معرفی و مقایسه انواع پروتئین وی

معرفی و مقایسه انواع پروتئین وی

در این مقاله به بررسی و مقایسه انواع پروتئین وی پرداخته شده است.

مهشید رضائی

نویسنده: مهشید رضائی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 خرداد 1403

1K

eye icon

معرفی و مقایسه انواع پروتئین وی

پروتئین وی یا آب پنیر یک مکمل محبوب و پر طرفدار است که از شیر در طی فرآیند تولید پنیر به دست می‌آید. پروتئین وی گزینه‌ای ایده آل برای ورزشکاران، علاقه‌مندان به تناسب اندام و افرادی است که در رژیم خود به دنبال افزایش مصرف پروتئین هستند.

پروتئین وی انواع مختلفی دارد و درک انواع مختلف این پروتئین و فواید آنها می‌تواند به افراد کمک کند تا بر اساس اهداف تناسب اندام، ترجیحات غذایی و نیازهای کلی سلامتی، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. از این رو، در این مقاله سعی داریم شما را با انواع پروتئین وی آشنا نماییم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- معرفی انواع پروتئین وی 
- پروتئین وی کنسانتره (WPC)
- پروتئین وی ایزوله (WPI)
- پروتئین وی هیدرولیز (WPH)
- پروتئین وی ترکیبی
- مقایسه انواع پروتئین وی

مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

معرفی انواع پروتئین وی

انواع مختلفی از پروتئین وی امروزه به بازار عرضه شده‌اند که رایج‌ترین آنها عبارتند از پروتئین وی کنسانتره، پروتئین وی ایزوله و پروتئین وی هیدرولیز. این فرم‌ها با استفاده از تکنیک‌های مختلف فرآوری تولید می‌شوند و از نظر محتوا کمی با هم متفاوت هستند. در ادامه با انواع پروتئین وی بیشتر آشنا خواهیم شد.  
 

- پروتئین وی کنسانتره (WPC)

هنگامی که آب پنیر مایع به عنوان محصول جانبی تولید پنیر جمع آوری می‌شود، چندین مرحله پردازش را برای افزایش محتوای پروتئین خود طی می‌کند.

پس از به دست آوردن غلظت کافی پروتئین، مایع را می‌توان خشک نمود تا پودر کنسانتره آب پنیر تشکیل شود که تقریبا تا 80 درصد وزنی پروتئین دارد. باقیمانده پودر کنسانتره آب پنیر حاوی کربوهیدرات، چربی و مقداری لاکتوز و پپتیدهای تقویت کننده سیستم ایمنی است. این پروتئین برای تقویت رشد عضلات، تولید بافت جدید و تسهیل ترمیم بافت‌های آسیب دیده در بدن مفید است.

پروتئین آب پنیر کنسانتره رایج‌ترین نوع پروتئین وی است. اگرچه ممکن است بالاترین میزان پروتئین را نداشته باشد، اما همچنان دارای محتویات آمینو اسیدی خوبی است و اغلب به عنوان محبوب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین، در میان دیگر فرم‌های پروتئین وی شناخته می‌شود.افرادی که قصد عضله سازی دارند و افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند، می‌توانند از پروتئین وی کنسانتره استفاده نمایند.

 

- پروتئین وی ایزوله (WPI)

پروتئین وی ایزوله نسبت به پروتئین وی کنسانتره فرآیند فیلتراسیون بسیار شدیدتری را طی می‌کند. در طی این فرآیندها میزان بالایی از پروتئین باقی می‌ماند، اما کربوهیدرات‌ و چربی‌ تا حد زیادی حذف می‌شود. بنابراین پروتئین وی ایزوله، کالری کمتری نسبت به پروتئین وی کنسانتره دارد.

پروتئین وی ایزوله با ارائه منبع غلیظ پروتئین با کیفیت بالا، می‌تواند به بهینه سازی ساخت پروتئین عضلانی و حمایت از رشد عضلانی کمک نماید. اگرچه این شکل از پروتئین وی معمولا گران‌تر است، اما به دلیل محتوای پروتئین بالا و سطوح پایین کربوهیدرات و چربی، گزینه‌ای عالی برای ورزشکارانی است که به دنبال کسب حجم خشک هستند و در عین حال میزان کالری دریافتی خود را کنترل می‌کنند. همچنین افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند، می‌توانند این مکمل را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

علاوه بر این، به حداقل رسیدن لاکتوز در پروتئین وی ایزوله، آن را برای افرادی که عدم تحمل به لاکتوز دارند یا در هضم لاکتوز مشکل دارند، به انتخاب مناسبی تبدیل نموده است.

 

- پروتئین وی هیدرولیز (WPH)

پروتئین وی هیدرولیز، در واقع کنسانتره یا ایزوله‌ای است که برخی از پیوندهای آمینه در آن بر اثر قرار گرفتن پروتئین‌ها در معرض گرما، اسیدها یا آنزیم‌ها شکسته شده‌اند. این دگرگونی زنجیره‌های طولانی‌تر اسیدهای آمینه را به زنجیره‌های کوتاه‌تری به نام پپتید تغییر می‌دهد. به همین دلیل است که این شکل از پروتئین را "پپتیدهای پروتئین آب پنیر" نیز می‌نامند.

مزیت وی هیدرولیز شده این است که به آمینو اسیدها اجازه می‌دهد تا در مقایسه با پروتئین‌های استاندارد و کامل با سرعت بسیار بالاتری جذب شوند. این مسئله باعث می‌شود که محتوای مواد مغذی بیشتری به عضلات تحویل داده شود تا مواد مغذی مصرف شده برای کمک به رشد، مجددا جایگزین گردند.

پروتئین وی هیدرولیز شده حاوی غلظت فوق العاده بالایی از پروتئین است و گران‌ترین نوع پروتئین وی است. وی هیدرولیز شده در مقایسه با سایر اشکال پروتئین وی، معمولا کمتر حساسیت زا است. در نظر داشته باشید که این نوع از پروتئین طعم متمایز و تلخی دارد و ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشد.

 

- پروتئین وی ترکیبی

در برخی موارد ممکن است ترکیبی از پروتئین‌های وی (به عنوان مثال کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز) در یک مکمل استفاده شده باشد، بدین صورت شما از مزایای این پروتئین‌ها به صورت یکجا در یک مکمل بهره‌مند خواهید شد. به این نوع از مکمل‌ها پروتئین وی ترکیبی گفته می‌شود.

 

مقایسه انواع پروتئین وی

در جدول زیر تفاوت‌های کلیدی بین پروتئین وی کنسانتره و پروتئین وی ایزوله مشخص شده است.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت مکمل‌های وی، مطالعه مقاله "مقایسه مکمل‌های پروتئینی whey موجود در بازار" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی پیشنهاد می‌شود.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان گفت که اگر هدف شما صرفا ساخت بافت عضلانی است، معمولا وی کنسانتره مکمل مناسبی در این زمینه است. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید در تمام طول سال لاغر بمانید در حالی که بتوانید توده عضلانی بدون چربی را با سرعت معقولی بسازید، وی ایزوله برای اهداف شما مناسب‌تر خواهد بود. اگر مایل به مصرف هیچ یک از آنها نیستید یا ممکن است به برخی از مواد موجود در کنسانتره یا ایزوله حساسیت داشته باشید، وی هیدرولیز شده بهترین گزینه برای شما است.

داروخانه آنلاین داروکده ارائه دهنده مجموعه کاملی از انواع مکمل پروتئین وی است. با مراجعه به صفحه محصول مورد نظر خود می‌توانید اطلاعات تکمیلی را به دست آورده و انتخابی مطمئن را با توجه به شرایط و اهداف خود انجام دهید. تیم علمی داروکده، متشکل از متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه، نیز در این راستا شما را راهنمایی خواهند نمود. به علاوه تیم علمی داروکده همواره در تلاش هستند تا با تالیف و ترجمه مقالات علمی در مجله داروکده، به افزایش دانش شما عزیزان در حوزه سلامت کمک نمایند. 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. از طریق درج کامنت در این صفحه می‌توانید سوالات و ابهامات خود را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )