عوارض گلوتامین برای مو

عوارض گلوتامین برای مو

در این بخش از مجله داروکده قصد داریم اثرات مثبت و عوارض گلوتامین برای مو را به صورت علمی و جامع بررسی کنیم.

امیرمسعود مهربانی

نویسنده: امیرمسعود مهربانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

02 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

02 مرداد 1403

1K

eye icon

عوارض گلوتامین برای مو

گلوتامین یک مکمل محبوب بین ورزشکاران و به خصوص بدنسازان محسوب می‌شود. به دنبال این موضوع، علاوه بر اثرات و فوائد گلوتامین، عوارض گلوتامین نیز مطرح می‌شود. شنیده‌ها حاکی از این است که گلوتامین عوارضی برای مو دارد. در این متن قصد داریم به بررسی علمی عوارض گلوتامین برای مو بپردازیم و ببینیم آیا گلوتامین برای سلامت مو مفید است یا عوارض این مکمل برای مو بیشتر از مزایای آن است.

فهرست مطالب

- عوارض گلوتامین
- ریزش مو در ورزشکاران
- گلوتامین و ریزش مو
- گلوتامین برای سلامت مو

مدت مطالعه: 6 دقیقه

 

عوارض گلوتامین

قبل از بررسی عوارض گلوتامین به خود ترکیب گلوتامین می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که «گلوتامین چیست؟» 

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه موجود در بدن است. این ترکیب در ماهیچه ها ساخته می شود و توسط خون به اندام های مختلف منتقل می شود. گلوتامین بلوک ساختمانی برای ساخت پروتئین در بدن است. همچنین این آمینو اسید برای ساخت سایر اسیدهای آمینه و گلوکز مورد نیاز است. در برخی شرایط مانند استرس و فعالیت فیزیکی شدید نیاز بدن به گلوتامین افزایش می‌یابد و افراد از مکمل گلوتامین استفاده می‌نمایند.

در صورتی که گلوتامین در دوز مناسب استفاده شود و فرد مصرف کننده به اجزای سازنده مکمل حساسیتی نداشته باشد، عوارضی با مصرف گلوتامین مشاهده نمی‌شود و این محصول ایمن است. اما در صورتی که دوز مصرفی بالاتر از میزان ایمن باشد، احتمال بروز برخی علائم وجود دارد. از عوارض گلوتامین می‌توان به نفخ، حالت تهوع، سرگیجه، سوزش سر دل، درد معده، خشکی دهان، اسهال و یبوست اشاره نمود. اما به صورت کلی عوارض جانبی گلوتامین خفیف است. 

عمده‌ترین گروهی از جامعه که از پودر گلوتامین استفاده می‌کنند ورزشکاران هستند. مکمل گلوتامین برای بدنسازی مزایایی مانند ساخت پروتئین، ترمیم عضلات، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، تولید انرژی و سلامت روده را به همراه دارد. اما در برخی مواقع ورزشکاران شکایاتی از جمله ریزش مو با مصرف گلوتامین را دارند. باید توجه نمود که ریزش مو در ورزشکاران می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی این علل خواهیم پرداخت.

 

ریزش مو در ورزشکاران

ریزش مو در بدنسازان و ورزشکاران را می توان به چندین عامل مرتبط با تمرین، تغذیه و مصرف مکمل ها نسبت داد. از جمله این فاکتور ها، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 
 

- استروئیدهای آنابولیک و آندروژن‌ها

بسیاری از استروئیدهای آنابولیک در بدن به DHT (دی هیدرو تستوسترون) تبدیل می‌شوند، که یک آندروژن قوی است که می‌تواند به فولیکول‌های مو متصل شده و باعث کوچک‌سازی شود. این مورد می‌تواند منجر به آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه شود.

استفاده از استروئیدها می تواند تولید هورمون طبیعی بدن را مختل کند و منجر به عدم تعادل هورمونی شود که ممکن است به ریزش مو بیانجامد.

- استرس شدید فیزیکی

تمرین شدید می تواند باعث استرس فیزیکی و افزایش قابل توجهی در سطح کورتیزول شود. این مورد منجر به یک وضعیت موقتی می شود که در آن موها زودتر از موعد وارد فاز تلوژن می شوند و در نتیجه ریزش مو اتفاق می‌افتد.
 

- کمبودهای تغذیه ای

پروتئین کافی برای رشد مو ضروری است. مصرف ناکافی پروتئین می تواند سلامت مو را مختل کند.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند آهن، روی و ویتامین های A ،D و E می تواند به ریزش مو کمک کند.
 

- رژیم غذایی و محدودیت کالری بیش از حد

بدنسازان در دوره کات اغلب از رژیم های غذایی سخت پیروی می کنند تا چربی بدن را کاهش دهند. محدودیت شدید کالری می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای، استرس و در نتیجه باعث ریزش مو شود.
 

- مکمل ها و داروها

برخی از مکمل های بدنسازی، به ویژه آنهایی که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها یا مواد معدنی هستند، می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامت مو داشته باشند. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند باعث ریزش مو شود.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌هایی مانند کراتین ممکن است سطح DHT را افزایش دهد. در نتیجه به طور بالقوه کراتین باعث تشدید ریزش مو در افراد مستعد می‌شود.

به منظور بررسی بیشتر علل رایج ریزش مو در افراد می‌توانید به مقاله «16 علت اصلی ریزش مو» که توسط دکتر محمد امین کربلائی طاهر ترجمه و تالیف شده است، مراجعه نمایید.

در بین مکمل‌ها یکی از متهم‌های ردیف اول برای ریزش مو مکمل گلوتامین تلقی می‌شود. در بخش بعدی به بررسی این تاثیرات گلوتامین بر مو خواهیم پرداخت.

 

گلوتامین و ریزش مو

امروزه ارتباط بین گلوتامین و مو در دست بررسی است و تحقیقات زیادی برای نتیجه گیری قطعی موجود نیست. اما اثرات منفی گلوتامین بر مو که برخی افراد در این مورد شکایت دارند را می‌توان با دلایل بالقوه زیر توجیه کرد.
 

- عدم تعادل در دریافت اسید آمینه

مصرف بیش از حد مکمل گلوتامین می تواند منجر به عدم تعادل در دریافت اسید آمینه شود و بر جذب یا استفاده از سایر اسیدهای آمینه ضروری برای سلامت مو تأثیر بگذارد. در نتیجه مصرف گلوتامین خارج از دوز ایمن، با کاهش سایر اسیدآمینه‌های مورد نیاز در سلامت مو، می‌تواند موجب تشدید ریزش مو و یا کاهش ضخامت مو شود.
 

- اثرات غیر مستقیم بر سطح هورمون

دوزهای بالای آمینو اسیدها، از جمله گلوتامین، ممکن است به طور غیرمستقیم بر سطح هورمون و الگوهای رشد مو تأثیر بگذارد. 

 

گلوتامین برای سلامت مو

اما مسئله ای که اخیرا مطرح شده است، اثرات گلوتامین برای سلامت مو است. با وجود این که در حوزه مو و گلوتامین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما برخی مطالعات نوظهور حیوانی نشان می‌دهند که مصرف مکمل گلوتامین می‌تواند در رشد بهتر مو کمک کننده باشد. 

اثرات مثبت گلوتامین بر مو شامل موارد زیر می‌شود.
 

- سنتز پروتئین و تولید کراتین

مو در درجه اول از کراتین، یک پروتئین فیبری تشکیل شده است. اسیدهای آمینه، از جمله گلوتامین، بلوک های سازنده پروتئین ها هستند. در دسترس بودن گلوتامین کافی می تواند از تولید کراتین حمایت کند و به طور بالقوه باعث تقویت و سلامت موها شود.
 

- تکثیر و تمایز سلولی

گلوتامین برای تقسیم سریع سلول ها، تامین انرژی و نیتروژن برای سنتز نوکلئوتید حیاتی است. فولیکول های مو از جمله سلول هایی هستند که به سرعت در بدن تقسیم می شوند و گلوتامین کافی ممکن است از تکثیر و تمایز آنها حمایت کند و به رشد مو کمک کند.
 

- پاسخ به استرس و عملکرد ایمنی

گلوتامین در سنتز گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان اصلی که از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند، نقش دارد. همچنین از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کند که می‌تواند در پیشگیری یا کاهش التهاب و پاسخ‌های خودایمنی که ممکن است بر فولیکول‌های مو تأثیر منفی بگذارد، حیاتی باشد.
 

- سنتز کلاژن

گلوتامین به عنوان پیش ماده برای ساخت پرولین، یک اسید آمینه جدایی ناپذیر برای تشکیل کلاژن، به سنتز کلاژن کمک می کند. کلاژن برای حفظ ساختار لایه پوستی پوست که فولیکول های مو را پشتیبانی می کند، مهم است.

 

در حالی که شواهد مستقیم از اثرات گلوتامین بر سلامت مو گسترده نیست، نقش اسید آمینه در سنتز پروتئین، تامین انرژی سلولی، عملکرد سیستم ایمنی و دفاع آنتی اکسیدانی نشان می دهد که می تواند بر رشد و استحکام مو تأثیر مثبت بگذارد. با این حال، مکمل های متعادل برای جلوگیری از اثرات منفی بالقوه مرتبط با عدم تعادل اسید آمینه بسیار مهم است. تحقیقات بیشتر، از جمله آزمایش‌های بالینی، برای درک جامع تأثیرات خاص گلوتامین بر سلامت مو مفید خواهد بود.

 

سخن پایانی

در نهایت باید اذعان نمود که تا این لحظه مستندات کافی مبنی بر متهم کردن گلوتامین برای ریزش مو وجود ندارد. و حتی برخی مطالعات اثرات مثبت این مکمل را در سلامت مو مورد بررسی قرار داده اند. اما همچنان مطالعات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است. توجه به این نکته ضروری است که مصرف مکمل گلوتامین مانند هر مکمل دیگری اگر بیش از میزان نیاز باشد و جذب و متابولسیم سایر ترکیبات مانند آمینواسید‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند عوارضی مانند ریزش مو را در برخی افراد ایجاد کند. اما این موارد قابل تعمیم نیست.

همچنین تهیه و خرید مکمل گلوتامین از مراکز معتبر مانند داروکده اهمیت بالایی دارد. زیرا در این صورت از کیفیت، اصالت و سلامت محصول اطمینان حاصل می‌شود و همچنین امکان بروز عوارض احتمالی مکمل، به حداقل می‌رسد.

تیم علمی فعال در داروخانه آنلاین داروکده در تلاش است تا با ترجمه و تالیف مقالات علمی و به روز آگاهی عموم مردم را در حوزه‌های مختلف سلامت افزایش دهد و افراد با علم و آگاهی بیشتری مکمل مصرفی خود را انتخاب نمایند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )