همه چیز درباره گینر

همه چیز درباره گینر

در این بخش از مجله داروکده قصد داریم به بررسی مکمل گینر، انواع پودر گینر و کاربرد‌های آن‌ها بپردازیم.

امیرمسعود مهربانی

نویسنده: امیرمسعود مهربانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 تیر 1403

0

eye icon

همه چیز درباره گینر

گینر، از محبوب ترین مکمل‌های ورزشی در بین مردم است. پودر گینر در بین ورزشکاران و افراد غیر ورزشکار به منظور افزایش حجم و افزایش وزن بدن کاربرد دارد. مکمل گینر انواع مختلفی نیز دارد و می‌تواند در افراد با اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. 

در این مقاله قصد داریم به پرسش‌هایی مانند «گینر چیست؟»، «خواص گینر چیست؟»، «بهترین زمان مصرف گینر چه زمانی است؟» و در نهایت «عوارض پودر گینر چیست؟» پاسخ علمی ارائه دهیم.

 

فهرست مطالب

- گینر چیست؟
- انواع گینر
- کاربردهای گینر
- طریقه مصرف گینر
- عوارض پودر گینر

مدت تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

گینر چیست؟

گینرها همانگونه که از نامشان مشخص است، مکملی تخصصی برای افزایش وزن هستند. گینر با کالری بالا و ترکیبی متشکل از کربوهیدرات‌، پروتئین‌ و گاها چربی‌ است که برای کمک به افزایش وزن در گروه‌های مختلف جامعه استفاده می‌شوند. گینر بهترین مکمل برای افزایش حجم در بدنسازی و افزایش وزن در افراد لاغر است. 

علت افزایش وزن با پودر گینر، تامین کالری و پروتئین اضافی مورد نیاز بدن است. با انتخاب نوع درستی از مکمل گینر می‌توانید در کنار سبک زندگی سالم و اصولی، افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام مورد نظر خود را بدون ایجاد چاقی و ترکیب بدنی نامناسب، تجربه نمایید. 

در ادامه این مطلب به بررسی انواع گینر و فواید هر کدام خواهیم پرداخت.

 

انواع گینر

افراد مختلف بر اساس نیاز خود می‌توانند از تنوع فراوانی که در بین مکمل‌های گینر وجود دارد، مکمل مناسب را انتخاب کنند. گینر‌های مختلف دارای کالری مختلفی در هر سروینگ هستند. 
 

گینرهای پرکالری 

گینرهای پرکالری مکمل‌هایی حاوی ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند تا کالری قابل توجهی را در هر وعده تامین نمایند. این مکمل‌ها در افرادی که سخت وزن می‌گیرند و کسانی که انرژی بسیار زیادی مصرف می کنند گزینه مناسبی خواهد بود. 

علاوه بر کالری از مهم ترین فاکتورها در انتخاب گینر مناسب، توجه به نسبت کربوهیدرات به پروتئین گینر است.

پودر گینر بر اساس نسبت کربوهیدرات به پروتئین انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:

- 1 به 1
- 2 به 1
- 3 به 1
- 4 به 1 
- 5 به 1 
 

گینر با نسبت پایین‌ کربوهیدرات به پروتئین 

گینر 1 به 1 و 2 به 1،  پروتئین بیشتری دارد و اغلب در آن از آب پنیر، کازئین یا پروتئین‌های گیاهی استفاده می‌شود. گینر با پروتئین بالا برای افرادی که می‌خواهند مطمئن شوند پروتئین کافی برای حمایت از ترمیم و رشد عضلات دریافت می‌کنند، کمک کننده است. این نوع گینر برای کسانی که کربوهیدرات کافی مصرف می‌کنند اما به پروتئین اضافی نیاز دارند ایده آل است. گینرها با پروتئین بالا به پروتئین گینر نیز معروف هستند. 
 

گینر با نسبت بالا کربوهیدرات به پروتئین 

گینر 4 به 1 و 5 به 1، محتوی کربوهیدرات بالایی دارد که به عنوان منبع اولیه انرژی عمل می‌کند. این گینرها معمولاً حاوی مالتودکسترین، دکستروز یا سایر منابع کربوهیدرات هستند. این نوع گینر‌ها در افرادی که متابولیسم بالایی دارند و برای دریافت کالری کافی از وعده‌های غذایی منظم تلاش می‌کنند، اما به واسطه حجم بالا غذا قادر به دریافت میزان کافی کالری نیستند، مناسب است. کربوهیدرات‌ها انرژی لازم را برای تمرینات شدید فراهم می‌کنند و به ریکاوری عضلات کمک می کنند. گینر با کربوهیدرات بالا در افراد لاغر و اسکینی می‌تواند یک انتخاب مناسب جهت کسب وزن و حجم بهتر و رسیدن به تناسب اندام باشد. 
 

گینر با نسبت متعادل کربوهیدرات به پروتئین

گینر 3 به 1 جزو این دسته گینرها در نظر گرفته می‌شود که حاوی نسبت متعادلی از کربوهیدرات و پروتئین به همراه مقداری چربی هستند. هدف این دسته گینرها ارائه یک وعده تغذیه‌ای کامل است. این نوع گینر‌ها می‌تواند برای افرادی که به دنبال مکملی جامع هستند که از رشد، انرژی و ریکاوری کلی عضلات پشتیبانی کند، مناسب باشد. 

در راستای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکمل‌های گینر و انواع آنها می‌توانید به مقاله «مقایسه مکمل های کربوهیدراتی (گینر)» که توسط دکتر کوشا شهیدی ترجمه و تالیف شده است، مراجعه نمایید.

گینرها با ویژگی‌های مختلفی که در این قسمت ذکر شده، می‌تواند در اقشار متفاوت جامعه کاربرد داشته باشد. 

 

کاربرد‌های گینر

گینر در ورزشکاران

ورزشکاران معمولا با اهدافی مانند افزایش عملکرد، ساخت توده عضلانی و ریکاوری بهتر از گینر استفاده می‌کنند. برای کسانی که در ورزش‌های شدید یا استقامتی شرکت دارند، معمولا گینر جزو مکمل‌های روتین مصرفی است. زیرا این مکمل می‌تواند میزان کالری و مواد مغذی کافی برای تمرین، بهبود عملکرد و تسریع زمان ریکاوری را فراهم نماید.

گینر برای بدنسازی

بدنسازان نیز مانند سایر رشته‌های ورزشی از گینر به علل ذکر شده در قسمت فوق بهره می‌برند، اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که در رشته بدنسازی برای مصرف گینر مطرح است، افزایش حجم می‌باشد. پس می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد گینر، گرفتن حجم در دوره بولک یا حجم بدنسازی است.

گینر برای حجم در بدنسازی اصلی‌ترین مکمل به حساب می‌آید. بدنسازان اغلب دوره‌های حجم را پشت سر می‌گذارند که در آن قصد دارند تا حد ممکن توده عضلانی به دست آورند. مکمل‌های مس گینر کالری و پروتئین کافی مورد نیاز برای حمایت از هیپرتروفی عضلانی را فراهم می‌کند.

 

گینر برای افزایش وزن

افرادی با متابولیسم بالا که اغلب به عنوان هارد گینر یا اکتومورف شناخته می‌شود، از مکمل‌های گینر برای افزایش کالری دریافتی خود استفاده می کنند. گینر‌های با کربوهیدرات بالا برای افراد لاغر یک مکمل ایده آل محسوب می‌شود. این گینر‌ها می‌توانند افزایش وزن و عضله سازی را در این افراد تسهیل نمایند.

گینر در شرایط پزشکی و بیماری

افراد پس از بیماری یا عمل جراحی، که باعث کاهش وزن می‌شود (مانند سرطان یا اختلالات گوارشی)، ممکن است از پودر گینر که دارای برخی ریز مغذی‌ها نیز باشد، برای کمک به بازیابی وزن و بهبود وضعیت کلی تغذیه خود استفاده کنند.

 

مکمل گینر کودکان  و نوجوانان

کودکان و نوجوانان در حال رشد، به ویژه کسانی که فعالیت ورزشی دارند، ممکن است از مکمل‌های گینر برای رفع نیازهای غذایی افزایش یافته خود در طول رشد فیزیکی و حمایت از عملکرد بهتر ورزشی استفاده کنند.

منتها با توجه به حساسیت رنج سنی کودک و نوجوان، توصیه می‌شود از مکمل گینر مخصوص کودکان استفاده شود و یا مصرف گینر در این افراد با صلاح‌دید متخصص تغذیه انجام شود.

 

گینر برای خانم‌ها

مکمل گینر در بانوان می‌تواند فوائد متعددی داشته باشد. امروزه بسیاری از خانم‌ها به رشته‌های ورزشی مختلف از جمله بدنسازی گرایش پیدا کرده اند. مکمل‌ گینر در خانم‌ها به‌ ویژه کسانی که به دنبال عضله‌ سازی، ریکاوری پس از تمرینات یا رفع مشکلات در افزایش وزن هستند، کمک کننده خواهد بود.

در کنار تحرک و فعالیت ورزشی مناسب، استفاده از مکمل گینر در بانوان با وزن پایین، می‌تواند تناسب اندام را به همراه داشته باشد.

مزیت اصلی گینر تامین کالری بالا در حجم پایین است. این ویژگی گینر در بانوانی که اشتهای کمی دارند و نمی‌توانند میزان مورد نیاز کالری خود برای افزایش وزن را از طریق غذا دریافت نمایند، یک مزیت اساسی محسوب می‌شود.
مصرف گینر در بارداری و شیردهی، به واسطه حساسیت این دوران باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. 

گینر در سالمندان

سالمندان می‌توانند از مکمل‌های گینر برای کاهش از دست دادن توده عضلانی با افزایش سن (سارکوپنی) و حفظ وزن سالم استفاده کنند. به خصوص سالمندانی که کاهش اشتها یا مشکل در مصرف مواد مغذی کافی از طریق غذای معمولی داشته باشند، گینر‌های با نسبت متعادل کربوهیدرات به پروتئین یک انتخاب مناسب است.

 

پودر گینر برای گیاهخواران

مکمل‌های گینر گیاهی می‌تواند در افرادی که از رژیم گیاهخواری مخصوصا خام گیاه خواری پیروی می‌کنند، کمک کننده باشد. این افراد معمولا به واسطه دریافت میزان بالای فیبر در منابع گیاهی احساس سیری دارند و احتمال دارد میزان کالری مورد نیاز برای رسیدن به وزن ایده آل را از طریق رژیم غذایی دریافت نکنند. در این شرایط مکمل گینر با فراهم کردن این میزان کالری از منابع با کیفیت، می‌تواند در وزنگیری و تناسب اندام گیاهخواران اثرات مثبتی داشته باشد.

 

طریقه مصرف گینر

روش مصرف پودر گینر بر اساس فاکتور‌های مختلفی مانند هدف از مصرف، گروه سنی مصرف کننده و جنسیت افراد می‌تواند متفاوت باشد. 

میزان مصرف گینر نیز به عوامل متعددی از جمله میزان فعالیت بدنی، کالری مورد نیاز و رژیم غذایی هر شخص بستگی دارد.

اما به صورت کلی برخی توصیه‌های عمومی برای مصرف مکمل گینر وجود دارد. 

برای مثال توصیه می‌شود در ورزشکاران، به منظور تامین انرژی حین تمرین و همچنین ریکاوری بهتر پس از تمرین، گینر را قبل و بعد از تمرین استفاده نمایند.

بهترین زمان مصرف گینر در افراد لاغر که به منظور افزایش وزن از این مکمل بهره می‌برند، پس از وعده غذایی یا در میان وعده‌ها است. زیرا در این صورت وعده غذایی کامل مصرف می‌شود و گینر موجب کاهش اشتها نمی‌شود. در نتیجه دریافت مجموع کالری افزایش پیدا کرده و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

 

عوارض گینر

پودر گینر، جزو محصولات ایمن در نظر گرفته می‌شود اما در برخی افراد به دلایل مختلف، می‌تواند موجب بروز برخی عوارض شود.

مشکلات گوارشی، به واسطه مصرف بیش از میزان مورد نیاز می‌تواند در افراد ایجاد شود و علائمی مانند نارحتی معده، اسهال، نفخ یا یبوست را به همراه داشته باشد.

همچنین مصرف بیش از میزان مورد نیاز مکمل گینر می‌تواند موجب افزایش وزن ناسالم، تجمع چربی و برخی بیماری‌های مرتبط با آن شود.

محتوای بالای قند و کربوهیدرات موجود در برخی گینر‌ها می‌تواند در افزایش سریع و افت سطح قند خون اثر بگذارد و بر حساسیت به انسولین تأثیر گذار باشد.

 

سخن پایانی

در نهایت باید اشاره نمود که گینر یک وعده غذایی با کیفیت محسوب می‌شود که می‌تواند کالری مورد نیاز جهت افزایش وزن در افراد لاغر و انرژی و پروتئین مورد نیاز برای حجم گرفت در بدنسازان را تامین نماید. انواع گینر در این مقاله مورد بحث قرار گرفت. هر کدام از گینرها ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و می‌توانند برای گروه‌های مشخصی مناسب باشند. 

به منظور کسب مشاوره در مورد گینر مناسب و یا طرح هر گونه سوال یا ابهام در مورد مکمل‌های گینر می‌توانید در بخش پرسش و پاسخ این مقاله سوالات خود را مطرح نمایید تا تیم علمی داروکده متشکل از متخصصین داروسازی و کارشناسان ارشد تغذیه پاسخگوی شما عزیزان باشند.

تیم علمی فعال در داروخانه آنلاین داروکده با ترجمه و تالیف مقالات معتبر در تلاش هستند تا سطح آگاهی عموم جامعه را در مورد مکمل‌های مختلف ارتقا دهند تا خرید این مکمل‌ها، با اطلاع از مزایا و ویژگی‌های مختلف آنها توسط عموم مردم جامعه انجام شود.

به منظور مشاهده و خرید انواع پودر گینر استاندارد و باکیفیت می‌توانید به داروکده مراجعه نماید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )