هشدار! این عوارض جانبی پروتئین وی را بشناسید

هشدار! این عوارض جانبی پروتئین وی را بشناسید

در این مقاله به بررسی عوارض پروتئین وی به عنوان مکملی حائز اهمیت در بدنسازی بر قسمت های مختلف بدن و همچنین در افراد و سنین مختلف خواهیم پرداخت.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 خرداد 1403

1K

eye icon

هشدار! این عوارض جانبی پروتئین وی را بشناسید

عوارض پروتئین وی یکی از موضوعات مهم در ارتباط با استفاده از این مکمل پروتئینی است که ممکن است دغدغه بسیاری از افراد باشد. ممکن است شما هم با سوال عوارض پروتئین وی چیست؟ رو به رو شده باشید. پروتئین وی منبع ارزشمندی از پروتئین است که چه در ورزشکاران و چه در افرادی که به انجام تمرینات ورزشی نمی پردازند، برای کمک به حفظ عضلات و یا عضله سازی، قابل استفاده است. مطالعاتی پیرامون بررسی فواید و عوارض پروتئین وی نیز صورت گرفته است.

با توجه به این موضوع که مکمل های ورزشی امروزه با اقبال گسترده ای روبه رو هستند و پودر پروتئین وی یکی از پرطرفدار ترین این مکمل ها است، بر آن شدیم تا در مقاله "هشدار! این عوارض جانبی پروتئین وی را بشناسید" به بررسی عوارض پروتئین وی در افراد و سنین مختلف و همچنین عوارض مکمل پروتئین وی بر ارگان های مختلف در بدن بپردازیم.

در قسمت ابتدایی این مقاله به بررسی عوارض پروتئین وی روی کلیه، کبد، دستگاه گوارش و عملکرد روده ها و مضرات پروتئین وی بر پوست و مو خواهیم پرداخت.
 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- عوارض پروتئین وی روی کلیه
- عوارض پروتئین وی بر کبد
- پروتئین وی و مشکلات گوارشی
- پروتئین وی و ریزش مو
- پروتئین وی و جوش صورت
- عوارض پروتئین وی برای بانوان
- ایا پروتئین وی عقیم می‌کند؟
- عوارض پروتئین وی برای نوجوانان

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

عوارض پروتئین وی روی کلیه

نگرانی ها در مورد عوارض پروتئین وی روی کیله و اثرات پروتئین وی بر سلامت کلیه ها به علت محتوای پروتئین بالای این مکمل است. دریافت بیش از حد پروتئین، چه از منابع غذایی و چه از انواع مکمل ها، می تواند به طور بالقوه بر کلیه ها اثر بگذارد. این اثرات و عوارض معمولا به اشکال زیر بر کلیه اعمال می شوند.
 

افزایش بار نیتروژن

متابولیسم پروتئین باعث تولید مواد زائد نیتروژن دار مانند اوره می شود. کلیه ها مسئول تصفیه و دفع این مواد زائد هستند. مصرف مقدار زیادی پروتئین می تواند بار نیتروژن روی کلیه ها را افزایش دهد.
 

خطر کم آبی

دریافت مقادیر بالای پروتئین از جمله رژیم های غذایی با پروتئین بالا و یا مصرف مکمل های پروتئینی می تواند منجر به افزایش از دست دادن آب از طریق ادرار شود. کم‌آبی می‌تواند بر کلیه‌ها که سعی در حفظ تعادل مایعات دارند، فشار وارد کند.
 

احتمال تشکیل سنگ کلیه

برخی مطالعات نشان داده اند که دریافت پروتئین رژیمی بالا ممکن است به علت دفع بیشتر کلسیم و اگزالات در ادرار، خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

همچنین مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که رژیم های غذایی با پروتئین بالا می توانند به طور موقت GFR (نرخ فیلتراسیون گلومرولی) را که معیاری برای سنجش عملکرد کلیه است، کاهش دهند. این موضوع می تواند بیانگر افزایش استرس بر کلیه ها باشد.

لازم به ذکر است که در مطالعات صورت گرفته نشان داده شده است که استفاده از مکمل پروتئینی وی در مقادیری که متناسب با شرایط فرد و میزان فعالیت ورزشی باشد، معمولا ایمن است و در افرادی که مشکلات کلیوی ندارند، نمی تواند مشکلی ایجاد کند. اما در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی تشخیص داده شده، مانند بیماری مزمن کلیه (CKD)، رعایت احتیاط در رابطه با مصرف پروتئین به ویژه مکمل پروتئین وی، توصیه می شود.

بیماری مزمن کلیوی یا CKD یک بیماری پیشرونده است که در آن عملکرد کلیه به مرور زمان بدتر می شود و در مراحل پیشرفته، کلیه ها ممکن است مواد زائد و مایعات اضافی را به طور موثری فیلتر نکنند که می تواند منجر به تجمع سموم در بدن شود.

عوارض پروتئین وی بر کبد

در رابطه با بررسی عوارض پروتیین وی بر کبد مطالعاتی صورت گرفته است که بر اساس آن ها برخی از کارشناسان معتقدند که پروتئین بیش از حد می تواند منجر به آسیب کبدی در افراد سالم شود، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که دلیلی برای نگرانی در این رابطه در افراد سالم وجود ندارد. اما در افراد مبتلا به بیماری های شدید کبدی، دریافت زیاد پروتئین می تواند منجر به سطوح بالای آمونیاک در خون شود و با توجه به اینکه کبد نمی تواند عملکرد مورد انتظار را در حذف آمونیاک داشته باشد، آسیب های جدی قابل انتظار است. 

مطالعات در زمینه بررسی اثرات مکمل های پروتئینی به خصوص عوارض پودر پروتئین وی بر کبد چه در افراد سالم و چه در افراد با مشکلات کبدی همچنان ادامه دارد.

در کل می توان گفت مصرف پروتئین وی در افراد سالم نمی تواند مشکلی برای کبد ایجاد کند. اما توصیه می شود افراد دارای بیماری کبدی، در صورت تمایل به استفاده از مکمل پروتئین وی، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایند.

پروتئین وی و مشکلات گوارشی

استفاده از مکمل پروتئین وی به عنوان مکملی عضله ساز در افراد سالم در مقادیر توصیه شده و متناسب با شرایط فرد معمولا ایمن است. اما در افرادی که دچار آلرژی به پروتئین های گاوی یا عدم تحمل لاکتوز هستند، به این دلیل که پروتئین وی از شیر گاو تهیه می شود، می توان ایجاد عوارض گوارشی همچون نفخ و درد شکم را انتظار داشت. ذکر این نکته ضروری است که استفاده بیش از مقادیر توصیه شده نیز می تواند مشکلات و عوارضی ایجاد کند. از عوارض مصرف زیاد پروتئین وی بر عملکرد گوارشی می‌توان به مواردی همچون افزایش حرکات روده، حالت تهوع، استفراغ، تشنگی، نفخ و کاهش اشتها اشاره کرد.

پروتئین وی و ریزش مو

ریزش مو معمولا به عنوان عارضه ای برای استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران ذکر می شود. اما در خصوص اینکه آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می‌شود؟ می توان گفت که بررسی های انجام شده بر این باورند که در افرادی که قبل از اقدام به مصرف مکمل پروتئینی وی سابقه ریزش مو و مشکلاتی همچون نازک شدن مو را نداشته اند، استفاده از پروتئین وی که به تأمین محتوای پروتئینی و آمینواسیدی مورد نیاز بدن کمک می کند، نه تنها موجب ریزش مو نمی شود بلکه می تواند به تقویت رشد و ضخامت مو نیز کمک کند.

اما در افرادی که قبل از مصرف این مکمل تجربه ریزش و یا نازکی مو را داشته اند، در صورت مصرف مقادیر زیادی از مکمل پروتئین وی به خصوص در فرم ایزوله، می توان ریزش مو را به عنوان عوارض پروتئین وی ایزوله در این افراد مورد توجه قرار داد.

با توجه به اینکه ریزش مو علل متفاوتی دارد، در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه دارید، مطالعه مقاله با عنوان " 16 علت اصلی ریزش مو" تألیف و ترجمه آقای دکتر محمدامین کربلائی طاهر می تواند در این زمینه سودمند باشد.

پروتئین وی و جوش صورت

در ارتباط با عوارض پروتئین Whey بر جوش صورت و در پاسخ به این سوال که آیا پروتئین وی باعث جوش می‌شود؟ باید گفت که مصرف طولانی مدت پروتئین وی احتمالا از طریق کمک به افزایش رشد فاکتور شبه انسولینی 1 (IGF-1) که در تحریک غدد چربی نقش دارد، می تواند به بروز آکنه در برخی افراد منجر شود. البته لازم به ذکر است که مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در بخش ابتدایی این مقاله، عوارض مکمل وی بر قسمت های مختلف بدن به شما ارائه شد، در ادامه به بررسی عوارض پروتئین وی برای خانمها، آقایان و همچنین عوارض پروتئین وی برای نوجوانان خواهیم پرداخت.

 

عوارض پروتئین وی برای بانوان

پروتئین وی در خانم های ورزشکار یا غیر ورزشکار نیز قابل استفاده است. یافته ها در ارتباط با عوارض پروتئین وی برای خانم‌ها نشان می دهند که با وجود باورهای غلط رایج، پروتئین وی یا همان پروتئین آب پنیر برای سلامت زنان مضر نیست و حتی مطالعات متعدد اثرات مثبت پروتئین وی را بر سلامت زنان نشان داده اند. 

در ارتباط با عوارض پروتئین وی بر پریود و نامنظمی آن نیز تا کنون شواهد مستقیمی یافت نشده است. پریودهای نامنظم یا بهم ریختگی سیکل قاعدگی معمولاً تحت تأثیر عواملی از جمله عدم تعادل هورمونی، استرس و یا بیماری های زمینه ای رخ می دهند.

ایا پروتئین وی عقیم می‌کند؟

تولید اسپرم تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغذیه مناسب و در دسترس بودن اسیدهای آمینه ضروری است. مصرف پروتئین کافی برای سنتز پروتئین های اسپرم و حفظ سلامت آن بسیار مهم است. مطالعات حیوانی صورت گرفته پیرامون بررسی تاثیر پروتئین وی بر اسپرم نشان داده است که مکمل پروتئین وی به تنهایی اثری بر اختلال کیفیت و باروری اسپرم در موش ندارد. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

عوارض پروتئین وی برای نوجوانان

تا کنون برای پروتئین وی محدودیت سنی خاصی ذکر نشده است، بنابراین نوجوانان نیز ممکن است از این مکمل پروتئینی استفاده نمایند. در ورزشکاران نوجوان نیز همانند بزرگسالان استفاده بیش از اندازه از مکمل های پروتئینی همچون پروتئین وی و یا مصرف مکمل های تقلبی می تواند عوارضی همچون مواردی که در قسمت ابتدایی ذکر شد، به همراه داشته باشد. اما تا کنون عوارض اختصاصی وابسته به سن برای این مکمل ذکر نشده است.

سخن پایانی 

در این مقاله به بررسی عوارض پروتئین وی به عنوان یکی از مهم ترین مکمل های پروتئینی رایج در بدنسازی پرداختیم. به طور کلی پروتئین وی در افراد سالم در صورتی که در مقادیر توصیه شده و متناسب با شرایط هر فرد و میزان فعالیت ورزشی مصرف شود، ایمن محسوب می‌شود. مواردی همچون افزایش حرکات روده، حالت تهوع، استفراغ، تشنگی، نفخ و کاهش اشتها به عنوان عوارض مصرف زیاد پروتئین وی و یا مصرف طولانی مدت پروتئین وی ممکن است دیده شود. 

در افرادی که به پروتئین شیر آلرژی دارند و یا مبتلا به مشکلات زمینه ای همچون بیماری های کبدی یا کلیوی هستند، مصرف مکمل های پروتئینی مثل پروتئین وی باید تحت نظر و با مشورت پزشک متخصص صورت گیرد. لازم به ذکر است که تمامی بررسی های صورت گرفته در رابطه با عوارض پروتئین وی در بدنسازی و در افرادی که ورزش نمی کنند، در رابطه با مکمل های پروتئین وی اصل است. محصولات تقلبی اثرات زیان بار بسیاری را بر سلامت افراد برجای می گذارند. پیشنهاد می شود برای اطمینان از جلوگیری از بروز عوارض پروتئین وی تقلبی قبل از تهیه این محصول از اصل بودن آن اطمینان حاصل نمایید. 

این دسته مکمل پروتئینی برای کمک به افزایش عضله سازی و افزایش حجم خشک در بین بدنسازان بسیار پرطرفدار است و انواعی از بهترین مکمل پروتئین وی اصل ایرانی و خارجی در داروکده قابل دسترسی هستند. داروخانه آنلاین داروکده به عنوان اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور، محصولات سلامت محور غیردارویی را همراه با تضمین اصالت و با بهترین قیمت که تحت نظارت سازمان غذا و دارو تعیین شده است، به خریداران محترم عرضه می کند.

امیدواریم مقاله "هشدار! این عوارض جانبی پروتئین وی را بشناسید" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت است و تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با عوارض پروتئین وی، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )