بلغم چیست و چه علائمی دارد؟

بلغم چیست و چه علائمی دارد؟

در این مقاله از مجله علمی داروکده سعی کرده‌­ایم به سوال بلغم چیست پاسخ داده و انواع بلغم را بررسی کرده و نشانه­‌های آن در انواع اندام‌­ها را مرور کنیم.

دکتر الهام محمدخانلو

نویسنده: دکتر الهام محمدخانلو

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 شهریور 1403

0

eye icon

بلغم چیست و چه علائمی دارد؟

بلغم یکی از چهار خلط است که در نتیجه هضم مواد غذایی در بدن به وجود می­‌آید. وجود این ماده در میزان متعادل خود برای بدن ضروری است. در صورتی که میزان تشکیل بلغم در بدن افزایش یابد یا بلغم در عضوی تجع یابد، برخی از علائم در بدن فرد بروز پیدا خواهد کرد. یکی از علل اختلال عملکرد در بدن مربوط به بروز سوء مزاج است. سوء مزاج ناشی از غلبه خلط بلغم در برخی موارد بیماری­‌ها یا اختلالاتی را در بدن باعث می­‌گردد.

معمولا کسانی که غلبه بلغم در بدن آن­ها دیده می­‌شود، افرادی با کندی عملکرد، رنگ و روی سفیدتر، اندامی پرتر و پرخواب‌­تر هستند. در این مقاله سعی شده است تا به تعریف بلغم پرداخته و نشانه­‌های بروز آن را در اندام‌­های مختلف بررسی کنیم. در آخر در مورد قوی‌­ترین داروی ضد بلغم صحبت خواهیم کرد. 

در این مقاله خواهید خواند:

بلغم چیست؟

راه‌­های دفع بلغم از بدن

مزاج بلغمی

علائم بلغم چیست؟

بلغم شور چیست؟

غلبه بلغم

بلغم سر چیست؟

  • بلغم حلق یا بلغم گلو 

  • بلغم و ریزش مو

  • بلغم ریه

  • بلغم معده

  • بلغم روده

  • بلغم کبد

  • بلغم طحال

  • بلغم پوست

  • بلغم پروستات

  • بلغم رحم

  • بلغم کلیه

  • بلغم مثانه

  • بلغم مفاصل 

بلغم و یبوست

بلغم و ناباروری

غذاهای مفید برای افراد بلغمی

غذاهای مضر برای افراد بلغمی 

قوی‌­ترین داروی ضد بلغم چیست؟

قرص بلغم

مدت زمان مطالعه: 15 دقیقه 

 

ویرایش و نظارت علمی:

دکتر روجا رحیمی، متخصص داروسازی سنتی، استاد دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رییس مرکز رشد طب و داروسازی سنتی و فرآورده‌های طبیعی

 

بلغم چیست؟

بلغم یا phlegm یکی از واژگان رایج در طب سنتی است که برای درک بهتر مفهوم آن بهتر است با تقسیم بندی که بلغم در آن جای می­‌گیرد، آشنا شویم. در ابتدا به توضیح امور طبیعیه می­‌پردازیم. امور طبیعیه، اموری است که به وجود آمدن و تعادل انسان به وجود آن‌­ها بستگی دارد و شامل هفت جزء می‌­باشد. ارکان، امزجه، اخلاط، اعضاء، ارواح، قوا و افعال. بلغم یکی از اخلاط چهارگانه است. در واقع خلط در طب سنتی به معنای ماده­ای است که در نتیجه تغییرات انجام شده بر روی غذا در دستگاه گوارش به وجود میاید. 

اخلاط چهار نوع بوده و این چهار نوع خلط عبارتند از: خلط دم، خلط بلغم، خلط سودا، خلط صفرا. هریک از این اخلاط دارای ویژگی‌­هایی است که با توجه به آن ویژگی اخلاط به تناسب با یکدیگر ترکیب شده و اعضا را به وجود می‌­آورند. هر یک از این اخلاط دارای کیفیتی است و خلط بلغم دارای کیفیت سرد و تر است. با در نظر داشتن این که هر عضو از بدن وظیفه، میزان فعالیت، نیاز و خصوصیات ویژه‌­ای دارد، نیاز هر عضو به هر یک از این اخلاط متفاوت خواهد بود. برای مثال خلط بلغم خون یکی از جاهایی که جزو آن شده و به آن بیشتر تغذیه رسانی می‌­کند، بافت چربی بدن است. علاوه بر این طبق گفته قانون، توليد بلغم، در نتیجه هضم غذاهاى غليظِ مرطوبِ چسبندهِ سرد است. 

 

راه‌­های دفع بلغم از بدن

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، بلغم یکی از اخلاط به وجود آورنده اعضای بدن است و حضور آن در بدن الزامی است. هرگاه که هر یک از اخلاط بدن در هر عضو یا در کل بدن بیش از نیاز آن عضو یا بدن باشد، به طوری که عملکرد عضو یا بدن را دچار اختلال کند، سوء مزاج به وجود میاید. در واقع این سوء مزاج است که باعث می‌­شود در روند و عملکرد طبیعی کل یا عضوی از بدن تغییری ایجاد شده به دنبال رفع آن جهت عملکرد طبیعی‌­تر بدن باشیم. پس زمانی که به اصطلاح غلبه بلغم در بدن یا عضوی به وجود میاید، باید به دنبال راهکار باشیم. عموما به دنبال غلبه خلطی در بدن یا آن عضو، اعتدال مزاجی بدن یا عضو به هم ریخته و اختلال عملکرد بدن یا آن عضو را شاهد خواهیم بود. پس در ابتدا باید مزاج طبیعی هر عضو را شناخته و متناسب با سوء مزاج رخ داده به دنبال درمان یا دفع خلطی باشیم. در ادامه به علائم غلبه خلط بلغم در هر عضو پرداخته خواهد شد. پیش از آن که به بحث سوء مزاج و مزاج هر عضو بپردازیم بهتر است کمی در مورد مزاج بلغمی بیشتر بدانیم.

مزاج بلغمی

هنگامی که سخن از مزاج به میان میاید، باید این را در نظر داشت که هر فرد زمان به دنیا آمدن دارای مزاج خاصی است که آن را مزاج جبلی یا مادرزادی می­‌گویند. هریک از مزاج­‌ها دارای ویژگی­‌هایی است که باعث تمایز بین افراد مختلف می­‌شود. در واقع خود کلمه مزاج به معنی در هم آمیختن است و به کنار هم قرار گرفتن عناصر با نسبت­‌های متفاوت جهت تشکیل اجسام مختلف گفته می­‌شود. در معنای عام آن مجازا به مجموعه کیفیت­‌های جسمی و روحی دلالت دارد. در ادامه باید گفت علاوه بر مزاج مادرزادی، مزاج ثانویه در طول زندگی فرد با توجه به محیط و تغذیه و عوامل مختلف شکل می‌­گیرد. گاهی فاصله گرفتن از مزاج مادرزادی باعث بروز مشکلاتی برای فرد می‌­شود. 

با تمام این تفاسیر یکی از مزاج‌­های گفته شده، در میان عامه به مزاج بلغمی معروف است. در مورد این اصطلاح باید گفت مزاج­‌ها نه‌­گانه هستند. وقتی صحبت از بلغم و سودا و صفرا و دم می‌­شود، باید به یاد اخلاط تولید شده در بدن افتاد نه مزاج. با این حال به صورت عامه منظور از مزاج بلغمی می‌­تواند غلبه سردی و تری یا بیشتر شدن خلط بلغم در بدن فرد باشد. حال برای پاسخ به این سوال که مزاج بلغمی چیست باید کمی بیشتر با ویژگی‌­های افراد دارای مزاج بلغمی آشنا شویم. 

افراد دارای مزاج بلغمی معمولا افراد با اندام پرتر هستند و چربی بیشتر در بدن دارند. رنگ پوست افراد بلغمی مزاج سفیدتر است و موهای نرم­تری دارند. از نظر خواب و بیداری پر خواب‌­تر هستند. از سرما بیشتر احساس اذیت شدن می‌­کنند و از نظر رفتاری صبورتر و خونسردتر هستند. هر یک از ویژگی­‌های گفته شده می‌­تواند در افراد دارای مزاج دیگر نیز دیده شود و صرف داشتن برخی از این ویژگی­‌ها دلیل بر مزاج فرد نیست. برای فهمیدن مزاج اصلی باید مجموعه­‌ای از خصوصیات در کنار هم بررسی شده و به نتیجه نهایی دست یافت. 

 

علائم بلغم چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا به این پرسش پاسخ داد که آیا منظورمان همان غلبه بلغم است؟ و اگر منظورمان غلبه بلغم است، به دنبال علائم غلبه بلغم در کدام عضو از بدن هستیم؟ آیا می‌خواهیم بدانیم علائم غلبه بلغم به کل بدن چه نشانه­‌هایی دارد؟ در این صورت باید گفت موارد زیر، بیشتر نشانه­‌هایی که از غلبه خلط بلغم در بدن فرد ظاهر می­‌شود را بیان می­‌کند.

سفیدی بیش از حد رنگ صورت

سستی گوشت اندام‌­ها

سردی و نرمی پوست

زیادی و چسبندگی آب دهان

کم تشنه شدن و ضعف هضم

آروغ ترش و ریفلاکس

سفیدی رنگ ادرار

پر خوابی

کسل بودن

کند فهمی

حافظه ضعیف­‌تر

رویای آب و رودخانه و برف و باران و تگرگ

 

بلغم شور چیست؟

بلغم شور یا مالح نوعی از انواع بلغم است که در واقع با خلط دیگری به نام صفرا ترکیب شده است و در صورت حضور در اعضایی از بدن می‌­تواند علائمی را به دنبال داشته باشد. یکی از نشانه­‌های وجود بلغم شور ترشی یا شوری در دهان است. علاوه بر آن فرد احساس عطش می­‌کند که این تشنگی کاذب بوده و با خوردن آب سرد بدتر شده و برطرف نمی‌­شود. برای غلبه بر آن معمولا آب گرم باید خورده شود و از انواعی از سکنجبین نیز برای رفع بلغم مالح استفاده می­‌شود. این نوع بلغم می­تواند بروز مشکلاتی در بدن را باعث شود که که به تناسب محل تجمع آن این مشکلات می‌­تواند متفاوت باشد. مثلا بلغم مالح در روده­‌ها می­‌تواند باعث بروز نوعی از اسهال شود. 

 

غلبه بلغم

همانطور که اشاره شد در صورتی که خلط بلغم در عضوی از بدن یا کل بدن بیش از میزان اعتدال باشد، غلبه بلغم را شاهد خواهیم بود. اکنون به بررسی علائم غلبه بلغم در اعضای مختلف بدن می‌­پردازیم. 

 

- بلغم سر چیست؟

سنگینی سر، حواس پرتی، تمرکز پایین، نوعی از سر درد و حافظه کوتاه‌­تر می­تواند از علائم زیاد شدن بلغم در سر باشد. سردرد بلغمی معمولا با بوئیدن عطرهایی با طبع گرم و نیز خوردن غذاهای با طبع گرم بهتر می­‌شود. بالعکس این سردرد در سرما و به دنبال خوردن غذاهایی با طبع سرد بدتر می­‌گردد. انواعی از صرع، سرگیجه و افسردگی و برخی بیماری­‌های عصبی می‌­تواند در ارتباط با غلبه بلغم در بخشی از مغز باشد. 

 

- بلغم حلق یا بلغم گلو

نزله یا خلط پشت حلق می­‌تواند یکی از علائم غلبه خلط بلغم باشد. در حالاتی از تغییر عملکرد سر و معده، مانند ضعف هضم، معمولا یکی از علائمی که ظاهر می­‌شود، نزله خواهد بود. نزله می‌­تواند پس از تشکیل، عملکرد صحیح قسمت­‌های دیگر بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد. از این رو یکی از مواردی که طب سنتی توصیه به توجه به آن و برطرف کردنش دارد، مسئله نزله است. عوامل مختلفی می‌­تواند باعث بروز نزله یا غلبه خلط بلغم شود. یکی از این عوامل تغذیه است. علاوه بر تغذیه، مسائلی مانند بهداشت خواب، توجه به سلامت روان، اصول صحیح حمام رفتن و ورزش کردن نیز بر روی به وجود آمدن یا برطرف شدن نزله و نیز غلبه خلط بلغم اثرگذار است. البته باید به این مسئله توجه داشت که نزله انواع مختلف دارد. این عارضه با توجه به رنگ و مزه و قوام و ... می­تواند عللی غیر از غلبه بلغم داشته باشد. 

 

- بلغم و ریزش مو

ریزش مو علل بسیار متنوعی دارد. کمبود ویتامین­‌ها یا املاح، مصرف برخی از داروها، مسائل روحی و اضطراب، مسائل هورمونی، استفاده از مواد شیمیایی ناسازگار و ... 

در ارتباط با بلغم و مو باید گفت برخی از انواع ریزش مو می‌­تواند با بلغم غلیظ یا بلغم مالح مرتبط باشد. همچنین بلغم شدید می‌­تواند باعث سستی ریشه مو شده و ریزش مو را سبب شود. با این حال تشخیص این امر و درمان آن باید توسط پزشک متخصص طب سنتی اتفاق بیفتد. 

- بلغم ریه

غلبه بلغم در ریه می‌­تواند علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، گرفتگی صدا و دفع خلط را باعث شود. یکی از محل­‌هایی که گفته می‌­شود، تداوم نزله می‌­تواند باعث آسیب رسیدن به بافت آن شود، ریه است. گاهی با برطرف کردن سوء مزاج بلغم در ریه، آسم و برونشیت افراد نیز به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می­‌کند. 

 

- بلغم معده

تجمع بلغم در معده می‌­تواند باعث آروغ ترش شود. نوعی از سردرد نیز که سردرد با مشارکت معده می­‌گویند، می­‌تواند ریشه در غلبه بلغم در معده داشته باشد. در زیر به علائمی از غلبه بلغم در معده اشاره شده است:

نفخ

صدای شکم

احساس تهوع

هضم ضعیف

تشنگی کم

زیاد بودن بزاق

- بلغم روده

اسهال، زیاد شدن صدا و گازهای شکمی، پیچش و درد روده، نوعی از یبوست، می‌­تواند نشانه­‌هایی از غلبه خلط بلغم بر روده باشد. 

 

- بلغم کبد چرب

رنگ، قوام، نوع و کیفیت ادرارگویای وضعیت سلامت کبد است. کبد چرب علل بسیار متفاوتی دارد. یکی از مواردی که بسیار روی سلامت کبد تاثیر می­‌گذارد، سبک زندگی و رعایت اصول غذا خوردن است. زمان خواب و بیداری، زمان نوشیدن آب و دمای آن، فاصله خواب و ورزش و حمام از غذا همه مسائلی هستند که روی سلامت کبد اثرگذارند. یکی از مسائلی که افراد مختلف درگیر آن هستند و به دنبال یافتن راه­کاری برای برطرف کردن این عارضه می­‌گردند، کبد چرب است. یکی از علل کبد چرب می‌­تواند غلبه خلط بلغم بر کبد باشد. با این حال در مورد علت کبد چرب افراد مختلف نمی‌­توان با اطمینان گفت که حتما این عارضه ناشی از غلبه خلط بلغم بر کبد است. 

برای آگاهی بیشتر در مورد علائم کبد چرب شما می‌­توانید مقاله "مهم‌ترین علائم کبد چرب چیست؟" تالیف و ترجمه دکتر احسان عمادی را مورد مطالعه قرار دهید. 

- بلغم طحال

نشانه­‌های غلبه خلط بلغم بر طحال، تورم اندک آن همراه با درد کم، تغییر رنگ صورت و زبان و چشم به سفیدی، است. همچنین چشم‌­ها متورم شده و رنگ ادرار و مدفوع متمایل به سربی است.

 

- بلغم پوست

پوست زبان سخن بسیاری از اندام‌­ها است. در بررسی عملکرد بخش­‌های مختلف بدن، وضعیت پوست مورد توجه قرار می‌­گیرد. دما، رنگ، شلی و سفتی، شفافیت و کدری، جوش و لکه در قسمت­‌های مختلف بدن یا صورت، خشکی و تری، هر کدام می‌­تواند راهنمایی جهت یافتن علت بیماری یا نحوه عملکرد اندامی از بدن باشد. بنابرین برای نتیجه­‌گیری در مورد غلبه بلغم در پوست، باید بررسی وضعیت پوست در کنار بررسی وضعیت سایر اندام­‌ها قرار گیرد. با صرف نظر از ذکر بیماری‌های مختلف مربوط به پوست، در مورد افراد با غلبه خلط بلغم، می­توان ویژگی­‌های کلی را ذکر کرد. به طور کلی افراد با غلبه خلط بلغم، پوستی سفیدتر و شل­تر و نرم­تر نسبت به دیگران یا وضعیت عادی خود دارند. 

 

- بلغم پروستات

بیماری­‌های مربوط به دستگاه تناسلی در طب سنتی، همچون دیگر بیماری­‌ها طبقه بندی و نام گذاری خاص خود را دارد. با توجه به مشخصات و طبقه بندی­‌هایی که وجود دارد، به تناسب علامات، علت و روش درمان توصیف می‌­شود. تعمیم دادن هر نوع از التهاب در پروستات یا دیگر نواحی تناسلی با غلبه خلط خاص به این قسمت دقیق و درست نخواهد بود. با در نظر داشتن مطالب گفته شده، نوعی از غلبه خلط بلغم در پروستات وجود دارد که موضع رنگ سفیدتر، حالت سست تر، درجاتی از تورم همراه با کمی درد را در پی دارد. 

 

- بلغم رحم

نامرتب شدن عادت ماهیانه به خصوص کاهش تعداد دفعات و یا مقدار خون و تغییر کیفیت خون دفعی می‌­تواند ناشی از غلبه خلط بلغم بر اندام رحم باشد. با این حال علاوه بر موارد یاد شده عارضه­‌هایی که متوجه رحم می‌­شود مانند کیست، خونریزی­‌های کم یا زیاد، ناباروری، تغییر بو و میزان ترشحات رحمی با نگاه غلبه خلط بلغم بر رحم، همواره نمی‌­تواند قابل توجیه باشد. هرکدام از موارد گفته شده می‌­تواند ناشی از علت­‌های متفاوتی باشند که تنها غلبه خلط بلغم می­‌تواند طیف کوچکی از آن را پوشش دهد. 

 

- بلغم کلیه

احساس سنگینی در پشت در نزدیکی لگن، منی سرد، ادرار و مدفوع متمایل به سفید و سختی در راست ایستادن می‌­تواند برخی از علائم غلبه بلغم بر کلیه باشد. 

 

- بلغم مثانه

سنگینی مثانه، ضعف در ساق­‌های پا و سختی دفع ادرار می‌­تواند ریشه در غلبه خلط بلغم در اندام مثانه داشته باشد. انواعی از سنگ مثانه و بی اختیاری ادرار نیز می­‌تواند ریشه در بلغم در مثانه داشته باشد. 

- بلغم مفاصل 

درد مفصلی که از غلبه بلغم به وجود آید، نشانه‌­های زیر را به دنبال خواهد داشت:

احساس سنگینی، بدون حرارت و التهاب مفاصل

 تورم، همرنگ بدن و حتی کمی روشن‌­تر است. این تورم کم، نرم و منبسط است و درد آن به عرض و عمق تمایل دارد. 

یکی از عللی که به افراد موکدا توصیه می­‌شود تا به درمان نزله خود بپردازند، درگیری­‌های مفصلی است که می‌­تواند به دنبال نزله طولانی مدت عارض شود.

 

بلغم و یبوست

عدم عملکرد صحیح راست روده، درد شکمی، دفع مدفوع کم و بلغمی، کم شدن اشتها، سردی دست و پا می­‌تواند نشانه­‌هایی از غلبه بلغم بر دستگاه گوارش باشد. یبوست می‌­تواند انواع و علل مختلفی داشته باشد. معمولا در افرادی که با خوردن مواد غذایی با طبع سرد یبوستشان تشدید می‌­شود، یکی از احتمالات غلبه بلغم بر دستگاه گوارش است. 

 

بلغم و ناباروری

ناباروری دلایلی بسیار متعدد و متنوعی می‌­تواند داشته باشد. سوء تغذیه، مشکلات روان‌­تنی، مشکلات ساختاری و ضعف برخی از اندام‌­های غیر تناسلی می‌­تواند از جمله مواردی باشد که منجر به ناباروری می‌­شود. موارد زیر جزو دیگر علل ناباروری قرار می­‌گیرند:

- ترس‏‌هاى شديد، افسردگى و اضطراب، غم‏‌هاى ناگهانى.

- سردردهاى شديد و طولانى مدت.

- هرگونه اشكال در دستگاه هاضمه.

- ضعف و بيمارى‏‌هاى مغز، بيمارى‏‌هاى قلبى، و مشكلات كبدى.

- ناراحتى‏‌هاى شديد كليوى

‏یکی از این علل بروز سوء مزاج در اندام تناسلی است. در مورد خانم‌­ها در صورتی که غلبه رطوبت و سردی در رحم دیده شود، احتمال ناباروری وجود دارد. غلبه خلط بلغم در عضوی باعث سستی بیشتر آن عضو می­‌شود. از آن جا که برای نگه داشتن نطفه و جنین، رحم باید استحکام کافی را داشته باشد، سستی بافت رحم که ناشی از غلبه بلغم باشد، می‌­تواند یکی از علل ناباروری باشد. 

در مورد آقایان غلبه بلغم در ناحیه تناسلی می­‌تواند باعث بروز مشکلات زود انزالی شود. البته یکی از علل زود انزالی می‌­تواند غلبه سردی باشد و حالت­‌های دیگر مانند غلبه گرمی هم می­‌تواند این مسئله را باعث گردد. معمولا غلبه بلغم در ناحیه تناسلی باعث تشکیل منی سفید و رقیق می­‌شود. تعداد و کیفیت اسپرم می­‌تواند در اثر سوء مزاج تغییر کند. صرف داشتن این علائم نمی‌­تواند دلیل محکمی برای پی بردن به سبب ناباروری باشد. تشخیص علت اصلی ناباروری و نوع آن باید توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام گیرد.

غذاهای مفید برای افراد بلغمی

غذاهای گرم و لطیف مثل گوشت جوجه و کبک با دارچین و زیره، نخودآب با دارچین، انگور، کشمش، انجیر، سبزیجات گرم مثل شوید، جعفری، شنبلیله، مرزه و مقدار معتدلی از ادویه گرم مانند آویشن، فلفل، خردل، هل، شربت عسل و شربت زعفران

غذاهای مضر برای افراد بلغمی 

مصرف زیاد لبنیات بدون مصلح آن­ها، ترشی­‌ها و سرکه، عدس، میوه­‌های ترش و کال، نارنگی، کیوی، هندوانه، خیار، کاهو، نشاسته، قارچ، گوجه فرنگی، ماهی، گوشت گاو، آلبالو، فست فود، سوسیس و کالباس و... 

 

قوی‌­ترین داروی ضد بلغم چیست؟

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که می­‌خواهند بدانند قاتل بلغم چیست باید بگوییم حفظ آرامش را سرلوحه سلامتی هرچه بیشتر خود قرار دهید. برای مشکلی که اکنون با آن دست و پنجه نرم می­‌کنید اولین اقدام ریشه­‌یابی بروز این عارضه است. ابتدا باید مطمئن شد که بیماری یا عارضه‌­ای که متوجه بدنتان شده است حتما به غلبه بلغم بر­گردد. پس از پاسخ به این سوال باید محل بروز غلبه خلط بلغم مشخص شود. سپس متناسب با مشکل و وضعیت بدنی فرد در مورد نوع داروی مناسب او تصمیم­‌گیری کرد. یکی از داروهایی که برای دفع بلغم در طب سنتی تجویز می­‌شود، منضج بلغم است. این فراورده با توجه به گیاهانی که در تهیه آن استفاده شده است، خلط بلغم تجمع یافته در بدن را نرم کرده و آماده دفع می‌­کند. 

نکته قابل توجه در این قسمت قوای فرد و وضعیت بیماری او است. زیرا در صورتی که فرد قوای کافی نداشته باشد منضج قدم اول برای درمان او نخواهد بود. علاوه بر این هنگام استفاده از منضجات بلغم معمولا داروهای دیگری نیز جهت دفع بلغم آماده­ی دفع نیز داده می­‌شود. همانطور که در متن نیز اشاره شد، بلغم می‌­تواند در جاهای متفاوت بدن تظاهر داشته باشد و متناسب با محل دچار غلبه بلغم انتخاب درمان فرق خواهد داشت. 

طب سنتی یکی از اصلی­‌ترین خصوصیاتی که دارد تجویز دارو و درمان به تناسب هر فرد و شخصی سازی درمان است. بنابرین اگر وضعیت شما به­‌گونه‌­ای است که دچار قاتل بلغم می‌­گردید حتما توصیه می‌­­شود به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و سلاح مناسبی را برای مبارزه‌­تان انتخاب کنید. در حالت کلی نیز در صورتی که با مصرف غذاها و فراورده‌­های با طبع سرد وضعیت شما بدتر می‌­شود، حتما استفاده از آن­ها را محدود کنید. همچنین بیشتر از غذاهای (غذاها نه صرفا ادویه‌­ها) با طبع گرم استفاده کنید. 

 

قرص بلغم

برای رفع مشکلاتی که بیشتر متوجه ناحیه گوارشی و هضم شماست مانند نفخ و رفلاکس می‌­توان از قرص دوای بلغم استفاده کرد. هچنین این فراورده به علت داشتن آویشن و زنیان در ساختار خود برای رفع سرفه­ شما کمک کننده خواهد بود. علاوه بر این به علت تاثیر بر روی بلغم، در مسیر لاغری شما کمک کننده خواهد بود.
قرص دوای بلغم نیاک از سیاه دانه، مصطکی، زنیان و آویشن شیرازی به همراه عسل تشکیل شده است. 

 

سخن پایانی

طب سنتی با قدمت دیرینه خود در برخی موارد گریزگاهی است برای مشکلاتی که طب نوین پاسخ مناسبی برای آن پیدا نکرده است. در این مقاله بلغم به عنوان یکی از اخلاط چهارگانه طب سنتی شرح داده شد. در مورد معنای کلی بلغم و علائم غلبه بلغم در اندام­‌های مختلف صحبت کردیم. وقتی صحبت از بلغم می‌­شود همیشه نباید تصویر بدی از آن را در ذهنمان متصور شویم. مثلا زمانی که در بدن فردی غلبه صفرا وجود دارد، غذاهایی که برای فرد بلغمی باعث تشدید وضعیت می‌­شود، به عنوان تسکین دهنده در فرد با غلبه صفرا می‌­تواند مورد استفاده قرار گیرد. پس بسته به احتیاج فرد و مزاج او هریک از این اخلاط چهارگانه به میزان متفاوتی مورد نیاز است. 

سعی مجله داروکده گردآوری و پخش اطلاعاتی است که بتواند رضایت مخاطبان خود را به حد مطلوبی جلب کند. در این مقاله نیز با بررسی متون طب سنتی و اطلاعات مستند در مورد بلغم کوشیده‌­ایم تا به سوالات شما عزیزان در این زمینه در حد توان پاسخ گفته باشیم. 

در کنار مجله داروکده، ما با داروخانه آنلاین داروکده، به عنوان اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور و تنها دارنده نماد الکترونیک پنج ستاره به عنوان مرجعی برای تهیه محصولات و فراورده‌­های متنوع از جمله فراورده­‌های طب سنتی در کنار شما هستیم. تیم پشتیبانی رایگان داروکده تمام کوشش خود را برای راهنمایی هرچه تمام‌­تر و بهتر شما خوانندگان گرامی به کار خواهد بست. 

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد پاسخ مناسبی برای سوال بلغم چیست و چه علائمی دارد، داده باشد.

همراهی بیشترتان را در آینده در کنار خود آرزومندیم.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )