب سوختگی را به حداقل برسانید. 

 

انواع آفتاب سوختگی را بشناسیم!

متخصصان پوست، آفتاب سوختگی را براساس شدت آسیب به پوست دسته بندی می کنند که در ادامه دو نوع رایج آفتاب سوختگی را معرفی خواهیم کرد:
 

- آفتاب سوختگی درجه یک

 در این نوع از آفتاب سوختگی لایه بیرونی پوست شما دچار آسیب می شود که معمولاً طی چند روز تا یک هفته خود به خود بهبود می یابد.
 

- آفتاب سوختگی درجه دو

آفتاب سوختگی درجه دو با آسیب به بخش میانی پوست (درم) همراه است و در اکثر موارد روی پوست آفتاب سوخته تاول ایجاد می شود. به طور معمول هفته ها طول می کشد تا این نوع از آفتاب سوختگی بهبود یابد و حتی ممکن است به درمان پزشکی نیاز پیدا کنید.

علائم آفتاب سوختگی چیست؟ 

در اکثر مواقع آفتاب سوختگی با بروز احساس سوزش و گرما همراه است و به طور معمول با لمس محل سوختگی یا تماس لباس با آن، احساس سوزش افزایش می یابد. البته علائم آفتاب سوختگی به شدت سوختگی شما بستگی دارد و شامل موارد زیر می باشد:
 

- علائم آفتاب سوختگی درجه یک

قرمز شدن پوست های روشن یکی از نشانه های آفتاب سوختگی درجه یک است. البته توجه داشته باشید که افراد دارای پوست تیره نیز دچار آفتاب سوختگی می شوند اما به سختی قابل مشاهده است، مگر زمانی که پوست کنده شود یا تاول بزند. بروز احساس گرما در پوست، درد یا حساسیت، تورم و لایه برداری پوست (بعد از چند روز) از سایر علائم این نوع از آفتاب سوختگی هستند. همچنین ممکن است، هنگام ابتلا به آفتاب سوختگی درجه یک، علائم زیر را تجربه کنید:

  • خستگی
  • تب
  • سردرد
  • حالت تهوع

 

- علائم آفتاب سوختگی درجه دو

پوست به شدت قرمز، تاول، تورم زیاد، درد، تغییر رنگ در محل سوختگی از شناخته شده ترین نشانه های آفتاب سوختگی درجه دو هستند که افراد با آن مواجه می شوند. همچنین ممکن است علائم گرمازدگی را در این نوع از آفتاب سوختگی تجربه کنید که نشانه های آن شامل موارد زیر می شود:

  • گیجی
  • سرگیجه
  • فرسودگی
  • تنفس سریع
  • تب
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع
  • لرز

 

چگونه از شر لک های آفتاب سوختگی خلاص شویم؟ 

لک های خورشیدی یا لک های ناشی از آفتاب سوختگی در واقع لک های قهوه ای و صاف هستند و در مناطقی از پوست ظاهر می شوند که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند. آن ها همچنین به عنوان لکه های کبدی شناخته می شوند، اگرچه هیچ ارتباطی با کبد شما ندارند. لکه های خورشیدی بی ضرر و غیر سرطانی هستند و هیچ خطری برای سلامتی شما ایجاد نمی کنند. توجه داشته باشید که این لک ها نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه به دلایل زیبایی به دنبال حذف آن ها باشید.

بسیاری از درمان ‌های خانگی و درمان های حرفه ای وجود دارند که می ‌توانید برای محو شدن یا از بین بردن لکه‌ های خورشیدی از آن ها کمک بگیرید که در ادامه به معرفی انواع روش های درمان لک های ناشی از آفتاب سوختگی خواهید پرداخت.
 

- روش های درمان حرفه ای لک های ناشی از آفتاب سوختگی

نور پالس شدید (IPL): در این روش به کمک حرارت ناشی از پالس های انرژی نور، لکه های خورشیدی از بین می روند. ممکن است برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود به چند جلسه IPL نیاز داشته باشید. هر جلسه کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.
 

لایه برداری با لیزر: در بازسازی پوست با لیزر، پرتوهای نورلایه‌ های بیرونی پوست را بین می برند تا زمانی که لکه‌ های خورشیدی دیگر قابل مشاهده نباشند و سپس با تحریک رشد فیبرهای کلاژن باعث می شوند که پوست جدید و سالم ایجاد شود. بهبودی ممکن است از 10 تا 21 روز طول بکشد.
 

لایه برداری شیمیایی: در این روش با استفاده از محلول های اسیدی روی لکه های خورشیدی می توان این لک ها را از بین برد. لایه برداری شیمیایی ممکن است باعث احساس سوزش شود که چند دقیقه طول می کشد و می تواند دردناک باشد. داروهای ضد درد و کمپرس سرد می توانند به کاهش درد و سوزش ناشی از این روش کمک کنند.
 

سرما درمانی: کرایوتراپی یک روش نسبتا سریع است که در درمان لکه های خورشیدی و سایر ضایعات پوستی موثر است. در این روش از محلول نیتروژن مایع یا اکسید نیتروژن برای منجمد کردن لکه های خورشیدی استفاده می شود.
 

میکرودرم ابریژن: در طی این روش، یک اپلیکاتور با نوک ساینده به آرامی بیرونی ترین لایه پوست شما را از بین می برد و در نتیجه لک های ناشی از آفتاب سوختگی را بهبود می دهد. میکرودرم ابریژن درد کمی ایجاد می کند و ممکن است بعد از عمل مقداری قرمزی را روی پوست خود مشاهده کنید.

 

- روش های درمان لک های ناشی از آفتاب سوختگی در خانه

آلوئه ورا: این گیاه حاوی ترکیبات فعال کارآمد نظیر آلوین و آلوئزین است که هر دو به طور موثری انواع لک ها از جمله لک های ناشی از آفتاب سوختگی را بهبود می ‌دهند.

سرکه سیب: بر اساس یک بررسی در سال 2009 در مجله بین المللی علوم مولکولی، اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است به روشن شدن لکه های خورشیدی در صورت استفاده منظم کمک کند.

چای سیاه: مطالعات در سال 2011 نشان می دهد که استفاده از آب چای سیاه دو بار در روز به مدت چهار هفته روی لکه‌ های برنزه شده، اثر روشن ‌کنندگی دارد.

چای سبز: بر اساس یک بررسی در سال 2013 در مجله جراحی پوست و زیبایی، عصاره چای سبز دارای اثر رنگ ‌زدایی است.

عصاره شیرین بیان: عصاره شیرین بیان یک عنصر رایج در بسیاری از کرم های تجاری موجود برای لکه های خورشید است، زیرا نشان داده شده است که تغییر رنگ پوست ناشی از آسیب نور خورشید را روشن می کند.

شیر: شیر، شیر ترش و دوغ حاوی اسید لاکتیک هستند که ممکن است به روشن شدن رنگدانه های پوست، از جمله لکه های خورشیدی کمک کند. تحقیقات نشان داده است که این ماده در بهبود لک های ملاسما نیز موثر است.

ویتامین C: این ترکیب به کمک خواص آنتی اکسیدانی خود از آسیب های زیانبار ناشی از رادیکال های جلوگیری می کند و اثر محافظتی در برابر اشعه های UVA و UVB دارد. استفاده موضعی از ویتامین C نیز یک راه حل موثر برای روشن سازی لک های تیره ناشی از نور خورشید است.

ویتامین E: مطالعات معتبر نشان می دهد که استفاده موضعی از روغن ویتامین E به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید و روشن شدن لک های ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند.

پمادهای موضعی: انواع پمادها و کرم های موضعی بدون نسخه در بازار وجود دارند که می توانید برای محو شدن لکه های خورشیدی از آن ها کمک بگیرید. کرم های حاوی هیدروکسی اسید، گلیکولیک اسید، کوجیک اسید یا دئوکسی آربوتین در بهبود لک های تیره ناشی از آفتاب سوختگی اثر چشمگیری دارند. در ادامه با برخی از این محصولات آشنا خواهید شد.

 

معرفی بهترین پماد برای لک آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی و عوارض ناشی از آن یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر در روزهای آفتابی سال به ویژه در فصل تابستان است. اما نگران نباشید! پمادها موضعی بسیاری برای کاهش التهاب، رفع سوزش و بهبود لک های ناشی از آفتاب سوختگی وجود دارند که با قیمت مناسب و کیفیت بالا در داروخانه آنلاین داروکده عرضه می شوند و در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. برای اطلاع از قیمت و ویژگی های آن ها می توانید به صفحه هر محصول مراجعه نمایید.
 

1. پماد کالاندولا

- ترکیبات موثر: عصاره گل های کالاندولا افیسینالیس
- مزایا: ترمیم کننده، ضد التهاب و التیام بخش

 

2. پماد آلفا

- ترکیبات موثر: عصاره برگ گیاه حنا، ویتامین E و ویتامین C
- مزایا: آنتی اکسیدان، بازسازی کننده، تسکین التهاب

 

3. پماد ژانوهیل

- ترکیبات موثر: عسل طبیعی، روغن آووکادو و روغن زیتون
- مزایا: آبرسان، ترمیم کننده، بهبود دهنده التهاب

 

معرفی بهترین ضد لک برای سفيد كردن پوست آفتاب سوخته

لکه های خورشیدی یا لکه های ایجاد شده در اثر آفتاب سوختگی به دلیل تجمع ملانین در رنگ پوست ایجاد می شوند و می توانند آزار دهنده باشند. برای حل این مشکل می توانید از کرم های ضد لک کمک بگیرید، اما توجه داشته باشید که باید پس از بهبود آفتاب سوختگی از این محصولات استفاده کنید. در ادامه بهترین کرم های ضد لک برای سفيد كردن پوست آفتاب سوخته را معرفی خواهیم کرد. البته می توانید این محصولات را با قیمت ایده آل و کیفیت مطلوب از داروخانه آنلاین داروکده خریداری کنید.
 

1. کرم ضد لک پیگمنتا

- ترکیبات موثر: آربوتین، ویتامین C و عصاره شیرین بیان 
- مزایا: بهبود انواع لک، آبرسان، روشن کننده

 

2. کرم ضد لک سینره

- ترکیبات موثر: ویتامین C، روغن جوجوبا و گلیسیرین
- مزایا: آنتی اکسیدان، آبرسان، ترمیم کننده

 

3. سرم ضد لک آردن

- ترکیبات موثر: ویتامین C، هیالورونیک اسید و رتینول
- مزایا: روشن کننده، رطوبت رسان، ضد چروک

 

نکاتی که باید قبل از مصرف ضد لک ها بدانیم!

همان طور که گفتیم، محصولات ضد لک می توانند به سفید کردن پوست آفتاب سوخته کمک کنند، اما باید پیش از مصرف این محصولات چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

1. بلافاصله پس از آفتاب سوختگی از محصولات ضد لک استفاده نکنید، زیرا می توانند به پوست شما آسیب برسانند. بهتر است پس از بهبود التهابات پوستی و اتمام پوسته پوسته شدن از کرم های ضد لک کمک بگیرید. درباره زمان شروع استفاده از این محصولات باید با پزشک خود مشورت نمایید.

2. در طول دوره مصرف ضد لک، نباید استفاده از ضد آفتاب را فراموش کنید. زیرا استفاده از محصولات ضد لک به مرور زمان باعث حساس شدن پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید می شود. بنابراین، هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

3. برای اثربخشی بیشتر ضد لک ها، می توانید در کنار مصرف این محصولات از لایه بردارها کمک بگیرید. اما پیش از مصرف آن ها، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

4. قبل از مصرف ضد لک ها، حتما تست حساسیت انجام دهید. شما می توانید مقدار کمی از محصول را روی پوست داخل بازو یا پشت لاله گوش قرار دهید و در صورت عدم مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک مانند سوزش و خارش بعد از 24 ساعت، می توانید از محصول مورد نظر استفاده کنید.

 

سوالات متداول درباره آفتاب سوختگی 

آفتاب سوختگی به سادگی اتفاق می افتد و به سختی می توان آن را نادیده گرفت. اکثر افراد در طول زندگی خود با این مشکل روبرو خواهند شد و به دنبال روش های پیشگیری و درمان آن هستند. در ادامه به تعدادی از سوالات شما در مورد آفتاب سوختگی پاسخ خواهیم داد.
 

1- آفتاب سوختگی چقدر شایع است؟

آفتاب سوختگی به خصوص در جوانان بسیار شایع است. سالانه بین 50 تا 75 درصد از کودکان زیر 18 سال دچار آفتاب سوختگی می شوند. همچنین بیش از نیمی از بزرگسالان 18 تا 29 ساله در سال 2015 یک یا چند آفتاب سوختگی را تجربه کرده اند.

2- چه عواملی خطر آفتاب سوختگی را افزایش می دهد؟

  • احتمال ابتلا به آفتاب سوختگی در افراد دارای پوست روشن، کک و مک، چشم آبی، موهای قرمز یا بلوند بیشتر است.

  • در صورتی که در ارتفاعات بالا یا نزدیک تر به خط استوا زندگی کنید، بیشتر از سایر افراد به آفتاب سوختگی مبتلا خواهید شد.

  • انجام فعالیت هایی مانند قایق سواری یا ماهیگیری در مدت زمان طولانی می تواند باعث ابتلا به آفتاب سوختگی شود.

  • کار کردن، ورزش کردن یا شنا کردن در فضای باز می تواند باعث بروز آفتاب سوختگی شود. 

  • به طور منظم برنزه کردن یا سولاریوم از عوامل ابتلا به آفتاب سوختگی هستند.

3- آفتاب سوختگی چقدر طول می کشد؟

خبر خوب این است که درد ناشی از آفتاب سوختگی طولانی نیست. آفتاب سوختگی اغلب در عرض چند روز تا یک هفته خود به خود از بین می رود. 

البته برای درمان آفتاب سوختگی های شدیدتر زمان بیشتری لازم است. خبر بد؟ آسیب به DNA در سلول های پوست شما دائمی است. هر آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

4- آفتاب سوختگی چگونه منجر به سرطان پوست می شود؟

هنگامی که پوست دچار آفتاب سوختگی می شود، رگ های خونی پوست باز می شوند که این فرآیند با قرمزی، التهاب و تورم پوست همراه است. در این زمان بدن، سلول های ایمنی را برای ترمیم آسیب می فرستد. توجه داشته باشید که برخی از سلول های پوست را می توان ترمیم کرد و برخی از بین می روند. برخی دیگر ممکن است جهش ‌های DNA غیر قابل اصلاح داشته باشند. این تغییرات می توانند باعث بروز نشانه های پیری پوست و سرطان پوست شوند.

سخن آخر تیم علمی داروکده

آفتاب سوختگی به شکل های مختلف به شما آسیب می رساند و ضمن بروز التهاب و سوزش در پوست، می تواند باعث تغییر رنگ آن شود. این موضوع می تواند برای برخی از افراد آزاردهنده باشد. اما بهتر است بدانید که با استفاده به موقع از محصولات التیام بخش آفتاب سوختگی می توانید از این مشکلات جلوگیری نمایید، اما یکی از نکاتی که باید در زمان خرید محصولات آفتاب سوختگی به آن توجه ویژه داشته باشید؛ خرید محصولی است که دارای تاریخ انقضا مشخص و کیفیت مطلوب باشد.

داروخانه آنلاین داروکده به منظور احترام به حقوق کاربران خود، تاریخ انقضا تمام محصولات عرضه شده را به صورت دقیق و خوانا در صفحه محصول درج کرده است و به کمک سیستم انبارداری هوشمند خود، از عرضه محصولات منقضی شده جلوگیری می کند. بنابراین، می توانید با آرامش خیال بهترین پمادها را برای لک آفتاب سوختگی از داروکده خریداری نمایید.

داروکده رویکردی فعالانه برای افزایش سطح سلامت جامعه دارد و راه اندازی مجله سلامت محور داروکده، یکی از اقداماتی است که برای دستیابی به این هدف انجام داده است. اگر شما هم در این مسیر همراه ما هستید، می توانید سوالات و دیدگاه های خود را درباره آفتاب سوختگی در بخش پرسش و پاسخ این صفحه مطرح نمایید و مطمئن باشید که کارشناسان مجرب تیم علمی داروکده در سریعترین زمان ممکن پاسخگو شما خواهند بود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )