پروتئین وی بهتر است یا گینر

پروتئین وی بهتر است یا گینر

در این قسمت از مجله داروکده جهت پاسخ به این سوال پرتکرار که پروتئین وی بهتر است یا گینر؟ به بررسی تفاوت وی با گینر خواهیم پرداخت.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 تیر 1403

0

eye icon

پروتئین وی بهتر است یا گینر

از آنجا که تفاوت وی با گینر سوال بسیاری از افراد ورزشکاری است که در روند رسیدن به وزن ایده آل و اندام دلخواه، به دنبال انتخاب مکمل مناسب هستند، بنابراین در این مقاله از مجله داروکده با بررسی کامل مکمل‌های نامبرده و ذکر عمده‌ترین تفاوت‌های آن‌ها، شما را در انتخاب بهترین گزینه برای رسیدن به اهداف تناسب اندام خود راهنمایی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- پروتئین وی بهتر است یا گینر؟
- پروتئین وی چیست؟
- گینر چیست؟
- تفاوت وی با گینر
- پروتئین وی یا گینر؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟
- آیا می‌توان پروتئین وی و گینر را همزمان استفاده کرد؟

مدت زمان تقریبی مطالعه این مقاله 6 دقیقه است.

 

پروتئین وی بهتر است یا گینر؟

به طور کلی در ارتباط با این سوال پرتکرار که "پروتئین وی یا گینر؟ کدام یک بهتر است؟" نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر نمود. زیرا هر کدام کاربرد متفاوتی دارند و تنها در صورتی منجر به کسب نتیجه دلخواه خواهند شد که متناسب با نیاز و هدف فرد مصرف کننده باشند.

در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که مکمل‌های گینر و پروتئین وی چه هستند، چه چیزی آن را با یکدیگر متفاوت می‌کند و کدام یک با اهداف شما مطابقت دارد.

 

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی رایج‌ترین مکمل مصرفی بین ورزشکاران است که در فرایند تولید پنیر از بخش مایع شیر حاصل می‌شود. پروتئین وی بر اساس نحوه فرآوری و پردازش، به 3 نوع کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده تقسیم می‌شود.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع پروتئین وی، خواندن مقاله‌ای که با عنوان "معرفی و مقایسه انواع پروتئین وی" توسط سرکار خانم مهشید رضایی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در مجله داروکده منتشر شده است، به شما پیشنهاد می‌شود.

 

گینر چیست؟

گینر یا کربو پروتئین‌ها مکمل‌های حاوی کربوهیدرات و پروتئین هستند که با تامین بخشی از کالری روزانه به افزایش وزن در افراد لاغر کمک می‌کنند. علاوه بر این، گینر‌ها در افزایش توده عضلانی، حفظ ذخایر گلیکوژن و بهبود کارایی در افراد ورزشکار نیز موثر هستند.

 

تفاوت وی با گینر

در ادامه مطلب تفاوت پروتئین وی با گینر را از جنبه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.
 

- تفاوت وی با گینر از لحاظ ترکیبات

بارز‌ترین تفاوت وی با گینر، این است که ترکیب اصلی مکمل‌های پروتئین وی، پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا است اما گینر‌ها علاوه بر پروتئین، حاوی کربوهیدرات و چربی نیز هستند. گینر‌ها بر اساس نسبت کربوهیدرات به پروتئین که به طور معمول از 1 به 1 تا 5 به 1 است، تقسیم بندی می‌شوند.
 

- تفاوت وی با گینر از لحاظ میزان پروتئین

اگر چه پروتئین ترکیب مشترک مکمل‌های گینر و پروتئین وی است، اما گینرها میزان کمتری پروتئین را نسبت به پروتئین وی تامین می‌کنند.
 

- مقایسه وی با گینر از لحاظ کاربرد

گینر‌ برای افراد لاغر، افرادی که به سختی وزن می‌گیرند و افراد ورزشکار در دوره حجم گزینه‌ی مناسبی است. به طوری که گینر‌های با نسبت پایین‌تر کربو به پروتئین مناسب افزایش حجم عضلانی و گینر‌های با نسبت بالاتر بیشتر مناسب وزن‌گیری هستند.

پروتئین وی بیشتر جهت ساخت و حفظ توده عضلانی بدون افزایش توده چربی در افراد ورزشکار و بدنساز استفاده می‌شود. به علاوه مصرف پروتئین وی به ویژه نوع ایزوله، از طریق کنترل اشتها در کمک به روند کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاق نیز قابل استفاده است.
 

- تفاوت وی با گینر از نظر زمان مصرف

چنانچه گینر را به عنوان مکملی جهت افزایش کالری روزانه و افزایش وزن استفاده می‌کنید، بهترین زمان مصرف آن بین وعده ‌های غذایی و جهت حصول حداکثر نتیجه در روند افزایش وزن، بلافاصله بعد از صرف وعده غذایی است. اما در صورتی که ورزشکار هستید بهترین زمان مصرف برای افزایش توان و بهبود عملکرد ورزشی قبل تمرین است و جهت حفظ ذخایر گلیکوژن و افزایش حجم، بهترین زمان مصرف گینر، بعد از تمرین است.

در ارتباط با پروتئین وی نیز در صورتی که آن را جهت کنترل اشتها و کاهش وزن استفاده می‌کنید، بهترین زمان مصرف، پیش از وعده غذایی است و جهت افزایش حجم خشک و توده عضلانی، بهترین زمان مصرف 15 دقیقه تا 1 ساعت پس از تمرین است.
 

- تفاوت پروتئین وی با گینر از نظر میزان کالری

همانطور که در مطالب پیشین ذکر شد، گینر‌ها علاوه بر پروتئین حاوی کربوهیدرات و چربی نیز هستند. بنابراین هر سهم از گینر‌ها میزان کالری بیشتری را نسبت به همان سهم از پروتئین وی تامین می‌کند.

 

پروتئین وی یا گینر؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

حال که تفاوت مکمل وی با گینر را دانستید، راحت‌تر می‌توانیم یکی از 2 مکمل نامبرده را انتخاب نمایید. برای این منظور ابتدا باید شاخص‌های آنتروپومتریک را که شامل قد، وزن، میزان توده عضلانی و توده چربی هستند را بررسی کنید و سپس هدف خود را از مصرف مکمل مشخص نمایید. 

- در صورتی که جزء افراد ورزشکار با شاخص‌های آنتروپومتریک ایده‌آل هستید و هدف شما افزایش توده عضلانی است، پروتئین وی انتخاب مناسبی برای شما است.

- چنانچه وزن شما کمتر از میزان ایده آل است و جزء افراد هادر گینر (افرادی که به سختی وزن می‌گیرند) هستید، گینر با نسبت کربو به پروتئین بالا به شما پیشنهاد می‌شود.

- اگر جزء افراد کم وزن و ورزشکار هستید و علاوه بر افزایش وزن به دنبال گرفتن حجم نیز هستید، گینر مناسب ترین گزینه برای افزایش حجم عضلانی برای شما است.

- اگر دچار اضافه وزن هستید و توده چربی شما بالا است، مصرف گینر به شما توصیه نمی‌شود.

- در صورت ابتلا به چاقی و اضافه وزن، جهت کنترل اشتها در کنار رعایت یک رژیم غذایی اصولی، پروتئین وی ایزوله انتخاب مناسبی برای شما است.

- چنانچه شاخص‌های آنتروپومتریک شما نرمال است، جهت حفظ وزن پروتئین وی به شما پیشنهاد می‌شود.

 

آیا می‌توان پروتئین وی و گینر را همزمان استفاده کرد؟

در مواردی ممکن است برخی افراد ورزشکار هر 2 مکمل گینر و پروتئین وی را استفاده کنند، اما در مراحل مختلف تمرینات. به عنوان مثال یک فرد ورزشکار کم وزن ابتدا بهتر است با مصرف گینر به وزن آیده آل برسد و پس از آن، پروتئین وی را جهت ساخت و حفظ توده عضلانی استفاده کند.

 

اما در ارتباط با مصرف همزمان گینر و پروتئین وی باید گفت که اگر چه مصرف وی و گینر در افراد بزرگسال سالم مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد، با این حال لزومی به مصرف همزمان آن‌ها نیست. مصرف یکی از مکمل‌ها در صورتی که متناسب با شاخص‌های آنتروپومتریک و هدف فرد مصرف کننده باشد، جهت رسیدن به نتیجه مطلوب کافی است. 

سخن آخر

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی تفاوت وی با گینر پرداختیم و دانستیم انتخاب گینر و پروتئین وی بستگی به عوامل متعددی از جمله قد، وزن، میزان توده عضلانی و چربی و هدف فرد مصرف کننده دارد.

ذکر این نکته لازم است که بهره‌مندی از خواص یک مکمل علاوه بر ترکیبات، کیفیت مواد اولیه به کار رفته، نوع برند و سایر عوامل دیگر به خرید آن از مراکز معتبر نیز بستگی دارد. داروخانه آنلاین داروکده اولین و معتبر‌ترین داروخانه آنلاین در ایران است که تمامی محصولات خود را با تضمین اصالت کالا و تاریخ انقضای معتبر به کاربران ارائه می‌دهد.

در صورتی که همچنان در انتخاب گینر و پروتئین وی مردد هستید و جهت رسیدن به پاسخ قطعی در ارتباط با این پرسش که "پروتئین وی بهتر است یا گینر؟" می‌توانید از طریق درج کامنت و یا تماس تلفنی از راهنمایی‌های تخصصی و رایگان تیم علمی داروکده بهره‌مند شوید.

تیم علمی داروکده که متشکل از متخصصین داروساز و دانش آموختگان علوم تغذیه است، علاوه بر پاسخگویی به سوالات شما کاربران گرامی، با تألیف و ترجمه مقالات علمی پیرامون به روز‌ترین موضوعات سلامت محور و انتشار در مجله علمی داروکده، به افزایش آگاهی کاربران در حیطه سلامت تلاش می کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )