بهترین زمان مصرف امگا3

بهترین زمان مصرف امگا3

در این مقاله از مجله علمی داروکده سعی داریم به بررسی زمان مصرف قرص امگا 3 در شرایط گوناگون بپردازیم.

مهشید رضائی

نویسنده: مهشید رضائی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 شهریور 1403

27

eye icon

بهترین زمان مصرف امگا3

امروزه مکمل‌های امگا 3 به دلایل متعددی از جمله کاهش التهاب، کمک به سلامت قلب و عروق، عملکرد مغزی، حفظ سلامت چشم و ... در میان گروه‌های مختلف سنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

اما بهترین زمان مصرف قرص امگا 3 برای به حداکثر رساندن فواید آن چه زمانی است؟ در ادامه مقاله این موضوع را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنیم تا با بهترین زمان مصرف امگا سه با توجه به شرایط خود آشنا شوید. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- قرص امگا 3 برای چیست؟
- بهترین زمان مصرف قرص امگا 3
- بهترین زمان مصرف امگا 3 برای کودکان
- بهترین زمان مصرف امگا۳ در بارداری
- بهترین زمان مصرف امگا۳ در بدنسازی
- بهترین زمان مصرف امگا 3 برای لاغری

مدت زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
 

قرص امگا 3 برای چیست؟

اسیدهای چرب Omega 3 از جمله چربی‌های سالمی هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت و تندرستی دارند.

EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید)، DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و ALA (آلفا لینولنیک اسید) 3 نوع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این اسیدهای چرب به طور طبیعی در غذاهایی مانند ماهی‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند. 

برای افرادی که به اندازه کافی غذاهای غنی از ω3 مصرف نمی‌کنند، مکمل‌ها راهی مناسب و موثر برای اطمینان از مصرف کافی و حمایت از سلامت کلی ارائه می‌دهند.

امروزه مکمل‌های امگا 3 با دوزهای متنوعی از روغن ماهی و اسیدهای چرب EPA و DHA طراحی شده و به بازار عرضه گردیده‌اند. مکمل‌های امگا 3 به چند دلیل حائز اهمیت هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعات بسیاری از اثرات EPA و DHA در کمک به کاهش سطح تری گلیسیرید، کاهش فشار خون، کاهش خطر بیماری قلبی و سلامت قلب و عروق حمایت می‌کنند. از طرفی این اسیدهای چرب برای عملکرد مغز ضروری هستند، به رشد شناختی کمک می‌کنند و خطر اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. به علاوه، آنها دارای خواص ضد التهابی هستند و می‌توانند به مدیریت شرایطی مانند آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی کمک نمایند. 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد خواص امگا 3

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3

اگر شما هم از مکمل امگا 3 استفاده می‌کنید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که بهترین زمان مصرف امگا 3 چه زمانی است؟ 

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که مکمل omega 3 خود را می‌توانید در هر زمانی از شبانه‌روز مصرف کنید.

 به طور کلی، زمان مصرف یا اینکه با کدام وعده غذایی خود امگا 3 را میل کنید، اهمیت چندانی ندارد و می‌تواند به عادات شما بستگی داشته باشد. 

برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که قرص امگا3 را در طول روز استفاده کنید و از مصرف دوز بالای روغن ماهی قبل از خواب خودداری نمایید، به خصوص اگر از رفلاکس رنج می‌برید.

اما برخی مطالعات دیگر از ارتباط بین مصرف امگا 3 و کیفیت خواب حمایت می‌کنند و ادعا دارند که مصرف کافی اسیدهای چرب امگا سه، قبل از خواب می‌تواند به ایجاد حس آرامش، بهبود کیفیت خواب و کاهش خطر آپنه کمک نماید. 

بنابراین بهتر است زمان مناسب را با توجه به واکنش بدن خود پیدا کنید.

صرف نظر از زمان مصرف قرص امگا 3، مهم است که آن را در کنار غذا استفاده کنید تا جذب آن در بدن به حداکثر برسد. مصرف روغن ماهی با یک منبع خوب چربی می‌تواند فراهمی زیستی اسیدهای چرب امگا 3 و اثربخشی آنها را افزایش دهد.

علاوه بر این، مصرف روغن ماهی همراه با غذا ممکن است برخی از عوارض جانبی مرتبط با مکمل مانند رفلاکس و سوء هاضمه را کاهش دهد. همچنین، برخی از مصرف کنندگان ادعا دارند که مصرف روغن ماهی با غذا می‌تواند از سایر عوارض جانبی رایج مانند اسهال، آروغ زدن و حالت تهوع جلوگیری نماید. پیشنهاد دیگر برای کاهش عوارض گوارشی، تقسیم دوز مصرفی در طول روز است.

بهترین زمان مصرف امگا 3 برای کودکان

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا 3 فواید متعددی برای کودکان دارند.

مکمل‌های امگا 3 ممکن است به کاهش علائم ADHD در کودکان کمک کنند. اسیدهای چرب امگا تری حافظه، توجه، یادگیری و بیش فعالی را که اغلب تحت تاثیر ADHD هستند، بهبود می‌بخشند.

اثرات اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش خطر ابتلا و تسکین علائم آسم در کودکان نیز در برخی از مطالعات نشان داده شده است. به عنوان مثال، یک مطالعه 10 ماهه روی 29 کودک نشان داد که مصرف روزانه یک کپسول روغن ماهی حاوی 120 میلی گرم DHA و EPA ترکیبی به کاهش علائم آسم کمک می‌کند.

از دیگر اثرات احتمالی امگا 3 کمک به بهبود کیفیت خواب در کودکان است. 

یک مطالعه روی 395 کودک نشان داد که سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 در خون با افزایش خطر مشکلات خواب مرتبط است. همچنین مشخص شد که مکمل‌یاری با 600 میلی گرم DHA در طی 16 هفته باعث کاهش وقفه‌های خواب شده و منجر به خواب بیشتر در شب می‌گردد. همچنین ادعا شده است که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری می‌تواند الگوهای خواب نوزادان را بهبود بخشد.

نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است رشد مغز و عملکرد مغز به ویژه یادگیری و حافظه را بهبود بخشند. علاوه بر این، چندین مطالعه نشان می‌دهد که چربی‌های امگا 3 به پیشگیری از افسردگی و اختلالات خلقی در کودکان کمک می‌کنند.

مکمل‌های امگا 3 برای کودکان به فرم‌های سافت ژل و شربت طراحی شده‌اند و زمان مصرف آنها به طور معمول توسط شرکت سازنده شرح داده شده است. با این حال بهتر است با پزشک متخصص در خصوص میزان و نحوه مصرف با توجه به شرایط کودک خود مشورت نمایید. 

بهترین زمان مصرف امگا۳ در بارداری

مصرف کافی اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری بسیار مهم است. این احتمال وجود دارد که در طول بارداری، نیاز به ω3 برای حمایت از رشد جنین، به ویژه مغز و چشم، افزایش می‌یابد. اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در تعیین طول بارداری و پیشگیری از افسردگی پریناتال نیز نقش داشته باشند.

مطالعات نشان داده‌اند که محرومیت از اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری با نقص‌های بینایی و رفتاری مرتبط است. بنابراین، مهم است که این نوع اسیدهای چرب به مقدار کافی در طول بارداری به جنین عرضه شود. 

خانم‌های باردار می‌توانند با مصرف کافی غذاهای دریایی در طول هفته، نیاز به اسیدهای چرب امگا3 را تا حد زیادی تامین کنند. اما نگرانی‌هایی در خصوص وجود جیوه و سایر سموم در این غذاها و به خطر افتادن سلامت جنین وجود دارد. بنابراین در بسیاری از مواقع متخصصان استفاده از مکمل‌های امگا 3 فاقد جیوه را در دوران بارداری پیشنهاد می‌دهند. 

چنانچه در خصوص وجود جیوه در مکمل‌های امگا 3 نگرانی دارید، می‌توانید مقاله "پاسخ به سوالات درباره احتمال وجود جیوه در مکمل های امگا 3" تالیف و ترجمه دکتر شیدا احمدی را مطالعه نموده و پاسخ سوال‌های خود را دریابید.

در دوران بارداری با صلاحدید پزشک خود می‌توانید از کپسول امگا 3 استفاده کنید. 

بهترین زمان مصرف مکمل امگا 3 در دوران بارداری همراه با وعده غذایی اصلی به منظور بهبود جذب و کاهش عوارض گوارشی است. 

بهترین زمان مصرف امگا 3 در بدنسازی

روغن ماهی عمدتا به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، ممکن است فواید بی‌شماری برای بدنسازان داشته باشد.

روغن ماهی ممکن است درد عضلانی بعد از ورزش را کاهش دهد. در واقع، برخی از افراد 12 تا 72 ساعت پس از ورزش جدید یا خسته کننده، احساس درد و سفتی دارند. این درد به عنوان درد عضلانی با شروع تاخیری (DOMS) شناخته می‌شود که ممکن است به دلیل التهاب در سلول‌های عضلانی ایجاد گردد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که روغن ماهی می‌تواند با کاهش آسیب عضلانی و التهاب پس از تمرین مقاومتی در بهبود این وضعیت کمک کننده باشد.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند که EPA و DHA موجود در روغن ماهی ممکن است عملکرد تمرینی را بهبود بخشد. به این دلیل که خواص ضد التهابی این اسیدهای چرب می‌تواند از کاهش قدرت و دامنه حرکتی ناشی از ورزش شدید جلوگیری نموده یا آن را به حداقل برساند.

جالب است بدانید که ادعا شده است خواص ضد التهابی روغن ماهی می‌تواند حساسیت عضلات را به پروتئین و تمرینات مقاومتی بالا ببرد و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات را ارتقا دهد.

بیشتر بخوانید: رپورتاژ - چرا بدنسازان حرفه ای از امگا3 استفاده می کنند؟

با توجه به اثراتی که امگا 3 ممکن است بر افزایش متابولیسم، بهبود عملکرد ورزشی، کاهش درد و التهاب و بهبود ریکاوری داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که هم قبل و هم بعد از تمرین زمان مناسبی برای مصرف امگا 3 در بدنسازی است. منتها همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، بهتر است این مکمل با وعده غذایی حاوی چربی استفاده شود تا جذب آن در بدن بهبود یابد. 

 

بهترین زمان مصرف امگا 3 برای لاغری

برخی افراد تمایل به مصرف امگا 3 برای لاغری دارند. 

روغن ماهی ممکن است سطح گرسنگی و اشتها را کاهش دهد. مکانیسم دیگری که ممکن است از طریق آن روغن امگا3 به کاهش وزن کمک کند، افزایش متابولیسم است. همچنین کاهش چربی و سایز بدن در برخی تحقیقات به دنبال مصرف امگا 3 گزارش شده است. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که این اثرات نسبی هستند و ممکن است برای همه افراد صدق نکنند.

به طور کلی، مکمل امگا 3 در ترکیب با تغذیه مناسب و فعالیت بدنی منظم، احتمالا بیشترین تأثیرات مفید را اعمال خواهد کرد.

چنانچه از قرص امگا 3 به منظور لاغری استفاده می‌کنید در نظر داشته باشید که بهترین زمان مصرف امگا 3 برای لاغری تفاوتی با شرایط معمول ندارد و شما می‌توانید در هر ساعتی از روز مکمل خود را مصرف نمایید.

توصیه می‌شود به واکنش بدنتان در ساعات مختلف توجه کنید. سعی کنید این مکمل را با صبحانه، ناهار یا شام مصرف نموده و ببینید آیا تغییری در اشتها، سطح انرژی یا پیشرفت کاهش وزن خود مشاهده می‌کنید یا خیر!

سخن پایانی

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که زمان مصرف قرص امگا 3 با توجه به شرایط و واکنش‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد. اما آنچه که بیشتر متخصصان در مورد آن هم عقیده هستند، مصرف مکمل امگا 3 همراه با وعده غذایی حاوی چربی به منظور کمک به افزایش جذب و به حداقل رساندن برخی عوارض گوارشی احتمالی است. 

با مراجعه به داروخانه آنلاین داروکده این امکان برای شما فراهم است که اطلاعات انواع مکمل‌های امگا 3 را مطالعه نموده و گزینه مناسب برای خود را انتخاب کنید. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی نیز می‌توانید با تیم علمی داروکده به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

همچنین، تیم علمی داروکده علاوه بر مشاوره‌های تخصصی در زمینه مکمل‌های غذایی، با نگارش مقالات علمی به روز در مجله سلامت محور داروکده سعی در افزایش آگاهی و ارتقای سلامت مخاطبان محترم خود دارند.

امیدواریم که مقاله فوق برای شما مفید واقع گردیده باشد. شما همراهان گرامی در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را در رابطه با این متن در قسمت ثبت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان مجله به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )