بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

در این مقاله به تعریف کوتاهی از مکانیسم اثر ال آرژنین برای افزایش قد و بررسی عوامل دخیل در اثربخشی آن همچون بهترین بازه سنی، مقدار و همچنین بهترین زمان مصرف ال آرژنین برای افزایش قد خواهیم پرداخت.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 خرداد 1403

0

eye icon

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

مصرف ال آرژنین برای افزایش قد یکی از راهکارهایی است که معمولا افراد برای کمک به بهبود رشد قدی به آن توجه دارند. رشد قد به عوامل مختلفی همچون ژنتیک، وضعیت تغذیه ای و رژیم غذایی، میزان فعالیت ورزشی، سن و سایر فاکتورها همچون عوامل محیطی بستگی دارد.

مطالعات نشان داده است که در کنار در نظر گرفتن این عوامل، استفاده از مکمل ال ارژنین برای افزایش قد در بازه سنی که صفحات رشد باز است، می تواند کمک کننده باشد. اما اثربخشی این مکمل نیز با مواردی همچون نحوه مصرف ال آرژنین برای افزایش قد، دوز مورد استفاده و بهترین زمان مصرف ال آرژنین برای افزایش قد در ارتباط است. 

در مقاله "بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان" پس از ارائه توضیحات مختصری در رابطه با نحوه اثر ال آرژنین برای افزایش قد، به بررسی بهترین سن مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد، بهترین زمان استفاده و سایر عوامل دخیل در اثربخشی همچون دوز موثر ال آرژنین برای افزایش قد خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- ال آرژنین برای افزایش قد واقعا اثر دارد؟
- مکانیسم اثر ال آرژنین برای افزایش قد
- مقدار مصرف ال ارژنین برای افزایش قد
- بهترین سن مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد
- بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد
- ال ارژنین برای افزایش قد و بلوغ زودرس
- عوارض قرص ال ارژنین برای افزایش قد

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

 

ال آرژنین برای افزایش قد واقعا اثر دارد؟

رشد قدی فرآیند پیچیده ای است که عوامل متفاوتی از جمله ژنتیک، فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی در آن نقش دارند.

مطالعه صورت گرفته پیرامون اثر پروتئین غذایی و به ویژه ال آرژنین برای افزایش قد، نشان دهنده اثر فیزیولوژیکی وابسته به دوز (Dose Response) پروتئین رژیمی و به طور خاص ال آرژنین، بر رشد قدی و به خصوص افزایش سرعت آن در کودکان است. 

نتایج حاکی از داده‌های حاضر این پژوهش نشان می‌دهند کودکان سالمی که آرژنین دریافتی در دوز مشخصی (2/8 تا 3/2 گرم در روز) داشتند، در مقایسه با کودکانی که کمتر از این میزان (2/2 گرم در روز) آرژنین دریافت می‌کردند، 0.33 سانتی‌متر در سال سریع‌تر رشد کردند. 

با این حال، به منظور اظهار نظر قاطع پیرامون اثر ال آرژنین برای افزایش قد و پذیرش آن به عنوان یک استراتژی بالینی، مطالعات بیشتری نیاز است.

لازم به ذکر است که کفایت رژیم غذایی و تأمین نیاز بدن به ریزمغذی های مورد نیاز برای سلامت و رشد استخوان همچون کلسیم، ویتامین D و زینک نیز در کنار استفاده از مکمل ال آرژنین برای کمک به رشد قدی حائز اهمیت است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون اهمیت مصرف کلسیم در دوران نوجوانی، مطالعه مقاله با عنوان "کلسیم و سلامت استخوان" تألیف و ترجمه خانم دکتر الهه عبدالهی به شما پیشنهاد می شود.

 

مکانیسم اثر ال آرژنین برای افزایش قد

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهند که یکی از عوامل کلیدی مرتبط با رشد قدی در دوران نوزادی، کودکی و بلوغ، محور سوماتوتروپیک است. 

محور سوماتوتروپیک از ناحیه هیپوتالاموس و غده هیپوفیز (که درست در زیر هیپوتالاموس قرار دارد) منشا می گیرد و از طریق ترشح مرکزی هورمون رشد (GH) که همان هورمون دخیل در رشد قدی است و تولید محیطی فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) تحریک می شود. گیرنده های IGF-1 در غضروف های استخوانی در حال رشد وجود دارند.

ال آرژنین، فرم فعال اسید آمینه آرژنین است و یک محرک شناخته شده برای هورمون رشد به شمار می رود. نتایج برخی مطالعات نشان دهنده این است که دریافت ال آرژنین چه به صورت خوراکی و چه به صورت داخل وریدی، می تواند با افزایش ترشح هورمون رشد و IGF-1 مرتبط باشد. 

اثرات ال آرژنین بر هورمون رشد به دو طریق اعمال می شود:

1. کمک به کاهش ترشح عامل مهارکننده این هورمون که سوماتواستاتین نام دارد.
2. افزایش رهاسازی هورمون محرک هورمون رشد یا همان Growth Hormone Releasing Hormone (GHRH) 

مقدار مصرف ال ارژنین برای افزایش قد 

تعیین دوز مناسب و مقدار مصرف ال ارژنین برای افزایش قد، با توجه به در نظر گرفتن شرایط گوناگون از جمله سن، میزان فعالیت ورزشی، کفایت رژیم غذایی، قد و وزن فرد صورت می گیرد. اما به طور کلی مطالعات، دوز مؤثر ال آرژنین برای افزایش قد را بین ۲ تا ۳ گرم روزانه گزارش کرده اند.

در مجموع، دوز دقیق و ایمن ال آرژنین برای افزایش قد در کودکان بهتر است بر اساس تشخیص و تجویز پزشک متخصص تعیین شود.

 

بهترین سن مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد

یکی از مهم ترین عوامل دخیل در اثربخشی ال آرژنین برای افزایش قد، سن استفاده از آن است. رشد قدی قبل از بسته شدن صفحات رشد صورت می گیرد. این موضوع در پسران در بازه ۱۶ تا ۱۸ سالگی و در دختران ۱۴ تا ۱۶ سالگی رخ می دهد. بنابراین می توان گفت زمان مناسب مصرف ال ارژنین برای افزایش قد در دختران در سنین قبل از ۱۲ سالگی و در پسران قبل از ۱۴ سالگی است. 

در رابطه با قرص ال آرژنین برای افزایش قد بزرگسالان نیز لازم به ذکر است که برخی مطالعات نشان داده اند که در مواردی ممکن است صفحات رشد تا ۲۵ سالگی نیز باز باشند.

اطلاع دقیق از وضعیت صفحات رشد از طریق مراجعه به پزشک متخصص و بررسی از طریق رادیوگرافی امکان پذیر است. 

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد

نحوه مصرف ال آرژنین برای افزایش قد و زمان مصرف آن، از دیگر عوامل مهم برای بهبود اثربخشی قرص ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان است. 

بهترین زمان مصرف ال آرژنین برای افزایش قد زمانی است که بیشترین اثر را بر افزایش ترشح هورمون رشد اعمال کند. هورمون رشد غالبا در طی فعالیت های ورزشی افزایش می یابد، دیگر زمان اوج غلظت این هورمون در خون، در ۲ ساعت ابتدایی پس از خواب است. 

بنابراین به طور کلی می توان گفت بهترین زمان استفاده ال آرژنین برای افزایش قد، نیم تا یک ساعت قبل از خواب است و در صورتی که برای کمک به افزایش قد، تمرینات ورزشی نیز انجام می شود، نیم ساعت قبل از تمرین نیز می تواند زمان مناسبی برای استفاده از این مکمل باشد.

ال ارژنین برای افزایش قد و بلوغ زودرس

یکی از نگرانی هایی که در ارتباط با استفاده از قرص ال آرژنین برای افزایش قد نوجوانان و کودکان وجود دارد، بلوغ زودرس است. در این رابطه باید ذکر کرد که تا کنون شواهد معتبری مبنی بر اثر ال آرژنین بر هورمون های جنسی دخیل در بلوغ (استروژن و تستوسترون) ارائه نشده است و به نظر نمی رسد که این مکمل نقشی در بلوغ زودرس داشته باشد. 

عوامل مختلفی در بلوغ زودرس دخیل هستند که یکی از مهم ترین آن ها اختلالات هورمونی و به خصوص اختلالات غده فوق کلیوی است.

 

عوارض قرص ال ارژنین برای افزایش قد

به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که زمانی که ال آرژنین به صورت مکمل در دوز توصیه شده و در افراد سالم مصرف شود، ایمن است. با این حال، استفاده در دوزهای بالاتر از مقدار توصیه شده، ممکن است عوارضی داشته باشد که از جمله این عوارض جانبی ال آرژنین می توان به نفخ، درد شکم، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

همچنین توصیه می شود افرادی که مبتلا به بیماری هایی همچون آسم، سیروز کبدی، بیماری کلیوی، فشار خون پایین و اختلالات متابولیسم آرژنین هستند، از مصرف این مکمل به دلیل پتانسیل عوارض جانبی آن اجتناب کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اثر ال آرژنین بر رشد قدی و عوامل دخیل در اثربخشی آن از جمله زمان مصرف ال آرژنین برای افزایش قد پرداختیم و کوشیدیم به تعدادی از دغدغه های رایج بین عموم مردم در رابطه با این مکمل از جمله مقدار و سن مناسب مصرف آن، اثرات آن بر بلوغ زودرس و عوارض آن پاسخ دهیم.

با وجود اینکه مطالعات بیشتری در رابطه با بررسی ال آرژنین برای افزایش قد لازم است، اما پژوهش های صورت گرفته تا کنون به اثر کمکی این مکمل در افزایش سرعت رشد قدی اشاره کرده اند.

مکمل های ال آرژنین در اشکال دارویی مختلفی از جمله قرص، شربت و پودر ال آرژنین برای افزایش قد و با هدف افزایش تنوع و قدرت انتخاب، توسط شرکت های دارویی متفاوت ارائه شده اند و انواعی از بهترین مارک ال آرژنین برای افزایش قد در گروه مکمل های ال آرژنین در داروخانه آنلاین داروکده قابل دسترسی هستند.

داروکده به عنوان اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور، امکان خرید غیرحضوری و آنلاین قرص ال آرژنین برای افزایش قد را فراهم کرده است. قیمت قرص ال آرژنین برای افزایش قد نیز همچون سایر محصولات سلامت محور موجود در این داروخانه آنلاین با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین شده است.

امیدواریم مقاله "بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. تیم علمی داروکده که متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه است، با تألیف و ترجمه مقالات علمی پیرامون موضوعات سلامت محور و انتشار در مجله علمی داروکده، برای کمک به افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت تلاش می کنند.

در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با ال آرژنین برای افزایش قد، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )