ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟

ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟

در این مقاله سعی داریم به بررسی کامل خواص ژل رویال به عنوان یک فراورده تقویت‌کننده بدن برای زنان و مردان بپردازیم و به بهترین زمان و دوره مصرف آن اشاره کنیم.

دکتر نیوشا اسماعیل زاده

نویسنده: دکتر نیوشا اسماعیل زاده

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 مرداد 1403

1K

eye icon

ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟

ژل رویال یا غذای ملکه، یک ترشح شیره‌ای است که توسط زنبورهای کارگر برای تغذیه زنبور ملکه و لاروهای آن، ساخته می‌شود. این شیره به دلیل داشتن مواد مغذی غنی شامل ویتامین‌ها، پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری و مواد معدنی، شاه انگبین و یا شهد شاهانه نیز خوانده می‌شود. ژل رویال که به آن رویال ژلی نیز می‌گویند، از دیرباز به عنوان ماده غذایی معجزه آسا و هم‌چنین اکسیر جوانی شناخته می‌شود. از این رو، همواره ژل رویال، ماده‌ای بسیار ارزشمند تلقی شده است و به طور معمول قیمت بالایی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

خواص ژل رویال بسیار متعدد است، اما این ماده بیشتر با خواصی مانند تقویت سیستم ایمنی، برطرف کردن ضعف و خستگی، ارتقای قوای جنسی زنان و مردان، بهبود باروری شناخته می‌شود. افزون بر این، رویال ژلی جهت جوانسازی و حفظ سلامت پوست صورت نیز استفاده می‌گردد. با توجه به محتوای بالای مواد مغذی در ژل رویال و هم‌چنین وجود مکمل‌های گوناگون از این ماده و با در نظر گرفتن تمایل روزافزون افراد به استفاده از این فراورده، در این مقاله برآنیم که با بررسی خواص متعدد رویال ژلی، احتیاط‌های مصرف و بیان بهترین زمان مصرف آن، اطلاعاتی جامع و کامل در مورد این ماده کم نظیر در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

- ژل رویال چیست؟
- ترکیبات ژل رویال چیست؟
- خواص ژل رویال
- خواص ژل رویال برای زنان
- آیا ژل رویال برای تنبلی تخمدان مفید است؟
- ژل رویال برای بارداری
- خواص ژل رویال برای مردان
- خواص ژل رویال برای پوست
- کرم ژل رویال
- ژل رویال برای صورت
- ژل رویال برای دور چشم
- ژل رویال برای لک صورت
- شربت رویال ژلی برای کودکان
- آیا ژل رویال برای افزایش قد مفید است؟
- قرص ژل رویال
- آیا ژل رویال چاق کننده است؟
- آیا ژل رویال لاغر کننده است؟
- آیا ژل رویال برای معده خوب است؟
- ژل رویال و سرطان
- از کجا بفهمیم ژل رویال اصل است؟
- آیا ژل رویال خواب آور است؟
- طریقه مصرف ژل رویال
- چقدر ژل رویال بخوریم؟
- بهترین زمان مصرف ژل رویال
- باورهای رایج درباره ژل رویال
- آیا ژل رویال عوارض دارد؟
- ژل رویال در بارداری و شیردهی
- تداخلات ژل رویال با داروهای شیمیایی
- آیا ژل رویال خراب میشود؟
- ژل رویال را از کجا تهیه کنیم؟

مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

ویرایش و نظارت علمی:

دکتر روجا رحیمی، متخصص داروسازی سنتی، استاد دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رییس مرکز رشد طب و داروسازی سنتی و فرآورده‌های طبیعی

 

ژل رویال چیست؟

ژل رویال یا رویال ژلی، یک ماده غذایی شیره مانند، سفیدرنگ و لزج است که توسط زنبورهای کارگر در غدد ویژه‌ای از ناحیه زیر گلو تولید و ترشح می‌شود. این ماده به عنوان غذایی ویژه برای ملکه زنبورها و لاروها، فارغ از جنسیت آن‌ها، در نظرگرفته می‌شود. ژل رویال حاوی ترکیبات مغذی متنوعی از جمله پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، شامل ویتامین ب، مواد معدنی، و موادآنتی‌اکسیدانی است که به آن خواص درمانی و تغذیه‌ای متنوعی می‌بخشد.

این ماده به عنوان یک مکمل غذایی شناخته می‌شود و مصرف آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، رفع ضعف و خستگی، بالا بردن سطح انرژی، افزایش قوای جنسی و بهبود کیفیت پوست کمک کند. تحقیقات صورت گرفته بر ژل رویال نشان داده‌اند که این ماده خواص ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان از خود نشان می‌دهد. این ماده ارزشمند در طب‌ سنتی و طب‌های مکمل‌ نیز به عنوان یک منبع مغذی محسوب می‌شود و در فرمولاسیون‌های دارویی متعدد وجود دارد. 

 

ترکیبات ژل رویال چیست؟

ژل رویال اصل از ترکیباتی متعددی مختص زنبور ملکه ساخته می‌شود و دارای درصد بالایی از مواد غذایی و ویتامین‌ها است. این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌شود:

1. پروتئین‌ها: ژل رویال دارای ترکیبات پروتئینی متعددی است و شامل اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری می‌شود.

2. کربوهیدرات‌ها: رویال ژلی با دارا بودن درصد زیادی از کربوهیدرات‌های متنوع شامل گلوکز و فروکتوز، انرژی لازم برای مصرف‌کننده را فراهم می‌کند.

3. چربی‌ها: محتوی ژل رویال تنها به پروتئین‌ها محدود نمی‌شود. این ماده دارای لیپیدها و اسیدهای چرب مفید و ضروری برای بدن است که باعث می‌شود ژل رویال یک ماده مقوی باشد.

4. ویتامین‌ها: ژل رویال منبعی غنی از ویتامین‌های گروه ب، به خصوص ویتامین ب 5 یا اسید پانتوتنیک وب 7یا بیوتین است. به همین دلیل این فراورده خواص بسیار زیادی برای پوست دارد. 

5. مواد معدنی: مقادیر قابل توجه مواد معدنی در رویال ژلی مانند: آهن، پتاسیم، کلسیم و روی، این ماده را به یک مولتی ویتامین + مینرال طبیعی تبدیل کرده است.

6. آنتی‌اکسیدان‌ها: این ماده همچنین شامل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

باید توجه داشت که ترکیبات ژل رویال و درصد هر کدام بستگی به منبع تامین و اقلیمی که در آن تولید شده‌است دارد و می‌تواند بسیار متنوع باشد.

خواص ژل رویال

با توجه به ترکیبات مغذی ژل رویال، خواص متعددی برای آن درنظرگرفته شده است. این ماده یک تقویت‌کننده عمومی بدن است و انرژی و ریزمغذی‌های لازم را برای داشتن بدنی سالم فراهم می‌کند. این ماده به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در فصل سرما بسیار پرطرفدار می‌شود. هم‌چنین با دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی متعدد به کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب بافتی، التهاب و پیری زودرس کمک می‌کند. کاهش خستگی و افزایش قوای بدن نیز از دیگر خواص این ماده است. گفته شده‌است که مصرف ژل رویال به حفظ تعادل هورمونی کمک می‌کند و با طبع گرمی که دارد، می‌تواند به تقویت قوای جنسی در زنان و مردان و هم چنین باروری کمک کند.

 

خواص ژل رویال برای زنان

ژل رویال برای زنان خواص متعددی دارد. این خواص شامل فواید عمومی اعم از تقویت دستگاه قلبی-عروقی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس روزانه، افزایش انرژی و بهبود سلامت پوست، می‌شود. ژل رویال می‌تواند با حفظ تعادل هورمونی و گرمابخشی به بدن، احتمال باروری را نیز افزایش دهد. گفته می‌شود ژل رویال در بعضی از بانوان می‌تواند به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک کند. برای مطالعه بیشتر در این خصوص، مقاله‌ "PMS یا سندروم پیش از قاعدگی و هر آنچه باید بدانید" را در مجله داروکده مطالعه فرمایید. این مقاله توسط خانم دکتر شیدا احمدی کولایی تالیف و ترجمه شده است. 

 

آیا ژل رویال برای تنبلی تخمدان مفید است؟

ژل رویال با داشتن ترکیبات مغذی، طبع گرم و حفظ تعادل هورمون‌ها، به تقویت تخمدان در افراد با تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند و با حفظ سلامت تخمدان، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

 

ژل رویال برای بارداری

گفته می‌شود ژل رویال می‌تواند با تقویت عمومی بدن زنان و مردان و هم چنین حفظ تعادل هورمونی در افزایش احتمال بارداری نقش داشته باشد. لازم به ذکر است که قبل از مصرف هر دارو و یا مکملی باید علل ناباروری بررسی شود و سپس طبق نظر پزشک متخصص، از مکمل‌های بهبود باروری استفاده گردد. 

 

خواص ژل رویال برای مردان

ژل رویال علاوه بر افزایش سطح انرژی و استقامت در مردان، می‌تواند به بالا بردن کیفیت اسپرم و افزایش تحرک آن کمک کند. هم چنین با بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب و استرس می‌تواند منجر به عملکرد جنسی مناسب شود.

خواص ژل رویال برای پوست

خواص ژل رویال برای پوست متعدد است و هر فراورده‌ای که در ترکیبات خود از ژل رویال استفاده می‌کند، می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر روی پوست داشته باشد.

 به صورت کلی ژل رویال با رطوبت رسانی قوی، کاهش واکنش‌های اکسیداتیو و قدرت ترمیم کنندگی بالا می‌تواند به کاهش التهابات و بهبود شرایط پوست کمک کند. به علاوه با متعادل کردن چربی پوست می‌تواند در بهبود آکنه پوستی موثر باشد.

اگرچه ژل رویال می‌تواند به پیشگیری از بروز آکنه کمک کند، اما فراورده‌ای تخصصی برای کاهش آکنه‌های پوستی نیست. برای آشنایی با محصولات تخصصی ضد جوش می‌توانید به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه کنید.

 

کرم ژل رویال

کرم ژل رویال از ترکیب طبیعی رویال ژلی فرموله شده است و می‌تواند به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک کند. این کرم ترمیم‌کننده است و التهابات پوستی را کاهش می‌دهد. دو محصول پرطرفدار در این زمینه، کرم آبرسان آکوامکس رویال ژلی با برند شون و ژل کرم مرطوب کننده حاوی رویال ژلی با برند بیول است. این دو محصول ضمن رطوبت‌رسانی، با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود، از پوست صورت و بدن محافظت می‌کنند.

 

ژل رویال برای صورت

پیش‌تر به خواص متعدد ژل رویال برای صورت اشاره شد. ژل رویال به طرق مختلف می‌تواند برای پوست استفاده شود. راحت‌ترین راه استفاده از ژل رویال برای صورت، استفاده از کرم ژل رویال است. هم‌چنین از ترکیب ژل رویال با عسل و سایر مواد مغذی، ماسکی عالی تهیه می‌شود که می‌تواند مشکلات پوستی متعدد را مدیریت کند. بهتر است قبل از استفاده از ژل رویال بر روی پوست صورت، تست حساسیت پوستی انجام شود.

ژل رویال برای دور چشم

از ژل رویال در فراورده‌های دور چشم نیز استفاده می‌شود. این فراورده پف و تیرگی زیر چشم را کاهش می‌دهد، از چین و چروک دور چشم جلوگیری می‌کند و باعث تقویت و ترمیم پوست نازک دور چشم می‌شود.

 

ژل رویال برای لک صورت

ترکیب ژل رویال با ترکیبات طبیعی که خاصیت روشن‌کنندگی دارند، مانند ویتامین سی و عصاره لیمو می‌تواند به کم رنگ شدن لک صورت کمک کند. ژل رویال می‌تواند به صورت ماسک خانگی و یا فرموله شده در ترکیبات مراقبتی پوست برای برطرف شدن لک صورت مفید باشد. به علاوه، جهت استفاده آسان‌تر از ماسک رویال ژلی، محصولاتی همچون ماسک صورت ویتامین ای و رویال ژلی با برند اسکین شیک توصیه می‌شود.

 

شربت رویال ژلی برای کودکان

فرمولاسیون‌های متعدد ژل رویال، شامل شربت رویال ژلی برای کودکان با دارا بودن مواد غذایی متعدد به رشد و تقویت کودکان کمک می‌کند. شربت رویال ژلی اکسیر فارم و شربت لیکو رویال با برند ابیان فارمد برای ارتقا سلامت کودکان و افزایش اشتهای آن‌ها فرموله شده است و می‌تواند ویتامین‌های لازم و مینرال‌هایی مانند زینک را برای تقویت سیستم ایمنی، در اختیارشان قرار دهد. به علاوه، برند یورویتال، شربت ژل رویال پلاس مولتی ویتامین را برای کودکان بالای 4 سال و نوجوانان فرموله کرده‌است که باعث رشد استخوان‌ها شده و از سیستم عصبی آن‌ها محافظت می‌کند. شربت رویال ژلی کیندر نیز مخصوص کودکان 3 تا 12 سال است و عملکرد ذهنی کودکان را بهبود می‌بخشد.

باید توجه داشت که ژل رویال خالص طبع گرمی دارد و می‌تواند سبب بروز آلرژی‌های تنفسی و پوستی در کودکان شود. از این رو استفاده از آن برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود و در صورت عدم وجود حساسیت، مکمل‌های رویال ژلی می‌تواند طبق دوز درج شده بر روی فراورده، برای کودکان مورد استفاده قرارگیرد.

 

آیا ژل رویال برای افزایش قد مفید است؟

ژل رویال به‌عنوان یک ماده غذایی مغذی و مفید شناخته می‌شود و حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی است. در نتیجه می‌تواند در تأمین نیازهای تغذیه‌ای بدن در دوران رشد و بهبود سلامت عمومی، مؤثر باشد. ولی به‌تنهایی به‌عنوان عامل افزایش قد در نظر گرفته نمی‌شود. 

افزایش قد معمولاً تحت تأثیر عوامل ژنتیکی، هورمونی و تغذیه‌ای قرار دارد. در دوران رشد، به‌ویژه در دوران کودکی و نوجوانی، مصرف مواد مغذی از قبیل پروتئین‌ها، کلسیم، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی می‌تواند به بهبود رشداستخوان‌ها و به‌طور غیرمستقیم به افزایش قد کمک کند.

به طور کلی، برای افزایش قد بهتر است به تغذیه مناسب، ورزش، خوابکافی و سلامت کلی بدن توجه شود.

 

قرص ژل رویال

قرص ژل رویال با اندیکاسیون‌های مختلف و فرمول‌های متعدد در بازار دارویی ایران موجود است. شما می‌توانید پس از مراجعه به داروخانه مرکزی جمالزاده و بهره‌گیری از مشاوره دکتر داروساز، از خواص قرص ژل رویال بهره‌مند شوید.

 

شربت ژل رویال

یکی از محصولات شناخته شده در این زمینه هانی ژل دایا دارو است که بر مبنای منابع طب سنتی ایرانی تهیه و فرموله شده است. این شربت حاوی ژل رویال سلطنتی، عسل خالص و عناب است و با اثر آنتی اکسیدانی قوی و تقویت سیستم ایمنی به پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی کمک می‌کند.

برای خرید شربت هانی ژل دایا دارو کلیلک کنید.

آیا ژل رویال چاق کننده است؟

به‌طور کلی، تأثیر ژل رویال بر وزن بستگی به سایر عوامل رژیمی و سبک زندگی دارد، اما به تنهایی نیز می‌تواند بر وزن بدن تأثیر بگذارد. این ماده غنی از اسیدهای چرب ضروری، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و می‌تواند به افزایش اشتها و بهبود متابولیسم کمک کند.

اگر در حال تلاش برای افزایش وزن یا افزایش حجم عضلات هستید، مصرف ژل رویال به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل با فراهم‌ کردن کالری‌های مورد نیاز می‌تواند مفید باشد. اما پیشنهاد می‌شود برای نتیجه‌گیری بیشتر، مصرف این فراورده با سایر مکمل‌های تخصصی وزن گیری همراه باشد.

 

آیا ژل رویال لاغر کننده است؟

ژل رویال به عنوان یک مکمل تغذیه ای خواص زیادی دارد و می‌تواند با بهبود متابولیسم به متعادل شدن وزن بدن کمک کند. اما باید توجه داشت ارتباطی مستقیم بین مصرف ژل رویال و کاهش وزن گزارش نشده‌است. برای کاهش وزن توصیه می‌شود به متخصص تغذیه مراجعه و کاهش وزن زیر نظر وی انجام شود. برای آشنایی با محصولات تخصصی کاهش وزن می‌توانید به داروخانه آنلاین مراجعه فرمایید.

 

آیا ژل رویال برای معده خوب است؟

ژل رویال به طرق مختلف می‌تواند بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش تاثیرگذار باشد. طبع ژل رویال گرم است می‌تواند سوءهاضمه ناشی از سردی معده را کاهش دهد. هم‌چنین می‌تواند با حفظ میکروبیوم (باکتری‌های مفید) دستگاه گوارش به سلامت آن کمک کند.

 

ژل رویال و سرطان

ژل رویال به طرق مختلف می‌تواند در انواع سرطان‌ها مفید واقع شود. مطالعات نشان داده‌اند که ژل رویال با مهار تکثیر سلولی و رشد تومور و نیز خنثی سازی رادیکال‌های آزاد می‌تواند به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. مقالات چاپ شده در مجله International Journal of Molecular Sciences نشان می‌دهد که رویال ژلی باعث تحریک تکثیر سلول‌های ایمنی شده، تولید آنتی بادی‌ها را افزایش می‌دهد و به این ترتیب با سرطان مقابله می‌کند. به علاوه، مصرف رویال ژلی می‌تواند به کاهش عوارض جانبی ناشی از درمان (به خصوص با مهارکننده‌های تیروزین کیناز) کمک کند و خستگی و ضعف پس از درمان را کاهش دهد. مقاله‌ای که در مجله Nutrients چاپ شده‌است اثرات سینرژیستیکی (هم افزایی) ژل رویال و داروهای مورد استفاده در سرطان را نشان می‌دهد.

 

از کجا بفهمیم ژل رویال اصل است؟

تشخیص ژل رویال اصل از تقلبی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت و اصل بودن آن را بررسی کنید:

1. منبع خرید: خرید از فروشگاه‌های معتبر، زنبورداران شناخته‌شده، یا وب‌سایت‌های معتبر می‌تواند اصل بودن ژل رویال را تضمین کند.

2. توجه به بسته‌بندی: ژل رویال طبیعی معمولاً در ظروف کدر شیشه‌ای بسته‌بندی می‌شود. بسته‌بندی‌های پلاستیکی و ارزان‌ قیمت ممکن است کیفیت پایین‌تری داشته باشند.

3. رنگ و قوام ژل رویال: ژل رویال اصل رنگ سفید مایل به کرم یا زرد کمرنگ دارد و قوام چسبناک و ژله‌ای دارد. اگر ژل رویال خیلی سفت یا خیلی شل است، احتمالاً اصل نیست. باید توجه داشت که ژل رویال گاها به صورت یخ‌زده به فروش می‌رسد.

4. طعم و بوی خاص رویال ژلی: ژل رویال طعمی خاص و بویی متمایز دارد. اگر طعم یا بوی ژل رویال با آنچه که انتظار دارید متفاوت است، ممکن است نشانه‌ای از تقلبی بودن باشد.

5. گواهینامه‌ها و آزمایشات: برخی برندهای معتبر ممکن است گواهینامه‌هایی را در ارتباط با کیفیت و اصالت محصول خود ارائه دهند که با بررسی آن‌ها می‌توان از اصل بودن فراورده اطمینان حاصل کرد. توجه داشته باشید که بهترین راه برای اطمینان از کیفیت و اصل بودن ژل رویال، خرید از منابع معتبر و شناخته‌شده است.

آیا ژل رویال خواب آور است؟

ژل رویال یک ماده غذایی انرژی زا است و می‌تواند سطح متابولیسم بدن را بالا ببرد. از طرفی دیگر این ماده در کاهش سطح استرس و اضطراب نقش دارد. با این وجود، ژل رویال یک فراورده خواب آور تلقی نمی‌شود. باید توجه داشت که تجربه واکنش به مکمل‌ها متفاوت است و ممکن است افراد با مصرف رویال ژلی خواب بهتری را تجربه کنند.

 

طریقه مصرف ژل رویال

طریقه مصرف ژل رویال متفاوت است و با توجه به تمایل فرد، اندیکاسیون مصرف و دستور پزشک تعیین می‌شود. ژل رویال می‌تواند به صورت مستقیم در دهان ریخته شود و یا با مواد غذایی مانند اسموتی و غلات صبحانه ترکیب شود. بهترین روش مصرف ژل رویال ترکیب آن با عسل است که منجر به افزایش خواص آن می‌شود. ژل رویال با فرمولاسیون‌های مختلف قرص، شربت، سافت ژل و ویال خوراکی در بازار دارویی ایران وجود دارد و بسته به شرایط فرد قابل استفاده است.

 

چقدر ژل رویال بخوریم؟

مصرف ژل رویال تا دوز 4/8 گرم در روز به مدت یک سال در افراد بزرگسال، ایمن در نظر گرفته می‌شود. اما میزان مصرف ژل رویال به سن و شرایط جسمی هر فرد بستگی دارد و با توجه به اندیکاسیون مدنظر و فرمولاسیون مربوطه تعیین می‌شود.

 

بهترین زمان مصرف ژل رویال

برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از خواص ژل رویال برای قوای عمومی بدن، توصیه می‌شود یک قاشق مرباخوری از ژل صبح ناشتا مصرف شود. هم‌چنین ورزشکاران می‌توانند قبل از تمرین از این فراورده استفاده نمایند. برای بهره‌گیری از خواص ژل رویال برای تقویت قوای جنسی توصیه می‌شود این فراورده عصرها مصرف شود.

 

باورهای رایج درباره ژل رویال

باورهای رایج و عامیانه‌ای درباره ژل رویال وجود دارد که شامل استفاده از رویال ژلی برای این موارد می‌شود: یائسگی، تب یونجه، دیابت، خشکی چشم و غیره که پشتوانه علمی محکمی ندارد. هم‌چنین گاها این ماده با فرآورده‌های دیگر زنبور عسل مانند بره موم، گرده، عسل و یا حتی سم زنبور عسل اشتباه گرفته می‌شود که با تهیه این ماده از منابع معتبر و جلوگیری از خرید ژل رویال تقلبی، می‌توان از این دست اشتباهات جلوگیری کرد.

 

آیا ژل رویال عوارض دارد؟

ژل رویال در شرایط معمول، در دوزهای کنترل شده و در کوتاه مدت ایمن تلقی می‌شود. دوزهای تا 4/8 گرم در روز که به مدت یک سال مصرف می‌شوند، به خوبی قابل تحمل است. اما باید توجه داشت که احتمال بروز علائم آسم، آلرژی و حساسیت پوستی در کودکان و بزرگسالان با سابقه حساسیت به فراورده‌های زنبور عسل بالاست و این افراد در صورت نیاز باید از دوزهای پایین‌تر و به صورت رقیق شده (به عنوان مثال در عسل) استفاده نمایند.

با توجه به این که یکی از موارد مصرف ژل رویال در افراد مبتلا به سرطان است و نیز با درنظر گرفتن اثرات استروژنیک آن، یکی از ملاحظات مصرف ژل رویال در بیماران با سرطان‌های وابسته به استروژن است. در این افراد دوز تجویز شده و دوره مصرف باید زیر نظر پزشک متخصص تنظیم شود و یا از مصرف آن خودداری شود. 

هم چنین در استفاده موضعی، ژل رویال می‌تواند منجر به حساسیت‌های پوستی و خارش شود. اما به صورت کلی استفاده شش ماهه از کرم ژل رویال ایمن تلقی می‌شود. قبل از استفاده از کرم‌های حاوی ژل رویال بهتر است مقداری از آن بر روی پوست قسمت داخلی ساعد تست شود تا از احتمال بروز تحریکات پوستی در ناحیه صورت جلوگیری شود.

 

ژل رویال در بارداری و شیردهی

شواهد کافی برای ایمنی استفاده از ژل رویال در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. اما به دلیل طبع گرم این ماده و هم چنین آلرژن بودن آن بهتر است در بارداری و شیردهی استفاده نشود

 

تداخلات ژل رویال با داروهای شیمیایی

ژل رویال تداخلات متوسطی با داروهای قلبی عروقی دارد و می‌تواند با افزایش اثرات وارفارین منجر به بروز عوارض جانبی شود. هم‌چنین در مصرف هم زمان ژل رویال و داروهای کاهنده فشارخون باید فشار خون پایش شود. چرا که ژل رویال می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و مصرف هم زمان آن با داروهای ضدفشار خون می‌تواند منجر به افت فشار شود.

 

آیا ژل رویال خراب میشود؟

با توجه به محتوای بالای مواد مغذی در ژل رویال اصل فراوری نشده، این ماده ممکن است در مدت زمان کوتاهی خراب شود. اما اگر شرایط نگهداری ژل رویال به خوبی رعایت شود، تا ماه‌ها نیز قابلیت نگهداری دارد.

 با رعایت کردن موارد زیر می‌توانید عمر این فراورده را افزایش دهید:

1. توجه به دمای نگهداری: بهترین دما برای نگهداری ژل رویال، دمای۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد است.

2. دور از نور مستقیم خورشید: نور خورشید و تابش فرابنفشمی‌تواند به ساختار شیمیایی ژل رویال آسیب بزند، بنابراین باید در مکانی تاریک نگهداری شود.

3. کنترل رطوبت: رطوبت زیاد نیز می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌هایی شود که از ژل رویال تغذیه می‌کنند. این پدیده منجر به خراب شدن ژل رویال شود.

4. کیفیت منبع تهیه ژل رویال: کیفیت و تازگی ژل رویال در هنگام خرید نیز تأثیر زیادی بر مدت زمان نگهداری آن دارد.

در صورت رعایت کردن نکات گفته شده و نیز فریز کردن، ژل رویال تا یک سال قابلیت نگهداری دارد. 
برای سنجیدن سالم بودن ژل رویال، به بوی آن و هرگونه تغییر در رنگ یا قوام آن توجه کنید. اگر بویی ناخوشایند داشته باشد یا تغییری در ویژگی‌های ظاهری آن دیده شود، بهتر است از مصرف آن خودداری نمایید.

ژل رویال را از کجا تهیه کنیم؟

توصیه می‌شود ژل رویال اصل از مراکز معتبر و شناخته شده خریداری شود و یا از مکمل‌های ژل رویال که در داروخانه‌های معتبر همچون داروخانه آنلاین داروکده به فروش می‌رسد، استفاده گردد. 

 

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند به جای استفاده از فراورده‌های غذایی مصنوعی و یا فرآوری شده، از مواد مغذی طبیعی استفاده کنند. ژل رویال با دارا بودن لیپیدها، مواد پروتئینی، ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد، یکی از مقوی‌ترین مواد برای زنان، مردان و کودکان در سنین رشد است. 

رویال ژلی با فرمولاسیون‌های متنوع در بازار دارویی ایران وجود دارد و قابل خریداری از داروخانه آنلاین داروکده است. 

تیم علمی داروکده سعی دارد تا با تدوین و انتشار مقالات علمی و به روز، در جهت آگاهی بخشی هر چه بیشتر به جامعه گام بردارد. هم‌چنین تلاش می‌کند با گردآوری نکات مصرف و احتیاطات آن، زمینه استفاده هر چه ایمن‌تر فراورده‌های مکمل و طبیعی را فراهم کند. در این مقاله نیز با پاسخ به سوال ژل رویال چیست؟ به بررسی خواص آن از جنبه‌های متعدد پرداختیم.

شما می‌توانید ضمن بهره‌گیری از سایر مقالات مجله داروکده، با مشاوران ما در تماس باشید و نقطه نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

در انتها امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده و مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )