منیزیم، تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع مکمل منیزیم

منیزیم، تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع مکمل منیزیم

در این مقاله از مجله داروکده، قصد داریم تا با بررسی املاح مختلف منیزیم، باورهای درست و غلط پیرامون آن‌ها را تحلیل نموده و با ارائه اطلاعات علمی و مستند، به خوانندگان کمک کنیم تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری در زمینه انتخاب بهترین مکمل‌ منیزیم برای تأمین نیاز خود داشته باشند.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

15 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

15 شهریور 1403

0

eye icon

منیزیم، تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع مکمل منیزیم

منیزیم به‌عنوان یک عنصر ضروری در بسیاری از فرایندهای بیوشیمیایی بدن نقش دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعددی شود. در سال‌های اخیر، توجه به مکمل‌های منیزیم و انواع مختلف املاح آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. تبلیغات گسترده‌ در این زمینه، عده بسیاری را به یافتن ملح مناسب منیزیم برای رفع مشکلات مختلف سلامتی ترغیب کرده است. درحالی‌که برخی از این ادعاهای بالینی مطرح‌شده ممکن است بیشتر جنبه تجاری داشته باشند و هدف اصلی آنها فروش بیشتر محصولات باشد. بااین‌حال، شواهد علمی موجود نشان می‌دهد که برخی از املاح منیزیم از نظر خواص و کاربردهای بالینی تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند. در این مقاله از مجله داروکده، قصد داریم تا با بررسی املاح مختلف منیزیم، باورهای درست و غلط پیرامون آن‌ها را تحلیل نموده و با ارائه اطلاعات علمی و مستند، به خوانندگان کمک کنیم تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری در زمینه انتخاب بهترین مکمل‌ منیزیم برای تأمین نیاز خود داشته باشند.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مکمل منیزیم
  • نیاز روزانه به منیزیم
  • عوامل مؤثر بر جذب منیزیم
  • املاح مختلف منیزیم
  • منیزیم اکسید (Magnesium Oxide)
  • منیزیم سیترات (Magnesium Citrate)
  • منیزیم گلیسینات (Magnesium Glycinate)
  • منیزیم گلوکونات (Magnesium Gluconate)
  • منیزیم آسپارتات (Magnesium Aspartate)
  • منیزیم مالئات (Magnesium malate)
  • منیزیم لاکتات (Magnesium Lactate)
  • منیزیم تائورات (Magnesium Taurate)
  • منیزیم ال- ترئونات (Magnesium L-threonate)
  • منیزیم پیدولات (Magnesium Pidolate)
  • منیزیم پیکولینات (Magnesium Picolinate)
  • منیزیم کلراید (Magnesium Chloride)
  • منیزیم سولفات (Magnesiu Sulphate)

مدت‌زمان مطالعه: 11 دقیقه

 

مکمل منیزیم

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری است که نقش مهمی در بسیاری از فرایندهای بیوشیمیایی بدن ایفا می‌کند. این عنصر در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی حیاتی در بدن انسان شرکت می‌کند و در تولید انرژی، سنتز پروتئین، تنظیم ضربان قلب، استحکام استخوان، عملکرد طبیعی عضلات، اعصاب و سیستم ایمنی نقش دارد. کمبود منیزیم می‌تواند به مشکلاتی مانند خستگی، ضعف عضلانی و اختلالات خواب منجر شود. باتوجه‌به اهمیت منیزیم، مکمل‌های حاوی این عنصر به‌عنوان راهکاری مؤثر برای تأمین نیاز روزانه افراد به طور گسترده‌ای در بازار موجود هستند. در این مقاله، به بررسی و مقایسه انواع مختلف مکمل‌های تغذیه‌ای حاوی منیزیم خواهیم پرداخت.

نیاز روزانه به منیزیم

نیاز به منیزیم باتوجه‌به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، وضعیت سلامتی، بارداری و شیردهی تغییر می‌کند. 

به‌طورکلی، نیاز روزانه به عنصر منیزیم برای یک فرد بالغ بزرگسال به‌صورت زیر است:

  • در مردان: حدود 420-400 میلی‌گرم در روز
  • در زنان: حدود 320-310 میلی‌گرم در روز

 

عوامل مؤثر بر جذب منیزیم

اول از هر چیز بهتر است بدانید که جذب منیزیم از مواد غذایی معمولاً بیشتر از جذب آن از مکمل‌های غذایی حاوی منیزیم است. جذب منیزیم از منابع غذایی معمولاً بین 50 تا 80 درصد است. در حالی‌که، معمولاً بین 20 تا 50 درصد از منیزیم موجود در مکمل‌ها ممکن است توسط بدن جذب شود. این درصد بسته به نوع منبع غذایی، ملح منیزیم موجود در مکمل و وضعیت گوارشی فرد متفاوت است.

 

املاح مختلف منیزیم

در مکمل‌های حاوی منیزیم، عنصر منیزیم همیشه به ماده دیگری متصل است که همین ماده، تعیین‌کننده نوع ملح منیزیم است. این ماده می‌تواند یک گروه معدنی باشد مثل اکساید، سولفات، فسفات یا کربنات، یا یک ماده‌ آلی با منشأ بیولوژیکی مثل استات، آسپارتات، سیترات، لاکتات، گلیسینات یا پیدولات. این اشکال مختلف منیزیم از نظر میزان جذب، عوارض جانبی و هدف مصرف دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. علی‌رغم اینکه همه نمک‌های منیزیم می‌توانند به افزایش سطح منیزیم در بدن کمک کنند، گاهی این مولکول‌های اضافی متصل به منیزیم می‌توانند بر عملکرد و کاربرد بالینی منیزیم تأثیر بگذارند. به‌عنوان‌مثال، منیزیم سیترات به دلیل اثر ملین آن اغلب برای افراد با مشکل یبوست استفاده می‌شود، درحالی‌که منیزیم گلیسینات به دلیل فراهمی زیستی بالا و اتصال به آمینواسید گلیسین برای بهبود خواب و کنترل اضطراب به کار می‌رود. در ادامه این مطلب به معرفی انواع منیزیم و موارد مصرف آن‌ها خواهیم پرداخت.

منیزیم اکسید (Magnesium Oxide)

منیزیم اکسید یکی از اشکال رایج و متداول منیزیم در مکمل‌های غذایی و دارویی است. این ترکیب معدنی به دلیل ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود، در صنعت داروسازی و تغذیه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

مهم‌ترین ویژگی منیزیم اکسید این است که این ترکیب دارای بالاترین درصد منیزیم المنتال (حدود ۶۰%) در بین اشکال مختلف منیزیم است. یعنی درصد منیزیم قابل‌جذب آن از سایر اشکال منیزیم بیشتر است. به‌عنوان‌مثال اگر 1000 میلی‌گرم منیزیم اکسید مصرف کنید، تقریباً 600 میلی‌گرم آن منیزیم خالص خواهد بود. درحالی‌که، اگر 1000 میلی‌گرم منیزیم سیترات مصرف کنید، حدود 160 میلی‌گرم آن منیزیم خالص خواهد بود. به همین علت به طور معمول برای درمان کمبود منیزیم از ملح منیزیم اکسید استفاده می‌شود. 

از طرف دیگر، به دلیل اینکه جذب منیزیم اکساید نسبت به دیگر اشکال منیزیم در بدن پایین‌تر است، مصرف سایر اشکال بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. منیزیم اکسید علاوه بر اینکه به‌عنوان مکمل غذایی برای کمک به عملکرد صحیح عضلات، اعصاب و سیستم ایمنی به کار می‌رود، دارای اثرات ضد اسید معده و ملین نیز می‌باشد.
 

- کاربرد منیزیم اکسید

  • درمان کمبود منیزیم
  • درمان یبوست: منیزیم اکسید به‌عنوان یک ملین با جذب آب در روده، باعث نرم‌شدن مدفوع و تسهیل حرکت آن می‌شود.
  • در صنعت داروسازی: به‌عنوان ماده زمینه‌ای در تولید برخی داروها و مکمل‌ها و همچنین در تهیه برخی محصولات بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد.
     

- عوارض جانبی منیزیم اکسید

  • منیزیم اکسید معمولاً به‌خوبی تحمل می‌شود، اما ممکن است در دوزهای بالا موجب ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال، تهوع و درد شکم گردد.
     

ساشه منیزیم 400 یوروویتال از جمله مکمل‌های موجود حاوی منیزیم اکسید است.

منیزیم سیترات (Magnesium Citrate)

ملح منیزیم سیترات، یکی دیگر از اشکال رایج و محبوب منیزیم است که از ترکیب منیزیم با اسیدسیتریک تشکیل شده است. یکی از مزایای اصلی منیزیم سیترات نسبت به دیگر اشکال منیزیم، جذب بالای آن در دستگاه گوارش است. این ویژگی باعث می‌شود که بدن بتواند به‌راحتی از منیزیم استفاده کند. علاوه بر این، منیزیم سیترات معمولاً طعمی شیرین و خوشمزه دارد که باعث می‌شود تمایل به استفاده از آن در بین مصرف‌کنندگان بیشتر گردد. 

منیزیم سیترات حدود 16% منیزیم المنتال دارد. بنابراین، اگر 1000 میلی‌گرم منیزیم سیترات مصرف کنید، حدود 160 میلی‌گرم آن منیزیم خالص خواهد بود. ملح منیزیم سیترات به عنوان یک ترکیب ملین طبیعی نیز عمل کرده و برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. منیزیم سیترات برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای بدن و کاهش علائم کمبود منیزیم مانند خستگی، گرفتگی عضلات و اختلالات خواب مفید است.
 

- کاربرد منیزیم سیترات

  • درمان کمبود منیزیم و رفع علائم کمبود منیزیم
  • درمان یبوست
  • پیشگیری از سنگ کلیه: برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پتاسیم در ترکیب با منیزیم سیترات ممکن است به پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیوی از نوع کلسیم اگزالاتی کمک کند.
     

- عوارض جانبی منیزیم سیترات

  • منیزیم سیترات عموماً به‌خوبی تحمل می‌شود، اما ممکن است در دوزهای بالا باعث اسهال، افت فشارخون، اختلالات الکترولیتی یا ناراحتی‌های گوارشی مانند تهوع و درد شکم گردد.
     

کپسول کالمگ سیترات یک مکمل حاوی منیزیم به فرم منیزیم سیترات است.

منیزیم گلیسینات (Magnesium Glycinate)

یکی دیگر از انواع منیزیم، منیزیم گلیسینات است. این ملح از اتصال عنصر منیزیم به آمینواسید گلیسین تشکیل شده است. جذب گوارشی بالای منیزیم گلیسینات و عوارض جانبی اندک آن موجب محبوبیت این ملح در مقایسه با سایر انواع منیزیم شده است. منیزیم گلیسینات دارای فراهمی زیستی بالا بوده و اثر ملین ندارد. گلیسین موجود در این ترکیب یک آمینواسید غیرضروری است که می‌تواند به‌عنوان یک پیش‌ساز برای برخی از ناقل‌های عصبی دخیل در تنظیم خلق‌وخو عمل کند. به همین علت برخی از محققین معتقدند ملح منیزیم گلیسینات می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای منیزیم بدن به بهبود خلق و کاهش اضطراب نیز کمک نماید. بر همین اساس، در افرادی که علاوه بر کمبود منیزیم با اختلالات خلق، اضطراب یا بی‌خوابی نیز مواجه هستند، منیزیم گلیسینات به‌عنوان یک ملح ارجح در بین مکمل‌های منیزیم پیشنهاد می‌گردد.
 

- کاربرد منیزیم گلیسینات

  • تأمین منیزیم موردنیاز بدن و درمان کمبود منیزیم
  • کمک به تنظیم عملکرد ناقل‌های عصبی در مغز
  • کمک به بهبود خلق‌و‌خو و کاهش اضطراب
  • کمک به بهبود خواب
  • کمک به بهبود تمرکز و حافظه
  • کمک به عملکرد صحیح عضلات و سلامت استخوان‌ها
     

- عوارض جانبی منیزیم گلیسینات

  • منیزیم گلیسینات عوارض جانبی کمی دارد و برای افرادی با مشکلات گوارشی مناسب‌تر از سایر املاح است. بااین‌حال، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به اسهال یا حالت تهوع شود. افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند باید قبل از مصرف هر فرمی از مکمل منیزیم،  با پزشک مشورت کنند.
     

منیزیم بیس گلایسینات یوروویتال حاوی منیزیم به شکل منیزیم گلیسینات است.

منیزیم گلوکونات (Magnesium Gluconate)

منیزیم گلوکونات یکی از اشکال مکمل منیزیم است که از ترکیب منیزیم با اسید گلوکونیک به وجود می‌آید. این شکل از منیزیم به‌واسطه خواص منحصربه‌فرد در حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد عضلات و سیستم عصبی موردتوجه قرار گرفته است. یکی از مزایای اصلی این ترکیب این است که منیزیم گلوکونات به‌خوبی در آب حل می‌شود و به‌راحتی از دستگاه گوارش جذب می‌گردد. منیزیم گلوکونات حدود 5% منیزیم المنتال دارد. یعنی برای دریافت 50 میلی‌گرم منیزیم، باید 1000 میلی‌گرم منیزیم گلوکونات مصرف شود.

تا به امروز، شواهد علمی کافی برای اثبات اینکه اسید گلوکونیک به‌تنهایی یا در ترکیب با منیزیم گلوکونات دارای فواید درمانی مجزایی نسبت به منیزیم خالص است، وجود ندارد. به‌طورکلی، منیزیم گلوکونات به دلیل ترکیب با اسید گلوکونیک، جذب بهتری داشته و باعث افزایش اثرات مثبت منیزیم در بدن می‌گردد.
 

- کاربرد منیزیم گلوکونات

  • تأمین نیاز بدن به منیزیم و درمان کمبود منیزیم
  • کمک به بهبود عملکرد مغز و تقویت تمرکز و حافظه
  • کمک به حفظ سلامت قلب از طریق کمک به تنظیم ضربان قلب و فشارخون
  • کمک به بهبود ساختار و افزایش تراکم استخوان‌ها
  • کمک به حفظ سلامت و عملکرد عضلات
     

- عوارض جانبی منیزیم گلوکونات

  • منیزیم گلوکونات اگر در مقادیر مجاز و استاندارد (بین 200 الی 400 میلی‌گرم روزانه) مصرف شود ایمن و بی خطر است. مصرف بیش از حد منیزیم گلوکونات ممکن است باعث افت فشار خون، تهوع، اسهال و درد معده شود.

 

منیزیم آسپارتات (Magnesium Aspartate)

منیزیم آسپارتات ترکیبی از منیزیم و آسپارتیک اسید است. این ترکیب دارای جذب گوارشی مناسب‌تر و فراهمی زیستی بالاتری از منیزیم اکسید و منیزیم سیترات است و حدود 10% منیزیم المنتال دارد. هم منیزیم و هم آسپارتیک اسید از جمله عناصر ضروری برای تولید انرژی در سلول‌های بدن هستند. در نتیجه مصرف منیزیم آسپارتات با تأمین منیزیم کافی برای بدن، به افزایش انرژی کمک می‌کند. مطالعات بالینی اخیر نیز نشان داده است که مصرف ترکیب منیزیم آسپارتات با پتاسیم آسپارتات برای افزایش انرژی و رفع خستگی عضلانی مفید است. منیزیم آسپارتات در مقایسه با سایر انواع منیزیم فرم رایجی نبوده ولی به طور خاص برای سندروم خستگی مزمن کاربرد دارد.
 

- کاربرد منیزیم آسپارتات

  • تأمین نیاز بدن به منیزیم
  • کمک به افزایش انرژی و بهبود عملکرد عضلات
  • درمان سندروم خستگی مزمن
     

- عوارض جانبی منیزیم آسپارتات

  • منیزیم آسپارتات مانند سایر املاح منیزیم در مقادیر مجاز ایمن و بی‌خطر است.

 

منیزیم مالئات (Magnesium malate)

منیزیم مالئات یا منیزیم مالات، ترکیب منیزیم با اسید مالیک است. منیزیم مالئات جذب بالایی دارد و به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند. منیزیم مالات از جمله املاح مناسب منیزیم جهت پیشگیری و جبران کمبود منیزیم در بدن شناخته می‌شود. اسید مالیک خود به‌عنوان یک عامل انرژی‌زا شناخته می‌شود که در کنار منیزیم می‌تواند به افزایش انرژی، کاهش خستگی و بهبود دردهای عضلانی کمک کند. قیمت بالای منیزیم مالات کمی استفاده از آن را دچار محدودیت کرده است. بااین‌حال، ویژگی‌های منحصربه‌فرد منیزیم مالات آن را به یک مکمل منیزیم محبوب در بین افراد ورزشکار تبدیل نموده است.
 

- کاربرد منیزیم مالات

  • تأمین منیزیم موردنیاز بدن
  • کمک به افزایش تولید انرژی در بدن
  • کمک به کاهش خستگی
  • کاهش گرفتگی و دردهای عضلانی
  • کمک به بهبود عملکرد ورزشی
  • درمان سندروم خستگی مزمن
     

- عوارض جانبی منیزیم مالات

  • منیزیم مالئات معمولاً به‌خوبی تحمل می‌شود و عوارض جانبی کمی دارد. بااین‌حال، برای جلوگیری از عوارض مرتبط با مصرف بی‌رویه آن بهتر است از مصرف بیش از حد آن اجتناب گردد.
     

منیزیم ماتراسی 300 میلی‌گرم از جمله محصولاتی است که از ترکیب 3 ملح متفاوت منیزیم از جمله اکساید، مالات و گلیسروفسفات تشکیل شده است.

منیزیم لاکتات (Magnesium Lactate)

ملح منیزیم لاکتات ترکیب منیزیم با اسیدلاکتیک است. این ترکیب جذب گوارشی بالایی دارد و عوارض گوارشی آن از سایر املاح منیزیم کمتر است؛ بنابراین منیزیم لاکتات یک مکمل خوراکی مناسب برای افرادی است که نیاز دارند دوز بالایی از منیزیم را به طور مداوم مصرف کنند و  قادر به تحمل سایر املاح منیزیم نمی‌باشند. منیزیم لاکتات حدود 12% منیزیم المنتال دارد و کمترین عارضه گوارشی را در مقایسه با سایر املاح دارد.

برخی مطالعات شواهدی را در خصوص اثرات تنظیم‌کننده خلق و ضداضطراب و استرس منیزیم لاکتات ارائه داده‌اند. بااین‌وجود، برای اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.
 

- کاربرد منیزیم لاکتات

  • تأمین منیزیم موردنیاز بدن
  • مناسب برای افرادی که نیاز به دوز بالای منیزیم دارند.
  • مناسب برای افرادی که قادر به تحمل سایر املاح منیزیم نیستند.
  • کمک به کاهش اضطراب و استرس
     

- عوارض جانبی منیزیم لاکتات 

  • منیزیم لاکتات در دوزهای معمول (200 تا 400 میلی‌گرم) بی‌خطر است اما در دوزهای خیلی بالا ممکن است باعث اسهال، تهوع یا افت فشار خون گردد. منیزیم لاکتات نیز در افراد مبتلا به نارسایی کلیه باید با احتیاط مصرف گردد.
     

منیزیم پلاس یوروویتال حاوی 4 ملح مختلف منیزیم شامل اکساید، سیترات، بیس گلیسینات و لاکتات است.

منیزیم تائورات (Magnesium Taurate)

منیزیم تائورات ترکیب منیزیم با آمینواسید تائورین است. اتصال تائورین به منیزیم باعث بهبود جذب گوارشی و افزایش فراهمی زیستی آن گشته است. تائورین یک آمینواسید غیرضروری است که در بسیاری از بافت‌های بدن، به‌ویژه در مغز و قلب وجود دارد. این آمینواسید همچون عنصر منیزیم به‌عنوان یک ماده مؤثر در سلامت قلب شناخته می‌شود و می‌تواند به کاهش فشارخون و بهبود عملکرد قلب کمک کند. علاوه بر این، تائورین دارای خواص آرام‌بخش است و ممکن است به کاهش اضطراب و بهبود خواب کمک کند. شواهد محدودی نیز موجود است که نشان می‌دهد، دریافت مکمل منیزیم تائورات برای تنظیم سطح قند خون مفید است. در نتیجه‌ ملح منیزیم تائورات یک ترکیب مفید و مؤثر در تأمین نیازهای تغذیه‌ای بدن با جذب بالا و خواص مثبت برای سلامت قلب و روان است.
 

- کاربرد منیزیم تائورات

  • به‌عنوان مکمل غذایی برای تأمین نیاز روزانه به منیزیم
  • درمان کمبود منیزیم
  • کمک به حفظ سلامت قلب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی
  • کمک به تنظیم فشارخون
  • کمک به تنظیم قند خون
  • کمک به کاهش اضطراب و استرس
  • کمک به بهبود خواب
     

- عوارض جانبی منیزیم تائورات

  • منیزیم تائورات معمولاً ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال یا تهوع، افت فشارخون یا اختلالات الکترولیتی ایجاد کند. 

 

منیزیم ال - ترئونات (Magnesium L-threonate)

ملح منیزیم ال - ترئونات یکی از اشکال جدید مکمل منیزیم است که به دلیل تأثیرات مثبتش بر عملکرد مغز و حافظه بسیار موردتوجه قرار گرفته است. این ترکیب از یون‌ منیزیم به‌اضافه اسید ترئونیک تشکیل شده است. اسید ترئونیک یک متابولیت ویتامین C است که در بدن به‌عنوان یک منبع انرژی و برای تولید کلاژن نقش دارد. منیزیم ترئونات به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود، قابلیت جذب بالایی دارد و می‌تواند به‌راحتی از سد خونی - مغزی عبور کند و سطح منیزیم را در بافت مغز افزایش دهد. به همین علت، به نظر می‌رسد این ترکیب برای بهبود حافظه، یادگیری، تمرکز و بهبود علائم افسردگی مفید باشد. در نتیجه، جذب عالی، تأمین منیزیم، تقویت حافظه و کاهش اضطراب از مزایای ویژه ملح منیزیم ال - ترئونات به شمار می‌روند. این ملح حدود 8% منیزیم المنتال دارد. یعنی، اگر 1000 میلی‌گرم منیزیم ترئونات مصرف کنید، تقریباً 80 میلی‌گرم آن منیزیم خالص خواهد بود.
 

- کاربرد منیزیم ترئونات

  • مکمل غذایی جهت تأمین نیاز روزانه به منیزیم
  • کمک به عملکرد نرمال عضلات
  • کمک به عملکرد صحیح سیستم عصبی
  • کمک به افزایش سطح منیزیم در بافت مغز
  • کمک به حفظ سلامت مغز
  • بهبود تمرکز، حافظه و یادگیری
  • کاهش علائم مرتبط با اضطراب و افسردگی
  • کمک به بهبود درد
  • کمک به درمان یبوست
     

- عوارض جانبی منیزیم ترئونات

  • منیزیم ترئونات یک ترکیب ایمن است و درصورتی‌که به مقدار مجاز استفاده شود عوارض جانبی خطرناکی در پی نخواهد داشت. 

 

منیزیم پیدولات (Magnesium Pidolate)

منیزیم پیدولات به دلیل قیمت مناسب و قابلیت تهیه به فرم مکمل مایع بسیار موردتوجه قرار گرفته است. منیزیم پیدولات جذب بالایی داشته و به تأمین منیزیم موردنیاز بدن کمک می‌کند. پیدولات در تشکیل اسیدآمینه هیدروکسی پرولین نقش دارد. این اسیدآمینه از اجزای اصلی ساختار کلاژن در مفاصل، غضروف و پوست است. در نتیجه، برخی بر این باورند که منیزیم پیدولات به حفظ استخوان‌ها و دندان‌های قوی کمک می‌کند.

 

منیزیم پیکولینات (Magnesium Picolinate)

منیزیم پیکولینات از اتصال منیزیم به اسید پیکولینیک ساخته می‌شود. این نوع منیزیم به علت جذب بالای گوارشی‌اش شناخته شده است و به نظر می‌رسد به بهبود عملکرد مغز و کاهش استرس کمک کند.
 

- کاربرد منیزیم پیکولینات

  • به‌عنوان مکمل برای تأمین منیزیم موردنیاز بدن
  • پیشگیری و رفع علائم کمبود منیزیم
  • کمک به کاهش استرس و اضطراب
     

- عوارض جانبی منیزیم پیکولینات

  • منیزیم پیکولینات مانند سایر املاح منیزیم در مقادیر مجاز ایمن بوده و عوارض جانبی جدی ندارد.

 

منیزیم کلراید (Magnesium Chloride)

منیزیم کلراید ترکیب منیزیم و کلروین است که هم قابلیت جذب گوارشی دارد و هم جذب پوستی. این ملح حدود 12% منیزیم المنتال دارد و به فرم خوراکی برای افزایش سطح منیزیم، درمان یبوست و تسکین سوزش معده کاربرد دارد. منیزیم کلراید در محصولات موضعی از جمله روغن منیزیم، نمک حمام و انواع پماد و لوسیون به کار می‌رود. فرم موضعی منیزیم کلراید اغلب به‌منظور تسکین و کاهش درد و گرفتگی عضلانی کاربرد دارد و موجب افرایش سطح منیزیم بدن نمی‌گردد.

 

منیزیم سولفات (Magnesiu Sulfate)

منیزیم سولفات یک ملح معدنی از منیزیم است که به نام " نمک اپسوم" نیز شناخته می‌شود. این فرم از منیزیم بیشتر در محصولات تزریقی و وریدی کاربرد دارد و برای مکمل‌های منیزیم خوراکی کاربردی ندارد. ازآنجایی‌که منیزیم سولفات مقداری جذب پوستی نیز دارد، در صنایع و ساخت برخی محصولات موضعی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.
 

- کاربرد منیزیم سولفات

  • به‌صورت تزریقی برای درمان آسم، آریتمی قلبی، اکلامپسی و پره اکلامپسی
  • به‌صورت موضعی برای تسکین درد عضلانی

 

سخن پایانی

در این مقاله از مجله داروکده تلاش نمودیم تا با مطالعه و بررسی منابع علمی، انواع مکمل‌ منیزیم را از نظر نوع ملح منیزیم، معایب، مزایا، شباهت‌ها و تفاوت‌ها بررسی و با یکدیگر مقایسه نماییم. منیزیم یک عنصر معدنی حیاتی برای عملکرد طبیعی اندام حیاتی بدن و حفظ سلامت عمومی است. منیزیم به عملکرد عضلات، اعصاب و سیستم ایمنی کمک نموده و در تولید انرژی، سنتز و عملکرد هورمون‌ها و پروتئین‌های حیاتی نقش دارد. باتوجه‌به اهمیت منیزیم، مکمل‌های حاوی این ماده معدنی به طور گسترده و در اشکال مختلف در بازار موجود هستند. هر یک از اشکال منیزیم می‌تواند در شرایط خاصی مؤثرتر باشند. انتخاب نوع مناسب منیزیم بستگی به نیاز فرد (مقدار مصرف)، وضعیت سلامتی فرد، تحمل بدن و هدف مصرف دارد. برای انتخاب بهترین نوع مکمل منیزیم، می‌توانید از طریق برقراری ارتباط با تیم علمی داروکده، از خدمات مشاوره آنلاین و رایگان بهره‌مند گردید و خرید خود را از طریق داروخانه آنلاین داروکده تکمیل نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )