تفاوت مکمل های آمینو و  بی سی ای ای

تفاوت مکمل های آمینو و  بی سی ای ای

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی فرق بی سی ای ای با امینو خواهیم پرداخت.

مهتاب باقری دیزج

نویسنده: مهتاب باقری دیزج

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 مرداد 1403

0

eye icon

تفاوت مکمل های آمینو و  بی سی ای ای

فرق بی سی ای ای با امینو در چیست؟ آمینو یا بی سی ای ای؟ مصرف همزمان آمینو و بی سی ای ای چگونه است؟ آمینو اسیدها واحدهای سازنده پروتئین‌ها در بدن هستند که علاوه بر نقش ساختمانی، اثرات گسترده‌ای در متابولیسم بدن دارند و برای تولید هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی نیز ضروری هستند. بدن ما به 20 نوع اسید آمینه برای رشد و عملکرد صحیح نیاز دارد. اسیدهای آمینه به دو زیرگروه ضروری و غیر ضروری تقسیم می‌شوند. اسیدهای آمینه ضروری به‌طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شوند و بنابراین حتما بایست روزانه از طریق خوراکی تامین شوند. BCAAs یا اسیدهای آمینه شاخه‌دار شامل 3 اسید آمینه لوسین، والین و ایزولوسین هستند که در دسته اسیدهای آمینه ضروری قرار می‌گیرند. 

در این مقاله ضمن ارائه تعریفی از مکمل‌های آمینو و BCAA، فرق BCAA با آمینو را مشخص نموده و در مورد مصرف همزمان آمینو و بی سی ای ای صحبت خواهیم کرد. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- مکمل آمینو چیست؟
-  BCAA چیست؟
- فرق بی سی ای ای با امینو
-  EAA بهتر است یا BCAA
- مصرف همزمان آمینو و بی سی ای ای

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
 

مکمل آمینو چیست؟

مکمل‌های آمینو در حقیقت حاوی اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری هستند که از منابع مختلف پروتئینی مانند پروتئین وی، پروتئین گوشت گاو، پروتئین مرغ و پروتئین ماهی سالمون به‌دست می‌آیند. آمینو اسیدها ترکیبات آلی هستند که عمدتا از نیتروژن، کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند. اسیدهای آمینه ضروری شامل هیستیدین، لوسین، والین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان در بدن تولید نشده و حتما بایست روزانه از طریق خوراکی تامین شوند. 11 آمینو اسید باقی‌مانده اسیدهای آمینه غیر ضروری نامیده می‌شوند و می‌توانند توسط بدن ساخته شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسیدهای آمینه، مطالعه مقاله "راهنمای آمینو اسید ها" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی پیشنهاد می‌شود. 

بدن ما از اسیدهای آمینه برای فرآیندهای مختلف مانند عضله‌سازی و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی استفاده می‌کند. مکمل آمینو معمولا به‌منظور کمک به سنتز پروتئین و رشد عضلات، جلوگیری از تحلیل عضلانی، حفظ قدرت عضلات، افزایش سطح انرژی، کاهش احساس خستگی، بهبود عملکرد ورزشی، ریکاوری پس از تمرین، ترمیم عضله و کاهش درد عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از اسیدهای آمینه موجود در مکمل‌های آمینو و اثرات آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:
 

- آرژنین

آرژنین به‌عنوان پیش‌ساز نیتریک اکساید باعث اتساع عروق، افزایش جریان خون به عضلات، بهبود عملکرد ورزشی، افزایش طول مدت تمرین، کاهش آسیب به عضلات و بهبود ریکاوری می‌شود. آرژنین با تحریک ترشح هورمون رشد و هورمون انسولین دارای اثرات آنابولیک بوده و به رشد عضلات نیز کمک می‌کند. 
 

- گلوتامین

گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه در بدن است که به تقویت سیستم ایمنی، ساخت سایر اسیدهای آمینه و گلوکز، بهبود ریکاوری و کاهش درد پس از تمرین کمک می‌کند. این آمینو اسید در حفظ سلامت و انسجام روده نیز نقش دارد. استفاده از گلوتامین می‌تواند به حفظ پروتئین عضلات، کاهش احساس خستگی و کاهش آسیب عضلات پس از تمرین کمک کند. 
 

- فنیل آلانین

بدن این اسید آمینه را به تیروزین، دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین تبدیل می‌کند. فنیل آلانین نقش مهمی در ساختار و عملکرد پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و تولید سایر اسیدهای آمینه دارد. 
 

- تیروزین

تیروزین در بدن از اسید آمینه فنیل آلانین ساخته می‌شود و با تولید واسطه‌های شیمیایی به بهبود حافظه، عملکرد طبیعی ذهنی، افزایش توجه و تمرکز، هوشیاری ذهنی و ارتقای تحمل فیزیکی در شرایط استرس‌ کمک می‌کند. تیروزین برای سنتز دوپامین، آدرنالین و نورآدرنالین لازم است. 
 

- والین

والین یکی از سه آمینو اسید شاخه‌دار است که به تحریک رشد و بازسازی عضلات کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد.
 

- ترئونین

ترئونین یکی از اجزای اصلی پروتئین‌های ساختاری مانند کلاژن و الاستین است که پوست و بافت همبند را تشکیل می‌دهند. این اسید آمینه همچنین در متابولیسم چربی و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. 
 

- تریپتوفان

تریپتوفان پیش ساز سروتونین است. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که اشتها، خواب و خلق و خو را تنظیم می‌کند.
 

- متیونین

این اسید آمینه نقش مهمی در متابولیسم و ​​سم‌زدایی دارد. همچنین برای رشد بافت و جذب روی، سلنیوم و مواد معدنی که برای سلامتی حیاتی هستند، ضروری است.
 

- لوسین

مانند والین، لوسین یک BCAA بوده که برای سنتز پروتئین و ترمیم عضله ضروری است. این اسید آمینه همچنین به تنظیم سطح قند خون، تحریک بهبود زخم و تولید هورمون‌های رشد کمک می‌کند.
 

- ایزولوسین

آخرین مورد از سه BCAA، ایزولوسین است که در متابولیسم عضلات نقش دارد و به‌میزان زیاد در بافت عضلانی متمرکز است. ایزولوسین همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی، تولید هموگلوبین و تنظیم انرژی اهمیت دارد.
 

- لیزین

لیزین نقش عمده‌ای در سنتز پروتئین، جذب کلسیم و تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها دارد. همچنین برای تولید انرژی، عملکرد سیستم ایمنی و تولید کلاژن و الاستین لازم است.
 

- هیستیدین

بدن از این اسید آمینه برای تولید هیستامین، انتقال‌دهنده عصبی که برای پاسخ ایمنی، هضم، عملکرد جنسی و چرخه خواب و بیداری لازم است، استفاده می‌کند. این آمینو اسید برای حفظ غلاف میلین که به‌عنوان لایه محافظ سلول‌های عصبی را احاطه کرده است، ضروری است.

از آنجایی که حفظ غلظت ثابتی از اسیدهای آمینه در خون برای ورزشکاران اهمیت دارد، به‌نظر می‌رسد دریافت آمینو اسیدها در سراسر روز با اثرات بهتری نسبت به دریافت آن‌ها در زمان خاصی از روز همراه باشد. بنابراین توصیه می‌شود دریافت مکمل آمینو در زمان‌های مختلف روز از جمله میان‌وعده‌ها، قبل تمرین، بعد تمرین و قبل خواب تقسیم شود.

BCAA چیست؟

BCAA مخفف Branched Chain Amino Acids یا همان اسیدهای آمینه شاخه‌دار است که شامل 3 اسید آمینه لوسین، والین و ایزولوسین می‌شود. اسیدهای آمینه شاخه‌دار در دسته اسیدهای آمینه ضروری قرار می‌گیرند. بی سی دبل ای اثرات آنابولیک قوی در رشد عضلات دارد. این اسیدهای آمینه علاوه بر افزایش توده عضلانی، به حفظ و نگهداری عضلات کمک کرده و حین تمرین به‌عنوان منبع انرژی عضلات مصرف می‌شوند. از بین اسیدهای آمینه شاخه‌دار، لوسین دارای بیشترین اثرات آنابولیک در رشد عضلات است.

بی سی ای ای یک منبع انرژی برای سلول‌های عضلانی است که مستقیما توسط عضله برداشت می‌شود. کاهش سطح بی‌ سی ‌ای ‌ای در خون با افزایش ورود تریپتوفان به مغز و تولید سروتونین همراه است که می‌تواند در ایجاد خستگی حین تمرین موثر باشد. بنابراین استفاده از مکمل BCAA با کاهش ورود تریپتوفان به مغز باعث کاهش خستگی مرکزی می‌شود. BCAA همچنین می‌تواند باعث کاهش آسیب عضلات شده و درد ناشی از فشار و التهاب ایجاد شده در اثر تمرین را تسکین دهد. 

حدود 35% از آمینو اسیدهای ضروری بدن را بی سی ای ای تشکیل می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از بی سی دبل ای سنتز پروتئین در عضلات و رشد آن‌ها را تحریک می‌کند. اسیدهای آمینه شاخه‌دار با اثرات آنتی کاتابولیک قوی از تجزیه عضلات نیز جلوگیری می‌کنند. دیده شده است که مصرف BCAA سطوح کراتین کیناز را که شاخصی از آسیب به عضله است، کاهش می‌دهد. BCAA و به‌خصوص اسید آمینه لوسین با عبور از سد خونی مغزی در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی نیز نقش دارند. 

فواید مکمل BCAA به‌طور کلی شامل بهبود استقامت حین تمرین، تولید انرژی، بهبود ریکاوری، کاهش علائم ناشی از آسیب و جراحت عضله، کاهش خستگی و درد پس از تمرین، افزایش ترشح هورمون‌های آنابولیک و کمک به ساخت عضله، افزایش قدرت عضلانی و جلوگیری از تحلیل عضلات می‌شود. رایج‌ترین نسبت لوسین به ایزولوسین و والین در مکمل‌های BCAA، نسبت 2:1:1 است. به این معنا که این مکمل در هر سروینگ حاوی 2 سهم لوسین، 1 سهم ایزولوسین و 1 سهم والین است. برای انتخاب مکمل BCAA مناسب خود، می‌توانید مقاله "مقایسه ی مکمل های BCAA موجود" را مطالعه نمایید. 

طریقه مصرف بی سی ای ای قرصی و طریقه مصرف بی سی ای ای پودری معمولا توسط شرکت سازنده بر روی بسته‌بندی یا داخل بروشور قید می‌شود. دوز معمول بی سی دابل ای برای افزایش عضله‌سازی تا حداکثر 20 گرم در روز در دوزهای منقسم (5 تا 10 گرم قبل تمرین و 5 تا 10 گرم بعد تمرین) است. سطح BCAA در خون 30 دقیقه پس از مصرف مکمل به اوج خود می‌رسد، اما مطالعات هنوز بهترین زمان برای مصرف این مکمل را تعیین نکرده‌اند. با این وجود بهترین زمان مصرف بی سی ای ای قبل و بعد از تمرین پیشنهاد می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران

فرق بی سی ای ای با امینو

برای مشخص نمودن فرق بی سی ای ای با امینو، مجددا نگاهی به ماهیت این دو نوع مکمل می‌اندازیم. آمینو مجموعه ای از تمام یا اکثر اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری مورد نیاز بدن بوده درحالی‌که بی سی دبل ای تنها شامل 3 اسید آمینه شاخه‌دار ضروری لوسین، والین و ایزولوسین است. بنابراین می‌توان گفت یک فرق BCAA با آمینو در این است که آمینو مجموعه بزرگتری از همه اسیدهای آمینه از جمله اسیدهای آمینه شاخه‌دار یا بی سی ای ای را فراهم می‌کند. همچنین تفاوت بی سی ای ای با امینو به ساختار متفاوت شیمیایی BCAA با سایر اسیدهای آمینه نیز مرتبط است.

به بیان ساده، لوسین، والین و ایزولوسین تنها آمینو اسیدهایی هستند که دارای ساختار V شکل "شاخه‌شده" در یک انتها هستند. هیچ یک از اسیدهای آمینه دیگر دارای چنین شعباتی نیستند. ساختار و شکل اسید آمینه تا حد زیادی تعیین‌کننده نحوه هضم، جذب و استفاده از آن توسط بدن است. نکته مهمی که در اینجا باید بدانید این است که ساختار شاخه‌ای به لوسین، ایزولوسین و والین اجازه می‌دهد تا کبد را به‌طور کامل دور بزنند و مستقیما به سمت عضلات بروند. بنابراین ساختار منحصر به‌فرد اسیدهای آمینه شاخه‌دار باعث افزایش اثر آن‌ها بر سنتز پروتئین عضلات می‌شود. 

بنابراین در مورد تفاوت BCAA با آمینو می‌توان گفت تمام اسیدهای آمینه پس از مصرف باید از کبد عبور کنند. وقتی آمینو اسید وارد کبد می‌شود، بدن تصمیم می‌گیرد که آن را به عضلات بفرستد و یا به‌منظور تولید انرژی به گلوکز تبدیل کند. اما در مورد بی سی ای ای این‌طور نیست، آن‌ها مستقیما می‌توانند به سمت عضلات رفته و سنتز پروتئین را تحریک کنند. در این میان لوسین دارای نقش کلیدی در سنتز پروتئین عضلات است. 

EAA بهتر است یا BCAA

اینکه EAA بهتر است یا BCAA بستگی به نیاز و هدف ورزشکار از مصرف مکمل دارد. EAA مخفف Essential Amino Acids یا اسیدهای آمینه ضروری است. امروزه در سرتاسر جهان یکی از مباحث تردید برانگیز و پر سر و صدا این است که برای بهبود عملکرد ورزشی EAA بهتر است یا بی سی ای ای؟ با توجه به توضیحاتی که پیش از این دادیم، BCAA مستقیما می‌تواند توسط عضلات مصرف شده و پروتئین‌سازی در عضله را تحریک کند. در‌حالی‌که سایر اسیدهای آمینه باید از کبد عبور کنند و ممکن است به عضلات برسند یا وارد مسیرهای متابولیک دیگر شوند. 

بنابراین در پاسخ به سوال امینو بهتر است یا بی سی ای باید گفت به‌طور کلی دریافت همه اسیدهای آمینه ضروری به مقدار مناسب برای بهبود عملکرد ورزشی و عضله‌سازی اهمیت دارد. در عین حال، بی‌ سی ‌ای ‌ای دارای اثرات سریع و منحصر به‌فردی بر رشد عضله، فراهم کردن سوخت عضلات و جلوگیری از تحلیل آن‌ها است. 

در مطالعاتی که مصرف BCAA و EAA با معده خالی با یکدیگر مقایسه شده است، EAA اثرات بهتری بر تحریک سنتز پروتئین در عضلات داشته و کاهش بیشتری در تجزیه پروتئین عضلانی نسبت به BCAA نشان داد. شاید بتوان گفت چنانچه رژیم غذایی فاقد پروتئین کافی باشد، احتمالا مصرف منبع کامل‌تری از اسیدهای آمینه مانند مکمل آمینو، مزایای بیشتری را به‌همراه داشته باشد. 

هدف از مصرف BCAA به حداکثر رساندن رشد عضلانی و تقویت سنتز پروتئین عضلات در حضور تمام 20 اسید آمینه ضروری و غیر ضروری است. اگر مقدار کافی از تمام اسیدهای آمینه لازم برای بدن دریافت نشود، مهم نیست که چقدر EAA یا BCAA مورد استفاده قرار گیرد، زیرا هیچ‌کدام از این مکمل‌ها به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی مناسب و کافی از نظر پروتئین، سنتز پروتئین عضلانی را به اندازه کافی افزایش نخواهند داد. زمانی که دریافت پروتئین از رژیم غذایی کافی بوده و فرد بخواهد در مدت زمان کمتری به هدف عضله‌سازی برسد، احتمالا BCAA به دلیل سرعت منحصربه‌فردش در تحویل به عضلات، گزینه مناسب‌تری باشد. 

مصرف همزمان آمینو و بی سی ای ای

مصرف همزمان آمینو و بی سی ای ای به‌دلیل دریافت همه اسیدهای آمینه ضروری و غیر‌ ضروری، تاثیر بیشتری بر فرآیند عضله‌سازی دارد. بنابراین مصرف این دو مکمل در افراد سالم نه تنها مانعی ندارد، بلکه می‌تواند با اثرات مفید بیشتری بر رشد عضلات، بهبود ریکاوری و ارتقای عملکرد ورزشی همراه باشد. به یاد داشته باشید که مکمل BCAA فقط حاوی 3 اسید آمینه ضروری است. بنابراین اگر BCAA به‌تنهایی مصرف شود، در صورت ناکافی بودن دریافت پروتئین از رژیم غذایی، ممکن است نتیجه مورد انتظار به‌دست نیاید. 

سخن پایانی

فرق بی سی ای ای با امینو را می‌توانیم در دو مورد کلی دسته‌بندی کنیم. اول اینکه بی سی دبل ای تنها شامل 3 اسید آمینه شاخه‌دار لوسین، والین و ایزولوسین می‌شود. درحالی‌که آمینو مجموعه بزرگتری از همه یا اکثر اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری مورد نیاز بدن (از جمله BCAA) است. دومین مورد فرق BCAA با آمینو به تفاوت ساختمانی بی سی ای ای با سایر اسیدهای آمینه برمی‌گردد. ساختار شاخه‌ای به لوسین، ایزولوسین و والین اجازه می‌دهد تا کبد را به‌طور کامل دور زده، مستقیما به سمت عضلات بروند و سنتز پروتئین عضلانی را تحریک کنند. 

به‌طور کلی دریافت همه 20 اسید آمینه مورد نیاز بدن و به‌خصوص 9 اسید آمینه ضروری به مقدار مناسب برای بهبود عملکرد ورزشی و عضله‌سازی اهمیت دارد. در عین حال، بی‌ سی ‌ای ‌ای دارای اثرات سریع و منحصر به‌فردی بر رشد عضله، فراهم کردن سوخت عضلات و جلوگیری از تحلیل آن‌ها است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت مصرف همزمان مکمل‌های آمینو و BCAA در افراد سالم اثرات هم‌افزایی داشته و به نتایج بهتری در زمینه عضله‌سازی، جلوگیری از تحلیل عضلات، بهبود ریکاوری، ارتقای عملکرد ورزشی و ... منتهی می‌شود.

برای مشاهده قیمت بی سی ای ای همچنین قیمت مکمل‌ آمینو و خرید بهترین محصولات در این زمینه با تضمین کیفیت و اصالت کالا می‌توانید به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه نمایید. داروکده، تنها داروخانه آنلاین کشور است که با کسب رضایت حداکثری کاربران خود، موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران شده است. هدف تیم علمی داروکده، ارتقای سطح دانش و آگاهی مخاطبین پیرامون جدیدترین موضوعات حوزه سلامت است و برای نیل به این مهم، مجله علمی داروکده را به‌عنوان یک مرجع علمی معتبر، براساس آخرین مطالعات علمی به‌روز می‌کند.

امید آن می‌رود که با مطالعه مقاله "تفاوت مکمل های آمینو و بی سی ای ای"، پاسخ سوالات خود را در این زمینه یافته باشید. در صورت نیاز به مشاوره و یا داشتن هرگونه سوال در این زمینه، می‌توانید پیام خود را در بخش نظرات ثبت نموده و با متخصصین داروکده به‌صورت آنلاین در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )