در هنگام خرید ضد آفتاب چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

در هنگام خرید ضد آفتاب چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

انواع مختلفی از محصولات ضدآفتاب در بازار وجود دارد پس قطعا هنگام انتخاب دچار سردرگرمی می شوید. در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا ضدآفتاب مناسب انتخاب کنید.

دکتر الهه عبدالهی

نویسنده: دکتر الهه عبدالهی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 اردیبهشت 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 اردیبهشت 1401

7K

eye icon

در هنگام خرید ضد آفتاب چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

انواع مختلفی از محصولات ضدآفتاب در بازار وجود دارد: لوسیون، کرم، پماد، ژل، اسپری، بالم لب، استیک و ... 
قطعا شما به دنبال ضدآفتاب خوب می گردید. اما تنوع زیاد محصول، ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. در این قسمت از مجله داروکده به شما کمک می کنیم که هنگام خرید ضدآفتاب به چه نکاتی توجه کنید. 

ابتدا نوع پوست خود را بدانید
محصولات متنوعی مختص هر نوع پوست وجود دارد. اگر نوع پوست خود را نمی دانید ابتدا اینجا کلیک کنید. ضدآفتاب مناسب هر نوع پوست، باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

پوست خشک
دنبال ضدآفتابی باشید که مرطوب کننده داشته باشد. بهتر است از ضدآفتاب های سنگین تر مانند کرم استفاده کنید. 
از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنید؛ آنها معمولا حاوی الکل هستند و می توانند پوست را خشک تر کنند. 

پوست نرمال 
اکثر فرآورده ها برای این گروه قابل استفاده است و انتخاب محصول بیشتر به سلیقه فرد، قیمت و بافت ضدآفتاب بستگی دارد. 

پوست چرب
از ترکیبات سبک و ژلی و آنهایی که بر پایه آب هستند، استفاده کنید. ضدآفتاب هایی که بدون چربی و غیرکمودوژون زا هستند، انتخاب بهتری برای شما هستند. عبارت غیرکمودوژن زا به این معناست که ترکیبات موجود در محصول منافذ پوست شما را نمی بندد و باعث ایجاد آکنه نمی شود.

پوست مختلط 
برای افرادی که پوست مختلط دارند توصیه می کنیم از ضدآفتاب های مخصوص پوست چرب استفاده کنند. این گروه بهتر است قبل از مصرف ضدآفتاب، از یک مرطوب کننده سبک برای نواحی چرب و از یک مرطوب کننده سنگین برای قسمت های خشک صورتشان استفاده کنند.

پوست حساس
این گروه بهتر است از ضدآفتاب های فیزیکی مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید که جذب پوست نمی شوند و آن را تحریک نمی کنند، استفاده کنند. همچنین استفاده از محصولات بدون الکل و فاقد بو در این افراد کمک کننده است. 

دوست دارید ضدآفتاب شما چه بافتی داشته باشد؟
به این فکر کنید ترجیح می دهید چه نوع محصولی را روی پوست خود استفاده کنید. حسی که بعد از استفاده از محصولات مختلف به شما دست می دهد متفاوت است. البته حتما باید نوع پوست خود را نیز در نظر بگیرید. به طور مثال، افرادی که پوست خشک دارند اگر از ضدآفتاب ژلی استفاده کنند رطوبت مورد نیاز پوستشان تامین نمی شود. 

ضدآفتاب را برای کدام قسمت از بدن می خواهید استفاده کنید؟
برای بدن معمولا از اسپری های ضدآفتاب استفاده می شود زیرا کاربرد آن آسان تر است. اما این اسپری ها، برای صورت مناسب نیستند؛ چون ممکن است مقداری از آن را تنفس کرده و یا وارد چشم شود. در صورتی که ضدآفتاب دیگری در دسترس نیست می توانید مقداری از آن را کف دست خود اسپری کنید و بعد استفاده کنید. 

SPF ضدآفتاب چقدر باشد؟
بسیاری از افراد گمان می کنند که هر چه عدد SPF بیشتر باشد محافظت در برابر آفتاب بیشتر است. در حالی که این تصور کاملا اشتباه می باشد؛ SPF 15، 93 درصد، SPF 30، 97 درصد و SPF 50، 98 درصد محافظت در مقابل اشعه UVB خورشید محافظت ایجاد می کند. پس محافظت دو برابر شدن SPF، نشان دهنده محافظت دو برابری از پوست شما نیست و اثر آن بسیار جزئی است. اگر مقدار کافی ضدآفتاب مصرف کنید، SPF 15 و یا 30 مناسب می باشد. 

چرا استفاده از SPF های بالا (مثلا 100) توصیه نمی شود؟
- سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده است عدد SPF به 60 کاهش یابد. در SPF های بالاتر ممکن است فرد گمراه شود و تصور کند که محافظت کاملی در برابر آفتاب دارد و خود را بیشتر درمجاورت اشعه UV قرار دهد. در صورتی که SPF بالا، هیچ گونه محافظتی در برابر اشعه UVA  ایجاد نمی کند؛ در نتیجه  فرد بیشتر در معرض اشعه UVA و آسیب های ناشی از آن قرار می گیرد. در ادامه بیشتر به این مسئله پرداخته می شود.
- احتمال جذب پوستی ضدآفتاب های شیمیایی در SPF های بالاتر بیشتر است چون مواد موثره در فرآورده بیشتر است. 
- ضدآفتاب هایی با SPF های بالاتر ممکن است حالت چسبناک داشته باشد و خیلی خوب روی پوست پخش نشوند.

عدد SPF به تنها کافی نیست!!!
جالب است که بدانید عدد SPF فقط محافظت در برابر اشعه UVB را نشان می دهد. در حالی که UVA هم می تواند به پوست شما آسیب برساند بدون اینکه احساس سوختگی کنید.

بیشتر بدانیم: چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟

بنابراین محافظت در برایر UVA که به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کند، بسیار مهم است. ضد آفتابی را انتخاب کنید که عبارت "broad-spectrum" روی آن درج شده باشد؛ به این معنی که ضدآفتاب پوست شما را دربرابر هر دو اشعه  UVAو UVB محافظت می کند. 
عدد PA که روی برچسب برخی ضدآفتاب ها وجود دارد، مقدار محافظت ضدآفتاب، در برابر اشعه UVA را نشان می دهد. PA+++ بیشترین محافظت را در برابر UVA ایجاد می کند.

* پیشنهاد ما انتخاب ضد آفتاب با طیف محافظتی گسترده ای است که پوست را در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند و دارای SPF15 و یا 30 باشد.*

ضدآفتاب گران تر بهتر است؟ 
ضدآفتاب گران تر لزوما از پوست شما بیشتر محافظت نمی کند. اگر چه استفاده از برخی برندها، بو یا حس بهتری ایجاد می کند اما اثر بهتری ندارد. 
بسیاری از افراد ضدآفتاب گرانی می خرند اما مقدار کمی از آن استفاده می کنند. فراموش نکنید ضدآفتاب وقتی می تواند بهترین اثر محافظتی را داشته باشد که مقدار مناسبی از آن استفاده شود و هر دو ساعت یک بار تجدید شود.

ضدآفتاب مقاوم به آب برای چه افرادی است؟
اگر زیاد عرق می کنید (مثلا ورزش کردن) و یا شنا می کنید، یک محصول مقاوم به آب تهیه کنید. ضد آفتاب هایی که واژه های "water resistance" و "very water resistance" روی آنها قید شده باشد می توانند به ترتیب 40 و 80 دقیقه پوست را هنگام شنا در برابر آفتاب محافظت کنند. به یاد داشته باشید این نوع ضدآفتاب ها نیز، در مجاورت با آب یا عرق شسته می شود و بعد از زمان گفته شده، باید پوست خشک شود و مجدد از ضدآفتاب استفاده شود. نکته دیگر اینکه، هیچ ضدآفتابی وجود ندارد که کاملا در برابر آب مقاوم باشد و ادعای محصولات موجود در بازار، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. 

مرطوب کننده، کرم پودر و یا پنکیک SPF دار را می توانم جای ضدآفتاب استفاده کنم؟
خیر-این کرم ها به طور مکمل می توانند به محافظت از پوست در برابر آفتاب کمک کنند اما به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین ضدآفتاب شوند.

آیا اسپری یا پودر ضد آفتاب به خوبی انواع کرمی است؟
صرف نظر از اینکه پوست شما چقدر عالی به نظر می رسد، سطحی صاف نیست. پوست همه ما دارای برآمدگی و فرورفتگی های زیادی است. این بدین معناست که ضد آفتاب باید کاملا بر روی پوست مالیده شود تا این برآمدگی و فرورفتگی ها را بپوشاند. استفاده از پودر یا اسپری ضد آفتاب، احتمالاً تمام سطح پوست را پوشش نخواهد داد و مشخص نیست افراد بتوانند مقدار کافی از آن را بر روی پوست خود استفاده کنند. در نتیجه نمی توان گفت اسپری یا پودرهای ضد آفتاب حفاظت یکسانی با انواع کرمی فراهم می کنند. از طرف دیگر، خطر استنشاق آنها هنگام استفاده، مسئله مهم دیگری است. 

ضدآفتاب فیزیکی یا شیمیایی: کدام بهتر است؟
خیلی افراد وقتی اسم ماده شیمیایی می آید فکر می کنند برای بدن مضر هستند و نباید از آنها استفاده کنند. به یاد داشته باشید اصطلاح فیزیکی و شیمیایی در ضدآفتاب ها، فقط به نحوه عملکرد ضدآفتاب اشاره می کند. ضدآفتاب های فیزیکی اشعه های خوشید را منعکس و ضدآفتاب های شیمیایی آنها را جذب می کنند.
ضدآفتاب های فیزیکی مانند تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید، اگر به تنهایی استفاده شوند احساس سنگینی روی پوست ایجاد کرده و عمدتا ذرات سفید روی پوست به جا می گذارند. برای حل این مشکل، ذرات آنها را ریزتر می کنند و اغلب همراه فیلترهای شیمیایی استفاده می شوند. پس اغلب ضدافتاب ها از ترکیب چند فیلتر فیزیکی و شیمایی تشکیل شده اند.

نکات مهم دیگر در انتخاب ضدآفتاب
- ضدآفتاب هایی که سبک تر هستند برای مناطقی که مو دارند (مثل ریش) بهتر است.
- اگر پوست شما نسبت به ضد آفتابی که قبلا استفاده می کردید حساس است، ضدآفتاب دیگری را امتحان کنید. همه ضدآفتاب ها از مواد یکسان تولید نشده اند. می توانید ابتدا مقداری از ضدآفتاب را پشت گوش خود تست کنید و در صورتی که حساسیت ایجاد نشد روی پوست صورت استفاده کنید. 
- اگر جز آن دسته افرادی هستید که به PABA حساسیت دارید. محصولی را انتخاب کنید که حاوی ماده مذکور نباشد. 
- استیک های ضدآفتاب، بیشتر مناسب لب و بینی هستند. 

 

 در جدول زیر انواع ترکیبات ضدآفتاب و برخی ویژگی های آنها گفته شده است. اگر حوصله دارید می توانید ترکیبات موجود در ضدآفتاب را بررسی کنید و مقدار محافظت از آنها را در برابر اشعه UV بسنجید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )