بهترین مکمل منیزیم برای اضطراب

بهترین مکمل منیزیم برای اضطراب

در این مقاله از مجله علمی داروکده به بررسی رابطه کمبود منیزیم و اضطراب می‌پردازیم.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 مهر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 مهر 1403

281

eye icon

بهترین مکمل منیزیم برای اضطراب

منیزیم، در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی دخیل است و به دلیل نقش بالقوه آن در سلامت روان، به ویژه اضطراب، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سطوح پایین این ماده معدنی می تواند اثرات نامطلوبی بر بدن داشته باشد و مطالعات کاهش سطح منیزیم را با اضطراب و استرس مرتبط می دانند.

در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی ارتباط کمبود منیزیم و اضطراب و اثر منیزیم بر استرس و افسردگی، به معرفی بهترین مکمل منیزیم برای اضطراب بپردازیم.

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • کمبود منیزیم
  • منیزیم و اضطراب
  • تاثیر منیزیم بر استرس
  • منیزیم و افسردگی
  • بهترین مکمل منیزیم برای اضطراب

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

کمبود منیزیم

منیزیم در همه بافت ها و مایعات مختلف بدن یافت می شود و نقش مهمی در طیف وسیعی از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله تنظیم فشار خون، کمک به تولید انرژی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود خلق و خو، کمک به خواب بهتر و کاهش التهاب ایفا می کند. منیزیم برای انتقال تکانه های عصبی و تنظیم سطوح انتقال دهنده های عصبی نیز ضروری است.

در شرایطی همچون دریافت کم منیزیم از رژیم غذایی، مصرف بیش از حد الکل، ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری های کلیوی (از طریق اختلال در جذب منیزیم)، استرس و استفاده از برخی داروها همچون داروهای ادرارآور (دیورتیک) و داروهای دیابت، کمبود منیزیم مورد انتظار است.

علاوه بر افرادی که شرایط بالا را دارند، افراد مسن و زنان در سنین یائسگی نیز در معرض خطر کمبود منیزیم قرار دارند.

 

 

اما کمبود منیزیم در بدن باعث چه میشود؟ از مهمترین عوارض کمبود منیزیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف عضلانی 

  • گرفتگی عضلات 

  • سرگیجه 

  • تهوع و استفراغ 

  • تغییرات خلق و خو 

  • بی خوابی 

  • ضربان قلب نامنظم

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ماده معدنی، مطالعه مقاله با عنوان "همه چیز درباره منیزیم" تألیف و ترجمه خانم دکتر الهه عبدالهی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، به شما پیشنهاد می شود.

 

منیزیم و اضطراب

چندین مطالعه نشان داده است که بین کمبود منیزیم و اضطراب ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف مکمل های منیزیم به مدت 12 هفته می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند. مطالعه دیگری در سال 2018 نشان داد که استفاده از مکمل های منیزیم می تواند در کمک به بهبود کیفیت خواب و کاهش علائم اضطراب نقش داشته باشد. همچنین یک متاآنالیز کارآزمایی‌ تصادفی‌ و کنترل‌شده نشان داد که مصرف مکمل منیزیم با کاهش قابل ‌توجهی در علائم اضطراب در مقایسه با دارونما همراه بود.

 

 

اضطراب انواع متفاوتی از جمله اضطراب عمومی، اختلال پانیک، فوبیا و اضطراب اجتماعی را شامل می شود و می تواند علائم متنوعی داشته باشد و نباید با سایر شرایط پزشکی اشتباه گرفته شود. برخی از علائم رایج اضطراب عبارتند از:

  • نگرانی بیش از حد

  • احساس ترس یا وحشت

  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

  • تنفس سریع یا دشوار

  • تعریق

  • لرزش

  • احساس خستگی یا ضعف

  • مشکل در تمرکز یا خواب

  • احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه

 

 

رابطه بین منیزیم و اضطراب پیچیده و چندوجهی است و تاکنون مسیرهای زیر برای توجیه این ارتباط پیشنهاد شده است:

مدولاسیون انتقال دهنده های عصبی

تاثیر منیزیم بر اعصاب از طریق کمک به تنظیم انتقال دهنده های عصبی از جمله سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) اعمال می شود. این انتقال دهنده های عصبی نقش مهمی در خلق و خو، پاسخ های استرس و اضطراب دارند. سطوح پایین منیزیم ممکن است منجر به عدم تعادل در این انتقال دهنده های عصبی و افزایش علائم اضطراب شود.

 

پاسخ به استرس

منیزیم برای عملکرد صحیح سیستم پاسخ به استرس ضروری است و در تولید کورتیزول، هورمونی که در پاسخ به استرس ترشح می شود، نقش دارد. اختلال در این سیستم می تواند به اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان کمک کند.

 

التهاب

التهاب مزمن در شرایط مختلف سلامت روان از جمله اضطراب نقش دارد. منیزیم دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است به کاهش التهاب کمک کند و در نتیجه علائم اضطراب را کاهش دهد.

 

آرامش عضلانی

منیزیم در شل شدن و آرامش عضلات نقش دارد. اضطراب اغلب می تواند با تنش عضلانی همراه باشد. منیزیم با ترویج آرامش عضلانی ممکن است به کاهش علائم اضطراب کمک کند.

 

تاثیر منیزیم بر استرس

منیزیم نقش مهمی در عملکرد انتقال دهنده های عصبی و تنظیم هورمون استرس دارد و کمبود آن ممکن است به علائم مرتبط با استرس کمک کند.

مطالعات متعددی رابطه بین منیزیم و استرس را بررسی کرده اند. مطالعات مشاهده ای به طور مداوم یک رابطه معکوس بین مصرف منیزیم و علائم مرتبط با استرس پیدا کرده اند به طوری که افرادی که مصرف منیزیم بالاتری دارند تمایل دارند سطوح پایین‌تری از استرس و اختلالات مرتبط با استرس را گزارش کنند.

کارآزمایی‌های بالینی نیز نشان داده‌اند که مکمل‌های منیزیم می‌توانند در کاهش علائم مرتبط با استرس، به‌ویژه در افرادی که سطح منیزیم پایینی دارند، مؤثر باشد. اما مدل های حیوانی شواهد بیشتری برای نقش منیزیم در پاسخ به استرس ارائه کرده اند و نشان دادند که در حیوانات دارای کمبود منیزیم اغلب رفتارهای مرتبط با استرس و تغییرات فیزیولوژیکی افزایش می یابد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل مکانیسم های ارتباط استرس و منیزیم و ایجاد مداخلات هدفمند برای اختلالات مرتبط با استرس مورد نیاز است، اما مجموعه شواهد رو به رشد حاکی از ارتباط قوی بین کمبود منیزیم و استرس است.

 

 

منیزیم و افسردگی

ارتباط بین منیزیم و افسردگی نیز همچون موارد قبلی عمدتاً از طریق تأثیر آن بر سیستم‌های انتقال دهنده عصبی ایجاد می‌شود. چندین انتقال دهنده عصبی کلیدی درگیر در افسردگی، از جمله سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین، تحت تأثیر سطوح منیزیم قرار دارند.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که اغلب با تنظیم خلق و خو مرتبط است. سطوح پایین سروتونین در اختلالات افسردگی نقش دارد. اعتقاد بر این است که منیزیم در سنتز و بازجذب سروتونین نقش دارد که می تواند بر علائم خلق و خو و افسردگی تأثیر بگذارد.

 

 

نوراپی نفرین یک انتقال دهنده عصبی است که در پاسخ "جنگ یا گریز" نقش دارد. عدم تعادل در سطح نوراپی نفرین با افسردگی مرتبط است. منیزیم ممکن است به تنظیم سطح نوراپی نفرین کمک کند.

 

 

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که در پاداش و لذت نقش دارد و اختلال در تنظیم سیستم های دوپامین می تواند با افسردگی مرتبط باشد. منیزیم ممکن است با تعدیل سطح دوپامین در بهبود خلق و خو دخیل باشد.

 

 

شواهد روزافزون حاکی از ارتباط قوی بین منیزیم و افسردگی است. منیزیم نقش مهمی در عملکرد انتقال دهنده های عصبی دارد و کمبود آن ممکن است به علائم افسردگی کمک کند.

افراد می توانند با تأمین منیزیم مورد نیاز بدن و جلوگیری از کمبود، به طور بالقوه سلامت روان خود را بهبود بخشند و علائم افسردگی را کاهش دهند. لازم به ذکر است که تحقیقات بیشتری برای درک کامل مکانیسم های ارتباط منیزیم و افسردگی و توسعه مداخلات هدفمند برای اختلال افسردگی مورد نیاز است.

 

بهترین مکمل منیزیم برای اضطراب

تأمین منیزیم مورد نیاز بدن از طریق افزایش مصرف غذاهای غنی از منیزیم، مانند سبزیجات با برگ سبز تیره، آجیل، دانه ها و غلات کامل، استفاده از مکمل های تغذیه ای حاوی منیزیم و اصلاح سبک زندگی از جمله مدیریت استرس، رعایت ورزش منظم و خواب کافی امکان پذیر است.

در این قسمت برخی از انواع قرص منیزیم برای اضطراب و قرص منیزیم برای اعصاب موجود در داروکده را معرفی خواهیم نمود.

 

- منیزیم شات یوروویتال

ویال خوراکی منیزیم شات یوروویتال حاوی منیزیم به فرم سیترات و ویتامین B6 است. تحقیقات نشان می دهند که سیترات منیزیم می تواند به طور قابل توجهی بسیاری از نشانگرهای سلامت از جمله سطح اضطراب را بهبود بخشد. این مکمل خوراکی با طعم پرتقال، تحت لیسانس Euro OTC Pharma GmbH آلمان و توسط شرکت حکیمان طب کار در ایران تولید می شود.

 

 

- منیزیم جالینوس

قرص منیزیم 250 جالینوس حاوی منیزیم اکساید است و برای کمک به تأمین منیزیم مورد نیاز بدن و سلامت سیستم عصبی و عضلانی و متعاقب آن کمک به کاهش اضطراب می تواند انتخاب مناسبی باشد. این مکمل توسط شرکت داروسازی جالینوس در ایران تولید می شود. اکسید منیزیم با کاهش سردردهای میگرنی، یکی از علائم رایج اضطراب مزمن، مرتبط است.

 

 

- منیزیم پلاس یوروویتال 

منیزیم پلاس یوروویتال به فرم دارویی قرص است که 4 فرم اکساید، سیترات، بیس‌گلایسینات و لاکتات منیزیم را شامل می شود. فرمولاسیون این مکمل علاوه بر منیزیم، دارای ویتامین های گروه ب نیز است. بنابراین این محصول می تواند علاوه بر تأمین منیزیم مورد نیاز بدن در بهبود انرژی و تقویت سلامت عمومی نیز نقش داشته باشد. منیزیم پلاس یوروویتال تحت لیسانس یوروویتال آلمان و توسط شرکت حکیمان طب کار در ایران تولید می شود.

 

 

سخن پایانی

منیزیم یک ماده معدنی حیاتی با طیف وسیعی از عملکردهای فیزیولوژیکی است. تحقیقات نشان می دهد با توجه به اثر منیزیم بر اعصاب، کمبود منیزیم می تواند با برخی اختلالات روان از جمله اضطراب، استرس و افسردگی در ارتباط باشد. مکانیسم های احتمالی متفاوتی برای این ارتباط پیشنهاد شده است که عمدتا با تکیه بر اثر منیزیم بر انتقال دهنده های عصبی توجیه می شوند، اما برای درک کامل مکانیسم های این رابطه همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است.

مکمل یاری با منیزیم برای استرس، اضطراب و افسردگی می تواند مفید باشد. به همین منظور انواعی از مکمل منیزیم برای اضطراب ایرانی و خارجی در داروکده موجود و قابل دسترسی هستند. داروخانه آنلاین داروکده به عنوان تنها داروخانه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره در کشور، محصولات سلامت محور غیردارویی را با تضمین اصالت و بهترین قیمت به خریداران ارائه می دهد.

داروخانه مرکزی جمالزاده نیز به عنوان داروخانه حقیقی و فعال، داروکده را پشتیبانی می کند

امیدواریم مقاله "بهترین مکمل منیزیم برای اضطراب" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با کمبود منیزیم و اضطراب، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )