قرص سلنیوم برای لاغری

قرص سلنیوم برای لاغری

در این مقاله از مجله علمی داروکده به بررسی فواید سلنیوم برای لاغری و نکات مرتبط با آن می‌پردازیم.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 مهر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 مهر 1403

688

eye icon

قرص سلنیوم برای لاغری

امروزه مصرف مکمل ها به عنوان یکی از روش های کمک به کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این مکمل ها، قرص سلنیوم است که در سال های اخیر مطالعات بسیاری پیرامون نقش آن در لاغری انجام شده است. 

در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص سلنیوم برای لاغری، بهترین زمان مصرف قرص سلنیوم برای لاغری و معرفی انواعی از بهترین قرص سلنیوم برای لاغری بپردازیم.

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • سلنیوم برای چی خوبه؟
  • سلنیوم برای لاغری
  • بهترین زمان مصرف قرص سلنیوم برای لاغری
  • عوارض جانبی قرص سلنیوم برای لاغری
  • بهترین قرص سلنیوم برای لاغری

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

سلنیوم برای چی خوبه؟

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب و ضروری است که بدن انسان به آن نیاز دارد. این ماده نقش کلیدی در سلامت عمومی بدن داشته و با اعمال اثرات آنتی ‌اکسیدانی به محافظت از سلول ‌های بدن در برابر آسیب‌ های اکسیداتیو کمک می ‌کند.

از جمله فواید سلنیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ سلامت غده تیروئید و کمک به تولید هورمون های تیروئیدی 

  • تنظیم متابولیسم بدن

  • حفظ و ارتقاء سلامت پوست و مو

  • تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب

  • بهبود عملکرد دستگاه قلبی-عروقی و کبد

  • بهبود باروری در آقایان

 

 

میزان سلنیوم مورد نیاز بدن بستگی به عوامل مختلفی، از جمله سن، جنسیت، و وضعیت سلامتی دارد. به طور کلی، بزرگسالان به روزانه 55 میکروگرم سلنیوم نیاز دارند.

در صورتی که این میزان ازطریق رژیم غذایی تأمین نشود، در افرادی که دچار کمبود سلنیوم هستند و همچنین در ورزشکاران و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، استفاده از مکمل های سلنیوم می تواند گزینه مناسبی باشد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات جامع در رابطه با اینکه سلنیوم چیست؟ و همچنین علائم کمبود سلنیوم در بدن، مطالعه مقاله با عنوان "همه چیز درباره سلنیوم" تألیف و ترجمه خانم دکتر الهه عبدالهی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند مفید باشد و به شما پیشنهاد می شود.

 

سلنیوم برای لاغری

علاوه بر فوایدی که در قسمت قبل ذکر شد، برخی مطالعات به اثرات سلنیوم در زمینه کمک به لاغری اشاره کرده اند. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که سطح سلنیوم پایینی دارند، بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی هستند.

بنابراین ممکن است مکمل سلنیوم به عنوان یک عامل کمکی در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش کافی به روند کاهش وزن کمک کند.

سلنیوم چگونه به لاغری کمک می‌کند؟ سلنیوم از جنبه های مختلفی همچون کاهش التهاب در بدن (به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش وزن)، بهبود عملکرد تیروئید، افزایش متابولیسم و تنظیم سطح قند خون می تواند در کاهش وزن اثرگذار باشد.

اگرچه مطالعات پیرامون ارتباط سلنیوم و لاغری همچنان ادامه دارد، اما به طور کلی مکانیسم اثر سلنیوم در لاغری را می توان در سه دسته کلی زیر قرار داد.

 

  • افزایش متابولیسم

یکی از مهم‌ترین اثرات سلنیوم در بدن، کمک به تنظیم متابولیسم است.

در سال ‌های اخیر، بسیاری از مطالعات نشان داده ‌اند که مکمل سلنیوم برای تنظیم سطوح سرمی هورمون محرک تیروئید (TSH)، تری یدوتیرونین (T3)، تیروکسین (T4)، همچنین عملکرد این هورمون ها و عملکرد بهینه تیروئید ضروری است.

هورمون ‌های تیروئیدی که توسط سلنیوم تنظیم می ‌شوند، به کنترل سرعت متابولیسم کمک می‌ کنند. افزایش متابولیسم با افزایش مصرف کالری و چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن در ارتباط است.

 

 

در کنار مکمل سلنیوم برای لاغری، مصرف محصولات چربی سوز و یا مکمل های کاهش اشتها نیز می تواند در تسریع روند کاهش وزن کمک کننده باشد.

اطلاعات بیشتر در رابطه با این دسته مکمل ها از طریق مطالعه مقاله "بهترین قرص کاهش اشتها و چربی سوز" منتشرشده در مجله علمی داروکده، امکان پذیر است.

 

  • کاهش اشتها

سلنیوم می تواند به کاهش اشتها کمک کند، مکانیسم دقیق اثر سلنیوم بر کاهش اشتها هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اما بر اساس مطالعات صورت گرفته، سلنیوم ممکن است از طریق کمک به افزایش احساس سیری، کاهش پرخوری عصبی، بهبود متابولیسم چربی ها و اثر بر تولید هورمون های اشتها به کاهش اشتها کمک کند.

 

 

  • تنظیم هورمون ها

سلنیوم نقش مهمی در تنظیم تولید و عملکرد هورمون‌های تیروئیدی ایفا می‌ کند. این هورمون ‌ها در تعادل متابولیسم بدن نقش دارند و با توجه به ارتباط بین متابولیسم با وزن بدن، سلنیوم از این طریق به تنظیم وزن کمک می کند.

کمبود سلنیوم می‌تواند منجر به کاهش تولید هورمون های تیروئیدی و در نتیجه کندی متابولیسم و افزایش وزن شود.

 

 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تیروئیدیت هاشیماتو به عنوان یکی از اختلالات تیروئید، مطالعه مقاله با عنوان "تیروئیدیت هاشیموتو، غذا و مکمل ها" که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند سودمند باشد.

 

بهترین زمان مصرف قرص سلنیوم برای لاغری

بهتر است تعیین دوز مناسب و روش مصرف مکمل سلنیوم برای لاغری در هر فرد با در نظر گرفتن عواملی از جمله شرایط جسمی (به خصوص در شرایطی همچون بارداری، شیردهی و یا ابتلا به بیماری)، سایر داروها و مکمل های مصرفی و میزان نیاز توسط پزشک معالج صورت گیرد.

اما به طور کلی بهترین زمان مصرف قرص سلنیوم برای لاغری همراه با غذا پیشنهاد شده است.

 

 

مدت زمان لازم برای مشاهده اثربخشی قرص سلنیوم برای لاغری متفاوت است. برخی افراد ممکن است در عرض چند هفته نتایج را مشاهده کنند، در حالی که ممکن است برای برخی دیگر مدت بیشتری نیاز باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود دوره مصرف مکمل سلنیوم برای لاغری تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه تعیین شود.

 

عوارض جانبی قرص سلنیوم برای لاغری

مصرف بیش از حد مجاز سلنیوم می تواند با عوارض جانبی همچون حالت ریزش مو، تهوع، استفراغ، اسهال، خستگی و درد عضلانی همراه باشد. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی قرص سلنیوم، توجه به بالاترین مقدار مجاز قابل دریافت این ماده معدنی در روز توصیه می شود.

این میزان در بازه های سنی مختلف مطابق جدول زیر است:

 

 

سلنیوم در دوزهای کمتر از 400 میکروگرم روزانه و کوتاه مدت، احتمالاً بی خطر است. اما زمانی که سلنیوم در دوزهای بالا یا برای مدت طولانی مصرف شود می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. مصرف دوزهای بالای 400 میکروگرم در روز خطر ابتلا به سمیت سلنیوم را افزایش می دهد و مصرف دوزهای پایین تر برای مدت طولانی می تواند با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه باشد.

 

بهترین قرص سلنیوم برای لاغری

در ادامه به برخی از بهترین مکمل های سلنیوم موجود در داروکده اشاره خواهیم کرد:

 

- سلنیوم هلث برست

قرص سلنیوم هلث برست حاوی 200 میکروگرم سلنیوم به فرم سلنومتیونین در هر قرص است که تحت لیسانس کمپانی Arnet Pharmaceutical Corp آمریکا و توسط شرکت دارویی پوراطب در ایران تولید می شود.

 

 

- سلنیوم رزاویت

قرص سلنیوم رزاویت دارای 200 میکروگرم سلنیوم در هر قرص است و توسط شرکت روز دارو در ایران تولید می شود.

 

 

- سلن پلاس یوروویتال

کپسول سلن پلاس یوروویتال حاوی 50 میکروگرم سلنیوم در کنار زینک و ویتامین های A، E و C است که علاوه بر کمک به تأمین نیاز به سلنیوم و کمک به سلامت پوست، مو و ناخن به عنوان قرص سلن پلاس برای چاقی نیز از آن یاد می شود. این کپسول سلنیوم پلاس زینک تحت لیسانس کمپانی Euro OTC Pharma GmbH آلمان و توسط شرکت حکیمان طب کار در ایران تولید می شود.

 

 

سخن پایانی

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که ممکن است از طریق افزایش متابولیسم، کاهش اشتها، و تنظیم هورمون ها به کاهش وزن کمک کند. این اثر کمکی در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی منظم مورد انتظار است و مکمل سلنیوم به تنهایی اثری بر لاغری ندارد.

در صورت عدم تأمین نیاز به سلنیوم از طریق رژیم غذایی، مصرف مکمل های سلنیوم با مشورت پزشک معالج و بر اساس روش مصرفی که ایشان تجویز می کنند، راه حل مناسبی است.

انواعی از بهترین قرص سلنیوم برای لاغری خارجی و ایرانی در اشکال مختلف در داروکده موجودند. داروخانه آنلاین داروکده محصولات سلامت محور غیردارویی را با تضمین اصالت و بهترین قیمت که اغلب همراه با تخفیف های مناسبتی و هدایای ویژه است، ارائه می دهد.

لازم به ذکر است که قیمت قرص سلنیوم همچون سایر محصولات سلامت محور موجود در داروکده با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین می شود.

امیدواریم مقاله "قرص سلنیوم برای لاغری" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با سلنیوم برای لاغری، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )