مصرف همزمان سی ال ای و ال کارنیتین

مصرف همزمان سی ال ای و ال کارنیتین

در این مقاله از مجله داروکده به معرفی دو مکمل سی ال ای و ال کارنیتین پرداخته‌ایم و به این سوال که سی ال ای بهتر است یا ال کارنیتین پاسخ داده‌ایم. همچنین در مورد مصرف همزمان این دو مکمل به طور علمی بحث کرده‌ایم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 مرداد 1403

1K

eye icon

مصرف همزمان سی ال ای و ال کارنیتین

امروزه بسیاری از افراد به ویژه افرادی که قصد کاهش وزن دارند و یا ورزشکاران به دنبال راهکارهایی برای ارتقای سلامت جسمانی و افزایش عملکرد ورزشی خود هستند. به همین دلیل، استفاده از مکمل‌های غذایی به طور گسترده‌ای رواج یافته است. در این میان، اسید لینولئیک کنژوگه (CLA) و ال-کارنیتین دو مکمل محبوب هستند که معمولا برای مدیریت وزن، کاهش چربی و افزایش عضلات استفاده می‌شوند. در این مقاله از مجله داروکده قصد داریم شما را با این دو ترکیب آشنا کرده و در مورد اینکه قرص سی ال ای بهتر است یا ال کارنیتین صحبت کنیم. همچنین به بررسی مزایای مصرف همزمان این دو مکمل خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

- سی ال ای چیست؟
- فواید سی ال ای
- ال کارنیتین چیست؟
- فواید ال کارنیتین
- قرص سی ال ای بهتر است یا ال کارنیتین؟
- مصرف همزمان سی ال ای و ال کارنیتین

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

سی ال ای چیست؟

اسید لینولئیک کنژوگه (CLA) نوعی اسید چرب چند غیراشباع امگا6 است که به طور طبیعی در گوشت و محصولات لبنی برخی حیوانات مانند گاو و گوسفند (شیر، پنیر و کره) یافت می‌شود. امروزه مکمل‌های سی ال ای نیز به فراوانی تولید شده و مصرف می‌شوند. مکمل سی ال ای معمولا از روغن گلرنگ یا آفتابگردان تهیه شده و در اشکال مختلفی از جمله کپسول‌های نرم ژلاتینی یا کپسول‌های معمولی تولید و عرضه می‌شوند.

 

فواید سی ال ای

سی ال ای به دلیل خواصی که دارد می‌تواند بر کاهش چربی بدن، کاهش وزن و افزایش توده عضلانی اثرگذار باشد. آنزیمی در بدن با نام لیپوپروتئین لیپاز در ذخیره شدن چربی‌ها نقش دارد. به نظر می‌رسد که سی ال ای به دلیل توانایی که در مهار این آنزیم دارد، در افزایش تجزیه چربی‌های ذخیره شده نقش دارد. به این ترتیب، چربی‌ها برای سوخت و ساز در دسترس بدن قرار می‌گیرند و در کنار فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب، وزن فرد به مرور زمان کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، سی ال ای مصرف انرژی را در بدن افزایش می‌دهد.

به‌علاوه، مصرف سی ال ای با تحریک تولید پروتئین در عضلات، می‌تواند به افزایش توده عضلانی و جلوگیری از تحلیل عضلات در طول رژیم کاهش وزن کمک کند. 

همچنین به عقیده برخی دانشمندان، سی ال ای به عنوان یک ترکیب ضد سرطان و ضد التهاب شناخته می‌شود.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین یک ترکیب طبیعی ساخته شده از آمینواسیدهای لایزین و متونین است که نقش حیاتی در تولید انرژی دارد. این ماده در کبد و کلیه‌ها تولید شده و عمدتا در عضلات، قلب و مغز ذخیره می‌شود. همچنین ال-کارنیتین را می‌توان از طریق غذا نیز دریافت کرد. گوشت قرمز، ماهی، مرغ و محصولات لبنی غنی از ال کارنیتین هستند. امروزه مکمل ال-کارنیتین نیز در دوزها و اشکال مختلف تولید و عرضه شده است و می‌تواند به افراد در تامین نیاز روزانه بدن به ال کارنیتین کمک کند.

 

فواید ال کارنیتین

ال کارنیتین با تسهیل انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری سلول‌ها به افزایش اکسیداسیون چربی به خصوص در طول ورزش و در نتیجه کاهش چربی‌های ذخیره شده در بدن کمک می‌کند. همچنین مصرف مکمل ال کارنیتین به افزایش انرژی، کاهش خستگی، کاهش درد عضلانی و بهبود استقامت و تحمل ورزشی کمک می‌کند. 

ال کارنیتین برای لاغری به عنوان یکی از مکمل‌های محبوب در بین افراد شناخته شده است. از دیگر فواید ال کارنیتین می‌توان به کاهش استرس اکسیداتیو، کمک به سلامت قلب، بهبود عملکرد قلب و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی اشاره کرد. ال کارنیتین یک نقش محافظتی نیز در سیستم عصبی و مغز داشته و در کاهش عملکرد شناختی و حافظه کمک کننده است.

قرص سی ال ای بهتر است یا ال کارنیتین؟

حال که هر یک از این دو ترکیب طبیعی و فواید آن را شناختیم ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که قرص سی ال ای بهتر است یا ال کارنیتین؟

باید گفت که پاسخ به این سوال به هدف و نیازهای شخصی هر فرد بستگی دارد. هر دو مکمل فواید خاص خود را دارند و می‌توانند به طرق مختلف به سلامتی، عملکرد ورزشی و یا کاهش وزن کمک کنند.

اگر هدف شما کاهش چربی و بهبود ترکیب بدن است، مکمل سی ال ای احتمالا به شما بیش‌تر کمک می‌کند. اما اگر هدف شما افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد ورزشی و سلامت قلب و مغز است، ال-کارنیتین ممکن است گزینه مناسب‌تری باشد.

از لحاظ عوارض جانبی نیز باید گفت که هر دو مکمل از جمله مکمل‌های غذایی ایمن هستند و مصرف مقادیر مجاز آن‌ها عارضه جانبی جدی در افراد سالم ندارد. مصرف بیش از حد سی ال ای می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و افزایش خطر مقاومت به انسولین شود. همچنین در رابطه با عوارض جانبی ال کارنیتین باید گفت که دوزهای بالای این مکمل می‌تواند فرد را دچار مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال کند.

مصرف همزمان ال کارنیتین و سی ال ای

با این تفاصیل که هر دو مکمل سی ال ای و ال کارنیتین بر کاهش وزن و لاغری تاثیر دارند، چرا از هر دوی این مکمل‌ها به طور همزمان استفاده نکنیم؟

مصرف هر دوی این مکمل‌ها و یا استفاده از مکمل‌های ترکیبی سی ال ای و کارنیتین، می‌تواند اثرات کاهش وزنی بیش‌تری را نشان دهد. در واقع سی ال ای اکسیداسیون چربی را افزایش و ذخیره چربی را کاهش می‌دهد و ال-کارنیتین انتقال و استفاده از اسیدهای چرب برای تولید انرژی را افزایش می‌دهد.

افراد می‌توانند از مصرف همزمان ال کارنیتین و سی ال ای در موارد زیر بهره‌مند شوند:

- افزایش سوخت و ساز چربی
- افزایش سطح انرژی بدن و کاهش خستگی
- بهبود عملکرد ورزشی

اگرچه همواره توصیه می‌شود قبل از مصرف همزمان مکمل‌ها برای تعیین دوز مناسب با متخصص تغذیه مشورت شود.

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین و سی ال ای

انتخاب زمان مناسب برای مصرف مکمل‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان اثربخشی آن‌ها داشته باشد. در ادامه، بهترین زمان مصرف همزمان ال کارنیتین و سی ال ای برای بهره‌مندی از حداکثر فواید این دو مکمل را بررسی می‌کنیم.

- قبل از ورزش:

یکی از بهترین زمان‌ها برای مصرف ال کارنیتین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین است. مصرف سی ال ای نیز بهتر است همراه با یک وعده غذایی قبل از ورزش باشد. بنابراین می‌توان همراه با یک وعده غذایی سبک حدود یک ساعت پیش از ورزش از مکمل سی ال ای و ال کارنیتین استفاده کرد.

- در طول روز:

مصرف همزمان ال کارنیتین و سی ال ای در طول روز به ویژه همراه با وعده‌های غذایی اصلی در به حداکثر رساندن چربی‌سوزی و بهبود ترکیب بدنی موثر است.

سخن پایانی

سی ال ای و ال کارنیتین دو ترکیب مهم در عملکرد بدن و همچنین دو مکمل محبوب با مکانیسم‌های اثر متفاوت هستند که به متابولیسم چربی، مدیریت وزن و بهبود ترکیب بدن کمک می‌کنند. ترکیب این مکمل‌ها ممکن است اثر بیش‌تری داشته باشد که منجر به افزایش تجزیه و استفاده از چربی‌ها، بهبود سطح انرژی و عملکرد بهتر ورزش می‌شود.

داروخانه آنلاین داروکده با بیش از یک دهه سابقه درخشان در عرضه محصولات سلامت محور، از جمله مکمل‌های غذایی و ورزشی، به عنوان برترین داروخانه آنلاین کشور در حال خدمت رسانی به مردم است. کاربران عزیز می‌توانند با مراجعه به داروخانه آنلاین داروکده برای اطلاع از قیمت ال کارنیتین و سی ال ای و همچنین تهیه مکمل ال کارنیتین و سی ال ای اقدام نمایند. همچنین این داروخانه تنها داروخانه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره است. به‌علاوه سلامت، کیفیت و اصالت تمامی محصولات خود را تضمین می‌نماید. بنابراین مشتریان محترم می‌توانند با اطمینان خاطر نسبت به خرید خود اقدام نمایند.

هدف مجله داروکده ارائه مطالب به‌روز و علمی در حوزه سلامت و برداشتن گامی موثر در ارتقای سطح آگاهی مردم است. همچنین شما عزیزان می‌توانید با درج سوالات و نظرات خود در زیر همین مطلب از مشاوره تخصصی تیم علمی داروکده متشکل از متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )