معرفی انواع کرم ضد آفتاب و خواص آن ها

معرفی انواع کرم ضد آفتاب و خواص آن ها

در این مقاله از مجله داروکده انواع مختلف ضد آفتاب را از لحاظ خواص، کاربرد و فرمولاسیون بررسی می کنیم.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 خرداد 1403

1K

eye icon

معرفی انواع کرم ضد آفتاب و خواص آن ها

کرم ضد آفتاب جزء ضروری هر روتین مراقبت از پوست است که محافظت حیاتی در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید را فراهم می کند. شناخت انواع مختلف ضد آفتاب و خواص آن ها می تواند به شما کمک کند تا بهترین محصول را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید و از محافظت و سلامت کامل پوست اطمینان حاصل نمایید. در این مقاله از مجله داروکده انواع مختلف کرم های ضد آفتاب و خواص آن ها را بیان خواهیم کرد تا شما بتوانید ایده آل ترین ضد آفتاب را برای پوست خود انتخاب نمایید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

- ضد آفتاب چیست؟
- چرا ضد آفتاب بزنیم؟
- SPF چیست؟
- انواع ضد آفتاب
- کرم های ضد آفتاب برای انواع پوست
- فرمولاسیون ضد آفتاب
- ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب
- ضد آفتاب برای کودکان
- سوالات متداول در مورد کرم ضد آفتاب

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

ضد آفتاب چیست؟

ضد آفتاب که به عنوان کرم ضد آفتاب نیز شناخته می شود، یک محصول موضعی است که برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید طراحی شده است. این محصول کارآمد با جذب یا انعکاس پرتو ماوراء بنفش، از نفوذ این اشعه به پوست و ایجاد آسیب جلوگیری می کند.

چرا ضد آفتاب بزنیم؟

در پاسخ سوال چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟ باید بگوییم که استفاده منظم از ضد آفتاب به چند دلیل حیاتی است. ضد آفتاب ها به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی کمک می کنند، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهند و از پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می کنند. با مصرف روزانه کرم ضد آفتاب می توانید پوستی سالم تر و جوان تر داشته باشید.
 

- پیشگیری از سرطان پوست

کرم ضد آفتاب نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست دارد. کرم ضد آفتاب با مسدود کردن اشعه های مضر UV، از آسیب به DNA و ابتلا به سرطان پوست از جمله ملانوم (کشنده ترین نوع سرطان پوست) جلوگیری می کند. 
 

- جلوگیری از پیری زودرس پوست

استفاده منظم از کرم ضد آفتاب به جلوگیری از علائم پیری زودرس پوست مانند چین و چروک، لکه های پیری و افتادگی پوست کمک می کند. اشعه های UVA عامل مهمی برای پیری زودرس پوست هستند و استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب می تواند سرعت این روند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
 

- محافظت در برابر آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی نه تنها باعث آسیب به پوست می شود، بلکه خطر آسیب طولانی مدت پوست و سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. کرم ضد آفتاب با ایجاد یک سد محافظ، خطر آفتاب سوختگی را به حداقل می رساند.

 

SPF چیست؟

فاکتور محافظت از آفتاب یا SPF در واقع توانایی ضد آفتاب را برای محافظت در برابر اشعه UVB اندازه گیری می کند.
 

- نحوه انتخاب SPF مناسب

 متخصصان پوست توصیه می کنند که از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 برای مصرف روزانه استفاده کنید، در حالی که SPF های بالاتر (50 یا بیشتر) برای فعالیت های طولانی مدت در فضای باز ایده آل هستند.
 

- کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع

ضدآفتاب های وسیع الطیف ضمن محافظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنند.
 

- نحوه عملکرد کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع  

اشعه UVA با نفوذ به عمق پوست باعث ابتلا به پیری و سرطان می شود، در حالی که تابش اشعه UVB آفتاب سوختگی را به همراه دارد. کرم‌ های ضد آفتاب با طیف وسیع، محافظت کاملی در برابر هر دو پرتو ایجاد می‌کنند.

 

انواع ضد آفتاب

ضد آفتاب ها را می توان به طور کلی به سه نوع ضد آفتاب: شیمیایی، فیزیکی (مینرال) و ترکیبی تقسیم کرد. هر نوع دارای خواص منحصر به فردی است که به انواع پوست و ترجیحات مختلف پاسخ می دهد.
 

- ضد آفتاب های شیمیایی

ضد آفتاب های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی هستند که با جذب اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آن به گرما، از آسیب این پرتوها به پوست جلوگیری می کنند.
 

ترکیبات رایج:

- آووبنزون
- اکتینوکسات
- اکسی بنزون
- هموسالات
 

مزایا: 

- دارای بافت سبک
- استفاده آسان
- اغلب در فرمول های مختلف (لوسیون، اسپری) موجود است
 

معایب: 

- ممکن است باعث تحریک پوست حساس شود.
- 20 دقیقه زمان می برد تا موثر واقع شود.

 

- ضد آفتاب های فیزیکی

ضد آفتاب های فیزیکی که به عنوان ضد آفتاب های مینرال نیز شناخته می شوند، حاوی مواد معدنی فعال هستند که در سطح پوست قرار می گیرند و به طور فیزیکی اشعه های UV را بازتاب می کنند.


ترکیبات رایج: 

- زینک اکساید
- تیتانیوم دی اکسید
 

مزایا: 

- محافظت فوری
- کمتر ممکن است باعث تحریک پوست شود
- ایده آل برای پوست های حساس
 

معایب: 

- می تواند باعث ایجاد رنگ سفید و بافت ضخیم روی پوست شود.

- ضد آفتاب ترکیبی

در ضد آفتاب های ترکیبی، فیلترهای شیمیایی و فیزیکی را با هم ترکیب می کنند تا محافظت کاملی در برابر اشعه ماوراء بنفش ارائه دهند.
 

ترکیبات رایج

- ترکیبی از زینک اکسید/ دی اکسید تیتانیوم با فیلترهای شیمیایی مانند آووبنزون ​​یا اکتینوکسات.
 

مزایا: 

- محافظت از پوست در برابر طیف وسیعی از پرتوهای مضر خورشید

- نسبت به ضد آفتاب های کاملا شیمیایی می تواند کمتر تحریک کننده باشد.
 

معایب: 

- ممکن است همچنان در برخی افراد حساسیت ایجاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیبات ضد آفتاب‌ها به مقاله "بررسی تخصصی ترکیبات کرم ضد آفتاب" مراجعه نمایید.

 

کرم های ضد آفتاب برای انواع پوست

افراد مختلف دارای پوست های متفاوتی هستند. خوشبختانه با داشتن اطلاعات کافی شما می توانید ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود را به سادگی تهیه نمایید. در ادامه انواع ضد آفتاب را با توجه به نوع پوست معرفی می کنیم:
 

- ضد آفتاب پوست خشک: فرمولاسیون های آبرسان با مرطوب کننده های اضافه شده را انتخاب کنید.

ضد آفتاب پوست چرب: ضدآفتاب های بدون چربی و مات کننده را برای جلوگیری از جوش زدن انتخاب کنید.

ضد آفتاب پوست حساس: به دنبال گزینه های ضد حساسیت و بدون عطر با مسدود کننده های فیزیکی باشید.

ضد آفتاب پوست مختلط: از فرمول های سبک وزن و غیر کومدون زا استفاده کنید که رطوبت و کنترل چربی را متعادل می کند.

 

فرمولاسیون ضد آفتاب 

در ادامه با انواع فرمولاسیون ضد آفتاب آشنا خواهیم شد و همچنین کاربردهای هر کدام را به دقت تحلیل و بررسی می کنیم: 
 

کرم ها: فرم رایج، مناسب انواع پوست،در دسترس ترین.

لوسیون ها: پخش آسان، مناسب برای استفاده در کل بدن.

اسپری ها: کاربرد راحت و سریع، ایده آل برای مناطقی از بدن که در دسترس نیستند.

استیک: قابل حمل، بدون ریختن، عالی برای استفاده در حال حرکت.

ژل: سبک، بدون چربی، مناسب برای پوست های چرب یا مستعد آکنه.

 

ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب

از ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب به هنگام انجام فعالیت های دارای تعریق زیاد یا شنا استفاده می شود. این ضد آفتاب ها محافظت طولانی مدت را تضمین می کنند.

- مدت زمان ماندگاری

 این ضد آفتاب ها می توانند تا 80 دقیقه در آب موثر باقی بمانند؛ اما استفاده مجدد برای محافظت مداوم ضروری است.

 

ضد آفتاب برای کودکان

پوست کودکان بسیار حساس و مستعد آفتاب سوختگی است. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از ضد آفتاب های معدنی حاوی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکسید برای پوست حساس کودکان استفاده شود. توجه داشته باشید که از ضد آفتاب کودکان به مقدار زیاد استفاده نمایید و هر دو ساعت یا بعد از شنا مجددا ضد آفتاب را تمدید کنید.

سوالات متداول در مورد کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب ها، یکی از با اهمیت ترین محصولات برای حفظ سلامت پوست هستند. ما در ادامه به سوالات مهم مطرح شده در مورد این محصول ارزشمند پاسخ خواهیم داد.

1- چرا ضد آفتاب بزنیم؟

استفاده از ضد آفتاب، به ما کمک می‌ کند که از پوست خود در برابر اشعه ‌های مضر خورشید مراقبت کنیم و از بروز مشکلات پوستی مانند سرطان، لک و پیری پوست جلوگیری نماییم. آفتاب یک همراه دوست‌ داشتنی است، اما محافظت از پوست در برابر اثرات منفی آن ضروری است. با استفاده به موقع و درست از ضد آفتاب، می ‌توانیم از  فواید نور خورشید بدون نگرانی از آسیب های پوستی بهره ‌مند شویم.

2- ضد آفتاب رنگی چیست؟

ضد آفتاب‌ های رنگی علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه UV، با ایجاد لایه‌ ای رنگی بر روی پوست، با تابش مستقیم نور مرئی خورشید، لامپ و دستگاه الکترونیک نیز مقابله می‌ کنند. این نوع ضد آفتاب ‌ها باعث مات شدن پوست و پنهان کردن عیوب و لکه‌ های پوستی می‌شوند، همچنین از ظهور نشانه های پیری پوست جلوگیری می ‌کنند.

3- ضد آفتاب چند کاره چیست؟

یک ضد آفتاب چند کاره علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه ‌های مضر آفتاب، حاوی عناصر مرطوب‌ کننده، آنتی ‌اکسیدان ‌ها و ویتامین ‌های مفید برای پوست است. این محصولات علاوه بر جلوگیری از سوختگی‌، به تغذیه و حفظ سلامت پوست کمک می ‌کنند و می ‌توانند از علائم پیری زودرس پوست جلوگیری نمایند. هنگام انتخاب ضد آفتاب چند کاره نسبت به ترکیبات این فرآورده و تناسب آن با نیازهای پوستی‌ تان اطمینان حاصل نمایید.

4- SPF ضد آفتاب چقدر باید باشد؟

برای محافظت موثر از پوست در برابر اشعه ‌های مضر خورشید، ضدآفتاب های دارای SPF حداقل 30 را انتخاب کنید. این SPF می ‌تواند در مقابل اشعه‌ های UV آفتاب محافظت کافی را برای پوست فراهم کند و از بروز بیماری‌ های پوستی جلوگیری نماید. اگرچه SPF بالاتر محافظت بیشتری را فراهم می کند، اما این تفاوت برای  SPF بالاتر از 50 کاهش می یابد. SPF 30 تا 97 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند، در حالی که SPF 50 تا 98 درصد را مسدود می کند.

 

سخن آخر

انتخاب ضد آفتاب مناسب شامل شناخت انواع و خواص آن برای اطمینان از محافظت بهینه از پوست است. تفاوتی نمی کند که کدام یک از انواع ضد آفتاب ها از جمله کرم های ضد آفتاب شیمیایی، فیزیکی یا ترکیبی را ترجیح دهید، نکته کلیدی این است که آن ها را به طور مداوم و صحیح استفاده کنید. 

با کسب اطلاعات صحیح درباره ضد آفتاب ها، می توانید از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنید، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید و پوست خود را جوان و سالم نگه دارید. گفتنی است که شما می توانید انواع محصولات ضد آفتاب را با قیمت بهینه و کیفیت مناسب از داروخانه آنلاین داروکده خریداری نمایید.

مشاوران و کارشناسان مجرب تیم علمی مجله داروکده در تلاش هستند که با تالیف مقالات سلامت محور در راستای افزایش سطح سلامت جامعه گام بردارند. اگر شما هم در این مسیر همراه ما هستید، می توانید سوالات و نظرات خود را در بخش پرسش و پاسخ این صفحه مطرح نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به پاسخ آن ها دست پیدا کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )