خواص و انواع اطریفل

خواص و انواع اطریفل

در این مقاله از مجله علمی داروکده به تعریف اطریفل پرداخته و انواع اطریفل را توضیح داده و با خواص اطریفل آشنا خواهیم شد.

دکتر الهام محمدخانلو

نویسنده: دکتر الهام محمدخانلو

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 شهریور 1403

0

eye icon

خواص و انواع اطریفل

اطریفل یکی از اشکال مشهور و پرمصرف در طب سنتی ملل مختلف از جمله طب سنتی ایران است. این شکل دارویی یکی از فرمولاسیون­‌های خوراکی طب سنتی محسوب می‎‌­شود که در زیر مجموعه معجون­‌ها قرار می‌­گیرد. سه جزء اصلی تشکیل دهنده اطریفل هلیله، بلیله و آمله است. مقدار جزء بعدی و خواصی که به دنبال افزودن آن به اطریفل اضافه می­‌شود، تعیین کننده نام اطریفل خواهد بود. 

خواص اطریفل با توجه به نوع آن متفاوت است. سردرد، سرگیجه، مشکلات مربوط به روان مانند افسردگی، وسواس، اضطراب و بیماری­‌هایی مانند فراموشی و صرع و لرزش، بیماری­‌های مفصلی و بیماری­‌های گوارشی از جمله معروف‌­ترین بیماری‌­هایی هستند که اطریفل­­‌ها در روند درمان آن مورد استفاده قرار می­‌گیرند. 

اطریفل گشنیزی، اطریفل اسطوخودوسی، اطریفل صغیر، اطریفل کبیر، اطریفل شاهتره، اطریفل مقل، اطریفل افتیمون جزو پرمصرف­‌ترین اطریفل­‌ها بین اقسام مختلف اطریفلات هستند. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • اطریفل چیست؟

  • انواع اطریفل

    • اطریفل صغیر

    • اطریفل کبیر

    • اطریفل گشنیز

    • اطریفل افتیمون

    • اطریفل شاهتره

    • اطریفل اسطوخودوسی

    • اطریفل مقل

    • اطرفل مقل ملین

    • اطریفل زمانی

    • اطریفل خبث الحدید

    • اطریفل دیدان

    • اطریفل کشمشی

    • اطریفل بلغم

  • عوارض اطریفل صغیر

  • عوارض اطریفل گشنیزی

  • عوارض اطریفل افتیمونی

  • عوارض اطریفل شاهتره

  • عوارض اطریفل اسطوخودوسی

  • عوارض اطریفل مقل ملین

  • قرص اطریفل برای چی خوبه؟

  • شربت اطریفل

  • طبع اطریفل

  • قرص اطریفل برای لاغری

  • قرص اطریفل گشنیزی برای لاغری

  • اطریفل برای مو

  • اطریفل برای کودکان

  • اطریفل برای بارداری

  • اطریفل در بارداری

  • خرید قرص اطریفل

زمان لازم برای مطالعه: 13 دقیقه

 

اطریفل چیست؟

قدمت استفاده از اطریفل بسیار زیاد است، به طوری که روایات متعددی، اولین استفاده از این ترکیب را به افراد مختلفی نسبت داده‌­اند. بعضی این ترکیب را معرب از لغت یونانی دانسته و گفته­‌اند معنی آن سه هلیله (هلیله، بلیله، آمله) است. عده ای از تراکیب اندروماخس اول معرفی کرده و بعضی دیگر از اطبا این ترکیب را به جالینوس نسبت می‌­دهند. همچنین گفته می­‌شود که اطریفل معرب تری پهلا هندی یعنی هلیله، بلیله و آمله است. اسنادی از احادیث نیز این ترکیب را منزل به پیامبر الهی، حضرت موسی، معرفی کرده­‌اند. 

درمجموع در ترکیب این داروی سنتی همواره هلیله، بلیله و آمله به عنوان اجزای اصلی دارویی حضور دارند و ماهیت اطریفل به حضور آن­‌ها بستگی دارد. علاوه بر این، هلیله خود به انواع مختلف تقسیم می­‌شود که سه نوع پرمصرف آن عبارتند از: هلیله سیاه، هلیله زرد و هلیله کابلی

در واقع موارد گفته شده میوه‌های یک درخت هستند که در مراحل مختلف رشد نام‌های متفاوتی به آن‌ها داده شده است. مثلاً زمانی که شکوفه خشک می‌شود و به اندازه زیره است، به آن هلیله زیره می‌گویند. اگر کمی بزرگتر شود و به اندازه دانه جو برسد، به آن هلیله جویی می‌گویند. همچنین، اگر بزرگتر و سیاه شده و به اندازه یک مویز سیاه باشد، به آن مویزک، هلیله زنگی، هلیله هندی، یا هلیله سیاه می‌گویند که تا این مرحله همه این هلیله‌ها بدون هسته هستند. وقتی کمی بزرگتر و نیم‌رس و سبز مایل به زرد می‌شود، به آن هلیله چینی می‌گویند. وقتی بیشتر رسیده و زرد می‌شود، به آن هلیله زرد می‌گویند. همچنین، اگر کاملاً برسد و زرد مایل به سرخی و صاف شود، به آن هلیله کابلی می‌گویند.

 این درخت بیشتر در مناطق مختلفی از هند، گجرات، بنارس و بنگال رشد می‌کند. 

اطریفلات خواص متعددی دارند. اصلی‌­ترین استفاده از اطریفل در مواردی مشاهده می‌­شود که غلبه رطوبت در کل یا عضوی از بدن دیده می‌­شود. بسته به اجزای دیگر دارویی که به اطریفل اضافه می­‌شود، اثرگذاری این دارو روی اعضایی از بدن تمرکز بیشتر پیدا می‌­کند. برای مثال در مورد اطریفل اسطوخودوسی با اضافه شدن اسطوخودوس به ترکیب دارویی، اثرگذاری عصبی و مغزی این ترکیب افزایش پیدا می­‌کند. از جمله زمینه‌های استفاده از اطریفل می‌­توان به این موارد اشاره کرد: بیماری­‌های مفصلی، بیماری­‌های گوارشی، بیماری‌­های مربوط به سیستم اعصاب، بیماری­‌های کبدی 

انواع اطریفل 

همانطور که گفته شد اطریفل­‌ها سه میوه هلیه، بلیله و آمله را به عنوان جز لاینفک در ترکیب خود دارند. هلیله استفاده شده در ترکیب اطریفل­‌ها اکثرا هلیله کابلی است، با این حال در برخی منابع گفته شده است که اطریفل­‌ها از هلیله­‌جات خمسه تهیه می­‌شوند، یعنی آمله، بلیله، هلیله کابلی، هلیله زرد و هلیله سیاه. در برخی دیگر اشاره شده است که اضافه کردن هلیله سیاه و هلیله زرد به ترکیب اطریفل­‌ها برای تقویت اثر آمله و بلیله و هلیله کابلی است. 

با توجه به جزء اصلی‌­تر اضافه شده به ترکیب اطریفل برای منظور در نظر گرفته شده نام­‌گذاری این داروها متفاوت خواهد بود. از انواع اطریفل­‌ها می­‌توان موارد زیر را نام برد که در ادامه به خواص و کاربرد اصلی هر یک از آن­‌ها اشاره خواهد شد: اطریفل صغیر، اطریفل کبیر، اطریفل گشنیز، اطریفل افتیمون، اطریفل شاهتره، اطریفل اسطوخودوسی، اطریفل مقل، اطریفل مقل ملین، اطریفل زمانی

 

- اطریفل صغیر

تنها از هلیله‌­جات پنجگانه یا خمسه یعنی هلیله زرد و سیاه و کابلی، آمله و بلیله تشکیل شده است. استفاده سنتی آن جهت تقویت معده و رفع بواسير یا هموروئید و تقویت مغز است. 

آمله (Phyllanthus emblica): تحقیقات انجام گرفته بر روی این گیاه نشان دهنده اثرات محافظتی آن بر سلول­‌های عصبی است. در طی آزمایشات ترکیبات موجود در این گیاه به بهبود حافظه موش­‌های آزمایشگاهی کمک کرده‌­اند. همچنین خواص ضد سنگ کلیه از این گیاه گزارش شده است. علاوه بر موارد گفته شده اثرات مثبت آمله بر روی فیبروز کبدی رت­‌های آزمایشگاهی نیز طبق تحقیقات نوین به اثبات رسیده است. اثرات ضد میکروبی، آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دیابتی، ضد سرطانی، محافظت‌کننده کبدی، تنظیم‌کننده سیستم ایمنی، کاهنده چربی خون، التیام بخشی زخم از دیگر خواصی است که از این گیاه گزارش شده است. با توجه به ویژگی­‌های گفته شده اطریفل­‌ها می‌­توانند برای موارد مختلفی کاربرد داشته باشند.
 

بلیله (Terminalia bellirica): مطالعات متعددی خواص ضد دیابتی بلیله را تایید می­‌کنند. علاوه بر این بلیله باعث بهبود پروفایل چربی خون افراد شده و نیز اثرات ضد سرطانی آن نیز مورد توجه است. آثار آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، تنظیم‌­کنندگی سیستم ایمنی، ضد میکروبی، محافظت­‌کنندگی کبدی، محافظت­‌کنندگی کلیوی از جمله مواردی است که از این گیاه طی آزمایش به ثبت رسیده است. 
 

هلیله (Terminalia chebula): عصاره آبی آمله اثرات محافظت کنندگی عصبی در برابر اختلالات شناختی و استرس اکسیداتیو ناشی از الکل در مغز رت‌ها نشان داده است، که نشان‌دهنده پتانسیل آن برای درمان بیماری آلزایمر است. همچنین آزمایشاتی که بر روی قلب رت­‌ها انجام گرفته است نشان دهنده اثرات محافظت کنندگی قلبی بلیله است. اثرات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد دیابت، ضد پیری، محافظت‌کننده کبد، ضد التهابی و ضد صرعی از جمله خواصی است که از این گیاه دیده شده است. همچنین بلیله در متابولیسم گلوکز و لیپیدها اثرگذار بوده و از تشکیل آترواسکلروز و اختلال عملکرد اندوتلیال جلوگیری می­‌کند.

 

- اطریفل کبیر

علاوه بر هلیله­‌جات پنجگانه یا خمسه یعنی هلیله زرد و سیاه و کابلی، آمله و بلیله، از گیاهان دیگری نیز در فرمولاسیون آن استفاده شده است. 

جهت تقويت مغز و کمک به درمان بواسیر و رفع نفخ معده و کمک به رفع مشکلات پوستی مانند برص و همچنین اصلاح خلط سودا مورد استفاده قرار می­‌گیرد. 

 

- اطریفل گشنیز

جهت منع تصاعده ابخره به مغز و ريختن سوداى سوخته به معده و تقويت حواس، نافع است.

تصاعد ابخره جزو اصطلاحات پرکاربرد در طب سنتی محسوب می‌گردد که احتمال می­‌رود ابخره به مدیاتورها، هورمون­‌ها، سایتوکاین­‌ها یا گازهای محلول در خون اشاره داشته باشند که با توجه به قدمت تاریخی این علم جزو تقسیم­‌بندی­‌های ویژه این علم محسوب می‌­گردد. در ادامه نیز احتمالا منظور از تصاعد ابخره فعل و انفعالاتی است که در فرایند آن از مواد جامد موجود در عضو، ترکیبات و گازهای یاد شده تولید می­‌گردند و به عضو دیگر رفته و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این حال مطالب گفته شده نیاز به آزمایش و مشخص شدن دقیق­تر این موارد دارد. 

اصطلاح سودای سوخته، نوعی از خلط سودا است که ماهیت آن طی فرایندهای مختلف دستخوش تغییر شده و با سودای غیرسوخته متفاوت است. 

اثرات آنتی اکسیدانی، ادرارآوری، کاهش کلسترول، ضد اضطرابی، آرام بخشی و خواب آوری و ضد تشنجی برای بذر و برگ گیاه گشنیز گزارش شده است. علاوه بر این، لینالول به عنوان جزء اصلی گشنیز دارای اثرات عصبی دارویی متفاوتی از جمله فعالیت­‌های ضد اضطراب، آرام بخش، ضد تشنج و ضد بیماری آلزایمر است.

موارد گفته شده نشان دهنده تطابق موارد استفاده­‌های سنتی و امروزی این گیاه است. 

با توجه به خواص گشنیز بر روی دستگاه گوارش، از قرص اطریفل گشنیزی برای رفع نفخ و رفلاکس و ورم معده استفاده می­‌شود. همچنین به عنوان تقویت کننده هضم و معده نیز این فراورده مورد تجویز قرار می­‌گیرد. 

 

- اطریفل افتیمون

اگر به دنبال پاسخ به سوال خود هستید که قرص اطریفل افتیمونی برای چیست می‌­توان گفت از این قرص برای دفع مواد سوداوى و پاکسازی مغز و افسردگی و انواعی از سایکوز و بیماری­‌های سرد مغز استفاده می‌­شود.

جزو خواص اطريفل افتيمونى در برخی منابع، پاکسازی معده و نواحى آن ذکر شده است و نیز گفته شده است که از سفید شدن مو پیشگیری می­‌کند. در بهبود کمردرد، درد سیاتیک و تسکین درد و التهاب مفاصل نیز این اطریفل می‌­تواند نقش موثری داشته باشد.

 

- اطریفل شاهتره

اطريفل شاهتره برای انواعی از بیماری­‌های پوستی مانند اگزما و خارش و سوزش پوستی و جوش‌های ریز خارش دار مورد استفاده قرار می‌­گیرد. خواص اطریفل شاهتره می‌­تواند در نتیجه اثرگذاری بر کبد و یا تاثیر مستقیم بر پوست باشد.

تحقیقات انجام پذیرفته تاثیرات مثبت شاهتره بر روی پوست و نیز کبد را تایید می‌­کنند.

البته خواص اطریفل شاهتره می­‌تواند محدود به موارد گفته شده نباشد. پاسخ به این سوال که قرص اطریفل شاهتره برای چیست شاید نیاز به آگاهی بیشتر در مورد وضعیتی دارد که پزشک متخصص طب سنتی متناسب با آن برای شما این قرص را تجویز کرده است. 

- اطریفل اسطوخودوسی

جزو خواص اطريفل اسطوخودوسى دفع مواد غلیظ سوداوی و بلغمی از بدن و مغز است. در صورتی که منشا صرع سوداوى و بلغمى باشد و در انواعی از لرزش­‌ها این اطریفل مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

 

- اطریفل مقل

با توجه به خواص اطریفل مقل، این اطریفل برای هموروئید یا بواسير و اسهال بواسيرى می‌­تواند مفید باشد. در فیشر و شقاق مقعدی با توجه به زخم ایجاد شده و بیرون زدگی انتهای روده، اطریفل مقل کمک می­‌کند تا این عارضه برطرف شده و به حالت طبیعی برگردد.
جهت شناخت بهتر بواسیر یا هموروئید شما می‌­توانید مقاله "هموروئید یا بواسیر چیست؟" تالیف و ترجمه دکتر محدثه شوقی مراجعه کنید. 

 

- اطریفل مقل ملین

در ترکیب این اطریفل نیز مقل به کار رفته است ولی سایر ترکیبات آن با اطریفل مقل متفاوت است. جهت رفع یبوست و برگرداندن هموروئید بیرون زده و ترمیم شقاق ایجاد شده در ناحیه مقعدی می­‌توان ازخواص اطریفل مقل ملین با مشورت پزشک متخصص بهره برد. علاوه بر فراورده‌­ها و داروهای خوراکی که جهت رفع هموروئید مصرف می‌­شود می‌­توان از محصولات موضعی برای رفع شقاق و کمک به بهبود هموروئید و کنترل خونریزی ناشی از آن مانند پماد آنتی هموروئید کمک گرفت. 

 

- اطریفل زمانی

محمد مؤمن حسینی دیلمی تنکابنی یکی از پزشکان مشهور طب ایرانی است. حکیم مومن در عصر صفوی زندگی کرده و یکی از منابع معتبر این طب به نام تحفه المومنین نوشته این طبیب بزرگ است. او در این کتاب به جمع آوری و تالیف اطلاعات داروهای مفرد و مرکب پرداخته است. در بخش مربوط به اطریفل­‌ها ذکر گردیده که اطریفل زمانی تالیف حکیم مومن بوده و به اسم والد خود این اطریفل را نام گذاری کرده است. در مورد خواص اطریفل زمان باید گفت که دفع کننده صفرا و بلغم و سودا است. پاک سازی مغز و معده از جمله خواص یاد شده است. مداومت در استفاده از اطریفل زمانی باعث برطرف شدن نزله و منع تصاعد ابخره به مغز بعد از غذا می­‌گردد. همچنین خواصی در مورد فواید آن برای بیماری­‌های عصبی و رحمی نیز ذکر شده است. 

 

- اطریفل خبث الحدید

به نقل از قانون، اطریفل خبث الحدید به عنوان یک درمان موثر برای برطرف کردن سوء هضم، سردی معده و روده و باد بواسیر و مثانه شناخته می‌شود. این داروی ارزشمند نه تنها به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند، بلکه به عنوان یک تقویت‌کننده جنسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تقویت قوای جنسی تاثیر مثبت دارد. برای تقویت عملکرد جنسی می‌­توان از محصولات تقویت کننده موجود برای تقویت جنسی آقایان و تقویت جنسی بانوان کمک گرفت. 

 

- اطریفل دیدان

در متون کهن، "دیدان" به عنوان جمع "دود" به معنی کرم به کار رفته است. اطریفل دیدان به عنوان درمانی موثر برای از بین بردن انواع کرم‌ها، از جمله کرم‌های بزرگ، کوچک و کرم کدو مورد استفاده قرار گرفته است. این ترکیب گیاهی با پاکسازی معده و روده از مواد زائد و غلیظ، به تخلیه بلغم‌های مضر کمک کرده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

- اطریفل کشمشی

اطریفل کشمش به تقویت سیستم عصبی و پاکسازی دستگاه گوارش از مواد زائد کمک می‌کند. مصرف منظم این دارو، رطوبات اضافی را از دستگاه گوارش و مفاصل دفع کرده و از تجمع مواد مضر در اعضای بدن جلوگیری می‌کند. همچنین به کاهش درد مفاصل، رفع چاقی، بهبود هضم غذا و نرم شدن مدفوع کمک می‌کند.

این دارو در درمان زودانزالی و مشکلات مربوط به دستگاه ادراری تناسلی مفید است. با تأثیرات تقویتی خود، به بهبود عملکرد مغز و تقویت اعصاب کمک کرده و با پاکسازی بدن از سودا و مواد اضافی، شرایط بهتری را برای عملکرد طبیعی بدن فراهم می‌کند. همچنین، اطریفل کششی با دفع صفرا، از ایجاد التهاب و سوزش در مجاری جلوگیری کرده و رطوبات اضافی را از دستگاه گوارش و مجاری ادراری و تناسلی دفع می‌کند.

- اطریفل بلغم

در بین تقسیم بندی­‌های مربوط به انواع اطریفل، اطریفل بلغم وجود نداشته و این نام­گذاری از خاصیت اطریفل گرفته شده است. اکثر اطریفل‌­ها دفع کننده بلغم هستند و دارویی که در منابع طبی به عنوان اطریفل بلغم وجود داشته باشد، یافت نمی‌­شود. 

 

عوارض اطریفل صغیر

در افرادی که دچار یبوست هستند، این دارو می‌­تواند منجر به تشدید یبوست در آن‌­ها شود و نیاز باشد که به همراه داروهای دیگر خورده شود. استفاده طولانی مدت از اطریفل صغیر می­­‌تواند لاغر کننده باشد. 

عوارض اطریفل گشنیزی

ممکن است در مواردی موجب لینت مزاج گردد که با ادامه مصرف دارو، لینت کاهش می­‌یابد.

در برخی موارد ممکن است در افرادی باعث ضعف قوای جنسی شود. 

 

عوارض اطریفل افتیمونی

در برخی افراد ممکن است استفاده از اطریفل افتیمونی به دلیل ترکیبات گیاهی دیگر به کار رفته در این فراورده باعث ایجاد لینت مزاج شود. 

 

عوارض اطریفل شاهتره

عوارض خاصی برای این اطریفل گزارش نشده است. با این حال برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض و تداخلات اطریفل شاهتره بهتر است بروشور محصول مورد توجه قرار گیرد. 

 

عوارض اطریفل اسطوخودوسی

در برخی افراد ممکن است استفاده از اطریفل اسطوخودوسی به دلیل ترکیبات گیاهی دیگر به کار رفته در این فراورده باعث ایجاد لینت مزاج شود. با ادامه استفاده از این فراورده معمولا این عارضه برطرف می­‌گردد.

 

عوارض اطریفل مقل ملین

این دارو خاصیت ملینی داشته و در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش در ناحیه مقعدی شود. 

 

قرص اطریفل برای چی خوبه؟

در نهایت پس از بررسی خواص اطریفل­‌های مختلف موجود برای پاسخ به این سوال باید به قسمت توضیح ویژگی­‌های اطریفل مربوطه مراجعه شود. در قسمت قبل توضیح داده شد که اطریفل یکی از اشکال دارویی طب سنتی ایران و چند کشور دیگر است. بنابرین جهت اطلاع از خواص اطریفل باید نوع دقیق آن را شناخته و با کابرد هریک آشنا گشت. 

 

شربت اطریفل

اطریفل­‌ها فرم خوراکی به شکل جامد هستند که باید به صورت قرص یا کپسول یا معجون تهیه شوند. شربت اطریفل در منابع طبی وجود ندارد به طوریکه به سایز ذره‌­ای ترکیبات اطریفل­‌ها در منابع پرداخته شده است. با این حال در بازار دارویی ایران شربت اطریفل وجود ندارد و فرم خوراکی اطریفل­‌ها به صورت جامد است. 

 

طبع اطریفل

در مجموع می‌­توان گفت اطریفل‌­ها بیشتر در بیماری­‌هایی که غلبه رطوبت در آن­‌ها وجود دارند مورد استفاده قرار می­‌گیرند. با این حال با توجه به اجزای دیگری که به اطریفل اضافه می­‌شود، طبیعت دارو می­‌تواند در گرمی یا سردی و تری یا خشکی و درجه هریک متفاوت باشد. با در نظر گرفتن تمامی موارد اکثرا استفاده از اطریفل­‌ها در درمان بیماری­‌های بلغمی و سوداوی رایج است. 

 

قرص اطریفل برای لاغری

اگر منظور از استفاده از اطریفل صرفا برای امر لاغری باشد، معمولا استفاده از اطریفل صغیر برای این هدف توصیه می­‌شود. با این حال در صورتی که صلاح­‌دید پزشک کنترل همزمان چند علامت در بدن فرد باشد، می­‌تواند از اطریفل­‌های دیگر نیز برای این منظور کمک بگیرد. جهت استفاده از محصولاتی که صرفا برای لاغری در نظر گرفته شده‌­اند می­‌توان دسته محصولات مربوط به کاهش وزن را در داروخانه آنلاین داروکده مشاهده فرمایید. 

 

قرص اطریفل گشنیزی برای لاغری 

علاوه بر خاصیت لاغرکنندگی ترکیبات اصلی اطریفل، تحقیقات نشان می­‌دهند گشنیز بر روی لاغری اثرات مثبتی را داراست. با توجه به خواص پلی فنل­‌های موجود در گشنیز و نیز با توجه به ترکیبات فعال عصاره گشنیز، این گیاه خواص ارزشمندی در مقابله چاقی، سندرم متابولیک و دیابت از خود نشان می­‌دهد. بنابرین از کاربردهای قرص اطریفل گشنیزی، می‌­تواند استفاده از آن برای امر لاغری در کنار رعایت اصول و داروهای دیگر باشد.

 

اطریفل برای مو

اطریفل جهت جلوگیری از سفید شدن مو مورد استفاده قرار می­‌گیرد. آمله خواص زیادی بر روی مو دارد. در منابع نوشته شده است که در صورتی که حنا یا وسمه با آب خیسانده آمله خمیر شده بر روی مو به صورت ماسک به کار رود موجب سیاه شدن مو می‌­شود. همچنین روغن آمله نیز باعث سیاه و بلند شدن مو شده و از ریزش ان جلوگیری می‌­کند. در مورد هلیله نیز بیان می­‌شود که مداومت بر استفاده روزانه یک عدد از آن به مدت یکسال به صورت خوراکی می­‌تواند برطرف کننده سفیدی مو باشد. 

اطریفل برای کودکان

در افراد بالای 6 سال برخی از انواع اطریفل می­‌تواند پس از مشورت با پزشک با دوز کم مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به محدودیت مطالعات در مورد استفاده از اطریفل در افراد زیر 12 سال، بهتر است به بروشور محصول مراجعه شود. مصرف انواع اطریفل در کودکان باید تحت نظارت متخصص طب سنتی و متناسب با سن و وزن و شرایط فرد انجام گیرد. 

 

اطریفل برای بارداری

با توجه به اینکه چاقی یکی از مواردی است که منجر به عدم بارداری می‌­شود، اطریفل در کنار داروهای دیگر با کنترل وزن می­‌تواند به امر بارداری کمک کند. علاوه بر این، غلبه رطوبت و سردی بر رحم نیز از عواملی است که می‌­تواند مانع بارداری و یا حفظ جنین شود. با در نظر داشتن این مطلب که اطریفل­‌ها به رفع رطوبت زاید کمک می‌­کنند، استفاده از آن­‌ها می‌­تواند در امر بارداری مساعدت کند. 

 

اطریفل در بارداری

اکثر اطریفل­‌ها در بارداری منع مصرف دارند. با توجه به کامل نبودن مطالعات در مورد هر یک از انواع اطریفل­‌ها در دوران بارداری، بهتر است برای استفاده از این دارو طبق صلاح­‌دید پزشک متخصص طب سنتی رفتار کرد. در صورت قصد استفاده از هر یک از اطریفل­‌ها در دوران بارداری باید به اطلاعات بروشور ارائه شده توسط شرکت تولید کننده توجه شود. 

 

خرید قرص اطریفل

در ساخت اطریفل­‌های مختلف از مواد و ترکیبات متفاوتی استفاده شده است. با توجه به محل تهیه مواد اولیه و شرایط ساخت و تهیه فراورده، کیفیت محصول تحت تاثیر قرار می‌­گیرد. تفاوت در مواد به کار رفته و فرایند تولید منجر به تاثیرگذاری بر قیمت محصول نهایی می­‌شود.

 یکی از راه­‌های خرید فراورده­‌های اطریفل تهیه آن از داروخانه آنلاین است. داروخانه آنلاین داروکده با کوشش در تهیه محصولات با کیفیت و معتبر از جمله مراجع قابل اعتماد جهت تهیه این فراورده­‌ها است. شما می­‌توانید به عنوان یکی از داروخانه­‌های آنلاین به سایت داروکده مراجعه کرده و این محصولات را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه فرمایید. با خرید این محصولات از داروکده ضمن اطمینان از کیفیت محصول می­‌توان از ارسال سریع و پشتیبانی رایگان تیم مجرب این مجموعه برخوردار شوید. 

 

سخن پایانی

اطریفل جزو پرکاربردترین داروهای مرکب مورد استفاده در طب سنتی است. خواص متعدد این فراورده درمانی باعث شده است که از اطریفل­‌ها به منظورهای درمانی متعددی استفاده شود. با توجه به اجزای اضافه شده به سه جزو اصلی این فراورده یعنی آمله، هلیله و بلیله موارد مصرف اطریفل فرق خواهد کرد. از جمله معروف­‌ترین استفاده‌­هایی که از اطریفلات می­‌شود می­‌توان به این موارد اشاره کرد: درمان بیماری­‌های گوارشی مانند مشکلات مربوط به هضم، هموروئید، اجابت مزاج، مشکلات مربوط به سیستم عصبی مانند اضطراب و افسردگی، سردرد و سرگیجه، مشکلات کبدی و پوستی و نیز اختلالات مربوط به دستگاه­‌های تناسلی.

در مقاله حاضر سعی گردید تا با ارائه مطالب مفید و کاربردی گامی به سوی یکی از مهم‌­ترین اهداف مجله داروکده که اعتلای دانش و آگاهی خوانندگان عزیز است، برداشته شود. ما در مجله داروکده با احترام به زمان و نیاز شما دوستان تلاش داریم تا اطلاعات به روز و معتبری را گردآوری کرده و در اختیار شما قرار دهیم. یکی از دغدغه­‌های داروکده قرار گرفتن محصولات درمانی معتبر و دارای کیفیت بالا در اختیار عموم مردم و دسترسی آسان به آن است. داروخانه آنلاین داروکده به عنوان تنها داروخانه آنلاین دارای نماد الکترونیک پنج ستاره به شما این امکان را می­‌دهد تا با اطمینان خاطر جهت خرید به این سایت مراجعه کنید. 

در نهایت امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشیم به صورت شایسته و مناسب به سوالات شما درباره اطریفل­‌های مختلف پاسخ دهیم. کسب رضایت خاطر شما مسرت خاطر ما را به دنبال خواهد داشت. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )