نکاتی ساده اما کاربردی درباره طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

نکاتی ساده اما کاربردی درباره طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

با مطالعه متن زیر نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب زیر را یاد بگیرید و بدانید چگونه می توانید به طور موثر از ضد آفتاب استفاده و از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنید.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1403

1K

eye icon

نکاتی ساده اما کاربردی درباره طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب جزء ضروری هر روتین مراقبت از پوست است که از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند در حفظ سلامت پوست موثر واقع شده و علاوه بر این از آفتاب سوختگی جلوگیری کند، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد و علائم پیری را به تاخیر بیندازد. در ادامه متن زیر، تیم علمی داروکده در ادامه متن زیر مراحل دقیق و نکات تخصصی را در مورد نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب ارائه می دهد. آشنایی با این مطالب می تواند اثرگذاری کرم ضد آفتاب شما را در برابر نور خورشید چندین برابر نماید. بنابراین توصیه می شود ادامه متن زیر را مطالعه کنید.

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

- توضیح گام به گام نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب
- تکنیک های تکمیل کننده درباره طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب
- طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب برای افراد مختلف
- طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب پیش از فعالیت های مختلف
- نحوه استفاده از ضد آفتاب در اقلیم های مختلف
- اشتباهات رایج مصرف کنندگان در نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب
- باور های غلط مصرف کنندگان درباره طرز استفاده از کرم ضد آفتاب
- نکات قابل توجه پیش از مصرف کرم ضد آفتاب
- سوالات متداول در رابطه با طریقه استفاده از ضد آفتاب

مدت زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

 

توضیح گام به گام نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

فراگیری و به خاطر سپردن طرز استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار آسان است. تیم علمی داروکده فرآیند گام به گام این کرم محافظت کننده را ذکر نموده است. 

1. پوستتان را پاکسازی کنید. در واقع نیاز است پیش از مصرف ضد آفتاب، پوست را به کمک یک پاک کننده مناسب و سازگار با نوع پوست خود، تمیز و خشک کنید.

2. مقدار کافی از کرم ضد آفتاب را روی تمامی قسمت های صورت قرار دهید. شاید برایتان سوال شود که چقدر ضد آفتاب بزنیم؟ باید بدانید یک قانون کلی و مفید برای مقدار مصرف کرم ضد آفتاب این است که طبق آن باید از 2 بند انگشت کرم برای کل صورت خود استفاده کنید.

3. جهت اطمینان از طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب کاملا بر روی تمامی قسمت های پوست پخش گردیده است.

4. در صورت امکان دو بار ضد آفتاب بزنید تا به صورت یکنواخت پخش شود.

5. پیش از فعالیت ورزشی از ضد آفتاب ضد آب استفاده کنید تا با تعریق از بین نرود.

6. هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب را روی پوست تمدید کنید.

7. پس از بازگشت به خانه، برای رفع کرم روی پوست از شوینده مناسب استفاده کنید. بهتر است برای پاکسازی ضد آفتاب مقاوم به آب یک میسلار واتر سازگار با پوست را نیز مصرف نمایید.
 

در ادامه برخی از نکات کاربردی و موثر در میزان اثرگذاری ضد آفتاب ها ذکر گردیده است.

تکنیک های تکمیل کننده درباره طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

سه تکنیک کلیدی زیر درباره طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب وجود دارد که در میزان اثرگذاری محصول حائز اهمیت است. در صورت تمایل متن زیر را مطالعه نموده و در هنگام مصرف کرم ضد آفتاب به این نکات توجه داشته باشید.
 

- زمان استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب شیمیایی را حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا جذب پوست و فعال شود. اما بلافاصله پس از مصرف ضد آفتاب فیزیکی، می توانید در معرض نور خورشید قرار بگیرید.


- محل استفاده از کرم ضد آفتاب

برای نواحی از بدن که با لباس پوشش داده نمی شود از ضد آفتاب استفاده کنید. 

به صورت و گردن توجه ویژه داشته باشید. این نواحی اغلب در معرض بیشترین تابش خورشید و مستعد آسیب خورشید هستند. بنابراین مصرف ضد آفتاب روی این نواحی اهمیت زیادی دارد.


- تمدید ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار یا بلافاصله پس از شنا، تعریق یا خشک کردن پوست با حوله تجدید کنید. حتی ضدآفتاب های مقاوم در برابر آب نیز باید به طور مرتب تمدید شوند تا اثربخشی خود را حفظ نمایند.

 

طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب برای افراد مختلف

مصرف صحیح ضد آفتاب برای انواع پوست امری ضروری است؛ اما این مسئله برای برخی از گروه های جامعه از جمله کودکان و افراد دارای پوست حساس، اهمیت بیشتری دارد. در صورت تمایل می توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب برای این افراد بخوانید.
 

- ضد آفتاب کودکان

برای محافظت از کودکان در برابر آفتاب توجه ویژه ای نیاز است برای کودکان به دنبال ضدآفتاب هایی باشید که به طور خاص برای آن ها ساخته شده اند و معمولاً فرمولاسیون ملایم تری دارند.

کرم ضد آفتاب کودکان را قبل از خروج از منزل، برای کوک مصرف کنید. هر 2 ساعت یکبار و بعد از شنا، بازی یا تعریق کودک، نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.
 

- ضد آفتاب و پوست های حساس

پوست حساس می تواند به برخی مواد ضد آفتاب واکنش نشان دهد. بنابراین محصولاتی را انتخاب کنید که ضد حساسیت و فاقد عطر و پارابن هستند.

جهت اطمینان از ضد حساسیت بودن ضد آفتاب، مقدار کمی از کرم را روی بازوی داخلی خود آزمایش کنید. در صورت بروز واکنش، فورا مصرف را قطع کرده و با متخصص پوست مشورت کنید.
 

- ضد آفتاب برای افراد مبتلا به آکنه

برای افراد مبتلا به آکنه، ضدآفتاب های غیر کومدون زا را انتخاب کنید که منافذ را مسدود نمی کنند.
 

- ضد آفتاب اگزما و روزاسه

برای افراد دارای اگزما و روزاسه، محصولاتی را انتخاب کنید که برای پوست های حساس فرموله شده اند تا از تحریک بیش از حد پوست و بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کنید.

طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب پیش از فعالیت های مختلف

طریقه استفاده از ضد آفتاب پیش از فعالیت های مختلف، متفاوت است و نیازمند دقت و توجه زیادی است. در ادامه متن طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب متناسب با فعالیت های مصرف کننده ذکر گردیده است.
 

- ساحل و استخر

در هنگام حضور در ساحل و استخر، از ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب و تعریق استفاده کنید و پس از خیس شدن پوست صورت و بدن، دوباره ضد آفتاب خود را تمدید نمایید. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که زمانی که در آب هستید موثر باقی بمانند. ضدآفتاب های مقاوم در برابر آب SPF خود را تا 40 یا 80 دقیقه هنگام شنا یا عرق کردن حفظ می کنند.
 

- ورزش

پیش از شروع ورزش، محصولات مقاوم در برابر عرق را انتخاب کنید و برای استفاده مجدد، ضد آفتاب را همراه خود داشته باشید.
 

- ضد آفتاب و آرایش

ترکیب ضد آفتاب با آرایش نیاز به روش مصرف صحیح دارد. ابتدا ضد آفتاب بزنید، بگذارید جذب شود، سپس آرایش کنید. برای استفاده مجدد از ضد آفتاب بدون پاک کردن آرایش از کرم های ضد آفتاب کرم پودری برای استفاده مجدد روی آرایش استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از ضد آفتاب در اقلیم های مختلف

آب و هوا بر نحوه استفاده از ضد آفتاب تأثیر می گذارد. در هنگام قرار گرفتن در هوای سرد، مناطق گرمسیری و ارتفاعات بالا نکات زیر را رعایت کنید.

هوای سرد: برای محافظت در برابر هوای خشک و سرد از کرم های ضد آفتاب مرطوب کننده استفاده کنید.

مناطق گرمسیری: برای مقابله با آفتاب شدید و قرار گرفتن مکرر در مناطق گرمسیری، ضد آفتاب هایی با SPF بالا و مقاوم در برابر آب را انتخاب کنید.

ارتفاعات بالا: در ارتفاعات بالا از مقدار مناسبی کرم ضد آفتاب با میزان SPF بالا استفاده کنید. زیرا شدت تابش اشعه های ماورا بنفش با افزایش ارتفاع افزایش می یابد.

 

اشتباهات رایج مصرف کنندگان در نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

تصورات غلط زیادی در مورد کرم ضد آفتاب وجود دارد که می تواند منجر به استفاده نادرست شود. در ادامه متن برخی از آن ها ذکر و اصلاح شده اند.
 

- عدم استفاده کافی کرم ضد آفتاب

برای اطمینان از محافظت کافی ضد آفتاب از پوست، همیشه مقدار زیادی از این کرم را روی تمام پوست در معرض نور خورشید استفاده نمایید.
 

- نواحی فراموش شده از بدن

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نقاطی که معمولاً فراموش می شوند مثل گوش‌ها، پشت گردن، بالای پاها و پشت دست‌ها را در نظر داشته باشید.
 

- عدم تمدید مجدد

عدم استفاده مجدد از ضد آفتاب یک اشتباه رایج است. کرم ضد آفتاب با گذشت زمان و همچنین قرار گرفتن در معرض آب و تعریق از بین می رود. بنابراین استفاده مکرر برای محافظت پوست ضروری است.

باور های غلط مصرف کنندگان درباره طرز استفاده از کرم ضد آفتاب

1. باور غلط: در روزهای ابری به کرم ضد آفتاب نیاز ندارید.
حقیقت: اشعه ماورا بنفش می تواند به ابرها نفوذ کند، بنابراین مصرف ضد آفتاب بدون توجه به آب و هوا ضروری است.
 

2. باور غلط: افرادی که پوست تیره تر دارند، به کرم ضد آفتاب نیازی ندارند.
حقیقت: اگرچه افراد دارای این نوع پوست به طور طبیعی در برابر پرتوهای مضر نور خورشید، محافظت بیشتری دارند، ولی همچنان در معرض آسیب های پوستی هستند و باید از ضد آفتاب استفاده کنند.
 

3. باور غلط: SPF بالاتر به این معنی است که می توانم مدت بیشتری زیر نور خورشید بمانم.
حقیقت: SPF بالاتر محافظت بیشتری را ایجاد می کند، اما به این معنا نیست که می توانید زمان بیشتری را در آفتاب بدون استفاده مجدد بگذرانید.
 

4. باور غلط: کرم ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین D می شود.
حقیقت: کرم ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین D نمی شود. شما می توانید ویتامین D کافی را از طریق رژیم غذایی و مکمل ها ضمن محافظت از پوست خود در برابر اشعه های مضر دریافت کنید. ترکیبات ضدآفتاب زمانی که طبق طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب استفاده شوند، بی خطر هستند و تحقیقات گسترده ای از ایمنی و اثربخشی آنها حمایت می کند.

 

نکات قابل توجه پیش از مصرف کرم ضد آفتاب

علاوه بر توجه به صحیح ترین طریقه استفاده از ضد آفتاب، توجه به برخی از نکات در رابطه با محصول و سبک زندگی فرد می تواند در دستیابی به بهترین نتیجه در برابر آفتاب موثر واقع شود. برخی از این نکات شامل موارد زیر است.
 

- شرایط نگهداری از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
 

- بررسی تاریخ انقضای ضد افتاب

کرم های ضد آفتاب به مرور زمان اثر خود را از دست می دهند. همیشه قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب، تاریخ انقضای آن را بررسی کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته می تواند منجر به محافظت ناکافی از پوست شود و خطر آسیب ناشی از نور خورشید را افزایش دهد.
 

- پوشیدن لباس محافظ در برابر آفتاب

لباس می تواند محافظت عالی در برابر نور خورشید ایجاد کند. پیش از مصرف کرم ضد آفتاب، به دنبال لباس‌هایی باشید که سطح بیشتری از پوست بدن را می پوشاند.
 

- عدم خروج از منزل در ساعات اوج تابش نور خورشید

در صورت امکان در ساعات اوج آفتاب بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید. 
 

- استفاده از عینک آفتابی و کلاه

عینک آفتابی از چشمان شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش از جمله آب مروارید و سایر بیماری های چشمی محافظت می کند.

استفاده از یک کلاه لبه پهن نیز می تواند در محافظت از صورت، گوش ها و گردن شما موثر واقع شود.

 

سوالات متداول در رابطه با طریقه استفاده از ضد آفتاب

برخی از رایج ترین و پرکاربرد ترین سوالات کاربران و مشتریان داروکده در ادامه متن ذکر و پاسخ داده شده است.

1- چند بار در روز ضد آفتاب بزنیم؟

تعداد دفعاتی که نیاز است ضد آفتاب خود را مصرف کنید؛ به مدت زمانی که در معرض نور خورشید قرار دارید بستگی دارد. اما به خاطر داشته باشید به طور کلی توصیه می شود هر 2 ساعت یکبار مصرف ضد آفتاب خود را تمدید نمایید.

2- آیا می توانم از ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته استفاده کنم؟

خیر، کرم ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته ممکن است محافظت موثری نداشته باشد.

3- آیا در روزهای ابری به کرم ضد آفتاب نیاز دارم؟

بله، اشعه UV به ابرها نفوذ می کند و همچنان می تواند باعث آسیب پوست شود.

4- آیا SPF بالاتر همیشه بهتر است؟

SPF بالاتر محافظت بیشتری را فراهم می کند، اما توجه به طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب اهمیت بیشتری دارد.

5- چه ضد آفتابی برای دوران بارداری خوب است؟

محصولات ضد آفتاب برای دوران بارداری باید حاوی عوامل فیزیکی ضد اشعه UV با SPF مناسب باشد و بدون مواد مضری مانند فیلترهای شیمیایی و فتالات ساخته شوند. محصولاتی که ویژه دوران بارداری طراحی شده‌اند، معمولاً حاوی ترکیبات محافظ مینرال و مرطوب‌کننده برای پوست حساس مادران باردار هستند. توصیه می شود از ضد آفتاب های دارای ترکیبات طبیعی مانند روغن‌های آلوئه ورا و روغن‌های گیاهی مانند روغن هسته انگور در این دوران استفاده شود.

6- کرم ضد آفتاب چند ساعت اثر دارد؟

اثر کرم های ضدآفتاب معمولاً حدود دو تا سه ساعت روی پوست باقی می ماند. برای حفاظت مداوم، هر دو ساعت یکبار باید ضدآفتاب را تجدید نمایید. بسته به شرایط محیطی و تعریق، ممکن است به استفاده بیشتری از این محصول نیاز داشته باشید.

7- چرا نباید ضد آفتاب را دور چشم زد؟

استفاده از ضدآفتاب در اطراف چشم‌ها به دلیل حساسیت پوست اطراف چشم و احتمال تحریک چشم، توصیه نمی‌شود. بهتر است در این ناحیه از عینک‌های آفتابی یا محصولات ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده کنید.

8- تاریخ مصرف کرم ضد آفتاب چقدر است؟

معمولاً تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب بر روی بسته‌بندی محصول مشخص شده است. پس از اتمام تاریخ انقضا، کرم ضد آفتاب ممکن است کارایی خود از دست بدهد. بنابراین، توصیه می‌شود که پس از گذشت تاریخ انقضا از آن استفاده نکنید.

9- از کجا بفهمیم ضد آفتاب فاسد شده است؟

معمولا زمانی که رنگ، بو، یا بافت ضد آفتاب شروع به تغییر می‌کند و یا تاریخ انقضای آن به اتمام می رسد، می توان گفت ضد آفتاب فاسد شده است. همچنین، اگر پوست پس از استفاده از ضد آفتاب دچار خارش، تحریک یا حساسیت شود، ممکن است آن ضد آفتاب فاسد شده باشد. 

10- آیا با استفاده از ضد آفتاب می توان پوست را برنزه کرد؟

با استفاده از کرم ضد آفتاب همچنان می توانید برنزه شوید، اما این فرآیند ایمن تر و کندتر خواهد بود و خطر آسیب پوست را کاهش می دهد. در این شرایط توصیه می شود از محصولات برنزه کننده استفاده کنید.

 

سخن آخر 

استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV خورشید حیاتی است. یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF مناسب انتخاب و از آن سخاوتمندانه استفاده کنید و برای اطمینان از محافظت حداکثری، مرتب آن را تمدید کنید. علاوه بر این طرز صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب، برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV بسیار مهم است. با درک نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب، پیروی از تکنیک های مناسب پیش از مصرف و استفاده مجدد به طور منظم، می توانید نسبت به حداکثر محافظت از پوست اطمینان حاصل کنید. 

بنابراین توصیه می شود خرید یک کرم ضد آفتاب مناسب را مد نظر قرار داده و مصرف آن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید و با خیال راحت بیرون از منزل لذت ببرید. در صورت تمایل به خرید اینترنتی ضد آفتاب می توانید محصول مورد نظر خود را در داروخانه آنلاین داروکده ثبت سفارش نموده و به راحتی و در کوتاه ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

تیم علمی داروکده مقاله فوق را با هدف ارائه راهنمایی های ضروری و علمی در راستای نحوه مصرف صحیح ضد آفتاب ها تالیف نموده است. در صورت مفید واقع شدن این نوشته، نظرات خود را ذیل مقاله و در قسمت ثبت دیدگاه درج نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )