مکمل بی سی ای ای برای چیست؟

مکمل بی سی ای ای برای چیست؟

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی خواص بی سی ای ای پرداخته‌ایم و عوارض آن را شرح داده‌ایم.

مهشید رضائی

نویسنده: مهشید رضائی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 مرداد 1403

0

eye icon

مکمل بی سی ای ای برای چیست؟

مکمل بی سی ای ای ساخته شده از 3 آمینو اسید ضروری لوسین، ایزولوسین و والین است که به دلیل پتانسیلی که برای تحریک ساخت توده عضلانی، جلوگیری از تجزیه عضلات، کاهش درد و خستگی عضلانی دارد، در میان ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب اندام به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان می‌دهد که بی سی ای ای علاوه بر فواید ورزشی ممکن است فواید دیگری نیز برای سلامتی ارائه دهد. 

در این مقاله ضمن پاسخ به سوال "مکمل bcaa چیست؟" خواص بی سی ای ای و عوارض آن را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

مکمل bcaa چیست؟
- خواص بی سی ای ای
- عوارض بی سی ای ای

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
 

مکمل bcaa چیست؟ 

BCAA مکملی است که از 3 آمینو اسید ضروری لوسین، ایزولوسین و والین ساخته شده است و بیشتر به منظور کمک به حفظ عضلات و جلوگیری از تحلیل توده عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برخلاف سایر آمینواسیدهای ضروری که کبد مسئول کاتابولیسم آنها است، بی سی ای ای در بافت‌های دیگر (عمدتا عضلات) متابولیزه می‌شود. 

BCAA بخش بزرگی از کل مجموعه آمینو اسیدی بدن را تشکیل می‌دهد. حدود 35 تا 40 درصد از کل آمینو اسیدهای ضروری موجود در بدن و 14 تا 18 درصد از آمینو اسیدهای موجود در عضلات از بی سی ای ای ساخته شده است.

امروزه مکمل‌های bcaa در اشکال مختلف مانند قرص، کپسول، پودر و ویال خوراکی در دسترس هستند و در بین ورزشکاران، بدنسازان و علاقه‌مندان به تناسب اندام محبوبیت بالایی دارند. اما، تحقیقات نشان می‌دهد که بی سی ای ای ممکن است مزایای دیگری نیز برای سلامتی داشته باشد.

در ادامه این مقاله بیشتر با فواید مکمل بی سی ای ای آشنا خواهیم شد. 

خواص بی سی ای ای

- کمک به افزایش توده عضلانی

برخی افراد به منظور کمک به افزایش حجم عضلانی از مکمل‌های BCAA استفاده می‌کنند. 

تحقیقات نشان می‌دهد که بی سی آ آ آنزیم‌هایی را که مسئول ساخت عضله هستند، فعال می‌کنند.

همچنین نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن است که مکمل‌های BCAA ممکن است در افزایش توده عضلانی موثر واقع گردند، به خصوص اگر نسبت لوسین نسبت به ایزولوسین و والین در آنها بیشتر باشد.

در حالی که BCAA ها می‌توانند سنتز پروتئین عضلانی را افزایش دهند، نمی‌توانند این کار را بدون سایر اسیدهای آمینه ضروری، مانند آنهایی که در پروتئین وی یا سایر منابع پروتئین کامل یافت می‌شوند، انجام دهند. 

به طور کلی مطالعات گواه آن است که مصرف مکمل‌های حاوی پروتئین کامل ممکن است برای رشد عضلانی بهتر از مصرف مکمل‌هایی با اسیدهای آمینه منفرد باشد.
 

- کمک به حفظ عضلات و جلوگیری از تحلیل عضلانی

پروتئین‌های ماهیچه‌ای به طور مداوم شکسته و بازسازی می‌شوند. تعادل بین تجزیه و ساخت پروتئین ماهیچه، مقدار پروتئین در عضله را تعیین می‌کند.

تحلیل عضلانی زمانی اتفاق می‌افتد که تجزیه پروتئین از سنتز پروتئین ماهیچه بیشتر شود.

تحلیل رفتن عضلات نشانه سوء تغذیه است و همچنین به دنبال عفونت‌های مزمن، سرطان، روزه داری و به عنوان بخشی طبیعی از روند پیری رخ می‌دهد.

همانگونه که پیش‌تر به آن اشاره شد، BCAA ها بخش قابل توجهی از آمینو اسیدهای ضروری عضلات را تشکیل می‌دهند.

بنابراین، مهم است که BCAA و سایر اسیدهای آمینه ضروری در زمان‌های تحلیل عضلانی جایگزین شوند تا تحلیل را متوقف یا پیشرفت آن را کاهش دهند.

چندین مطالعه از فواید مکمل‌های BCAA برای مهار تجزیه پروتئین عضلانی حمایت می‌کنند. این مسئله ممکن است سلامتی و کیفیت زندگی را در برخی از جمعیت‌ها، مانند افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌هایی مانند سرطان، بهبود بخشد.
 

- کمک به کاهش درد عضلانی 

مکمل بی سی ا ا ممکن است به کاهش حس درد در عضلات بعد از ورزش کمک نماید.

غیرمعمول نیست که یک یا دو روز بعد از تمرین احساس درد کنید، به خصوص اگر برنامه ورزشی شما جدید باشد.

این درد، درد عضلانی تاخیری (DOMS) نامیده می‌شود که 12 تا 24 ساعت پس از ورزش ایجاد می‌گردد و می‌تواند تا 72 ساعت ادامه یابد. در حالی که علت دقیق DOMS به طور واضح شناخته نشده است، یک نظریه این امر را نتیجه پارگی‌های کوچک در عضلات پس از ورزش می‌داند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است این درد در واقع به بافت همبند عضله مرتبط باشد تا خود عضله. 

نشان داده شده است که BCAA ها آسیب عضلانی را کاهش می‌دهند و از این طریق ممکن است به کاهش طول و شدت DOMS کمک کنند.

یکی از راه‌های احتمالی اثرات بی سی ای ای در کاهش درد عضلانی، کاهش سطح خونی آنزیم‌های کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز است که در آسیب عضلانی نقش دارند. 

در یک مطالعه که از شرکت کنندگان خواسته شد تا پس از انجام برخی تمرینات قدرتی، میزان درد عضلانی خود را ارزیابی کنند، شرکت‌کنندگانی که مکمل‌ BCAA دریافت کرده بودند، میزان درد عضلانی کمتری (33 درصد کمتر) نسبت به گروه دریافت کننده دارونما داشتند.

همچنین دریافت کنندگان BCAA با تکرار همان تست‌های تمرینی 24 تا 48 ساعت بعد، تا 20 درصد عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

با این حال، اثرات ممکن است بر اساس جنسیت یا محتوای پروتئین کل رژیم متفاوت باشد.
 

- کمک به کاهش خستگی در طول ورزش 

مصرف بی سی دبل ای ممکن است به کاهش خستگی جسمی و ذهنی کمک کند.

سرعت خستگی به عوامل مختلفی از جمله شدت و مدت ورزش، شرایط محیطی، وضعیت تغذیه و تناسب اندام شما بستگی دارد.

ماهیچه‌های شما در طول ورزش از BCAA استفاده می‌کنند که باعث کاهش سطح خونی آنها می‌شود. هنگامی که سطح BCAA در خون کاهش می‌یابد، سطح اسید آمینه ضروری تریپتوفان در مغز افزایش می‌یابد. در مغز، تریپتوفان به سروتونین تبدیل می‌شود. سروتونین یک ماده شیمیایی است که تصور می‌گردد در ایجاد خستگی در حین ورزش نقش دارد. بنابراین با مصرف مکمل بی سی دبل ای می‌توان تا حدودی خستگی حین ورزش را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران

- کمک به کاهش سطح قند خون 

تصور می‌شود که آمینو اسیدهای لوسین و ایزولوسین ترشح انسولین را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند عضلات قند بیشتری از خون دریافت نموده و در نتیجه سطح قند خون کاهش یابد.

با این حال، همه مطالعات این اثرات را تایید نمی‌کنند.

برخی مطالعات بسته به نوع رژیم غذایی شرکت کنندگان، افزایش بالقوه در سطح قند خون را گزارش کرده‌اند. به عنوان مثال، هنگامی که BCAA ها با رژیم غذایی پرچرب ترکیب می‌شوند، مصرف آنها به شکل مکمل ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود.

لازم به ذکر است که بسیاری از این مطالعات بر روی حیوانات یا در شرایط آزمایشگاهی انجام شده است، به این معنی که نتایج آنها ممکن است به طور کامل برای انسان قابل تعمیم نباشد.

به نظر می‌رسد در انسان نیز اثرات بین شرکت کنندگان متفاوت است.

به عنوان مثال، در یک مطالعه اخیر به شرکت کنندگان مبتلا به بیماری کبدی 12.5 گرم BCAA 3 بار در روز داده شد. در 10 شرکت کننده، سطح قند خون کاهش یافت، در حالی که در 17 شرکت کننده تاثیری مشاهده نشد.

بنابراین پیش از اینکه بتوان به نتایج قوی دست یافت، به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 

- کمک به کاهش عوارض بیماری‌های کبدی 

BCAA ممکن است به کاهش عوارض مرتبط با نارسایی کبد کمک کند. یکی از عوارض احتمالی، آنسفالوپاتی کبدی (HE) است که می‌تواند منجر به گیجی، از دست دادن هوشیاری و کما شود.

یک بررسی در سال 2014 نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به بیماری کبدی، مکمل‌های BCAA ممکن است در کاهش شدت HE مفیدتر از سایر مکمل‌ها باشند.

با این حال، BCAAs میزان بقای کلی را بهبود نمی‌بخشد و خطر سایر عوارض مانند عفونت‌ها و خونریزی معده را کاهش نمی‌دهد.

بررسی دیگری از مطالعات انجام شده در بیماران تحت عمل جراحی کبد نشان داد که محلول‌های غنی شده با BCAA ممکن است به بهبود عملکرد کبد، کاهش خطر عوارض و کاهش مدت بستری در بیمارستان کمک نمایند.

مکمل های BCAA همچنین ممکن است در کاهش خستگی و بهبود ضعف، کیفیت خواب و گرفتگی عضلات در افراد مبتلا به بیماری کبد موثر باشد.

در موارد سرطان کبد، مصرف مکمل‌های BCAA ممکن است به کاهش احتباس آب و کاهش خطر مرگ زودرس کمک کند.

با این حال، در صورت وجود بیماری کبدی، مصرف بی سی ای ای حتما باید با تجویز پزشک صورت گیرد. 

- کمک به بهبود عملکرد سیستم ایمنی 

مطالعات نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی BCAA را به عنوان منبع سوخت اکسید کرده و BCAA را به عنوان پیش ساز برای سنتز سلول‌های ایمنی جدید، مولکول‌های موثر و مولکول‌های محافظ ترکیب می‌کنند. کمبود BCAA در رژیم غذایی بسیاری از جنبه‌های عملکرد سیستم ایمنی را مختل نموده و حساسیت به عوامل بیماری زا را افزایش می‌دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف روزانه 12 گرم مکمل خوراکی BCAA باعث بهبود عملکرد فاگوسیتی نوتروفیل‌ها و فعالیت NK لنفوسیت‌ها در بیماران سیروزی می‌شود. 

در مطالعه‌ای پس از تزریق محلول غنی شده BCAA به بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، وضعیت ایمنی آنها بهبود یافت. محققان معتقدند که لوسین سیستم ایمنی را عمدتا از طریق مسیر سیگنالینگ mTOR تنظیم می‌کند. mTOR نقش حیاتی در تنظیم پاسخ‌های ایمنی ذاتی و اکتسابی و همچنین چندین عملکرد ایمنی مانند ارتقاء تمایز، فعال‌سازی و عملکرد سلول‌های T، سلول‌های B و سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن دارد.

 اخیرا، یک بررسی آزمایشگاهی نشان داد که افزایش غلظت خارج سلولی BCAA، به ویژه والین (800 نانومول در میلی‌لیتر)، می‌تواند عملکرد سلول‌های دندریتیک را در بیماران سیروزی بهبود بخشد. گرچه هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما همه این مطالعات شواهدی هستند که نشان می‌دهند BCAA ممکن است با تنظیم عملکرد سیستم ایمنی در بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری‌های عفونی در حیوانات و انسان‌ها مفید واقع گردد.

 

- کمک به بهبود روند کاهش وزن 

اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، BCAA ممکن است به شما کمک کند تا به طور موثرتری از شر چربی‌های ناخواسته خلاص شوید.طبق مطالعات انجام شده، آمینو اسیدهای شاخه دار ممکن است به کاهش چربی بدن و جلوگیری از افزایش وزن کمک نمایند.

در واقع، مطالعات مشاهده‌ای گزارش می‌دهند افرادی که روزانه به طور متوسط ​​15 گرم BCAA از رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، ممکن است تا 30 درصد کمتر از افرادی که به طور متوسط ​​12 گرم در روز مصرف می‌کنند، دچار اضافه وزن یا چاقی شوند.

با این حال، در نظر داشته باشید که کاهش وزن به عوامل متعددی بستگی دارد و ممکن است مکمل‌های بی سی ای ای بتوانند در کنار رژیم غذایی مناسب، اثرات مطلوبی از خود نشان دهند.

 

به منظور آشنایی با عوامل موثر بر چاقی و را‌ه‌های مقابله با آن مطالعه مقاله "راه‌های کاهش وزن و مقابله با چاقی" تالیف و ترجمه دکتر محدثه شوقی پیشنهاد می‌شود.

عوارض بی سی ای ای 

مصرف مکمل‌های بی سی ای ای به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر و بدون عوارض است.

اما مانند هر مکمل غذایی، واکنش‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد و استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از BCAA ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی شود. برخی از افراد ممکن است ناراحتی‌های گوارشی از جمله تهوع، نفخ، اسهال را به دنبال مصرف بی سی ای ای تجربه کنند. این عوارض جانبی عموما خفیف هستند و با پیروی از دوز توصیه شده می‌توان از آنها جلوگیری نمود. 

در موارد نادر، سر درد و واکنش‌های آلرژیک ممکن است بعد از مصرف bcaa رخ دهد. همچنین خستگی و از دست دادن هماهنگی نیز در برخی منابع گزارش شده است. 

به طور کلی توصیه می‌شود در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری‌های‌ مربوط به اعصاب، بیماری ادرار شربت افرا (MSUD) و اختلالات کبدی یا کلیوی، برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی پیش از مصرف مکمل BCAA با پزشک مشورت نمایید. 

 

سخن پایانی

در انتها می‌توان گفت که علاوه بر فواید بی سی ای ای برای ورزشکاران، نتایج امیدوار کننده‌ای در خصوص اثرات این مکمل برای سلامتی و کمک به برخی شرایط خاص وجود دارد. با این حال مهم است که مصرف مکمل BCAA با توجه به وضعیت شما، طبق صلاحدید و دستور پزشک متخصص صورت گیرد.

داروخانه آنلاین داروکده به عنوان اولین داروخانه اینترنتی کشور و تنها داروخانه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره، ارائه دهنده مجموعه کاملی از بهترین برندهای مکمل بی سی ای ای با ضمانت اصالت کالا و قیمت مناسب است. از طریق مشاوره رایگان با تیم علمی داروکده (متشکل از متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه) می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین مکمل را انتخاب نموده و از فواید آن بهره‌مند گردید. 

امیدواریم مقاله "مکمل بی سی ای ای برای چیست؟" حاوی اطلاعات مفیدی برای شما بوده باشد. شما همراهان گرامی می‌توانید سوالات و نظرات خود را در خصوص این متن، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نموده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )