رفع التهاب پوست بعد از پاکسازی

رفع التهاب پوست بعد از پاکسازی

این مقاله از مجله علمی داروکده به بررسی علل التهاب پوست بعد از پاکسازی و ارائه راهکارها و محصولات مناسب برای کاهش و درمان آن می‌پردازد.

بهاره شاه محمدی

نویسنده: بهاره شاه محمدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 مرداد 1403

365

eye icon

رفع التهاب پوست بعد از پاکسازی

پاکسازی پوست صورت راهکاری ایده آل برای جوان نگه داشتن آن است. این روش با حذف سلول های مرده و آلودگی ها، به پوست شادابی و طراوت می بخشد. البته، بعد از پاکسازی، ممکن است پوست قرمز و ملتهب گردد؛ بنابراین، مهم است بدانید چطور بعد از پاکسازی به خوبی از پوستتان مراقبت کنید تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود و بهترین نتیجه را به دست آورید. ما در ادامه مقاله، به بررسی علل بروز التهاب بعد از پاکسازی پوست و راههای کنترل آن پرداخته ایم. پس تا انتهای مقاله مطالب را دنبال کنید. 

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • پاکسازی پوست چیست؟

  • عوارض پاکسازی پوست و نکات مهمی که باید بدانید!

  • علل ایجاد التهاب پوست بعد از پاکسازی

  • مراقبت بعد از پاکسازی پوست، التهاب را به صفر برسانید!

  • بازگردانی آرامش به پوست بعد از پاکسازی با راهکارهای خانگی 

  • محصولات مناسب برای رفع التهاب بعد از پاکسازی صورت

مدت زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه                

 

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست یکی از روش‌های موثر مراقبت از پوست صورت است که باعث بهبود سیستم گردش خون و رفع آلودگی ‌های موجود در پوست می ‌شود. این فرایند شامل از بین بردن سلول‌های مرده، پاکسازی عمیق لایه ‌های میانی پوست و آبرسانی می‌ باشد. پاکسازی پوست کمک می‌کند تا پوست شما نفس بکشد و از مشکلاتی مانند تیرگی و آکنه جلوگیری شود. 

به طور کلی، این فرآیند شامل مراحل مختلفی از جمله پاکسازی کامل پوست، لایه‌برداری عمیق با ماسک‌ها و اسکراب‌ها، بخور پوستی برای باز کردن منافذ و در نهایت تخلیه منافذ و جوش‌های سر سیاه می شود. پاکسازی پوست می‌تواند با حفظ طراوت و شادابی، از پیری زودرس جلوگیری کرده و به جوانسازی پوست صورت کمک کند.

 

عوارض پاکسازی پوست و نکات مهمی که باید بدانید!

عوارض پاکسازی پوست صورت می‌تواند شامل مشکلات و نگرانی‌های مختلفی باشد. در این قسمت به بررسی اصلی ‌ترین عوارضی که ممکن است بعد از پاکسازی پوست صورت به وجود آید، پرداخته ایم.

 

  • خشکی پوست صورت

در فرآیند پاکسازی، لایه ‌برداری از پوست انجام می ‌شود که ممکن است باعث از بین رفتن چربی طبیعی و خشکی آن گردد؛ در صورتی که این عمل به درستی انجام نشود یا بیش از حد باشد، خشکی و پوسته ریزی بعد از پاکسازی را به دنبال دارد.

 

  • جوش زدن بعد از پاکسازی

باز شدن منافذ پوست به هنگام پاکسازی می‌تواند زمینه را برای ورود باکتری‌ها و عوامل مولد جوش فراهم کند. استفاده از تجهیزات آلوده یا محیط غیر بهداشتی می‌تواند سبب بروز جوش صورت شود.

 

  • زخم بعد از پاکسازی صورت

در صورتی که لایه‌برداری به درستی انجام نشود یا متخصص به کار با دستگاه تسلط نداشته باشد، ممکن است زخم ‌های خفیف و خونریزی ‌های کوچک در نواحی حساس پوست به وجود آید.

 

  • کبودی پوست پس از پاکسازی

استفاده از دستگاه ‌های پاکسازی پوست ممکن است به دلیل نازکی پوست یا عدم مهارت متخصص باعث کبودی در نواحی حساس پوست شود.

 

  • تبخال بعد از پاکسازی پوست

افراد مستعد به تبخال ممکن است بعد از پاکسازی، به ویژه در ناحیه لب و اطراف آن، دچار تبخال شوند.

 

  • التهاب و قرمزی پوست

التهاب و قرمزی پوست، ممکن است پس از پاکسازی به دلیل واکنش طبیعی پوست به فرآیند رخ دهد؛ این قرمزی معمولاً پس از چند ساعت بهبود می‌یابد.

با در نظر گرفتن این عوارض و رعایت نکات پیشگیرانه و درمانی، می‌توان از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و به رفع التهاب پوست بعد از پاکسازی کمک کرد.

 

علل ایجاد التهاب پوست بعد از پاکسازی 

بعد از انجام پاکسازی صورت، مشاهده التهاب و قرمزی پوست امری رایج است که ممکن است برای بسیاری از افراد نگران‌کننده باشد. قرمزی و تحریک پوست، معمولاً موقتی است و به دلیل لایه برداری اتفاق می افتد. این فرآیند موجب حذف سلول‌های مرده و تحریک تولید سلول‌های جدید می‌شود، که بروز علائم التهاب را روی سطح پوست به دنبال دارد. 

علاوه بر این، ماساژ دادن پوست و استفاده از حوله‌های مناسب در طول دوره پاکسازی نیز می‌تواند جریان خون را تغییر داده و به قرمزی پوست منجر شود. عدم مراقبت صحیح بعد از پاکسازی می‌تواند این التهاب را تشدید کرده و حتی به مشکلات جدی‌تری منجر گردد. بنابراین، آگاهی از علل ایجاد التهاب پوست پس از پاکسازی و مراقبت‌های لازم برای کاهش آن اهمیت ویژه‌ای دارد. 

   

 

مراقبت بعد از پاکسازی پوست، التهاب را به صفر برسانید!

برای جلوگیری از التهاب پوست و مدیریت قرمزی بعد از پاکسازی پوست، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. مراقبت های بعد از پاکسازی پوست عبارتند از:

 

  • استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش قرمزی و تسکین احساس خارش و سوزش پوست کمک کند؛ این روش ساده و موثر موجب آرامش پوست و تسکین التهابات می شود.

 

  • انتخاب محصولات ملایم و ضد حساسیت

از محصولات مراقبت از پوست قوی و تحریک‌کننده که ممکن است باعث التهاب بیشتر پوست شوند، اجتناب نمایید. محصولات بدون عطر و مناسب برای پوست‌ های حساس بهترین گزینه ‌محسوب می شوند. شستن صورت بعد از پاکسازی پوست باید با محصولات حاوی سورفکتانت های ملایم انجام شود.

 

  • مرطوب نگه‌داشتن پوست

پوست خشک مستعد التهاب است. حفظ رطوبت پوست به کاهش التهاب و بهبود وضعیت آن کمک می‌کند.

 

  • مصرف ضد افتاب بعد از پاکسازی صورت

در روتین پوستی روزانه خود حتما از محصولات ضد آفتاب، محصولی دارای فاکتور حفاظتی SPF30 یا بالاتر به منظور محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر   UV بگنجانید.

 

  • مصرف آنتی‌هیستامین

اگر التهاب و قرمزی ناشی از واکنش آلرژیک باشد، مصرف آنتی‌هیستامین می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

 

  • استفاده از کورتیکواستروئید موضعی

کورتیکواستروئیدهای موضعی می‌توانند در کاهش التهاب و قرمزی پوست موثر عمل کنند؛ زیرا این داروها پاسخ ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند.

 

  • توجه به خواب و کاهش استرس

خواب کافی و مدیریت استرس می‌تواند به بهبود سلامت کلی پوست و کاهش التهاب کمک کند.

 

  • اجتناب از محرک ‌های پوست

شناسایی و اجتناب از محرک‌ هایی که باعث التهاب و قرمزی پوست می ‌شوند، مانند محصولات مراقبت از پوست، عطرها، یا مواد حساسیت‌زا، ضروری است. 

 

  • مشاوره با متخصص پوست

اگر بروز علائم التهاب و قرمزی پوست ادامه دار باشد، مشاوره با یک متخصص پوست امری الزامی است. پزشک ممکن است درمان ‌های اضافی یا داروهای خاص را در این زمینه پیشنهاد کند.

با رعایت این نکات، می‌توانید از بروز التهاب و قرمزی پوست جلوگیری کرده و به تسکین و بهبود سلامت آن خود کمک نمایید.

 

 

بازگردانی آرامش به پوست بعد از پاکسازی با راهکارهای خانگی  

برای کاهش التهاب و قرمزی پوست بعد از پاکسازی، می‌توانید درمان‌های خانگی موثر زیر را به کار بندید.

 

  • استفاده از بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند به تسکین التهابات پوستی کمک کند. یک فنجان پودر بلغور جو دوسر را به وان حمام اضافه کرده و با آب گرم مخلوط نمایید؛ به مدت ۲۰ دقیقه در این آب دراز بکشید. بعد از حمام، پوست خود را کاملاً خشک کرده و از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از کرم‌های حاوی عصاره جو دوسر برای درمان التهابات پوستی بهره ببرید.

 

  • استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی دارد که می‌تواند به پیشگیری از عفونت ‌های پوستی کمک کند؛ اما باید با احتیاط استفاده شود. سرکه سیب را با آب رقیق کنید (یک قسمت سرکه به سه قسمت آب) و با یک پنبه روی ناحیه ملتهب بمالید. همچنین می‌توانید دو فنجان سرکه سیب را در وان آب گرم بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. پس از استحمام، از مرطوب‌کننده‌ های بدون چربی استفاده کنید.

 

  • ماسک خانگی بعد از پاکسازی صورت

ماسک خیار و ماست به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کرده و می‌تواند به آرامش پوست کمک کند. خواص خیار و ماست در کاهش التهاب و تغذیه پوست نقش دارند.

 

  • استفاده از عسل

عسل دارای خواص ضد التهابی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است که در تسکین التهابات پوستی نقش موثری ایفا می کند. عسل را به طور موضعی روی ناحیه ملتهب بمالید و به مدت ۲ ساعت بگذارید بماند؛ سپس با آب گرم پوست موضع را بشویید.

 

  • استفاده از روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی عمل کرده و می‌تواند از خشکی پوست جلوگیری نماید. چند قطره روغن آفتابگردان را به آرامی روی پوست بمالید و به خوبی ماساژ دهید. این روغن همچنین، می‌تواند از ورود باکتری ‌ها به زخم ‌های پوستی جلوگیری کند.

 

  • استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند در درمان التهابات پوستی اثرگذار باشد؛ بدین منظور، از روغن نارگیل خالص و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. چند قطره روغن را به ناحیه ملتهب بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

 

  • رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی می‌تواند تاثیر زیادی بر وضعیت پوست داشته باشد. مصرف غذاهای ضد التهاب می‌تواند منجر به کاهش التهابات پوست گردد. از مصرف غذاهای پرادویه و سرخ‌ شده خودداری کنید و به جای آن، غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند مانند ماهی ‌های چرب، میوه‌هایی مانند گیلاس، آناناس و آلبالو، و روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون را در وعده های غذایی خود بگنجانید؛ این مواد دارای خواص ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدانی هستند.

با بهره گیری از این درمان‌های خانگی، می‌توانید به کاهش التهاب و قرمزی بعد از پاکسازی کمک کنید؛ در صورتی که التهاب و قرمزی پوست ادامه یافت، مشاوره با متخصص پوست توصیه می‌شود.

 

 

محصولات مناسب برای رفع التهاب بعد از پاکسازی صورت

به منظور کاهش علائم التهاب و بازگرداندن آرامش به پوست، استفاده از محصولات مناسب می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در اینجا، مجموعه‌ای از محصولات ویژه را معرفی می‌کنیم که با فرمولاسیون‌های ملایم و منحصر به فرد خود به کاهش التهاب و بهبود وضعیت پوست بعد از پاکسازی کمک می‌کنند.

 

کرم ژل مرطوب کننده ضد قرمزی آردن پیگمنتا

 

 

مشخصه:

-التیام بخش قرمزی و التهاب پوست های حساس و آسیب دیده

-مناسب برای پس از انجام مزوتراپی، میکرودرم ابریژن و لیزر درمانی 

-حاوی هیالورونیک اسید، کلاژن، آلانتوئین و عصاره چای سبز

 

کرم بازسازی کننده سیکافید هیدرودرم

 

 

مشخصه:

-تسکین التهاب ناشی از سولاریوم و سوختگی های درجه 1 و 2

-محرک رشد و بازسازی سلول های پوست آسیب دیده 

-حاوی سوکرالفیت، عصاره گیاه میموزا و ترکیبات روی و مس

 

کرم ترمیم کننده سینره

 

 

مشخصه:

-دارای خاصیت ضد باکتریایی جهت پیشگیری از بروز عفونت 

-کمک به رفع خشکی، کشیدگی و خارش پوست 

-حاوی پپتید، هیالورونیک اسید و عصاره های گیاهی متنوع

 

کرم ترمیم کننده میموزا 10 درصد سی گل

 

 

مشخصه:

-تسکین دهنده و ترمیم کننده انواع جراحات پوستی 

-جلوگیری از بروز علائم التهاب و قرمزی پوست 

-حاوی سوکرالفیت، عصاره میموزا و عصاره پنبه دانه 

 

کرم ترمیم کننده سیکازوم فیس دوکس

 

 

مشخصه:

-موثر در افزایش سرعت احیا و بازسازی سلول های آسیب دیده 

-ترمیم کننده قوی زخم ها و سوختگی های درجه 1 و 2

-حاوی کمپلکسی از ترکیبات گیاهی و لیپوزومال 

 

پماد کالاندولا دینه

 

 

مشخصه:

-ضد التهاب و تسکین دهنده پوست های آسیب دیده 

-بهبود قرمزی و تورم پوست ناشی از آفتاب سوختگی 

-حاوی عصاره گل همیشه بهار در پایه ای از موم زنبور عسل 

 

سوالات پر تکرار کاربران داروکده درمورد چگونگی رفع التهاب پوست بعد از پاکسازی

1- بعد از پاکسازی صورت چی بزنیم؟ 

بعد از پاکسازی صورت، جهت حفظ رطوبت و تسکین پوست، از مرطوب‌کننده ‌های ملایم و محصولات آرام‌بخش مانند آلوئه‌ورا یا چای سبز استفاده کنید. همچنین، حتماً کرم ضدآفتاب را برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید در روتین پوستی خود بگنجانید.

2- بهترین درمان برای التهاب پوست چیست؟

بهترین درمان برای التهاب پوست به علت آن بستگی دارد؛ اما معمولاً استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی، آنتی‌هیستامین‌ها و مرطوب‌کننده‌های ملایم می‌تواند به کاهش قرمزی و التهاب کمک کند. مشاوره با متخصص پوست برای تعیین درمان مناسب بر اساس علت التهاب ضروری است.

3- بعد از پاکسازی صورت چه کنیم؟ 

بعد از پاکسازی صورت، ابتدا پوست خود را با یک مرطوب‌کننده ملایم و بدون عطر هیدراته نگه دارید تا از خشکی و تحریک آن جلوگیری شود. سپس از ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید تا پوست شما در برابر آسیب‌های UV محافظت گردد. در صورت بروز قرمزی یا التهاب، از کرم‌های التیام‌بخش یا ماسک‌های آرامش‌بخش استفاده کنید و از مصرف محصولات تحریک ‌کننده اجتناب نمایید. 

4- علت جوش زدن بعد از پاکسازی صورت چیست؟

جوش زدن بعد از پاکسازی صورت معمولاً به دلیل وجود باکتری های عفونت زا روی سطح پوست و بسته شدن منافذ آن بروز می کند. همچنین، استفاده از تجهیزات آلوده یا عدم رعایت بهداشت در فرآیند پاکسازی می‌تواند باعث بروز جوش‌های جدید شود.

5- فرق پاکسازی و فیشیال صورت چیست؟

تفاوت اصلی بین پاکسازی و فیشیال پوست در این است که هر دو روش شامل مراحل مشابهی از جمله لایه‌ برداری، تمیز کردن منافذ و تغذیه پوست هستند، اما فیشیال پوست علاوه بر این مراحل، شامل ماساژ نیز می ‌شود. این ماساژ به افزایش خون‌رسانی، جوانسازی و ترمیم پوست کمک می کند. 

 

 

جمع بندی نهایی تیم علمی داروکده 

پاکسازی پوست، که شامل از بین بردن سلول‌های مرده و آبرسانی است، می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند؛ ولی ممکن است خشکی، بروز جوش و التهاب موقت پوست را به همراه داشته باشد.در دنیای امروز، محصولات و راهکارهای مختلفی برای رفع مشکلات پوست بعد از پاکسازی وجود دارند. استفاده از محصولات مناسب و موثر می‌تواند تسکین دهنده التهابات پوست باشد و تجربه‌ای راحت‌تر از پاکسازی را فراهم آورد.

در پایان، تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده در این مقاله به معرفی بهترین محصولات برای کاهش التهاب پوست بعد از پاکسازی پرداخته است. هدف این تیم ارتقای دانش و سلامت کاربران با ارائه راهکارهای علمی و عملی است. داروکده، به عنوان یکی از معتبرترین داروخانه‌های آنلاین کشور، مجموعه‌ای کامل از محصولات درمانی و مراقبتی را با تضمین اصالت کالا و قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهد. برای مشاوره و خرید محصولات مرتبط با سلامت و زیبایی، می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین تیم علمی داروکده بهره‌مند شوید

همچنین، به منظور بهبود کیفیت مطالب مجله سلامت محور داروکده نیز، نظرات و سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ ذیل مقاله با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان مجرب تیم علمی داروکده با کمال میل در اسرع وقت پاسخگو هستند. از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده به شما در بهبود وضعیت پوستتان کمک کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )