کربو پروتئین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کربو پروتئین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی کربو پروتئین‌ها و کاربرد‌های آن خواهیم پرداخت.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 خرداد 1403

0

eye icon

کربو پروتئین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کربو پروتئین ‌یا گینر‌ها، همانطور که از نامشان مشخص است، شامل مکمل‌هایی هستند که از کربوهیدرات و پروتئین با نسبت متفاوت تشکیل شده اند. علاوه بر این، ممکن است حاوی چربی ها، مواد معدنی، ویتامین ها، فیبر غذایی و ترکیب آنزیم های گوارشی نیز باشند.

اگرچه اغلب، کربو پروتئین را به عنوان مکمل ورزشی می‌شناشند، این حال افراد غیر ورزشکاری هم که وزنشان کمتر از میزان ایده آل است و به سختی وزن می‌گیرند، می‌توانند کربو پروتئین‌ها را جهت افزایش کالری دریافتی روزانه و افزایش وزن استفاده کنند.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- کربو پروتئین چه کاربردی دارد؟
- کربو پروتئین‌ها مناسب چه افرادی هستند؟
- طریقه مصرف کربو پروتئین چگونه است؟
- عوارض کربو پروتئین

زمان تقریبی مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

 

کربو پروتئین چه کاربردی دارد؟

در ادامه مطلب به ذکر مهم‌ترین موارد مصرف و فواید مکمل‌های کربو پروتئین و گینر خواهیم پرداخت.
 

- کربو پروتئین و افزایش وزن

دریافت کالری مازاد یکی از اصول ضروری برای افزایش وزن است. کربو پروتئین‌ها یک انتخاب عالی برای تامین این کالری اضافی هستند. به این معنی که اگر به دنبال افزایش وزن سالم هستید، مکمل کربو پروتئین می تواند در تسریع روند وزن گیری و رسیدن به وزن ایده آل در افراد لاغر موثر باشد.
 

- کربو پروتئین و عضله سازی

افراد ورزشکار به ویژه بدنسازان با تیپ بدنی اکتومورف، جهت افزایش حجم، نیاز به دریافت کالری بسیار بالایی دارند. تامین این میزان کالری از طریق مواد غذایی ممکن است برای بسیاری دشوار باشد، در چنین مواردی مصرف کربو پروتئین‌ها یک انتخاب راحت و به صرفه جهت اطمینان از دریافت کالری مورد نیاز جهت افزایش حجم است.

علاوه بر این، پروتئین موجود در کربوپروتئین‌ها که برگرفته از پروتئین وی، کازئین و یا پروتئین سویا است، می تواند به ساخت و حفظ توده عضلانی در افراد ورزشکار و بدنساز کمک کند.
 

- کربو پروتئین و بهبود عملکرد ورزشی

کربو پروتئین‌ها با بازسازی ذخایر گلیکوژن می توانند در افزایش سرعت ریکاوری و بهبود عملکرد ورزشی مفید واقع شوند.

 

کربو پروتئین‌ها مناسب چه افرادی هستند؟

کربو پروتئین‌ها و گینر‌ها مناسب همه افراد نیستند. به عنوان مثال، اگر دارای اضافه وزن هستید و به دنبال افزایش حجم عضلانی و کاهش توده چربی هستید، مصرف کربو پروتئین به شما توصیه نمی شود. اما افراد لاغری که متابولیسم بالایی دارند، افراد با تیپ بدنی اکتومورف یا هارد گینر که به سختی وزن می‌گیرند، بدنسازان در دوره حجم گیری و ورزشکاران استقامتی مانند دوندگان و دوچرخه سواران می توانند جهت افزایش وزن و رسیدن به وزن ایده آل و هم‌چنین برای بازسازی عضلات و حفظ ذخایر گلیکوژن، کربو پروتئین را استفاده کنند.

 

طریقه مصرف کربو پروتئین چگونه است؟

میزان مصرف کربو پروتئین در افراد با توجه به عواملی از جمله قد، وزن، میزان کالری دریافتی روزانه، میزان فعالیت فیزیکی روزانه و... می تواند متفاوت باشد. از همین رو بهتر است جهت تعیین میزان دقیق مصرف کربو پروتئین با یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی مشورت شود. در غیر این صورت می‌توانید از روش پیشنهادی شرکت سازنده که بر روی بسته بندی محصول درج شده است، پیروی نمایید.

زمان مصرف کربو پروتئین نیز بستگی به هدف از مصرف آن دارد. برای افراد ورزشکار بهترین زمان مصرف کربو پروتئین بعد از تمرین است. زیرا مصرف کربوپروتئین بعد از تمرین می تواند به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای ترمیم و بازسازی توده عضلانی کمک کند.

اما چنانچه ورزشکار نیستید و کربو پروتئین را با هدف افزایش وزن استفاده می‌نمایید، می‌توانید آن را به عنوان میان وعده و جهت حصول حداکثر نتیجه، بلافاصله بعد از وعده غذایی مصرف کنید. 

ذکر این نکته لازم است که اگرچه کربو پروتئین‌ها می توانند راهی مناسب برای تامین نیازهای کالری و درشت مغذی‌ها باشند، اما نباید جایگزین وعده غذایی شوند و رعایت یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع غذاهای کامل باشد به همراه مصرف مکمل ضروری است.

 

عوارض کربو پروتئین

اگرچه مصرف کربو پروتئین طبق دوز توصیه شده، در افراد بزرگسال سالم مشکلی به همراه ندارد، با این حال، در برخی افراد ممکن است منجر به ایجاد عوارض گوارشی از جمله دل درد، نفخ، اسهال و... شود.  

از جمله سوالات رایج بسیاری از کاربران هنگام خرید کربو پروتئین این است که "بهترین کربو پروتئین چیست؟" "بهترین کربو پروتئین برای افزایش وزن کدام است؟" و "بهترین کربو پروتئین برای افزایش حجم چه نوعی است؟"

در پاسخ به این دسته از سوالات باید گفت که نسبت کربوهیدرات و پروتئین در کربو پروتئین‌ها به طور معمول از 1 به 1 تا 5 به 1 متفاوت است. بنابراین، چنانچه بیشتر افزایش توده عضلانی مد نظر شما است، مصرف مکمل با نسبت کمتر و جهت افزایش وزن و حجم، مصرف کربو پروتئین با نسبت بالا به شما پیشنهاد می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع مکمل‌های کربو پروتئین و گینر، می‌توانید به مقاله "مقایسه مکمل های کربوهیدراتی (گینر)" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی مراجعه نمایید.

 

سوالات متداول

1- فرق کربو پروتئین با گینر چیست؟

کربو پروتئین همان گینر است و تفاوتی با هم ندارند.

2- کربو پروتئین چقدر وزن می دهد؟

مصرف کربو پروتئین به همراه یک رژیم غذایی اصولی می‌تواند به روند افزایش وزن کمک کند. منتها در ارتباط با میزان دقیق افزایش وزن با مصرف کربو پروتئین نمی‌توان نظر قطعی داد. زیرا میزان وزن‌گیری در افراد با توجه به قد، وزن، میزان متابولیسم بدنی، میزان دریافت کالری روزانه و... می تواند متفاوت باشد. 

3- آیا مصرف کربو پروتئین باعث ایجاد جوش می‌شود؟

از آنجا که یکی از اجزای اصلی این مکمل‌ها کربوهیدرات است، بنابراین مصرف آن‌ها به ویژه مکمل‌های با نسبت کربوهیدرات به پروتئین بالا، در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد جوش و آکنه شود.

 

سخن آخر

از آنجا که کربو پروتئین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ از جمله سوالات رایج بسیاری از کاربران به ویژه افراد ورزشکار است، از همین رو در این قسمت از مجله داروکده سعی کردیم به طور کامل به بررسی این سوال و سایر دغدغه‌های رایج کاربران هنگام خرید کربو پروتئین بپردازیم.

جهت خرید کربو پروتئین اصل، می‌توانید از طریق داروخانه آنلاین داروکده اقدام نمایید. داروکده اولین و معتبرترین داروخانه آنلاین در ایران است که محصولات خود را با تضمین اصالت کالا و تاریخ انقضای معتبر به کاربران ارائه می‌دهد. هم‌چنین، قیمت کربو پروتئین مانند دیگر محصولات موجود در داروکده با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین می‌گردد. 

در صورتی که در انتخاب مکمل کربو پروتئین متناسب با نیاز خود، زمان مصرف، میزان مصرف و... سوالی داشتید می‌توانید در بخش نظرات، سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

تیم علمی داروکده که متشکل از متخصصین داروساز و تغذیه است، علاوه بر پاسخگویی به سوالات کاربران، با تألیف و ترجمه مقالات علمی پیرامون موضوعات سلامت محور و انتشار در مجله علمی داروکده، به افزایش آگاهی کاربران در حیطه سلامت تلاش می کنند. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )