بهترین گلوتامین برای بانوان

بهترین گلوتامین برای بانوان

در این مقاله به معرفی گلوتامین، مزایا، فواید و کاربردهای آن و معرفی بهترین گلوتامین برای بانوان پرداخته‌ایم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 تیر 1403

1K

eye icon

بهترین گلوتامین برای بانوان

گلوتامین فقط برای بدنسازان نیست! گلوتامین یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و ریکاوری عضلات است. به طور کلی، مصرف این مکمل می‌تواند به بهبود کلی سلامت و کیفیت زندگی کمک شایانی نماید. لذا بانوان نیز می‌توانند از مزایای این مکمل بهره‌مند شوند. در این مقاله از مجله داروکده قصد داریم با این ماده مغذی و مکمل آن، مزایا و فواید آن برای بانوان آشنا شویم و در نهایت نیز به معرفی بهترین گلوتامین برای بانوان بپردازیم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

- گلوتامین چیست؟
- فواید و موارد مصرف گلوتامین برای بانوان
- گلوتامین برای لاغری
- گلوتامین برای پوست
- طریقه مصرف گلوتامین برای بانوان
- عوارض گلوتامین برای بانوان
- معرفی بهترین گلوتامین برای بانوان

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

گلوتامین چیست؟

گلوتامین فراوان‌ترین اسیدآمینه موجود در بدن است. گلوتامین توسط عضلات ساخته شده و برای انجام عملکرد خود به سایر نقاط بدن منتقل می‌شود. اسیدهای آمینه از جمله گلوتامین، واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند. همچنین بدن برای ساخت سایر آمینواسیدها و گلوکز، به گلوتامین نیازمند است. گلوتامین در بسیاری از فرآیندهای مهم در بدن نقش دارد؛ بهبود عملکرد روده و حفظ سلامت سیستم ایمنی از مهم‌ترین نقش‌های گلوتامین در بدن هستند. به طور کلی بدن نیازی به دریافت گلوتامین ندارد با این حال در شرایط خاص مانند برخی بیماری‌ها، کم‌خونی داسی شکل، سوختگی، جراحت، عفونت و شرایط کاتابولیک نیاز به دریافت گلوتامین به صورت مکمل یا دریافت بیش‌تر از منابع غذایی است.

بسیاری از مواد غذایی از جمله تخم مرغ، گوشت گاو، شیر و به میزان کم‌تری سویا، برنج و ذرت منابع غنی گلوتامین هستند. دریافت پروتئین کافی از رژیم غذایی به تامین نیاز بدن به گلوتامین کمک می‌کند.

امروزه مکمل‌های گلوتامین به شکل‌های مختلف از قبیل پودر و کپسول، در دوزهای متفاوت به بازار دارویی عرضه شده‌اند. مکمل گلوتامین می‌تواند در بانوان و آقایان مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه نقش گلوتامین در بدن زنان و مردان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما ممکن است هر یک هدف خاصی برای مصرف این اسیدآمینه داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترین کاربردها و فواید استفاده از مکمل گلوتامین برای بانوان اشاره خواهیم کرد.

فواید و موارد مصرف گلوتامین برای بانوان
 

- تقویت سیستم ایمنی

به طور کلی یکی از مهم‌ترین عملکردهای گلوتامین، نقش آن در حفظ عملکرد سیستم ایمنی است. در واقع گلوتامین، سوخت حیاتی سلول‌های ایمنی از جمله گلبول‌های سفید است. مصرف مکمل گلوتامین در شرایط عادی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به بیماری‌ها در زنان مفید باشد. همچنین در برخی بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی نیز ممکن است این مکمل توسط پزشک برای فرد تجویز گردد.
 

- بهبود عملکرد روده و سیستم گوارش

گلوتامین یکی از مهم‌ترین منابع تامین‌کننده انرژی برای سلول‌های روده است. همچنین به حفظ سد مخاطی روده و در نتیجه جلوگیری از ورود باکتری‌ها، عوامل بیماری‌زا و سموم به بدن کمک می‌کند. گلوتامین کافی در بدن به ترمیم و کاهش آسیب به دیواره روده کمک می‌کند. همچنین کمک می‌کند انتروسیت‌ها (سلول‌های روده) سریع‌تر بازسازی شوند. این خاصیت گلوتامین در افراد سالم به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین ممکن است در برخی موارد توسط پزشک برای افرادی که با بیماری‌های گوارشی همچون بیماری التهابی روده مواجه هستند تجویز گردد.


- کاهش علائم بیماری سلول داسی شکل

تجویز مکمل گلوتامین زیر نظر پزشک در این افراد می‌تواند به بهبود برخی علائم آن‌ها همچون کاهش درد کمک کند.


- کاهش عوارض سوختگی و جراحت

تحت این شرایط، مصرف گلوتامین در بدن افزایش یافته و پزشک بنا به تشخیص خود گلوتامین را برای بیمار تجویز می‌نماید. گلوتامین به کاهش خطر ابتلا به عفونت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی در این افراد کمک می‌کند. همچنین گلوتامین بروز عوارض را در این بیماران کاهش می‌دهد.

- کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش

نشان داده شده است که مصرف گلوتامین در بدنسازان به هنگام تمرین، منجر به کاهش نشانگر خونی خستگی شده است. به همین دلیل می‌توان گفت گلوتامین به افزایش توان ورزشکار کمک می‌کند.


- بهبود ریکاوری پس از تمرین

استفاده از مکمل گلوتامین به حفظ عضلات و کاهش تحلیل آن‌ها کمک می‌کند. لذا می‌تواند به بازسازی ذخایر پروتئین عضلات پس از ورزش کمک کند.

 

گلوتامین برای لاغری

در پاسخ به این سوال که آیا مکمل گلوتامین برای لاغری یک گزینه مناسب است یا خیر باید گفت اگرچه گلوتامین نمی‌تواند به طور مستقیم به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند، اما از طریق کمک به حفظ ماهیچه‌ها در حین رژیم کاهش وزن، به بهبود ترکیب بدنی کمک می‌کند. همچنین گلوتامین با کاهش خستگی حین تمرین، به افزایش عملکرد فرد در ورزش و در نتیجه اثربخشی فعالیت بدنی در کاهش وزن کمک می‌کند. از طرف دیگر، گلوتامین در بهبود کیفیت تجمع میکروبی روده (میکروبیوم) موثر است. میکروبیوم سالم، یکی از عوامل مهم در حفظ وزن طبیعی بدن است. به عنوان یک جمع بندی کلی، نمی‌توان گلوتامین را در دسته مکمل‌های کاهش وزن گنجاند اما در بانوانی که از رژیم غذایی اصولی و فعالیت بدنی منظم برای کاهش وزن پیروی می‌کنند می‌تواند کمک کننده باشد.

گلوتامین برای پوست

گلوتامین یکی از اجزای سازنده کلاژن، فراوان‌ترین پروتئین در بدن و ساختار بافت‌هایی همچون پوست، تاندون، رباط و استخوان‌ها، است. وجود کلاژن در این بافت‌ها به افزایش خاصیت کشسانی، استحکام و انعطاف‌پذیری آن‌ها کمک می‌کند. افراد و به ویژه بانوان همواره به دنبال راهکارهایی برای حفظ سلامت پوست و داشتن پوستی زیبا و درخشان هستند. اگرچه گلوتامین مکمل تخصصی برای سلامت پوست نیست اما مصرف مکمل گلوتامین می‌تواند به ساخت کلاژن و افزایش کیفیت و شادابی پوست کمک کند. همچنین گلوتامین با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، آسیب به سلول‌ها را کاهش داده و روند پیری را کندتر می‌کند.

 

طریقه مصرف گلوتامین برای بانوان

طریقه مصرف گلوتامین برای بانوان بسته به هدف از مصرف می‌تواند متفاوت باشد. همچنین دوز مصرف گلوتامین نیز بسته به نیاز بدن فرد و فاکتورهایی همچون وزن، قد، رژیم غذایی و فعالیت بدنی متفاوت است که بهتر است توسط متخصص تغذیه تعیین گردد. با این حال به طور کلی طریقه مصرف گلوتامین برای بانوان را می‌توان به طریق زیر دسته‌بندی کرد:
 

- مصرف گلوتامین قبل از غذا

چنانچه هدف از مصرف گلوتامین، حفظ سلامت و عملکرد گوارشی است، توصیه می‌شود گلوتامین را قبل از وعده غذایی اصلی مصرف نمایید.
 

- مصرف گلوتامین بعد از تمرین

حین و پس از تمرین ورزشی بهترین زمان برای مصرف مکمل گلوتامین جهت افزایش ریکاوری عضلات است. زیرا پس از تمرینات بدنی شدید و طولانی، میزان گلوتامین پلاسما کاهش می‌یابد. این در حالی است که بدن برای ساخت عضلات به گلوتامین نیاز دارد. بنابراین با مصرف مکمل گلوتامین پس از ورزش، دسترسی بدن به گلوتامین جهت بازسازی عضلات را افزایش می‌دهیم.


- مصرف گلوتامین قبل از خواب

به دلیل ناشتایی طولانی مدت در هنگام شب، بدن ممکن است به سمت کاتابولیسم و تجزیه پروتئین‌های بدن برای تامین انرژی برود. مصرف گلوتامین قبل از خواب می‌تواند به کاهش تجزیه و تحلیل عضلات حین خواب کمک کند. همچنین گلوتامین ترشح هورمون رشد را تحریک می‌کند. به همین دلیل استفاده از گلوتامین قبل از خواب در بانوانی که تمایل به افزایش توده عضلانی دارند می‌تواند کمک کننده باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت بهترین زمان مصرف مکمل گلوتامین به ویژه در زنان ورزشکار، بعد از تمرین و قبل از خواب است. فرد می‌تواند بسته به شرایط بدنی، برنامه غذایی و فعالیت خود، گلوتامین را طی یک یا دو وعده در روز و در هر وعده به میزان حدود 5 گرم استفاده نماید.

البته طریقه مصرف گلوتامین، به دوز و برند مکمل نیز بستگی دارد که در این زمینه می‌توان از راهنمای شرکت سازنده نیز استفاده کرد.

عوارض گلوتامین برای بانوان

در پاسخ به این سوال که عوارض گلوتامین چیست؟ باید گفت که به طور کلی گلوتامین یکی از مکمل‌های ایمن در اکثر بزرگسالان است و مصرف مقادیر توصیه شده آن، عارضه جانبی جدی ندارد. اگرچه مقدار مجاز گلوتامین به طور دقیق مشخص نیست، اما مقادیر تا 40 گرم در روز به طور کوتاه مدت تاکنون ایمن بوده‌اند.

عوارضی که ممکن است در برخی افراد در پی استفاده از مکمل گلوتامین دیده شود شامل نفخ، حالت تهوع، سرگیجه، سوزش سر دل و درد معده است.
 

- عوارض گلوتامین برای مو

یکی از نگرانی‌های عمده برای بانوانی که از مکمل‌های غذایی و ورزشی استفاده می‌نمایند، تاثیر منفی بر رشد و زیبایی موها است. شاید فکر کنید که اینگونه مکمل‌ها ممکن است باعث ریزش مو شوند اما باید گفت که تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر تاثیر مکمل گلوتامین بر ریزش مو مشاهده نشده و پایه علمی ندارد.

توجه به این نکته ضروری است که گلوتامین را هیچگاه نباید با داروهای استروئیدی (استروئیدهای آنابولیک) که ممکن است عوارض گوناگون و گاهی خطرناک داشته باشند، اشتباه گرفت و مقایسه کرد. گلوتامین ماده مغذی طبیعی است که در بدن نیز ساخته می‌شود و مصرف آن نمی‌تواند منجر به ریزش مو یا سایر عارضه‌های تهدید کننده سلامتی گردد.

 

معرفی بهترین گلوتامین برای بانوان

تنوع بالای محصولات موجود در بازار ممکن است بسیاری از افراد را در هنگام تهیه مکمل گلوتامین دچار سردرگمی کند. در این قسمت با معرفی برخی از بهترین گلوتامین‌های موجود، شما را در انتخاب بهترین گلوتامین برای بانوان یاری می‌نماییم.
 

گلوتامین های اسپید TREC

گلوتامین های اسپید محصولی تحت لیسانس شرکت ترک نوتریشن لهستان است که در شرکت کیمیا مکمل آراد در ایران تولید می‌شود. گلوتامین های اسپید در هر سروینگ (10 گرم پودر) حاوی 6.5 گرم گلوتامین است و در دو طعم پرتقال گریپ فروت و گیلاس انگور سیاه طراحی و تولید شده است. گلوتامین های اسپید، قابلیت انحلال و جذب بالایی دارد.

- پودر ال گلوتامین PNC

پودر ال گلوتامین محصول شرکت نام آشنای کارن (PNC) ایران است. پودر ال گلوتامین در هر سروینگ (5 گرم پودر) حاوی 5 گرم گلوتامین است. این محصول در دو بسته‌بندی 100 و 250 گرمی تولید و عرضه شده است.

- ال گلوتامین 5000 یوروویتال

ال گلوتامین 5000 یوروویتال تحت لیسانس Euro OTC Pharma GmbH آلمان توسط شرکت حکیمان طب کار در ایران تولید می‌گردد. این محصول در هر سروینگ (5 گرم پودر) حاوی 5 گرم گلوتامین است.

- بست گلوتامین BPI

بست گلوتامین تحت لیسانس bpi آمریکا توسط شرکت توسعه سبز تمیم در ایران تولید می‌شود. بست گلوتامین در هر سروینگ (8 گرم پودر) حاوی 6.5 گرم مخلوطی از فرم‌های مختلف گلوتامین است. همچنین بست گلوتامین حاوی مقادیری از ویتامین C است. این محصول در چهار طعم توت مرکبات، لیمو، هلو انبه و یخمک طراحی و تولید شده است.

- ال گلوتامین 6000 QNT

ال گلوتامین 6000 محصولی تحت لیسانس QNT بلژیک است که در کارخانه کیمیا مکمل آراد در ایران بسته‌بندی می‌شود. این محصول در هر سروینگ (6 گرم پودر) حاوی 6 گرم گلوتامین است. همچنین این محصول در دو بسته‌بندی 300 و 600 گرمی تولید و به بازار مکمل‌ها عرضه شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ال گلوتامین 6000 QNT فاقد گلوتن بودن آن است در نتیجه افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نیز می‌توانند از آن استفاده نمایند.

ال گلوتامین 1100 میلی گرم LOOX SUPPLEMENT

ال گلوتامین 1100 میلی گرم محصول شرکت پارسیان کر پروتئین دارو در ایران است. این محصول یکی از انواع مکمل‌های گلوتامین به شکل کپسول است و در افرادی که با مصرف مکمل‌های پودری مشکل دارند، می‌تواند مناسب باشد. این محصول در بسته‌بندی 150 عددی تولید شده است و در هر سروینگ (5 کپسول) حاوی 5.5 گرم گلوتامین است.

سخن پایانی

گلوتامین از جمله آمینواسیدهای مهم در عملکرد بدن است. این اسیدآمینه علاوه‌بر نقش خود در بهبود عملکرد عضلانی و کاهش خستگی در تمرینات شدید، نقش حیاتی در حفظ عملکرد سیستم ایمنی و سلامت دستگاه گوارش دارد. لذا بانوان غیر ورزشکار و یا ورزشکار حرفه‌ای می‌توانند از مزایای این مکمل بهره‌مند گردند.

داروخانه آنلاین داروکده با بیش از یک دهه سابقه درخشان در عرضه محصولات سلامت محور، محل مناسبی برای خرید مکمل گلوتامین اصل و با کیفیت است. این داروخانه به عنوان اولین داروخانه آنلاین کشور با پشتوانه داروخانه حقیقی (داروخانه مرکزی جمالزاده-تهران) و نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره در حال خدمت رسانی به مشتریان محترم است.

علاوه‌براین، داروکده بستری برای انتقال اطلاعات علمی، به روز و مستند در حوزه سلامت به مخاطبان خود است. همچنین خوانندگان محترم می‌توانند سوالات و نظرات خود را از طریق درج کامنت در زیر همین مطلب، با ما درمیان گذاشته و از مشاوره تخصصی متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه بهره‌مند گردند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )