پاکسازی صورت چیست؟ و چه مراحلی دارد؟

پاکسازی صورت چیست؟ و چه مراحلی دارد؟

در این مقاله از مجله داروکده ضمن پاسخ به سوال پاکسازی صورت چیست؟، مراحل انجام و لوازم مورد نیاز برای پاکسازی صورت را معرفی می کنیم. در انتها نیز تفاوت فیشیال با پاکسازی صورت را بررسی خواهیم کرد.

نرگس گرامی

نویسنده: نرگس گرامی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 مرداد 1403

0

eye icon

پاکسازی صورت چیست؟ و چه مراحلی دارد؟

هنگامی که در جستجوی ایجاد پوستی بی عیب و نقص و درخشان هستید، اغلب با انواع متفاوتی از روش ها و درمان های مراقبت از پوست مواجه خواهید شد. در این میان پاکسازی صورت یک گزینه بسیار محبوب و کارآمد است که در ایجاد پوستی سالم و زیبا اثر چشمگیری دارد. در این مقاله از مجله سلامت محور داروکده به دنیای پاکسازی‌ صورت و مراحل انجام آن وارد می شویم تا ویژگی ‌ها و فواید منحصربه ‌فرد آن‌ را درک کنیم. در آخر نیز ضمن آشنایی با عوارض این روش و تفاوت آن با فیشیال صورت، به سوالات شما درباره پاکسازی صورت پاسخ خواهیم داد. همراه ما باشید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • پاکسازی صورت چیست؟
  • هر چند وقت یک بار باید پاکسازی صورت را انجام دهیم؟
  • وسایلی که برای پاکسازی صورت به آن نیاز داریم!
  • معرفی مراحل پاکسازی صورت در سالن های زیبایی
  • پاکسازی صورت در خانه
  • عوارض پاکسازی صورت که باید بدانید!
  • فیشیال صورت چیست؟
  • تفاوت فیشیال با پاکسازی صورت را بشناسیم!
  • سوالات متداول درباره پاکسازی صورت

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

پاکسازی صورت چیست؟

پاکسازی صورت یک روش درمانی غیر تهاجمی مراقبت از پوست است که شامل پاکسازی، رطوبت رسانی و لایه‌ برداری پوست می شود. فرآیند پاکسازی صورت با تشخیص نوع پوست افراد آغاز می شود، سپس؛ در طول فرایند از محصولاتی استفاده می شود که با نوع پوست هر فرد سازگاری داشته باشد و بتواند نیازها و مشکلات پوست شما را برطرف کند. پاکسازی صورت توسط افراد دارای مدرک فنی حرفه ای پاکسازی پوست صورت (مدرک اسکین کر) انجام می‌شود و هدف آن شامل موارد زیر است:

  • برطرف سازی نگرانی های پوستی
  • ارتقاء سلامت کلی پوست
  • القا احساس آرامش

متخصصان پوست بر این باورند که پاکسازی صورت مانند نوشیدن مقدار زیادی آب، به افزایش رطوبت پوست کمک می کند و پس از انجام این فرآیند پوست شما سالم، مرطوب و درخشان به نظر می رسد.

 

هر چند وقت یک بار باید پاکسازی صورت را انجام دهیم؟

تعداد دفعات انجام پاکسازی صورت در سالن های زیبایی به نوع مشکلات پوستی شما بستگی دارد. تعدادی از متخصصان پوست توصیه می کنند که به صورت میانگین، چهار تا شش هفته یک مرتبه پاکسازی پوست را انجام دهید، زیرا این مدت زمان با چرخه طبیعی نوسازی پوست شما همسو است. بهتر است که یک روال ثابت داشته باشید، به‌ ویژه اگر نگرانی پوستی خاصی وجود داشته باشد؛ داشتن یک روند ثابت کمک می کند که بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

همچنین رعایت روتین مراقبت از پوست پس از پاکسازی صورت می تواند به حفظ نتایج این فرایند و بهبود سلامت پوست کمک کند. به طور معمول پس از پاکسازی صورت، متخصص زیبایی به شما توصیه هایی برای مراقبت از پوست ارائه می دهد تا در نحوه مراقبت از پوست خود، عملکرد بهتری داشته باشید.

وسایلی که برای پاکسازی صورت به آن نیاز داریم!

ابزار پاکسازی صورت چیست؟، سوال رایجی که بسیاری از خانم ها برای تهیه بهترین ابزار یا وسایل موجود می پرسند تا از پوستی تمیز و کاملاً بدون عیب و نقص لذت ببرند. ابزار پاکسازی پوست شامل برس های صورت و دستگاه های بخور و رطوبت ساز متفاوت است. همچنین ماسک های صورت و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی برای پاکسازی صورت ضروری هستند. در ادامه لیستی از رایج ترین و مهم ترین ابزارهای پاکسازی صورت را معرفی می کنیم و همچنین نکاتی در رابطه با پاکسازی پوست با این محصولات بیان خواهیم کرد.
 

  • شوینده صورت

اولین قدم برای پاکسازی صورت، استفاده از شوینده مناسب پوست نظیر ژل و فوم های شستشو، میسلار واترها و پاک کننده های پوست است. نوع پوست و شناخت ترکیبات موجود در شوینده، یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در زمان انتخاب شوینده صورت در نظر داشته باشید.
 

  • برس پاک کننده صورت

برس های پاک کننده صورت انواع مختلفی دارند که همگی به پاکسازی موثر پوست کمک می کنند. استفاده از برس های پاک کننده به همراه شوینده مناسب می تواند در پاکسازی عمیق پوست از انواع آلودگی ها اثر بسزایی داشته باشد. 
 

  • دستگاه های بخور و رطوبت ساز 

دستگاه های بخور و رطوبت ساز دارای طیف گسترده ای از فواید ارزشمند و متنوع برای پوست هستند، زیرا به فرآیند پاکسازی عمیق پوست کمک می کند و همچنین در روشن شدن پوست موثر واقع می شوند. 
 

  • ابزار پاک کننده جوش های سر سفید و سر سیاه

معمولاً از میله ای که سر حلقه ای دارد، برای پاکسازی جوش های سرسفید و سرسیاه مخصوصاً برای پوست چرب استفاده می شود. اما لازم است که هنگام استفاده از این ابزار بسیار مراقب باشید تا باعث تحریک پوست نشود.
 

  • ماسک های صورت

ماسک ‌های صورت یکی از مهمترین محصولات برای پاکسازی صورت هستند، زیرا به مرطوب کردن پوست، بهبود ظاهر منافذ و همچنین از بین بردن سبوم یا چربی اضافی کمک می‌کنند.
 

  • مرطوب کننده پوست

مرطوب کننده های پوست نه تنها برای نتیجه گرفتن از پاکسازی صورت ضروری هستند، بلکه یکی از مهم ترین محصولات برای مراقبت روزانه پوست می باشند. توصیه می شود از مرطوب کننده مناسب پوست خود، روزانه حداقل دو بار در روز، صبح و عصر استفاده شود.
 

  • اسکراب صورت

محصولات لایه بردار و اسکراب های صورت برای از بین بردن ضایعات پوستی یا آلودگی های انباشته شده در پوست کاربرد دارند. پیشنهاد می شود از این محصولات تنها هفته ای یک یا دو بار استفاده نمایید تا از تحریک یا التهاب پوست جلوگیری کنید.

معرفی مراحل پاکسازی صورت در سالن های زیبایی

همه خواهان پوستی تمیز و درخشان هستند. از طرفی مشکلاتی مانند آلودگی های محیطی، گرما و اشعه ماوراء بنفش باعث می شوند که پوست شما کدر و بی روح به نظر برسد. اینجاست که پاکسازی صورت به شما کمک خواهد کرد تا پوست خود را کاملا تمیز کنید و آن را تغذیه کنید. توجه داشته باشید که شما می توانید پاکسازی صورت را در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی به صورت تخصصی انجام دهید. در ادامه به معرفی مراحل انجام پاکسازی صورت در سالن های زیبایی خواهیم پرداخت.
 

مرحله 1: پاکسازی صورت

اولین گام ضروری برای پاکسازی صورت، شستشوی اصولی و عمیق پوست است. همچنین توجه داشته باشید که باید پوست شما عاری از هرگونه آلودگی و مواد آرایشی باشد.
 

مرحله 2: بخار دادن پوست

بخار دادن صورت به باز شدن منافذ و از بین بردن تجمع چربی و ناخالصی ها برای پاکسازی عمیق تر کمک می کند. همچنین باعث می شود که سایر محصولات مراقبت از پوست به خوبی در پوست شما نفوذ کنند. 
 

مرحله 3: لایه برداری با اسکراب ها

لایه برداری به از بین بردن سلول های مرده پوست و پاکسازی منافذ پوست کمک می کند تا چهره ای درخشان تر داشته باشید. همچنین در این مرحله جوش های سرسیاه و سرسفید را با ابزار مخصوص تخلیه می کنند.
 

مرحله 4: استفاده از ماسک های مغذی پوست 

یکی از مهم ترین مراحل پاکسازی صورت در سالن های زیبایی استفاده از ماسک های آبرسان با توجه به نیاز پوست شما است. این ماسک های مغذی ضمن آبرسانی پوست، به لایه ‌های عمیق پوست نفوذ می‌کنند تا رنگ و بافت آن را بهبود بخشند.

 

پاکسازی صورت در خانه 

پاکسازی صورت معمولا در سالن های زیبایی انجام می شود، اما این موضوع نباید مانع از انجام پاکسازی صورت در خانه شود. بسیاری از افراد علاقه مند هستند که مراحل پاکسازی صورت را در خانه و برای بهبود سلامت و ظاهر پوست خود انجام دهند. اما توجه داشته باشید که نباید بیش از یک بار در ماه پاکسازی صورت انجام دهید، زیرا می تواند باعث تحریک یا بدتر شدن مشکلات پوستی شود.

در این مقاله، مراحل انجام پاکسازی صورت و ابزارهای مورد نیاز آن را معرفی کرده ایم و نکاتی را در مورد انتخاب محصولات مناسب برای نوع پوست افراد ارائه داده ایم که می توانید با کمک آن ها پاکسازی صورت را در خانه انجام دهید.

 

نکات ضروری درباره پاکسازی صورت در خانه

  • قبل از انجام پاکسازی صورت در خانه حتما با یک متخصص زیبایی مشورت کنید و پس از کسب اطلاعات مورد نیاز درباره نوع پوست خود و ترکیبات سازگار با پوست خود اقدام به پاکسازی صورت در خانه نمایید.

  • توجه داشته باشید که خطر آسیب و صدمه به پوست در هنگام پاکسازی صورت وجود دارد. به عنوان مثال، هنگام بخار دادن پوست، در صورت عدم رعایت احتیاط ممکن است پوست شما دچار سوختگی شود. بنابراین، با احتیاط و تنها با استفاده از مواد و تکنیک های مناسب، پاکسازی صورت را در خانه انجام دهید.

  • جالب است بدانید که مراحل و ترکیبات مورد نیاز برای پاکسازی پوست خشک با پوست چرب تفاوت زیادی دارد. برای آشنایی با این تفاوت ها می توانید مقاله های پاکسازی صورت در خانه برای پوست خشک و مراحل پاکسازی پوست چرب در خانه در مجله داروکده را مطالعه نمایید.

عوارض پاکسازی صورت که باید بدانید!

هنگامی که پاکسازی صورت به درستی انجام شود، آلودگی و میکروب ها از منافذ پوست پاک می شوند و در عین حال ظاهر پوست بهبود پیدا می کند. با این حال، معایب خاصی در این روش زیبایی وجود دارد که می تواند باعث کاهش جذابیت ظاهری پوست شود.

 توجه داشته باشید که باید قبل شروع پاکسازی پوست، درباره نوع پوست و مشکلات پوستی خود با متخصص زیبایی صحبت کنید. در ادامه چند عارضه نامطلوب معمولی که ممکن است برخی افراد پس از انجام پاکسازی پوست با آن روبه رو شوند را بیان خواهیم کرد.
 

  • تحریک و قرمزی

معمول ترین عوارض جانبی پاکسازی صورت، قرمزی و لکه دار شدن پوست است که معمولا به دلیل فشار لایه برداری یا استفاده از محصولات لایه بردار قوی ایجاد می شود. برای ممانعت از بروز این مشکل، توصیه هایی متخصص زیبایی پوست خود را به دقت دنبال کنید و تا یک یا دو روز پس از پاکسازی صورت آرایش نکنید. 
 

  • بروز عفونت در پوست

باکتری هایی که در حین انجام فرآیند پاکسازی صورت وارد پوست می شوند، معمولاً باعث شیوع عفونت پس از پاکسازی پوست خواهند شد. دستگاه های بخور و ابزارهایی که به اندازه کافی ضد عفونی نشده ‌اند، می ‌توانند به عنوان زیستگاه‌ پرورش این میکروب‌ ها عمل کنند. با ضد عفونی کردن به موقع ابزارهای پاکسازی صورت می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد یا آن را به حداقل رساند.
 

  • جای زخم

هنگام تخلیه منافذ پوست از ناخالصی ها، خطر بروز آسیب و صدمه در لایه بیرونی پوست وجود دارد و حتی این مرحله از پاکسازی صورت می تواند منجر به زخم و خونریزی شود. برای جلوگیری از بروز عفونت هنگام زخم شدن پوست و کاهش خطر عفونت حتما از دستکش استفاده نمایید.
 

  • افزایش خشکی پوست

یکی از اهداف اولیه پاکسازی صورت، لایه برداری پوست است. با این حال، لایه برداری شدید ممکن است پوست شما را خشک و حساس کند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از یک مرطوب کننده ملایم و فاقد اسانس کمک بگیرید. همچنین پرهیز از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید بعد از پاکسازی صورت می تواند از تشدید خشکی پوست جلوگیری کند.

 

فیشیال صورت چیست؟

فیشیال یک درمان جامع برای مراقبت از پوست است که چندین نگرانی پوستی را هدف قرار می دهد. فیشیال توسط متخصصان پوست انجام می شود و علاوه بر پیاده سازی تمام مراحل پاکسازی صورت، ماساژ پوست به کمک دست یا دستگاه نیز انجام می گیرد که در بهبود گردش خون و افزایش سلامت پوست اثر بسزایی دارد. 

تفاوت فیشیال با پاکسازی صورت را بشناسیم!

انتخاب بین فیشیال و پاکسازی صورت ممکن است، کمی گیج کننده باشد، اما درک تفاوت ها برای تصمیم گیری آگاهانه ضروری است. فیشال یک فرایند چند مرحله ای است که بر پاکسازی و تغذیه پوست تمرکز دارد. در مقابل، پاکسازی صورت در درجه اول شامل پاکسازی عمیق برای دستیابی به پوستی شفاف است.

به طور معمول فیشیال صورت به زمان و صرف هزینه ی بیشتری نسبت به پاکسازی صورت نیاز دارد؛ در حالی که پاکسازی پوست‌ مقرون به صرفه تر است. همچنین فیشیال اغلب به کمک دستگاه های خاص و توسط افراد متخصص انجام می شود.

هدف از فیشیال رساندن مواد مغذی ضروری و افزایش درخشندگی پوست است، این در حالی که هدف اصلی پاکسازی صورت، تمیز کردن منافذ پوست و رطوبت رسانی موثر است. علاوه بر این، برای انجام فیشیال اغلب از محصولات تخصصی، متناسب با نوع پوست استفاده می شود، در حالی که برای پاکسازی صورت معمولاً از محصولات عمومی استفاده می شود، البته هنگام پاکسازی پوست ها حساس از محصولات سازگار با این نوع از پوست کمک گرفته می شود.

 

سوالات متداول درباره پاکسازی صورت 

پاکسازی صورت، یک روش درمانی کارآمد برای حفظ سلامت و زیبایی پوست است. ما در ادامه به تعدادی از سوالات شما در مورد پاکسازی صورت پاسخ خواهیم داد.

1- آیا پاکسازی صورت، پوست را درخشان می کند؟

بله، انجام پاکسازی صورت به صورت منظم می تواند به شما کمک کند تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید. با پاکسازی عمیق پوست و از بین بردن ناخالصی ها، ظاهری درخشان تر خواهید داشت

2- پاکسازی صورت برای کدام نوع از پوست مناسب است؟

اکثر روش های پاکسازی پوست را می‌توان برای انواع پوست‌ ها از جمله پوست‌ های خشک، چرب، حساس و مختلط انجام داد. متخصصان مراقبت از پوست می توانند روش های پاکسازی پوست و انتخاب محصول برای پاکسازی را با توجه به مشکلات پوستی هر فرد سفارشی کنند. توجه داشته باشید که افراد مختلف با پوست های متفاوت می توانند پاکسازی صورت انجام دهند، اما برخی از افراد ممکن است بیشتر از دیگران به پاکسازی صورت نیاز داشته باشند.

3- آیا می توانم بعد از پاکسازی صورت آرایش کنم؟

ممکن است توصیه شود که بلافاصله پس از انجام پاکسازی صورت از آرایش سنگین اجتناب کنید تا به پوست اجازه تنفس داده شود و فواید درمان را به طور کامل جذب کند. اگر نیاز به آرایش دارید، محصولات سبک و فاقد ترکیبات حساسیت زا را انتخاب کنید و چند ساعت بعد از پاکسازی صورت از محصولات آرایشی استفاده کنید. 

4- پاکسازی صورت یا فیشیال؟ کدام بهتر است؟

پاسخ این سوال به نگرانی ها و ترجیحات پوستی شما بستگی دارد. فیشیال روشی جامع‌ و هدفمند برای تغذیه و پاکسازی پوست است، در حالی که پاکسازی صورت بر پاکسازی عمیق پوست تمرکز دارد. در واقع انتخاب مناسب، به نیازهای خاص مراقبت از پوست شما بستگی دارد.

 

سخن آخر تیم علمی داروکده

پاکسازی صورت، پوستی درخشان و شاداب برای شما به ارمغان می آورد. انتخاب یک ارائه دهنده با تجربه و نوع روش مناسب برای رسیدن به نتایج مورد نظر، ضروری است. همچنین رعایت روتین مراقبت از پوست پس از پاکسازی صورت می تواند به شما کمک کند تا در بلند مدت، پوستی سالم داشته باشید و از تمام فواید این روش بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که شما می توانید پاکسازی صورت را در خانه انجام دهید و برای تهیه محصولات مورد نیاز برای پاکسازی صورت و روتین مراقبت از پوست البته با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب، به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه نمایید.

گفتنی است که محصولات عرضه شده در داروخانه آنلاین داروکده از نظر رعایت شرایط نگهداری استاندارد و  کیفیت توسط مسئول فنی داروخانه (به عنوان نماینده وزارت بهداشت در داروخانه) مورد بررسی دقیق قرار می گیرند و پس از تایید، به فروش می رسند. بنابراین، می توانید با اطمینان خاطر از داروکده خرید کنید.

افزایش سطح اطلاعات و آگاهی جامعه در حوزه سلامت، یکی از اصلی ترین اهداف مجله علمی داروکده از زمان شروع فعالیت این مرکز در سال 88 تا به امروز بوده است. اگر شما هم در این مسیر همراه ما هستید، می توانید سوالات و نظرات خود را درباره پاکسازی صورت در بخش پرسش و پاسخ این صفحه مطرح نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به پاسخ آن ها دست پیدا کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )