همه چیز در مورد عوارض جانبی احتمالی ال آرژنین

همه چیز در مورد عوارض جانبی احتمالی ال آرژنین

در این بخش از مجله علمی داروکده، به بررسی عوارض ال آرژنین و احتمال بروز آن در اقشار مختلف خواهیم پرداخت.

امیرمسعود مهربانی

نویسنده: امیرمسعود مهربانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 خرداد 1403

0

eye icon

همه چیز در مورد عوارض جانبی احتمالی ال آرژنین

عوارض ال آرژنین، یکی از نگرانی‌های اصلی استفاده کنندگان مکمل ال آرژنین است. ال آرژنین یک اسید آمینه نیمه ضروری برای بدن است که امروزه با کاربرد‌های مختلف به عنوان مکمل استفاده می‌شود. با توجه به استفاده گسترده از مکمل‌ ال آرژنین، سوالاتی مانند «آیا قرص ال آرژنین عوارض دارد» در سطح جامعه مطرح می‌شود. در این مقاله قصد داریم بررسی جامع و کاملی از عوارض ال آرژنین ارائه دهیم.

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید با فرایند‌های فیزیولوژیکی که ال آرژنین در انجام آنها نقش دارد، آشنا شویم.

فهرست مطالب

- ال آرژنین چیست؟
- قرص ال آرژنین چه عوارضی دارد؟
- عوارض قرص ال ارژنین برای افزایش قد
- عوارض قرص ال آرژنین در مردان
- عوارض قرص ال آرژنین برای زنان
- عوارض ال آرژنین در بارداری
- عوارض ال آرژنین در بدنسازی
- توصیه‌هایی برای کاهش عوارض ال آرژنین
- چه کسانی باید در مصرف ال آرژنین احتیاط کنند؟

مدت تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین یک اسید آمینه ضروری مشروط است. به این معنا که بدن قادر به تولید این ترکیب می‌باشد؛ اما در شرایط استرس، بیماری و تروما‌های مختلف، نیاز به آن افزایش پیدا می‌کند. از جمله فرایند‌هایی که ال آرژنین در آنها نقش دارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

- سنتز نیتریک اکساید (NO) 
- تحریک ترشح هورمون رشد
- بهبود حساسیت انسولینی 

با توجه به تاثیرات مطرح شده برای ال آرژنین این مکمل با کاربرد‌های متعدد در اقشار مختلف جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد‌های ال آرژنین عبلارت اند از:

- افزایش رشد قدی کودکان
- بهبود عملکرد ورزشی
- افزایش باروری و قوای جنسی

با توجه به استفاده عموم جامعه از قرص ال آرژنین و همه گیر شدن این مکمل بررسی عوارض ال آرژنین اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. 

 

قرص ال آرژنین چه عوارضی دارد؟

به صورت کلی می‌توان ال آرژنین را یک مکمل ایمن و کم عارضه تلقی کرد. اما پاسخ افراد به مکمل‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. عوارض قرص ال آرژنین می‌تواند با توجه به حساسیت افراد به ترکیبات سازنده و یا مصرف بیش از مقدار توصیه شده و ایمن، بروز نماید. 

عوارض احتمالی قرص ال آرژنین عبارت اند از:
 

ناراحتی گوارشی

- علائم: حالت تهوع، اسهال، درد شکم، نفخ و سوء هاضمه

مکمل ال آرژنین می‌تواند اسمولاریته محتویات روده را افزایش داده و منجر به اسهال اسمزی شود. این علائم معمولا در صورت مصرف ال آرژنین در دوزهای بالا بروز می‌کند.

هیپوتانسیون (فشار خون پایین)

- علائم: سرگیجه، سبکی سر، غش

ال-آرژنین پیش ساز نیتریک اکسید (NO)، یک گشادکننده عروق قوی است. تولید زیاد NO می‌تواند باعث گشاد شدن بیش از حد رگ‌های خونی شود و در نهایت به کاهش فشار خون منجر شود. این امر به‌ویژه در افرادی که داروهای ضد فشار خون مصرف می‌کردند یا به طور طبیعی فشار خون پایینی داشتند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

عدم تعادل الکترولیت

علائم: ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، ضربان قلب نامنظم.

دوزهای بالای ال-آرژنین به دلیل برهم‌کنش آن با عملکرد کلیه و ترشح آلدوسترون می‌تواند بر تعادل الکترولیت‌ها، به ویژه سطح پتاسیم تأثیر بگذارد. تغییر سطح پتاسیم می‌تواند بر عملکرد ماهیچه‌ها و ریتم قلبی نیز تأثیر داشته باشد.
 

واکنش های آلرژیک

- علائم: راش، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفس.

گرچه این واکنش‌های آلرژیک نادر است، اما برخی افراد ممکن است به ال-آرژنین یا فرمولاسیون‌های مختلف آن در مکمل‌ها حساسیت مفرط داشته باشند که منجر به واکنش های آلرژیک شود. معمولاً این واکنش‌ها با واسطه عمل سیستم ایمنی بروز می‌نماید که شامل فعال شدن ماست‌سل‌ها و آزادسازی هیستامین‌ها است.

در افراد مستعد آسم، ال-آرژنین ممکن است به دلیل نقش آن در تعدیل نیتریک اکسید، گشادکننده برونش و واسطه التهابی، شرایط نامساعد تنفسی را تشدید نماید.

 

عوارض قرص ال ارژنین برای افزایش قد

امروزه ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان مورد توجه عموم قرار گرفته است. یکی از اصلی ترین مکانسیم‌های بالقوه ال آرژنین برای بهبود رشد کودکان، اثرات آن بر ترشح هورمون‌های آنابولیک مانند هورمون رشد است. اما در این مواقع معمولا سوالاتی مانند «عوارض ال آرژنین برای کودکان چیست؟» و «عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان به چه صورت است؟» مطرح می‌شود چرا که ایمنی و سلامت در دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است. 

توجه به این نکته ضروری است که دوز مصرفی ال آرژنین در کودکان و نوجوانان به صورت دقیق مشخص نشده است و بر اساس شرایط فردی مانند سن و وزن تعیین می‌شود. لذا احتمال بروز عوارض ال آرژنین در کودکان با مصرف بیش از اندازه این آمینو اسید افزایش می‌یابد. اما درصورتی که کودک زمینه بیماری قلبی نداشته باشد و در دوز مناسب از مکمل ال آرژنین استفاده نماید، عوارض جدی به همراه نخواهد داشت. لذا توصیه می‌شود مصرف مکمل ال آرژنین در کودکان و نوجوانان زیر نظر پزشک انجام شود.

 

عوارض قرص ال آرژنین در مردان

به واسطه تاثیرات ال آرژنین در اتساع عروق و بهبود خونرسانی به اندام‌ها از جمله اندام تناسلی، این آمینو اسید به منظور کمک به بهبود اختلال نعوذ در آقایان کاربرد دارد. همچنین ال-آرژنین به عنوان یک عامل محافظ در برابر پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی عمل می‌کند که برای حفظ کیفیت اسپرم ضروری است. کمبود ال-آرژنین می‌تواند متابولیسم اسپرم را مختل کند و منجر به کاهش تحرک و اختلال در اسپرم زایی شود. 

عوارض قرص ال آرژنین در مردان سالم، به ندرت بروز می‌نماید. اما مردانی که به علت مشکل نعوظ از دارو‌های خاصی مانند ویاگرا استفاده می‌نمایند، باید در مصرف ال آرژنین احتیاط کنند. ال آرژنین ممکن است اثرات داروهایی مانند سیلدنافیل (وایاگرا) را افزایش داده و به طور بالقوه منجر به کاهش خطرناک فشار خون شود.

 

عوارض قرص ال آرژنین برای زنان

استفاده از مکمل ال آرژنین در بانوان سالم عوارض جدی به همراه نخواهد داشت. پژوهشگران یک مطالعه در سال 2024 در رابطه با استفاده از مکمل ال آرژنین در بانوان مبتلا به افسردگی به منظور بهبود عملکرد جنسی انجام دادند. نتیجه حاصل نشان داد که مکمل ال-آرژنین در بانوان می‌تواند عملکرد جنسی، به ویژه روان سازی و ارگاسم و خلق و خوی زنان مبتلا به افسردگی را با حداقل عوارض جانبی بهبود بخشد. 

 

عوارض ال آرژنین در بارداری

مطالعه مروری جامعی در سال 2023 در مورد مکمل ال-آرژنین در بارداری به چاپ رسید. این مطالعه پیشگیری از پره اکلامپسی و بهبود نتایج زایمان از جمله وزن بیشتر هنگام تولد و بارداری طولانی‌تر را نشان داده است. اما مطالعات تکمیلی در مورد ایمنی کامل ال آرژنین در بارداری ضروری است. 

اگر باردار یا شیرده هستید، به منظور استفاده از مکمل ال آرژنین با پزشک خود مشورت نمایید چرا که با وجود ایمن بودن این مکمل، احتمال بروز عوارض جانبی ال آرژنین با توجه به شرایط فردی وجود دارد. به واسطه حساسیت دوران بارداری و شیردهی توصیه می‌شود مصرف هر گونه مکمل در این دوران زیر نظر پزشک انجام شود.

 

عوارض ال آرژنین در بدنسازی

برخی شواهد محدود نشان می‌دهد که مکمل‌های ال-آرژنین ممکن است با افزایش نیتریک اکسید در بدن، عملکرد ورزشی را افزایش دهد و جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات را بهبود ‌بخشد. به همین سبب مصرف مکمل ال آرژنین در دوره‌های مختلف بدنسازی بسیار محبوب است. 

عوارض ال آرژنین در بدنسازی به صورت اختصاصی بروز نمی‌نماید و استفاده از این مکمل در دوز مناسب توسط بدنسازان مشکلی به همراه نخواهد داشت. اما توجه به این نکته ضروری است که ال آرژنین همانند تمامی مکمل‌های دیگر، می‌تواند در برخی افراد خاص با توجه به شرایط، عوارضی به همراه داشته باشد که در ابتدای متن به آنها اشاره شد. از جمله این مشکلات می‌توان به برهم خوردن تعادل الکترولیتی در بدن اشاره نمود. ورزشکاران به واسطه تمرینات با شدت بالا دوچار تعریق شدید می‌شوند که این مورد با از دست رفتن املاح از جمله سدیم بدن همراه است. این موارد اهمیت حفظ تعادل الکترولیتی در این گروه را نمایان می‌کند.

 

توصیه‌هایی برای کاهش عوارض ال آرژنین

با دوزهای کم شروع کنید

افزایش تدریجی دوز مکمل‌ها به بدن این اجازه را می‌دهد تا با شرایط سازگار شود و احتمال ناراحتی دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.
 

پایش فشار خون

 نظارت منظم می‌تواند به تشخیص زودهنگام افت فشار خون و تنظیم دوز ال آرژنین مصرفی بر اساس آن کمک کند.
 

پایش الکترولیت

آزمایش‌های دوره‌ای خون می‌تواند به ردیابی سطوح الکترولیت‌ها، به ویژه پتاسیم، برای جلوگیری از عدم تعادل الکترولیتی کمک کند.
 

مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه 

افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا کسانی که داروهای خاص استفاده می‌کنند، قبل از مصرف ال آرزنین با پزشک مشورت نمایند.

 

چه کسانی باید در مصرف ال آرژنین احتیاط کنند؟

افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی، بیماری کلیوی یا فشار خون پایین در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی مکمل‌های ال آرژنین هستند.

کسانی که داروهای فشار خون، نیترات ها یا داروهای اختلالات نعوظ مانند سیلدنافیل مصرف می‌کنند ممکن است به دلیل اثرات افزایشی بر اتساع عروق، عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنند.

همچنین مکمل ال آرژنین در بانوان باردار و شیرده و کودکان باید با احتیاط و زیر نظر پزشک استفاده شود. 

توصیه می‌شود مصرف مکمل ال آرژنین قبل از عمل جراحی متوقف شود.

مصرف ال آرژنین در افرادی که سابقه سکته قلبی داشته اند، پیشنهاد نمی‌شود.

همچنین افرادی که به صورت ارثی کمبود متیل ترانسفراز گوانیدینواستات (یک اختلال ارثی که متابولیسم آرژنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد) دارند، از مصرف مکمل ال آرژنین اجتناب نمایند.  

 

سخن پایانی

در آخر باید اشاره نمود که ال آرژنین می‌تواند مزایای متعددی برای بدن ارائه نماید. اما به دلیل احتمال بروز عوارض ذکر شده در متن برای برخی افراد وجود دارد. لذا اگر شرایط فیزیولوژیک خاصی دارید یا در سنین رشد هستید، توصیه می‌شود مکمل ال آرژنین را با نظر پزشک متخصص استفاده نمایید.

تیم علمی داروکده با ترجمه و تالیف مقالات علمی معتبر و تحریر نقد و بررسی هر محصول در تلاش است تا اطلاعات و دانش مردم را در راستای ایمنی و فوائد هر محصول افزایش دهد.

همچنین داروسازان و کارشاسان ارشد فعال در داروخانه آنلاین داروکده، با مشاوره رایگان و ارائه راهنمایی‌های لازم در تمامی مراحل خرید، سعی دارند تا موثرترین و ایمن‌ترین مکمل‌ها را به شما عزیزان ارائه نمایند.

می‌توانید هر گونه شبهه و سوالات خود در مورد عوارض مکمل ال آرژنین را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله مطرح نمایید تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )