حجم خشک عضلات با پروتئین وی

حجم خشک عضلات با پروتئین وی

در این بخش از مجله علمی داروکده به بررسی مفهوم حجم خشک و تاثیر پروتئین وی به عنوان بهترین مکمل برای افزایش حجم عضله خشک خواهیم پرداخت.

امیرمسعود مهربانی

نویسنده: امیرمسعود مهربانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 خرداد 1403

1K

eye icon

حجم خشک عضلات با پروتئین وی

اثرات مثبت پروتئین وی برای حجم خشک یکی از مواردی است که موجب شده، توجهات بیش از پیش به این پروتئین جلب شود. پروتئین وی یک مکمل شناخته شده و محبوب در میان ورزشکاران است. این پروتئین با اهداف مختلف در ورزش استفاده می‌شود. پروتئین وی، جزو مکمل‌هایی است که هم در دوران کات و هم دوران حجم توسط بدنسازان مصرف می‌شود. 

 

فهرست مطالب 

- حجم در بدنسازی
- حجم خشک
- پروتئین وی
- مزایای پروتئین وی
- تاثیر پروتئین وی بر حجم خشک
- نحوه مصرف پروتئین وی برای حجم خشک

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

حجم در بدنسازی

حجم گرفتن در بدنسازی به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد. مهمترین این موارد رژیم غذایی اصولی است. از این رو در کنار رژیم غذایی برای حجم، استفاده از مکمل‌های مناسب و داشتن برنامه تمرینی اصولی، می‌تواند فرد را به نتیجه مطلوب برساند. 
 

حجم خشک

شاید شما هم عبارت حجم خشک را به وفور از زبان مربیان یا ورزشکاران رشته پرورش اندام شنیده باشید. اما واقعا حجم خشک چیست؟

حجم خشک یک اصطلاح رایج در رشته بدنسازی است. مفهوم ساده حجم خشک، افزایش حجم عضلات در شرایط افزایش بسیار ناچیز بافت چربی و احتباس کم آب در عضلات است. توده عضلانی، نقش مهمی در حفظ سلامت جسمانی دارد. افزایش توده عضلانی، با فاکتور‌هایی از جمله قدرت و توان بدنی، متابولیسم و چربی سوزی ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این، بسیاری اعتقاد دارند، توده عضلانی بیشتر، به معنای اندام بهتر و زیباتر است.  

در مقابل حجم خشک یا حجم تمیز، اصطلاح حجم کثیف قرار می‌گیرد. همانگونه که از نام آن پیدا است، حجم کثیف، افزایش توده لخم یا عضلانی به همراه افزایش بافت چربی بدن است. ورزشکاران معمولا در دوران استراحت با کسب حجم کثیف، بافت عضلانی خود را نیز افزایش داده و قصد در ارتقای توان کلی عضلات دارند. 

 

همان طور که مشخص است اکثر افراد خواهان کسب حجم خشک هستند. رعایت نکات مختلفی از جمله رژیم غذایی مناسب، برنامه تمرینی و مکمل‌یاری اصولی در به دست آوردن وزن خشک نقشی اساسی دارد. 

از پروتئین وی می‌توان به عنوان بهترین پروتئین برای عضله سازی و حجم خشک یاد کرد.

در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر و علت اینکه پروتئین وی لقب بهترین مکمل برای افزایش حجم عضله خشک را دارد، خواهیم پرداخت.

 

پروتئین وی

پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر به عنوان پروتئین کامل نیز در بین مکمل‌ها معروف است. این پروتئین ارزش بیولوژیکی بالایی داشته و حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری است که آن را به یک منبع پروتئین کامل تبدیل می‌کند. پودر پروتئین وی برای سنتز پروتئین ماهیچه (MPS) و ترمیم عضلات کمک کننده است.

پروتئین وی به واسطه ترکیبات آمینو اسیدی خود به ویژه لوسین، نقش کلیدی در شروع MPS دارد. لوسین مسیر mTOR را فعال می‌کند که برای رشد عضلانی حیاتی است.

 

مزایای پروتئین وی

- منبع پروتئین با کیفیت بالا
- هضم و جذب سریع
- افزایش سنتز پروتئین ماهیچه ای
- بهبود ریکاوری عضلات
- افزایش قدرت و توده عضلانی
- کاهش چربی بدن

تاثیر پروتئین وی بر حجم خشک

وزن خشک در بدنسازی به طور معمول به کسب توده عضلانی بدون احتباس آب یا چربی اضافی اشاره دارد. مصرف پروتئین وی برای حجم خشک، یکی از محبوب ترین استراتژی‌ها در بین بدنسازان است. 

این موضوع می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
 

هیپرتروفی عضلانی

پروتئین وی، علاوه بر افزایش MPS باعث افزایش هایپرتروفی عضلات نیز می‌شود. چرخه مستمر تجزیه عضلات در طول تمرین و سنتز در طول ریکاوری، می‌تواند منجر به افزایش توده عضلانی بدون چربی ‌شود.

تحقیقات نشان می دهد که پروتئین وی، زمانی که به مقدار کافی مصرف شود، می‌تواند به طور قابل توجهی به رشد عضلانی در طول زمان کمک کند. این رشد عضلات زمانی به حداکثر می‌رسد که با تمرینات مقاومتی ترکیب شود.
 

تعادل نیتروژن و افزایش پروتئین ماهیچه‌ای

مصرف پروتئین کافی برای حفظ تعادل مثبت نیتروژن ضروری است که نشان دهنده وضعیت آنابولیک است. پروتئین وی به دلیل قابلیت هضم بالا و مشخصات اسید آمینه‌ای خود، به این تعادل کمک می‌کند.

افزایش پروتئین رژیمی از طریق پروتئین وی به افزایش دریافت خالص پروتئین رژیمی کمک می‌کند و در نتیجه توده عضلانی را بدون اضافه کردن وزن چربی یا آب افزایش می‌دهد.
 

کاهش تجزیه پروتئین عضلانی

پروتئین وی نه تنها MPS را تحریک می کند، بلکه تجزیه پروتئین عضلانی (MPB) را نیز کاهش می‌دهد. این عملکرد دوگانه، افزایش خالص پروتئین عضلانی را تضمین می‌کند و به خشکی توده عضلانی کمک می‌کند.

پروتئین وی در مقایسه با سایر منابع پروتئینی پاسخ انسولین بالاتری را القا می‌کند. انسولین یک هورمون آنابولیک است که به جلوگیری از تجزیه پروتئین عضلانی بعد از ورزش کمک می‌کند.
 

ترکیب بدن

مطالعات نشان داده اند که مکمل پروتئین وی می‌تواند ترکیب بدن را با افزایش توده عضلانی بدون چربی و کاهش توده چربی بهبود بخشد. این منجر به ظاهر مشخص‌تر و "خشک" عضله می‌شود.

هیدراتاسیون مناسب و تعادل الکترولیت برای کاهش احتباس آب و دستیابی به ظاهر خشک ماهیچه بسیار مهم است. پروتئین آب پنیر باعث احتباس آب قابل توجهی در عضله نمی‌شود، که برای بدنسازانی که هدفشان کسب حجم خشک است، کمک کننده خواهد بود.
 

کاهش وزن و چربی بدنی

"طی مطالعه متاآنالیزی که در سال 2022 بر روی 35 مطالعه کارآزمایشی بالینی انجام شد، نشان داد که مصرف پروتئین وی می‌تواند به طور معناداری در کاهش شاخص توده بدنی، چربی بدن و دور کمر موثر بوده و در افزایش توده لخم بدنی نیز تاثیرگذار باشد." در نتیجه تاثیر مثبت پروتئین وی در کاهش چربی نیز امری مورد انتظار است.

داده‌های مطالعات موجود نشان می‌دهد استفاده از پروتئین وی برای بهبود شاخص‌های ترکیب بدنی موثر است. انتظار می‌رود که مزایای پروتئین وی در شاخص‌های ترکیب بدنی زمانی که با تمرینات مقاومتی و کاهش مصرف کلی کالری همراه شود، بیشتر باشد.

انواع پروتئین وی شامل: کنسانتره، ایروله و هیدرولیز شده است. 

بهترین پروتئین وی برای حجم خشک، پروتئین وی هیدرولیز شده یا ایزوله است. پروتئین وی ایزوله به واسطه فرآیند‌هایی که بر روی وی کنسانتره انجام می‌شود به دست می‌آید. پروتئین وی ایزوله قند، چربی و کلسترول کمتری نسبت به کنسانتره داشته و در نتیجه میزان بیشتری پروتئین خالص دارد. لذا استفاده از پروتئین وی ایزوله برای حجم خشک گزینه ‌ای ایده آل تلقی می‌شود.

به عبارت دیگر پروتئین وی ایزوله، برای عضله سازی و چربی سوزی یک گزینه مناسب است. 

 

نحوه مصرف پروتئین وی برای حجم خشک

بهترین زمان مصرف پروتئین وی از دغدغه‌های اصلی ورزشکاران است. ابتدا باید اشاره کرد که نباید انتظار معجزه از پروتئین وی داشت. کسب حجم خشک مسئله‌ای است که در طول زمان و با استمرار در رعایت رژیم غذایی، مکمل‌های مناسب و همچنین تمرینات قدرتی اصولی به دست می‌آید. در کنار این موارد میزان پروتئین وی دریافتی و استمرار در مصرف پروتئین وی برای حجم خشک نقش کلیدی‌تری در مقایسه با زمان مصرف آن دارد. اما به صورت کلی با توجه به این که بعد از تمرین به عنوان پنجره آنابولیک معروف است؛ بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای برای حجم خشک، بعد از تمرین ورزشی تلقی می‌شود. همچنین به منظور تامین انرژی مناسب جهت تمرین نیز می‌توانید قبل از ورزش از پروتئین وی بهره مند شوید.

 

سخن پایانی

مجله داروکده، پایگاه علمی تخصصی اولین داروخانه آنلاین در ایران، با ارائه مطالب علمی و به روز، سعی در ارتقای اطلاعات عموم جامعه در راستای بهبود کیفیت زندگی افراد دارد. در مقاله " حجم خشک عضلات با پروتئین وی" سعی بر این بود که اطلاعات جامع و مفیدی در مورد اهمیت وی در کسب حجم خشک خدمت کاربران ارائه دهیم. 

به منظور جمع بندی باید اشاره نمود که رژیم اصولی، تمرینات مداوم و سبک زندگی سالم، در کنار مکمل‌یاری صحیح، عامل کلیدی برای کسب حجم خشک عضله است. پروتئین وی به واسطه خواص متعددی که دارد در کسب حجم خشک، بسیار کمک کننده است. به نحوی که می‌توان گفت پروتئین وی بهترین مکمل برای حجم خشک است.

به منظور اطلاع از قیمت و خرید انواع مکمل‌های پروتئین وی می‌توانید به داروکده مراجعه نمایید.

در نهایت امیدواریم مطالب فوق پاسخی برای سوالات شما در مورد تاثیرات پروتئین وی در حجم خشک باشد. همچنین شما عزیزان می‌توانید نظرات و پرسش‌های خود در مورد پروتئین وی و حجم خشک را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله مطرح نمایید، تا متخصصان این حوزه در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )