مصرف همزمان ال کارنیتین و بی سی ای ای

مصرف همزمان ال کارنیتین و بی سی ای ای

در این مقاله از مجله علمی داروکده قصد داریم به بررسی دوره‌ مصرف همزمان ال کارنیتین و بی سی ای ای و مزایا و معایب احتمالی آن بپردازیم.

امیرمسعود مهربانی

نویسنده: امیرمسعود مهربانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 مرداد 1403

0

eye icon

مصرف همزمان ال کارنیتین و بی سی ای ای

مصرف همزمان ال کارنیتین و BCAA یکی از اشکال رایج استفاده از مکمل‌های مختلف در بین ورزشکاران است. با وجود این که هدف از مصرف ال کارنیتین و بی سی ای ای با هم متفاوت است، اما برخی افراد به صورت همزمان و به عنوان تکمیل کننده اثرات یکدیگر از این دو مکمل استفاده می‌کنند. 

هدف ما در این مقاله بررسی امکان مصرف همزمان ال کارنیتین و بی سی ای ای، فوائد و مشکلات احتمالی ایجاد شده به دنبال آن است.

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • دوره‌ مصرف ال کارنیتین و بی سی ای ای

  • فواید مصرف همزمان ال-کارنیتین و BCAA

  • معایب مصرف ال کارنیتین و بی سی دبل ای

  • روش مصرف ال کارنیتین با بی سی ای ای

مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

دوره‌ مصرف ال کارنیتین و بی سی ای ای

برای اطلاع از دوره‌های احتمالی مصرف همزمان بی سی ای ای و ال-کارنیتین، باید ابتدا به بررسی جداگانه هرکدام از این ترکیبات و هدف از مصرف آن‌ها بپردازیم.

BCAA به آمینو اسیدهای شاخه دار گفته می‌شود که شامل لوسین، ایزو لوسین و والین است. به طور کلی، 20 اسید آمینه وجود دارد که 11 اسید آمینه غیر ضروری و 9 اسید آمینه ضروری هستند. آمینو اسیدهای غیر ضروری عموماً در داخل بدن ما تولید می شوند در حالی که آمینو اسیدهای ضروری از جمله بی سی ای ای، از سایر غذاها یا مکمل ها به دست می آیند. بی سی ای ای با جذب در عضله، به ساخت پروتئین عضله، ریکاوری و تامین انرژی مناسب برای ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای BCAA می‌توانید به مقاله «اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران» که توسط دکتر کوشا شهیدی ترجمه و تالیف شده است، مراجعه نمایید.

از طرف دیگر ال کارنیتین یک ماده ای است که در مغز، کبد و کلیه انسان ساخته می شود. این ترکیب به انتقال اسید‌های چرب به داخل میتوکندری و تبدیل آن به انرژی کمک می‌‌کند. ال-کارنیتین در عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن اهمیت دارد.

با توجه به کاربرد‌ها و مزایای این دو مکمل می‌توان گفت ال کارنیتین و BCAA در دوره کات بدنسازی در کنار یکدیگر می‌توانند اثرات مطلوبی برجای بگذارند. علاوه بر استفاده از ترکیب بی سی ای ای و ال کارنیتین در ورزش، احتمال می‌رود این دو ترکیب برای کمک به بهبود سیروز کبدی نیز اثرگذار باشد. 

طی یک مطالعه جانوری در سال 2021 که بر روی موش‌‍‌های مبتلا به سیروز کبدی انجام گرفت، نشان داده شد که استفاده از BCAA و ال-کارنیتین آسیب سلولی کبدی را از طریق کاهش پراکسیدهای لیپیدی و حفظ کلی یکپارچگی میتوکندری در کبد سیروزی کاهش می‌دهند. لیکن تحقیقات در این زمینه هنوز در دست انجام است. 

 

فواید مصرف همزمان ال کارنیتین و BCAA

مصرف همزمان ال کارنیتین و BCAA می‌تواند برخی مزایای احتمالی را برای ورزشکاران به همراه داشته باشد. که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

اکثر اسیدهای آمینه‌ها در کبد متابولیزه یا تجزیه می شوند. اما BCAA ها بیشتر در بافت عضلانی متابولیزه می‌شوند. این ویژگی باعث می شود مکمل های BCAA برای ورزشکاران و بدنسازان جذاب باشد. با توجه به این مورد بی سی ای ای ها در تامین انرژی برای ماهیچه‌ها کمک کننده خواهند بود. از طرف دیگر ال کارنیتین برای متابولیزه شدن اسید‌های چرب و تبدیل آنها به انرژی ضروری است. 

از این دو ویژگی می‌توان به این نتیجه رسید که احتمالا استفاده از بی سی ای ای و ال کارنیتین طی یک دوره می‌تواند تاثیر مناسبی در افزایش توان و استقامت ورزشی داشته باشد.

آمینو اسید‌های بی سی ای ای و به ویژه لوسین می‌تواند در سنتز پروتئین ماهیچه‌ای ورزشکاران کمک کننده باشد. افزایش سنتز پروتئین ماهیچه‌ای و در نتیجه آن کمک به حفظ توده عضلانی در کنار کمک به بهبود ریکاوری و توان بهتر عضلات، مزایای مطرح بالقوه برای BCAA هستند. در نهایت این مزایا می‌توانند در دوره کات بدنسازی موثر باشند. به این صورت که افزایش توده عضلانی با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن همراه خواهد بود.

ال کارنیتین نیز در کنار بی سی ای ای می‌تواند در افزایش متابولسیم چربی، تامین انرژی و به طور بالقوه در چربی سوزی بهتر موثر باشد.

به عنوان نتیجه گیری می‌توان بیان نمود که بی سی ای ای به دلیل بهبود ترمیم و ریکاوری عضلات، افزایش سنتز پروتئین ماهیچه و بهبود توان ورزشی و ال کارنیتین به واسطه کمک به سوختن چربی ها در دوران کاهش وزن و افزایش ماهیچه کمک کننده هستند.  

اما تحقیقات کماکان در این زمینه در حال انجام بوده و نتایج تا به این لحظه در مورد مزایای ذکر شده برای مصرف مکمل ال کارنیتین و بی سی ای ای در ورزشکاران در دست بررسی است. 

 

 

معایب مصرف ال کارنیتین و بی سی دبل ای

مصرف همزمان مکمل‌ها با هم احتمال بروز برخی عوارض را بالا می‌برد. اما به صورت کلی عوارضی برای مصرف همزمان ال کارنیتین و BCAA در دوز مناسب، توسط بزرگسالان سالم گزارش نشده است. در صورت مصرف بالاتر از دوز مجاز احتمال بروز عوارض گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال و در برخی افراد سردرد وجود دارد. 

برخی از افراد نیز در هنگام مصرف این مکمل‌ها باید احتیاط نمایند که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم داشت.

 

موارد احتیاط مصرف ال کارنیتین و بی سی ای ای

شواهد کافی در مورد ایمنی مصرف هر دو مکمل ال کارنیتین و بی سی ای ای در دوران بارداری و شیردهی، وجود ندارد و توصیه می‌شود در در این دوران، این دو مکمل با مشورت و صلاحدید پزشک مصرف شود.

در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، استفاده از ال کارنیتین احتمال افزایش عوارض را دارد. همچنین BCAA احتمالا با دارو‌های تیروئید مانند لووتیروکسین تداخل دارد. لذا توصیه می‌شود مصرف ال کارنیتین و بی سی ای ای در افراد مبتلا به بیماری تیروئید زیر نظر پزشک باشد. 

مصرف ال کارنیتین در افراد با سابقه تشنج، توصیه نمی‌شود.

مصرف ال کارنیتین و بی سی ای ای قبل از عمل جراحی و یا در زمان استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین باید با احتیاط صورت گیرد.

 

روش مصرف ال کارنیتین با بی سی ای ای 

طریقه مصرف ال کارنیتین با BCAA، می‌تواند بر اساس شرایط هر فرد متفاوت باشد. اما به منظور اثربخشی مناسب، در عموم افراد، بهترین زمان مصرف  ال کارنیتین و بی سی ای ای به صورت زیر می‌یاشد:

ال کارنیتین قبل از ورزش استفاده شود و روش مصرف مکمل بی سی ای ای نیز به این صورت است که هم قبل و هم بعد تمرین مصرف شود. 

 

 

سخن پایانی

در نهایت می‌توان بیان نمود مصرف مکمل بی سی ای ای به همراه ال کارنیتین نقش مهمی در ریکاوری بهتر، توان و استقامت ورزشی و همچنین انرژی بیشتر حین تمرین خواهد داشت. همچنین بی سی ای ای می‌تواند بر حفظ عضلات در ورزشکاران کمک کننده باشد اما تاثیر مستقیم ثابت شده ای بر هایپرتروفی ماهیچه ها ندارد.

به منظور تهیه بهترین مکمل‌ بی سی ای ای می‌توانید به داروکده مراجعه نمایید.

تیم علمی فعال در داروخانه آنلاین داروکده با ترجمه و تالیف مقالات به روز و معتبر علمی در حوزه تغذیه و مکمل‌های ورزشی، سعی در ارتقای آگاهی و شناخت عموم افراد جامعه در این حوزه را دارد.

در صورت بروز هرگونه سوال در مورد مکمل‌ ال کارنیتین و بی سی ای ای می‌توانید در بخش پرسش و پاسخ این مقاله سوال خود را مطرح نمایید تا تیم علمی داروکده متشکل از متخصصین داروسازی و کارشناسان ارشد تغذیه، در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیران باشند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )