کم عارضه ترین قرص خواب آور

کم عارضه ترین قرص خواب آور

در این مقاله به معرفی انواع قرص خواب آور بدون عوارض در اشکال دارویی مختلف اعم از قرص، سافت ژل، کپسول و ... برای سنین مختلف خواهیم پرداخت.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 خرداد 1403

1K

eye icon

کم عارضه ترین قرص خواب آور

قرص خواب آور بدون عوارض یکی مهم‌ترین دغدغه افرادی است که معمولا با مشکلات خواب مواجه هستند. توجه به اهمیت این موضوع ضروری است که خواب با کیفیت و دریافت کافی آن در زمان‌های مناسب به اندازه غذا و آب برای بقا ضروری است. بدون خواب نمی توان مسیرهای مرتبط با یادگیری و تجدید خاطرات را در مغز ایجاد یا حفظ کرد.

مشکلات خواب که منجر به کاهش کیفیت خواب و به دنبال آن کاهش انرژی و شادابی افراد می‌شوند، بر کیفیت عملکرد افراد در طول روز اثرگذار هستند و تمرکز و پاسخ سریع را دشوار می‌کنند. امروزه تمایل افراد به استفاده از ترکیبات شیمیایی خواب آور به دلیل عوارض احتمالی آن رو به کاهش است و به همان میزان استفاده از قرص خواب اور بدون عوارض ترجیح داده می‌شود. در این مقاله که با عنوان "کم عارضه ترین قرص خواب آور" به شما ارائه می‌شود، ضمن شرح مختصری از خواب و اختلالات مربوط به آن، به معرفی انواعی از بهترین قرص خواب آور بدون عوارض خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- اهمیت خواب چیست؟
- انواع خواب
- نیاز به خواب در سنین مختلف
- اختلالات خواب
- معرفی قرص خواب اور بدون عوارض
- قرص خواب آور بدون عوارض کودکان

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

 

اهمیت خواب چیست؟

خواب برای صحت عملکردهای مغز از جمله نحوه ارتباط سلول های عصبی (نورون ها) با یکدیگر حائز اهمیت است.

خواب تقریباً همه فعالیت‌های بدن اعم از عملکرد مغز، قلب و ریه ها، متابولیسم، عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خو و مقاومت در برابر بیماری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود خواب مزمن یا خواب کم کیفیت، خطر ابتلا به اختلالاتی از جمله فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، افسردگی و چاقی را افزایش می‌دهد.

با توجه به بیان تعریف مختصری از اهمیت خواب، در ادامه به تعریف انواع خواب خواهیم پرداخت.

انواع خواب

دو نوع اصلی خواب وجود دارد:

- خواب غیر REM یا Non-REM که دارای سه مرحله مختلف است:

مرحله 1: تغییر حالت بیداری به خواب است. در طول مدتی کوتاه (چند دقیقه)، ضربان قلب، تنفس و حرکات چشم کند می‌شود و ماهیچه‌ها با تکان‌های گاه به گاه شل می‌شوند. امواج مغزی نیز نسبت به الگوهای بیداری در روز شروع به کند شدن می‌کنند.
 

مرحله 2: یک دوره خواب سبک قبل از ورود به خواب عمیق است. ضربان قلب و تنفس کند می‌شود و ماهیچه‌ها حتی بیشتر آرام می‌شوند. دمای بدن کاهش می یابد و حرکات چشم متوقف می‌شود. فعالیت امواج مغزی نیز کند می‌شود. انسان بیشتر خواب خود را در مرحله 2 خواب نسبت به سایر مراحل خواب می گذراند.
 

مرحله 3: دوره خواب عمیق است که در دوره‌های طولانی تری در نیمه اول شب رخ می‌دهد. ضربان قلب و تنفس در طول خواب به پایین ترین حد خود می‌رسد، ماهیچه ها شل شده‌اند و ممکن است بیدار کردن فرد دشوار باشد. امواج مغزی نیز کندتر می‌شوند.

- خواب با حرکت سریع چشم (Rapid Eye Movement یا REM)

خواب REM حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن رخ می‌دهد. چشم ها به سرعت از این طرف به سمت دیگر پشت پلک های بسته حرکت می‌کنند. فعالیت امواج مغزی با فرکانس مختلط به آنچه در بیداری مشاهده می‌شود نزدیک تر می‌شود. تنفس تندتر و نامنظم می‌شود و ضربان قلب و فشار خون تا سطوح نزدیک به بیداری افزایش می‌یابد. برخی مطالعات معتقدند که بیشتر رویاها یا خواب دیدن‌ها در طول خواب REM رخ می‌دهد. جالب است بدانید که با افزایش سن، زمان کمتری به خواب REM اختصاص می‌یابد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، تثبیت حافظه به احتمال زیاد به هر دو مرحله خواب غیر REM و REM نیاز دارد. انسان در طول یک شب معمولی چندین بار تمام مراحل خواب غیر REM و REM را طی می‌کند اما خواب REM دوره‌های طولانی‌تر و عمیق‌تر را شامل می شود.

 

نیاز به خواب در سنین مختلف

در بررسی نیاز به خواب در سنین مختلف باید به این نکته توجه نمود که نیاز به خواب و الگوهای خواب با افزایش سن تغییر می‌کند و میزان نیاز به خواب در افراد هم سن نیز به طور قابل توجهی متفاوت است.

نوزادان در ابتدا 16 تا 18 ساعت در روز می خوابند که ممکن است رشد و تکامل (به ویژه مغز) را افزایش دهد. 

کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه به طور متوسط به 9 ساعت و نیم خواب در شب نیاز دارند.

بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند، اما پس از 60 سالگی، خواب شبانه کوتاه تر و سبک تر می‌شود و با بیداری های متعدد قطع می شود. افراد مسن نیز بیشتر احتمال دارد از داروهایی استفاده کنند که به علت عوارض آن ها، برخی اختلالات خواب ایجاد شود.

 

اختلالات خواب

اختلالات خواب گروهی از شرایط هستند که الگوهای خواب طبیعی را مختل می‌کنند و به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات بالینی شناخته می شوند. خواب ناکافی یا غیر ترمیم کننده می تواند در عملکرد طبیعی جسمی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی اختلال ایجاد کند و بر سلامت کلی بدن، ایمنی و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارند که بر اساس طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب (ICSD) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بی خوابی
- اختلال تنفس در خواب
- اختلالات مرکزی پرخوابی
- اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری
- اختلالات حرکتی مرتبط با خواب

یکی از اختلالات مهمی که نام برده شد بی خوابی است. دلایل دقیق بی خوابی ناشناخته است اما می توان به برخی از عوامل همچون عوامل محیطی، ژنتیکی، روانی و رفتاری که منجر به برانگیختگی بیش از حد می شود همچون استرس، اضطراب یا افسردگی، سر و صدا، الکل، کافئین یا نیکوتین، مواد مخدر و اتاق خواب شلوغ یا نامناسب، اشاره کرد.

به طور کلی، افراد به دلیل ساعات کاری طولانی‌ و در دسترس بودن سرگرمی‌های شبانه‌روزی و سایر فعالیت‌ها، کمتر از نیاز خود می‌خوابند. اختلالات خواب نیز که ممکن است در سنین مختلف رخ دهد، باعث شده اند که افراد برای تأمین خواب کافی خود به دنبال قرص خواب آور سریع باشند. اغلب قرص های خواب آور شیمیایی عوارضی همچون سرگیجه، مشکل در تمرکز یا تفکر، تاری دید، اختلال در درک، کاهش زمان واکنش و رفلکس و خواب آلودگی را به همراه دارند.


همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، قرص خواب آور بدون عوارض بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در قسمت دوم مقاله "کم عارضه ترین قرص خواب آور"، به معرفی انواع قرص خواب اور بدون عوارض خواهیم پرداخت.
 

معرفی قرص خواب اور بدون عوارض

قرص خواب آور بدون عوارض معمولا ترکیبات حاوی ملاتونین، ترکیبات گیاهی و یا فرآورده های حاوی ملاتونین در کنار عصاره های گیاهی را شامل می شوند.

 

- ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که مغز در پاسخ به تاریکی تولید می کند و به زمان‌بندی ریتم‌های شبانه‌روزی (ساعت بیولوژیک بدن) و خواب کمک می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور در شب می تواند تولید ملاتونین را متوقف کند. مکمل های حاوی ملاتونین می توانند به تأمین نیاز بدن به این هورمون کمک کنند و از این طریق بر بهبود کیفیت خواب و تنظیم ریتم شبانه روزی اثربخش باشند. مکمل های ملاتونین به عنوان قرص خواب آور بدون نسخه نیز شناخته می شوند.

از انواع قرص خواب ملاتونین موجود در داروخانه آنلاین داروکده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

1. واناتونین ملاتونین نورم لایف

حاوی 3 میلی گرم ملاتونین در هر قرص زیر زبانی است که جهت کمک به تنظیم ساعت خواب قابل استفاده است. این محصول تولید شرکت وانا دارو گستر ایران است.

2. ملاتونین پلاس هلث برست

حاوی 3 میلی گرم ملاتونین در هر کپسول است و برای کمک به ایجاد احساس آرامش در ترکیبات آن ال-تئانین و ویتامین B6 نیز به کار رفته است. این مکمل تحت لیسانس کمپانی Arnet Pharmaceutical Crop آمریکا و توسط شرکت دارویی پوراطب در ایران تولید می شود.

3. ملاتونین و ال تئانین رزاویت

این محصول دارای ترکیبی از 3 میلی گرم ملاتونین، ال-تئانین و ویتامین B6 در هر قرص است که به تنظیم و ایجاد خواب آرام تر کمک می کند و توسط شرکت روزدارو در ایران تولید می شود.

4. ملاتونین و ویتامین ب6 خوارزمی

این مکمل حاوی 2.3 میلی گرم ملاتونین در کنار ویتامین B6 در هر میلی لیتر است و به شکل دارویی قطره و با طعم چند میوه توسط شرکت داروسازی خوارزمی در ایران تولید شده است.

- ترکیبات گیاهی خواب آور

اسم قرص خواب آور قوی گیاهی، معمولا ترکیبات حاوی سنبل الطیب را به ذهن متبادر می کند، به این علت که سنبل الطیب یا والرین یا گیاه علف گربه، اثرات کمکی ثابت شده ای در کمک به بهبود خواب و کمک به ایجاد آرامش و کاهش استرس دارد. بادرنجبویه، گل ساعتی و رازک نیز ترکیبات دیگر گیاهی هستند که اثرات آرام بخشی اعمال می کنند. 
 

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در ارتباط با گیاه بادرنجبویه، مقاله "گیاه بادرنجبویه با نام علمی Mellisa Officinalis “تالیف و ترجمه خانم دکتر شیدا احمدی کولایی به شما پیشنهاد می شود.

 

برای نمونه به برخی از فرآورده های حاوی این گیاهان در این مقاله اشاره می کنیم:

1. ترانکی وال دینه

این فرآورده حاوی عصاره سنبل الطیب، بادرنجبویه، گل ساعتی و رازک است و جهت کمک به رفع اختلالات خواب و به عنوان آرام بخش در افراد بالای ۱۴ سال کاربرد دارد. ترانکی وال، به شکل دارویی قرص و توسط مجتمع صنایع دینه ایران تولید می شود.

2. نوراگل گل دارو

نوراگل حاوی عصاره‎‌ی سنبل الطیب و بادرنجبویه در هر قرص روکش دار است و به عنوان آرام بخش و برطرف کننده اضطراب و بی خوابی کاربرد دارد. این فرآورده در افراد بالای ۶ سال امکان استفاده دارد و توسط شرکت گل دارو در ایران تولید می شود.

3. اسلیپ کر گلدن لایف

این فرآورده گیاهی حاوی عصاره گیاهان سنبل الطیب و گل ساعتی و به شکل دارویی قرص است که به منظور کمک به بهبود کیفیت خواب و کاهش فشارهای عصبی، اضطراب و استرس کاربرد دارد. اسلیپ کر، تحت لیسانس شرکت وایتکس (گلدن لایف) استرالیا و توسط شرکت درمان یاب دارو در ایران تولید می شود.

4. سداسر سینافرآور

شربت سداسر، فرآورده طبیعی آرام بخش و تنظیم کننده خواب است که حاوی عصاره گیاهان بادرنجبویه و گل گاو زبان است و توسط شرکت داروسازی سینافرآور در ایران تولید می شود.


- فرآورده های حاوی ملاتونین در کنار ترکیبات گیاهی

برخی دیگر از انواع قرص خواب اور بدون عوارض نیز وجود دارند که فرمولاسیون آنها ترکیبی از ملاتونین و عصاره های گیاهی است. برای نمونه می توان موارد زیر را نام برد:

1. دورمیرین فورت آدریان

کپسول دورمیرین فورت که برای کمک به بهبود کیفیت و سرعت به خواب رفتن جهت استفاده در سنین بالای ۱۲ سال طراحی شده است، در فرمولاسیون خود حاوی ملاتونین در کنار زینک و عصاره گیاهان بادرنجبویه و سنبل الطیب است. این محصول تحت لیسانس کمپانی فارمااس سوئیس و به سفارش شرکت توسعه طب آدریان در ایران تولید می شود.

2. اسلینایت ویواتیون

این فرآورده حاوی ملاتونین در کنار ترکیبات دیگر از جمله عصاره ریشه گیاه والرین و گل ساعتی است که به شکل سافت ژل به منظور کمک به سلامت خواب و کاهش خستگی تحت لیسانس Vitapharmed سوئیس و توسط شرکت داروسازی پوراطب گستر ایرانیان تولید می شود.

3. نوتراکس والتونین

کپسول کمک کننده به تنظیم خواب است که در ترکیبات خود علاوه بر ملاتونین، گابا و تریپتوفان، عصاره‌ی گیاهانی مانند والریان (سنبل الطیب)، پسیفلورا (گل ساعتی)، رازک، بادرنجبویه و بابونه نیز دارد. این محصول که فاقد گلوتن و شیرین کننده است، جهت استفاده افراد بالای ۱۸ سال توسط شرکت پارس حیان در ایران تولید می شود.

قرص خواب آور بدون عوارض کودکان

انواعی از محصولات کمک کننده به بهبود خواب نیز مخصوص استفاده کودکان طراحی شده اند. برخی از بهترین قرص خواب آور کودکان را در ادامه معرفی خواهیم کرد.
 

1. پدیابست اسلیپ

این شربت، حاوی عصاره بادرنجبویه، عصاره گل ساعتی وملاتونین به همراه زینک و ویتامین های B1 و B6 که برای کمک به بهبود کیفیت خواب در کودکان بالای ۳ سال طراحی شده است. پدیابست اسلیپ که به عنوان شربت خواب آور کودکان خارجی شناخته می شود، فاقد گلوتن و الکل است و با طعم توت فرنگی، تحت لیسانس پدوریفمپ پرتغال و توسط شرکت کیان سلامت پایدار در ایران تولید می شود.

2. سیموسد سیمرغ دارو عطار

شربت سیموسد دارای عصاره خشک گل ساعتی، بادرنجبویه و بابونه است و برای کمک به تسکین بی خوابی در نوزادان بالای ۶ ماه، کودکان و بزرگسالان توسط شرکت سیمرغ داروی عطار در ایران تولید شده است.

مطالعات و پژوهش ها پیرامون بررسی فواید و عوارض ملاتونین در کودکان همچنان ادامه دارد.

سخن پایانی 

در این مقاله پس از بیان مختصری از اهمیت خواب و معرفی اختلالات خواب از جمله بی‌ خوابی، به بررسی انواعی از قرص خواب آور بدون عوارض پرداختیم که فرآورده‌هایی حاوی ملاتونین و ترکیبات گیاهی همچون سنبل‌الطیب، بادرنجبویه و گل ساعتی را شامل می‌شوند و در اشکال دارویی مختلفی همچون قرص، کپسول، سافت ژل، قطره و شربت در دسترس هستند اما به طور خلاصه و رایج قرص نامیده می‌شوند. این دسته قرص خواب آور بدون نسخه که در گروه محصولات تنظیم خواب قرار می‌گیرند، با بهترین قیمت که تحت نظارت سازمان غذا و دارو تعیین شده است، در داروخانه آنلاین داروکده به عنوان اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور موجود و قابل دسترسی هستند. امکان مشاوره آنلاین در داروکده نیز توسط تیم علمی داروکده در رابطه با معرفی محصولات مناسب و آرام بخش های گیاهی فراهم است.

قرص خواب آور بدون عوارض، عنوانی است که از سوی عموم افراد جامعه به محصولات خواب آور غیر شیمیایی اطلاق می‌شود و لازم به ذکر است که با توجه به مطالعاتی که در ارتباط با عوارض قرص ملاتونین صورت گرفته است، بهتر است این محصولات کمکی را مکمل یا قرص خواب آور کم عارضه بنامیم. 

امیدواریم مقاله "کم عارضه ترین قرص خواب آور" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت است. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با انواع قرص خواب آور بدون عوارض، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )