بررسی تخصصی ترکیبات کرم ضد آفتاب

بررسی تخصصی ترکیبات کرم ضد آفتاب

شناخت مواد تشکیل دهنده در کرم های ضد آفتاب هم برای سلامتی و هم برای ایمنی پوست ضروری است. در این مقاله با ترکیبات اصلی کرم ضد آفتاب و تأثیرات آنها آشنا می شوید.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 تیر 1403

0

eye icon

بررسی تخصصی ترکیبات کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب جزء اصلی روتین های مراقبت از پوست به شمار رفته و محافظت ضروری در برابر اشعه های مضر UV را ارائه می دهند. با این حال، ترکیبات موجود در کرم های ضد آفتاب برای خطرات بالقوه سلامتی مورد بررسی قرار گرفته اند. این راهنمای جامع به اجزای مختلف موجود در کرم‌ های ضد آفتاب می‌پردازد و مزایا، بحث‌ها و ملاحظات انتخاب محصول مناسب را برجسته می‌ سازد.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

- آشنایی با ترکیبات ضد آفتاب
- تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی؛ کدام یک مناسب تر است؟
- ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی و سلامت پوست شما؛ انتخابی آگاهانه برای محافظت بهتر
- ترکیبات رایج در ضد آفتاب فیزیکی
- سایر ترکیبات به کار رفته در کرم ضد آفتاب
- راهنمای جامع انتخاب کرم ضد آفتاب 

زمان تقریبی مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

 

آشنایی با ترکیبات ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب حاوی ترکیبی از مواد فعال و غیر فعال هستند که هر کدام نقش خاصی را ایفا می کنند. مواد فعال، مسئول محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش بوده، در حالی که مواد غیرفعال بافت، پایداری و حفظ اثر محصول را فراهم می کنند. به علاوه، کرم های ضد آفتاب از نظر نحوه اثر در دو دسته ضد آفتاب های شیمیایی و فیزیکی قرار می گیرند که در ادامه به بررسی هر کدام پرداخته و ترکیبات رایج در آنها را معرفی می کنیم. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ضد آفتاب ها به مقاله "معرفی انواع کرم ضد آفتاب و خواص آن ها" مراجعه نمایید.

 

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی؛ کدام یک مناسب تر است؟

ضد آفتاب های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی هستند که اشعه UV را جذب می کنند. در مقابل، در فرمولاسیون ضد آفتاب های فیزیکی از مواد معدنی مانند زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید برای بازتاب فیزیکی اشعه UV استفاده می شود. هر کدام از این دو نوع ضد آفتاب، مزایا و معایب خود را دارند که بر ترجیح کاربر و مناسب بودن آنها برای انواع مختلف پوست تاثیر می گذارد.

 

ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی و سلامت پوست شما؛ انتخابی آگاهانه برای محافظت بهتر

ترکیبات موجود در کرم های ضد آفتاب شیمیایی می توانند باعث واکنش های آلرژیک، تحریکات پوستی و اثرات طولانی مدت هورمونی شوند. درک این تاثیرات بالقوه برای داشتن یک انتخاب آگاهانه بسیار مهم است. در این قسمت به بررسی ترکیبات رایج در ضد آفتاب های شیمیایی و نگرانی های مربوط به هر ماده می پردازیم.
 

- اکسی بنزون

اکسی بنزون ​​یک فیلتر شیمیایی پرکاربرد است که UVB و برخی از اشعه های UVA را جذب می کند. علیرغم اثربخشی آن، با اختلالات هورمونی مرتبط است.

اکسی بنزون به میزان بیشتری از طریق پوست جذب می شود و می تواند منجر به اثر سیستمیک شود. اثر سیستمیک قابل توجه اکسی بنزون می تواند کاهش سطح تستوسترون، خطر سرطان سینه و اندومتریوز را افزایش دهد.

با وجود این که میزان خطر این ماده، به مقدار به کار رفته آن در محصول مرتبط است، داروساز داروکده به مصرف کنندگان توصیه می کند از مصرف کرم های ضد آفتاب حاوی اکسی بنزون ​​خودداری کنند.
 

- اکتینوکسات یا اکتیل متوکسی سینامات

ماده اکتینوکسات در برابر اشعه UVB موثر عمل می کند؛ اما می تواند باعث تحریک پوست و اختلالات هورمونی شود. در حالی که اکتینوکسات به طور موثر از آسیب اشعه های UVB جلوگیری می کند، به راحتی در پوست جذب شده و پس از استفاده ضد آفتاب به جذب خود ادامه می دهد. این ماده در نمونه های خون در سطوح 16 برابر بالاتر از آستانه ایمنی پیشنهادی FDA یافت شده است.

اکتینوکسات بر تولید هورمون تیروئید تاثیر می گذارد؛ این امر می تواند منجر به اختلالات رشدی، تولید مثلی و سایر اختلالات هورمونی شود. با وجود برخی شواهد مبتنی بر تاثیر اکتینوکسات بر غدد درون ریز، از جمله سیگنال دهی آندروژن و پروژسترون، این ماده می تواند در بروز واکنش های آلرژیک اثرگذار باشد.

با وجود این که خطر اکتینوکسات هنوز در انسان اثبات نشده است، توصیه داروساز داروکده، مصرف محصولات فاقد این ماده است.
 

- آووبنزون یا بوتیل متوکسی دی بنزوئیل متان

آووبنزون وسیع الطیف است؛ اما در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناپایدار بوده و برای حفظ اثربخشی به تثبیت کننده نیاز دارد.

آووبنزون از نظر اختلالات هورمونی کمتر مطالعه اثبات شده دارد؛ اما برخی تحقیقات نشان می دهد که این ماده می تواند در زیر نور خورشید به ترکیبات جانبی مضر تجزیه شود.

این ترکیبات حاصل از تجزیه آووبنزون باعث واکنش های آلرژیک می شوند. آووبنزون می تواند عملکرد سیستم غدد درون ریز را مختل کند و در مطالعات سلولی نشان داده شده که در مهار اثرات تستوسترون نیز نقش دارد.

ترکیبات حاصل از تجزیه آووبنزون به طور بالقوه می توانند عملکرد هورمون ها را مختل کنند؛ اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است. به همین دلیل، از نظر داروساز داروکده، مصرف محصولات حاوی آووبنزن برای افرادی که پوست حساس ندارند، نسبتا ایمن به نظر می رسد.
 

- هموسالات (Homosalate)

هموسالات یک جاذب رایج UVB است؛ اما پتانسیل آن برای اختلال در هورمون ها اثبات شده است. هموسالات به طور بالقوه می تواند گیرنده های استروژن، آندروژن و پروژسترون را غیر فعال سازد. با تداخل در مسیرهای سیگنال دهی، این هورمون ها به عنوان یک مختل کننده غدد درون ریز عمل کرده و منجر به اثرات بالقوه تولید مثلی و رشدی می شوند.

حداکثر غلظت توصیه شده هموسالات 1/4 درصد است؛ زیرا نگرانی در مورد اختلالات بالقوه هورمونی وجود دارد. براساس مطالعات علمی، توصیه میشود این ماده با احتیاط مصرف شود.
 

- اکتوکریلن

اکتوکریلن که با پایداری نوری خود شناخته می شود، در تثبیت سایر مواد نقش دارد؛ اما می تواند منجر به ایجاد واکنش های آلرژیک بالقوه شود.

پایداری اکتوکریلن در زیر نور خورشید، اثربخشی ضدآفتاب ها را افزایش می دهد؛ اما اثرات بالقوه آلرژی زا و معایبی دارد که باید آنها را در نظر گرفت.

اکتوکریلن پتانسیل خاصی برای ایجاد اختلال در عملکرد غدد درون ریز نشان داده است. این ماده ممکن است با مسیرهای هورمونی تداخل داشته باشد و در برخی مطالعات نشان داده شده که فعالیت استروژنی را مهار می کند. 

با توجه به شواهد اختلال هورمونی گزارش شده برای اکتوکریلن، غلظت مصرف فعلی آن تا 10 درصد بی خطر در نظر گرفته می شود؛ به همین دلیل، در دسته موادی است که باید با احتیاط مصرف شود.
 

- اکامسوله 

اکامسوله حفاظت پایدار و طیف گسترده ای را با مشخصات ایمنی مطلوب برای پوست ارائه می دهد. اگر چه تحقیقات بیشتری باید روی این ماده انجام شود، اما مانند سایر فیلترهای UV، ممکن است از طریق تعامل با گیرنده های هورمونی، فعالیت هورمون ها را مختل سازد.

ترکیبات رایج در ضد آفتاب فیزیکی

در این قسمت با دو ترکیب مهم و اثر گذار در کرم های ضد آفتاب فیزیکی آشنا می شوید. 
 

- زینک اکساید

زینک اکساید محافظت گسترده ای را ارائه می دهد و احتمال کمتری وجود دارد که موجب تحریک پوست شود. بنابراین، برای استفاده روی پوست های حساس مناسب است. با این حال، می تواند رد سفیدی روی پوست برجا بگذارد.
 

- تیتانیوم دی اکساید 

تیتانیوم دی اکساید در ضد آفتاب، یکی دیگر از ترکیبات محافظ فیزیکی محسوب می شود. در حالی که به طور کلی یک ماده ایمن به حساب می آید، اما پتانسیل نفوذ نانوذرات آن به پوست همچنان موضوع تحقیقات در حال انجام است.

تحقیقات نشان داده که از طریق استنشاق می توان در معرض این ماده قرار گرفت؛ به همین دلیل، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، تیتانیوم دی اکساید را به عنوان یکی از عوامل موثر در سرطان انسان طبقه بندی کرده است. بنابراین، مصرف فرمولاسیون پودری یا اسپری حاوی تیتانیوم دی اکساید یک مسئله نگران کننده است. 

 

سایر ترکیبات به کار رفته در کرم ضد آفتاب

در کنار فیلترهای UV، کرم ‌های ضد آفتاب حاوی ترکیبات مختلف دیگری هستند که هر کدام نقش خاصی در افزایش اثربخشی و بهبود ویژگی ‌های محصول ایفا می‌کنند. این ترکیبات نه تنها به بهبود پایداری و کیفیت محصول کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند سلامت پوست را تحت تاثیر قرار دهند. در این بخش، به بررسی برخی از این ترکیبات رایج و تاثیرات آن‌ها می‌پردازیم.
 

- پارابن در کرم های ضد آفتاب

پارابن ها به عنوان نگهدارنده های موثری شناخته می شوند، اما با اختلالات هورمونی مرتبط هستند. ترکیبات جایگزین مانند فنوکسی اتانول مزایای مشابهی را با خطرات بالقوه کمتر ارائه می دهند.
 

- فتالات ها؛ تقویت بافت یا تهدید سلامتی؟

فتالات ها که برای تقویت بافت و قابلیت پخش استفاده می شوند، نگرانی های سلامتی از جمله اختلالات غدد درون ریز را افزایش داده اند. ضد آفتاب های بدون فتالات برای گزینه های ایمن تر در دسترس هستند.
 

- نگهدارنده های آزاد کننده فرمالدئید؛ اثربخش یا حساسیت زا!

این نگهدارنده ها مقادیر کمی فرمالدئید آزاد می کنند تا از رشد میکروبی جلوگیری کنند. علیرغم اثربخشی آنها، با واکنش های آلرژیک همراه هستند و جایگزین های ایمن تر برای این مواد در نظر گرفته می شود.
 

- نقش الکل در کرم های ضد آفتاب

الکل ها می توانند جذب محصول را افزایش دهند؛ اما ممکن است پوست را خشک یا تحریک کنند. ضد آفتاب های بدون الکل جایگزین مناسبی برای انواع پوست های حساس هستند.
 

- سیلیکون؛ مقاوم در برابر آب اما با ایجاد مشکلات پوستی!

سیلیکون ها موجب مقاومت محصول در برابر آب می شوند؛ اما می توانند منافذ را مسدود کرده و برای برخی افراد مشکلات پوستی ایجاد کنند. ضد آفتاب های بدون سیلیکون برای افرادی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند، انتخاب مناسبی به شمار می روند.
 

- ضدآفتاب های ضد حساسیت؛ انتخابی ایده آل برای پوست حساس

ضدآفتاب های ضد حساسیت برای به حداقل رساندن آلرژن ها فرموله شده اند. به دنبال تهیه محصولاتی بدون عطر، مواد نگهدارنده و محرک‌های رایج باشید تا خطر واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهید.

راهنمای جامع انتخاب کرم ضد آفتاب 

انتخاب ضد آفتاب مناسب باید با در نظر گرفتن نوع پوست، ترجیحات مواد تشکیل دهنده و نیازهای خاص پوست افراد انجام شود. داشتن حفاظت وسیع الطیف، SPF مناسب و سازگاری با پوست از عوامل حیاتی موثر در انتخاب ضد آفتاب به شمار می روند.
 

- خرید ضد آفتاب بر اساس ترکیبات

برای خرید هوشمندانه ضد آفتاب باید به ترکیبات موجود در محصول توجه کنید. این ترکیبات باید موثر و بدون عوارض جانبی باشند. همچنین، ابتدا باید نگاهی به SPF و نوع آن بیندازید. سپس، به دنبال ترکیبات موثر مانند روی اکساید و تیتانیوم دی ‌اکساید بگردید که به خوبی از پوست در برابر اشعه ‌های UVB و UVA محافظت می‌کنند. در ادامه، جدول کاملی از مشخصات ترکیبات ضد آفتاب را در اختیار شما قرار می دهیم.

راهنمای جدول

- رنگ سبز نشان دهنده ایمنی و کارایی بالا 
- رنگ زرد نشان دهنده ایمنی و کارایی متوسط
- رنگ قرمز نشان دهنده ایمنی و کارایی پایین
 

برای سادگی در استفاده از جدول بالا، 10 مدل ضد آفتاب حاوی ترکیبات سبز رنگ را در زیر معرفی می کنیم. این محصولات را می توانید با تضمین اصالت و کیفیت از طریق داروخانه آنلاین داروکده انتخاب کرده و سفارش دهید. 

1. کرم ضد آفتاب مینرال سل اکتیو ژیل بوته

2. فلوئید ضد آفتاب فیوژن واتر بیزانس

3. ضد آفتاب و ضد جوش درماتیپیک  SPF50

4. ضد آفتاب مینرال SPF40 سان وست پرودرما

5. کرم ضد آفتاب ضد چروک ورونیک  SPF50

6. ضد آفتاب فلویید مت SPF50 درماتیپیک

7. فلوئید ضد آفتاب فیزیکال SPF50 سان سیف

8. کرم ضدآفتاب ضد چروک و لک سبیکتا

9. کرم ضد آفتاب مینرال اگزوفارما

10. کرم ضدآفتاب و روشن کننده SPF30 لایف توبی

 

سوالات رایج کاربران داروکده درباره ترکیبات ضدآفتاب

1- مواد مضر در ضد آفتاب کدامند؟

اکسی بنزون، پادیمیت او (4-آمینو بنزوئیک اسید) و اکتینوکسات، اغلب به دلیل خطرات بالقوه سلامتی، از جمله اختلالات هورمونی از مضرترین ترکیبات ضد آفتاب به حساب می آیند.

2- آیا ضد آفتاب های فیزیکی ایمن تر از ضد آفتاب های شیمیایی هستند؟

ضد آفتاب های فیزیکی حاوی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید به طور کلی در مقایسه با ضد آفتاب های شیمیایی برای پوست حساس ایمن تر هستند.

3- آیا ترکیبات ضد آفتاب می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند؟

بله، موادی مانند عطرها، مواد نگهدارنده و برخی فیلتر های شیمیایی می توانند باعث واکنش های آلرژیک یا تحریکات پوستی در برخی افراد شوند.

4- در انتخاب کرم ضدآفتاب ضد حساسیت به چه نکاتی توجه کنم؟

ضدآفتاب‌ هایی را انتخاب کنید که دارای برچسب ضد حساسیت بوده و عاری از آلرژن‌های رایج مانند عطرها، پارابن‌ها و نگهدارنده‌های آزاد کننده فرمالدئید باشند.

5- آیا هیچ جایگزین مطمئنی برای ترکیبات بحث برانگیز در ضد آفتاب وجود دارد؟

بله، جایگزین هایی مانند روی اکساید، تیتانیوم دی اکساید، و فیلترهای UV جدیدتر مانند اکمسول و تینوزورب ها در ضد آفتاب های جدید به کار می روند.

کلام پایانی

درک پیچیدگی های ترکیبات ضد آفتاب برای انتخاب آگاهانه ضروری است. اگر چه برخی از محصولات، محافظت موثر از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهند، اما ممکن است بروز خطرات بهداشتی را به دنبال داشته باشند. انتخاب کرم های ضد آفتاب با مواد ایمن تر و مطابق با بروز رسانی های نظارتی سازمان غذا و دارو می تواند به محافظت از پوست کمک کند.

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی درباره ترکیبات رایج مورد استفاده در کرم های ضد آفتاب ارائه دهیم. با این حال، در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام در مورد کرم‌های ضد آفتاب و نحوه استفاده از آنها، می‌ توانید از طریق مشاوره آنلاین با کارشناسان مجرب تیم علمی داروکده از جمله دکتر داروساز و مشاوران پوست و مو در ارتباط باشید و راهنمایی ‌های لازم را دریافت کنید.

شایان ذکر است که این مقاله با استناد به منابع معتبر علمی گردآوری شده است. از شما دعوت می‌کنیم نظرات و پیشنهادات خود را برای بهبود محتوای مجله علمی داروکده در ذیل مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )