همه چیز درباره سی ال ای

همه چیز درباره سی ال ای

در این مقاله ضمن پاسخ به سوال سی ال ای چیست، به بررسی کامل سی ال ای پرداخته و اطلاعات جامعی در رابطه با فواید و عوارض سی ال ای ارائه خواهیم کرد.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 مرداد 1403

1K

eye icon

همه چیز درباره سی ال ای

سی ال ای یا لینولئیک اسید کنژوگه به دلیل داشتن مزایای بالقوه برای سلامتی از جمله نقش در مدیریت وزن، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم علاوه بر پاسخ به سوالاتی همچون سی ال ای چیست؟ و ایا قرص سی ال ای لاغر میکند؟ به ارائه تعریفی از این اسید چرب، بررسی فواید و عوارض آن، مقادیر مؤثر و بهترین زمان مصرف سی ال ای بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • سی ال ای چیست؟
  • منابع غذایی سی ال ای
  • فواید سی ال ای
  • دوز مؤثر سی ال ای
  • زمان مصرف سی ال ای
  • تداخلات سی ال ای
  • عوارض سی ال ای
  • منع مصرف سی ال ای

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

 

سی ال ای چیست؟

سی ال ای یا همان لینولئیک اسید کنژوگه (Conjugated Linoleic Acid) نوعی اسید چرب ضروری برای بدن است که ایزومر فضایی لینولئیک اسید محسوب می شود و اثرات مفید آن بر سلامتی در بسیاری از مطالعات ذکر شده است.

پیشوند کنژوگه در نام این اسید چرب غیر اشباع 18 کربنه به معنای مزدوج است و مربوط به آرایش پیوندهای دوگانه در این مولکول است.

سی ال آ به عنوان یک اسید چرب غیر اشباع امگا 6، در حالی که از نظر ساختاری یک چربی ترانس است، اما یک ترانس طبیعی محسوب شده و به نظر نمی رسد که اثرات منفی بر سلامتی مانند چربی های ترانس صنعتی داشته باشد. انجمن قلب آمریکا (AHA) چربی های ترانس مصنوعی را با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط می داند اما با این حال مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد. CLA مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی و مکمل یاری قابل تامین است.

منابع غذایی سی ال ای

منبع غذایی اصلی CLA گوشت و شیر نشخوارکنندگان همچون گاو، بز و گوسفند است.

میزان سی ال ای موجود در این منابع بسته به تغذیه حیوانات متفاوت است. برای مثال میزان سی ال ای موجود در گوشت و شیر گاوهایی که با علف تغذیه شده اند نسبت به آنهایی که با غلات تغذیه شده اند، 300 تا 500 درصد بالاتر است.

سی ال ای همچنین در روغن آفتابگردان و روغن گلرنگ نیز موجود است.

اما جالب است بدانید که نوع سی ال ای موجود در مکمل سی ال ای که به طور رایج به نام قرص سی ال ای نیز از آن یاد می شود، با فرم طبیعی موجود در محصولات حیوانی متفاوت است و از تغییر شیمیایی روغن های گیاهی ساخته می شود.

مکمل CLA معمولا اشکال مختلف ایزومری سی ال ای شامل 9 سیس 11 ترانس و 10 ترانس 12 سیس را دارا است.

فواید سی ال ای

همانطور که در قسمت های قبل هم اشاره شد، سی ال ای به عنوان یک اسید چرب امگا 6 اثرات مفیدی بر سلامتی انسان دارد. از جمله خواص سی ال ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • سی ال ای و لاغری

بسیاری از مطالعات اثرات CLA را بر کاهش چربی در حیوانات و انسان ها بررسی کرده اند.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعات، CLA با افزایش مقدار آنزیم ها و پروتئین های خاصی که در تجزیه چربی ها دخیل هستند، می تواند در کاهش چربی بدن حیوانات نقش داشته باشد. برای مثال یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که مکمل یاری با سی ال ای به مدت 6 هفته با کاهش 70 درصدی چربی بدن در مقایسه با دارونما مرتبط است. همچنین مطالعه روی خوک ها نیز کاهش رشد چربی را به صورت وابسته به دوز نشان داد به این معنا که افزایش دوز سی ال ای می تواند افزایش چربی بدن را کم کند.

اما مطالعات انسانی فواید کمی را در رابطه با سی ال ای و کاهش وزن نشان می دهند. بر اساس نتایج حاصله از تحقیقات، مصرف 2.4 تا 6 گرم سی ال ای در روز به مدت 6 تا 12 ماه در مقایسه با دارونما، چربی بدن را به میزان 1.33 کیلوگرم کاهش داد که این مقدار کاهش در مقایسه با دارونما نسبتاً کم است.

بنابراین می توان گفت که CLA علی رغم نقش در چربی سوزی، جلوگیری از افزایش چربی و کاهش وزن در حیوانات، تا کنون اثرات کمی برای کاهش وزن در انسان نشان داده است و مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع روش های کمک کننده به کاهش وزن، مطالعه مقاله با عنوان "راه های کاهش وزن و مقابله با چاقی" تالیف و ترجمه خانم دکتر محدثه شوقی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، به شما پیشنهاد می شود.

  • سی ال ای در بدنسازی

مطالعات پیرامون اثرات سی ال ای در بدنسازی نشان می دهند که مصرف مکمل های CLA در کنار ورزش می تواند به کاهش چربی بدن، بهبود توده بدون چربی بدن و به طور کلی بهبود ترکیب بدنی کمک کند.

در یکی از مطالعات انجام شده، شرکت‌کنندگانی که 1.8 میلی‌گرم CLA به مدت 12 هفته مصرف می کردند و 3 بار در هفته به مدت 90 دقیقه به باشگاه می‌رفتند، در مقایسه با گروه دارونما، کاهش چربی بدن (نه کاهش وزن) را تجربه کردند.

همچنین سی ال ای می تواند با اثر بر افزایش متابولیسم و مصرف انرژی (Energy Expenditure) به بهبود کالری سوزی در طول تمرینات کمک کند.

بر اساس پژوهش های آزمایشگاهی، لینولئیک اسید کنژوگه می تواند به افزایش تولید تستوسترون نیز کمک کند. این افزایش در تولید تستوسترون پس از 48 ساعت و متناسب با غلظت CLA مشاهده شده است.

  • سی ال ای و سیستم ایمنی

سی ال ای دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است و می تواند از طریق کمک به مهار اثر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو و همچنین سرکوب التهاب به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

برای نقش CLA در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو سه مکانیسم اصلی پیشنهاد شده است:

1- کاهش تولید پروستاگلاندین ها و آنزیم سیکلواکسیژناز 2

CLA از طریق رقابت با اسید لینولئیک در تولید اسید آراشیدونیک، که خود پیش ساز پروستاگلاندین E2 است، به کاهش تولید پروستاگلاندین ها کمک می کند.

2- اثرات مهاری بر لنفوسیت T کمک کننده نوع 1 (Th1) و کاهش ترشح سایتوکاین

3- اثرات مستقیم CLA بر بیان ژن TNF-α و IL-1β

بر اساس نتایج یکی از مطالعات بررسی کننده اثرات CLA بر عملکرد سیستم ایمنی، مکمل یاری با سی ال آ در افراد سالم می‌تواند توانایی سیستم ایمنی را برای پاسخ مؤثر به عوامل عفونی و مقاومت در برابر عوامل آلرژیک بهبود بخشد.

  • سی ال ای و سلامت قلب و عروق

چندین مطالعه انسانی نشان دادند که مکمل CLA می تواند فشار خون را کاهش دهد. سی ال ای احتمالا از طریق اثر بر عملکرد اندوتلیال، تولید NO و تولید ایکوزانوئیدها در کاهش فشار خون نقش دارد.

همچنین یک مطالعه در سال 2018 بر روی موش های چاق نشان داد که مصرف مکمل های CLA می تواند از تصلب شرایین جلوگیری کند. آترواسکلروز یا تصلب شرایین یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است. با این حال، نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

  • سی ال ای و چربی خون

CLA می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید خون کمک کند. چربی خون بالا با افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی و اختلالات قلبی در ارتباط است. علی رغم اثر سی ال ای در کاهش کلسترول بد یا همان LDL، سی ال ای کلسترول خوب یا HDL را هم کاهش می دهد و به همین دلیل نمی توان آن را یک درمان استاندارد در این زمینه دانست.

دوز موثر سی ال ای

در اکثر مطالعات صورت گرفته بر روی اثرات  CLA از دوزهای 3.2 تا 6.4 گرم در روز استفاده شده است.

یکی از نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد که برای بهره مندی از اثرات کمکی سی ال آ در کاهش وزن، در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی، مصرف حداقل ۳ گرم (۳۰۰۰ میلی گرم) سی ال ای در روز لازم است. 

شواهد نشان می‌دهند که سی ال ای تا دوز حداکثر 6 گرم در روز ایمن محسوب می شود.

زمان مصرف سی ال ای

با توجه به اینکه سی ال ای یک اسید چرب است، بهتر است همزمان با وعده غذایی مصرف شود. بنابراین می توان گفت بهترین زمان مصرف سی ال ای با معده پر است.

 

تداخلات سی ال ای

 سی ال ای  ممکن است با موارد زیر تداخل داشته باشد:

  • انسولین یا سایر داروهای دیابت

سی ال ای می تواند در ایجاد مقاومت به انسولین نقش داشته باشد. بنابراین، استفاده از سی ال ای همراه با داروهای کاهنده قند خون ممکن است باعث کاهش اثرات داروها شود. در این شرایط ممکن است دوزهای بالاتر انسولین یا داروهای کاهنده قند خون نیاز باشد.

  • رتینول (ویتامین A)

 سی ال آ می تواند سطح رتینول را افزایش دهد. بنابراین استفاده همزمان این دو می تواند موجب عوارض جانبی شود.

  • داروهای کاهنده کلسترول

همانطور که در قسمت های قبلی نیز اشاره شد، CLA می تواند در کاهش LDL کلسترول نقش داشته باشد. به همین دلیل، CLA ممکن است اثرات داروهایی مانند استاتین ها را که برای درمان کلسترول بالا استفاده می شوند، افزایش دهد.

 

عوارض سی ال ای

سی ال ای به کار رفته در مکمل ها معمولا از روغن گلرنگ تهیه می شود.

سی ال ای توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA)‌ به عنوان GRAS طبقه بندی می شود به این معنی که در صورت مصرف طبق دستورالعمل توصیه شده، ایمن است.

دوز مصرفی سی ال ای معمولاً از 3 تا 6 گرم در روز متغیر است و تحقیقات نشان می دهد که دوزهای روزانه تا 6 گرم تا یک سال و دوزهای روزانه تا 3.4 گرم تا دو سال بی خطر هستند. همچنین مطالعاتی که تا کنون پیرامون قرص سی ال ای و کم کاری تیروئید صورت گرفته اند، نشان می دهند که CLA بر هموستاز هورمون تیروئید در خون اثر ندارد.

سی ال ای معمولا به خوبی تحمل می شود. اما ممکن است عوارض جانبی گوارشی خفیف مانند دل درد، یبوست، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و سوزش سردل را ایجاد کند. در برخی موارد عوارض جانبی جدی همچون التهاب، مقاومت به انسولین، بیماری کبد چرب، افزایش آنزیم های کبدی و تشدید آسم نیز ممکن است رخ دهد.

منع مصرف سی ال ای

مصرف مکمل CLA در دوران بارداری توصیه نمی شود. همچنین اطلاعات کافی برای بررسی ایمنی مکمل های CLA در دوران شیردهی وجود ندارد. مصرف سی ال ای در کودکان نیز به جز در شرایطی که پزشک معالج تجویز کرده باشد، توصیه نمی شود.

 

سخن پایانی

سی ال ای یک اسید چرب امگا۶ غیر اشباع است که از طریق گوشت و محصولات لبنی در رژیم غذایی و همچنین مکمل یاری قابل تأمین است. سی ال ای عمدتا به عنوان کمک کننده به کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشی شناخته می شود.

اثرات سی ال ای بر کاهش وزن از طریق چربی سوزی و کاهش تجمع چربی اعمال می شود که این اثر در انسان نسبتا کم بوده و بیشتر در مطالعات حیوانی دیده می شود.

به منظور بهره مندی از اثرات کمکی سی ال آ در لاغری، در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی، مصرف حداقل ۳ گرم (۳۰۰۰ میلی گرم) از این مکمل در روز توصیه شده است و انواعی از بهترین برندهای قرص سی ال ای برای لاغری به منظور تأمین دوز مورد نیاز در داروکده در دسترس هستند.

داروخانه آنلاین داروکده که به عنوان اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور شناخته می شود، مکمل CLA و سایر محصولات سلامت محور غیردارویی را با تضمین اصالت و بهترین قیمت که تحت نظارت سازمان غذا و دارو تعیین شده است، ارائه می دهد.

امیدواریم مقاله "همه چیز درباره سی ال ای" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با این که سی ال ای چیست؟، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )