فواید قرص سلن پلاس برای زنان

فواید قرص سلن پلاس برای زنان

در این مقاله به عنوان بخشی از مجله عملی داروکده، قصد ما بر این است که به بررسی فواید ویژه قرص سلن پلاس برای زنان پرداخته و چند نمونه از بهترین مکمل های سلنیوم پلاس موجود در بازار را معرفی نماییم:

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 آبان 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 آبان 1403

172

eye icon

فواید قرص سلن پلاس برای زنان

در دنیای امروز سلامت و کیفیت زندگی مطلوب، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و همین امر باعث تمرکز بیشتر بر نیازهای اختصاصی زنان و مردان در بحث سلامت شده است. به طور خاص، نقش ریزمغذی‌ها در ارتقای سلامت بانوان مطرح بوده و مطالعات علمی متعدد نشان می دهند که برخورداری از تغذیه مناسب و مصرف به جای مکمل ها می‌تواند به بهبود قدرت باروری و حفظ سلامت سیستم تولید مثل زنان در سنین مختلف کمک کند. در این میان سلنیوم به‌عنوان یک ماده معدنی کلیدی، به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و نقش آن در تنظیم فعالیت‌های هورمونی، مورد توجه ویژه است. از طرفی، به علت شدت یافتن اختلالات ناباروری در زنان و نیاز روزافزون به ارتقاء سلامت عمومی و تولیدمثلی، مصرف مکمل‌هایی مانند سلنیوم پلاس می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر و علمی مطرح شود. 

با ما همراه باشید تا ضمن بررسی فواید قرص سلن پلاس برای زنان، بهترین انواع قرص سلنیوم پلاس را نام برده و توضیحاتی در باب ویژگی های آن ها ارائه دهیم.

فهرست مطالب:

- فواید سلنیوم 
- قرص سلن پلاس چیست؟
- خواص قرص سلن پلاس برای زنان
- انواع قرص سلن پلاس برای زنان

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

فواید سلنیوم 

در این قسمت پیش از آن که به بررسی فواید سلنیوم برای زنان بپردازیم، بهتر است تعریف کوتاه و جامعی از سلنیوم و مزایای استفاده از آن داشته باشیم:

سلنیوم ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بدن بوده و نقش‌های بیولوژیکی مهمی برای آن شناخته شده است. سلنیوم به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، در مقابله با استرس اکسیداتیو و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد نقش کلیدی دارد. از جمله فواید عمومی سلنیوم برای تمامی گروه ها از جمله بانوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری های ویروسی 
  • تنظیم عملکرد و حمایت از سلامت غده تیرویید
  • مفید در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ها
  • پیشگیری از اختلالات شناختی و آلزایمر
  • کمک به حفظ سلامت قلب و عروق
  • بهبود سلامت باروری
  • و ...

این ماده معدنی به‌طور طبیعی در خاک، آب و برخی غذاها نظیر ماهی، صدف، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، نان‌های تهیه شده از غلات کامل و آجیل (به ویژه آجیل برزیلی) یافت می‌شود، با این حال، بسته به کیفیت خاک و شرایط آب و هوایی، میزان سلنیوم در منابع غذایی می‌تواند متغیر باشد و به همین دلیل خرید قرص سلنیوم که در قالب مکمل های تخصصی تغذیه ای در برندهای متنوع فرموله شده اند، بهره برد. 

 

قرص سلن پلاس چیست؟

در حقیقت قرص سلن پلاس نام متداول مکمل هایی است که جزء اصلی آن ها ماده معدنی سلنیوم است. با وجودی که قرص سلنیوم به تنهایی و در مکمل های تک جزئی با دوزهای متنوع موجود می باشد، در انواع قرص سلن پلاس یا سلنیوم پلاس به منظور تقویت فواید آنتی اکسیدانی و در راستای مشاهده اثرات سینرژیست، تعدادی از ریزمغذی های دیگر نیز به آن افزوده شده اند. در حقیقت نوع و دوز سایر مواد مغذی به کار رفته در انواع قرص سلن پلاس بسته به هدفی که آن مکمل به واسطه آن طراحی و تولید شده، متفاوت می تواند باشد.   

هر چند اغلب از ویتامین های C ،E ،A و زینک در کنار سلنیوم استفاده می کنند تا به عنوان ریزمغذی های همراه، در اثربخشی بیشتر این ماده ضروری در بدن، مفید واقع شوند. 

خواص قرص سلن پلاس برای زنان

سلنیوم علاوه بر نقش های عمومی که در راستای ارتقای سلامت ایفا می کند، می تواند به طور اختصاصی برای سلامت دستگاه تولید مثل زنان دارای فایده باشد. در ادامه به خواص سلنیوم برای زنان به طور کامل اشاره خواهیم کرد:
 

- قرص سلن پلاس برای تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یکی از مشکلات شایع در زنان است که با عدم تعادل هورمونی و ایجاد تخمدان‌های بزرگ‌تر و دارای کیست های متعدد مشخص می‌شود. این مشکل به طور مستقیم بر روی فرآیند تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارد و باعث بی‌نظمی در چرخه قاعدگی و در نهایت ناباروری می‌شود. سلنیوم به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، می‌تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در تخمدان‌ها کمک کند. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که سلنیوم می‌تواند به تنظیم سطح انسولین و کاهش مقاومت به انسولین که یکی از علل اصلی تنبلی تخمدان است، کمک کند. 

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سلنیوم به تنظیم فعالیت‌های هورمونی کمک کرده و عملکرد تخمدان‌ها را بهبود ببخشد. در نتیجه، مصرف قرص سلن پلاس برای زنان می‌تواند به بهبود کیفیت تخمک‌ها و افزایش احتمال تخمک‌گذاری در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک کند.

 

- قرص سلن پلاس برای ناباروری زنان

ناباروری در زنان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، آسیب اکسیداتیو به تخمک‌ها، پیری تخمک ها در اثر افزایش سن و عدم تخمک‌گذاری منظم رخ دهد. سلنیوم به‌عنوان یک ماده معدنی ضروری با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، در بهبود کیفیت تخمک‌ها و حفاظت از ماده وراثتی یا DNA تخمک‌ در برابر آسیب‌های اکسیداتیو نقش اساسی دارد. این مکانیسم باعث می‌شود که تخمک‌ها در برابر عوامل مضر محیطی و استرس اکسیداتیو مقاومت بیشتری داشته باشند و احتمال موفقیت در لقاح افزایش یابد. از سویی، تحقیقات نشان داده‌اند که غلظت‌های پایین سلنیوم در مایع فولیکولی می‌تواند باعث کاهش تعداد تخمک‌های بالغ شود. همچنین، سلنیوم به تنظیم تولید هورمون‌های جنسی از جمله استروژن و پروژسترون کمک می کند. این هورمون‌ها برای فرآیند تخمک‌گذاری و آماده‌سازی رحم برای لانه‌گزینی جنین حیاتی هستند. 

از طرفی، برخی باورهای نادرست مبنی بر اثر قرص سلنیوم برای پسرزایی نیز رواج یافته است که اساسی نداشته و هیچ شواهد علمی قابل‌اعتمادی تایید کننده آن نیست. بدین ترتیب، هدف اصلی از مصرف قرص سلن پلاس برای زنان می بایست بهبود سلامت باروری و افزایش شانس لقاح باشد نه تعیین جنسیت جنین.

- قرص سلن پلاس برای زنان باردار

سلنیوم در دوران بارداری نقش‌های حیاتی متعددی ایفا می‌کند. این آنتی‌اکسیدان می‌تواند به حفاظت از جنین در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های محیطی کمک کند. همچنین، سلنیوم برای سلامت سیستم ایمنی و متابولیسم مادر باردار ضروری است و به تنظیم عملکرد تیروئید که برای تولید انرژی و رشد جنین ضروری است، کمک می‌کند. در طول بارداری، سطح هورمون‌ها به‌طور قابل توجهی تغییر کرده و سلنیوم می‌تواند در حفظ تعادل هورمونی و کاهش خطر بروز مشکلات تیروئیدی مانند کم‌کاری تیروئید مفید باشد. علاوه بر این، مصرف منظم سلنیوم با کاهش خطر سقط جنین و عوارض بارداری مانند پره‌اکلامپسی همراه است. تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود سلنیوم در بارداری ممکن است با افزایش خطر زایمان زودرس و مشکلات رشد جنین مرتبط باشد. 

بنابراین با وجود فواید قرص سلنیوم برای بارداری، استفاده خودسرانه از آن مانند هر مکمل یا فرآورده سلامت محور دیگری، بدون مشورت پزشک مجاز نیست؛ ضمن اینکه، اغلب قرص های سلن پلاس دارای میزانی ویتامین آ هستند که می بایست در بانوان باردار به ویژه در ماه های اولیه بارداری، با دوز کنترل شده استفاده شود. لذا توصیه می شود مصرف ویتامین و مواد معدنی در بارداری در هر شکلی، تنها با صلاحدید و مشورت پزشک صورت گیرد. 
 

- قرص سلن پلاس برای میل جنسی زنان

میل جنسی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تعادل هورمونی، سلامت عمومی بدن، نبود استرس های روانی و سطح انرژی افراد قرار دارد. تحقیقات نشان می دهند که سلنیوم از طریق تأثیر بر هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون ممکن است عملکرد تولیدمثلی را بهبود بخشد و به طور غیرمستقیم بر میل جنسی تأثیر بگذارد. بسیاری از پژوهشگران نیز ارتباط مستقیم بین کمبود سلنیوم و اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان را شناسایی کرده‌اند.

علاوه بر این ها، سلامت تیروئید که به سلنیوم وابسته است، می‌تواند بر میل جنسی و عملکرد تولیدمثلی تأثیر داشته باشد و در بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی، مکمل‌یاری با سلنیوم در بهبود برخی از جنبه‌های جنسی کمک کننده است. خواص آنتی‌اکسیدانی سلنیوم هم باعث کاهش استرس و بهبود انرژی می‌شود که هر دو از عوامل مهم در افزایش میل جنسی هستند.

بدین ترتیب یافته هایی که تایید کننده فواید و خواص قرص سلن پلاس در افزایش میل جنسی بانوان باشند، محدود است و به همین دلیل نمی توان از آن ها به عنوان مکمل تقویت کننده جنسی بانوان به صورت تخصصی استفاده کرد. 

 

انواع قرص سلن پلاس برای زنان 

پس از آشنایی با فواید کلی سلنیوم و خواص ویژه آن برای بانوان، لازم است که چند نمونه قرص سلن پلاس برای بانوان را معرفی کنیم.
 

- سلن پلاس یوروویتال

سلن پلاس یوروویتال تحت لیسانس Euro OTC Pharma GmbH آلمان و با پروانه ساخت شرکت حکیمان طب کار در ایران با 50 میکروگرم سلنیوم و همراهی زینک، ویتامین های A ،E و C، به عنوان قرص سلن پلاس خارجی و با سابقه در بازار دارویی کشور، در بسته بندی های 60 عددی عرضه می گردد و به پشتوانه فرمولاسیون با کیفیت و برند پر اعتبار خود، محبوبیت زیادی در میان علاقمندان به مصرف سلن پلاس دارد. 

- سلنیوم پلاس او پی دی فارما

قرص سلنیوم پلاس او پی دی فارما، محصول شرکت امید پارسینا دماوند بوده و دارای دوز نسبتا بالای سلنیوم با 200 میکروگرم و سایر ویتامین های آ، سی، ای و زینک است. سلنیوم پلاس او پی دی فارما فاقد هر گونه شکر، نمک، نگهدارنده و طعم‌دهنده‌ می باشد و در قوطی های پلاستیکی 60 عددی با قابلیت استفاده در نوجوانان بالای 12 سال و بزرگسالان عرضه می گردد. 

- سلنیوم پلاس ویتاول

قرص سلنیوم پلاس ویتاول، در شرکت مهبان دارو تولید شده و برای کسانی که در بلع مکمل مشکل دارند، یک انتخاب ایده ال محسوب می شود. سلنیوم پلاس ویتاول به صورت قرص باز شونده در دهان با طعم دل پذیر سیب ترش است و نیازی به جویدن ندارد. این مکمل، علاوه بر ریزمغذی های ذکر شده، 1000 واحد بین المللی ویتامین د3 را نیز در کنار سلنیوم فرموله کرده است. 

کلام پایانی 

علیرغم فواید متعدد قرص سلن پلاس در بحث سلامت، این مقاله نگاه ویژه ای به مزایای قرص سلن پلاس برای زنان داشت و تأثیرات آن را بر سلامت عمومی، باروری، تنظیم هورمون‌ها و بهبود عملکرد تولیدمثلی ایشان مورد ارزیابی قرار داد. بنابر مطالعات علمی، به نظر می رسد سلنیوم به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، از سلول‌های تخمدان و فرایند تولید مثل در برابر استرس اکسیداتیو محافظت نموده و به تنظیم عملکرد هورمون‌های جنسی کمک می‌کند که در نهایت برای کاهش علائم تنبلی تخمدان و بهبود باروری مفید خواهد بود. 

داروخانه آنلاین داروکده، معتبرترین عرضه کننده محصولات سلامت محور غیردارویی به سراسر کشور، مجموعه ای از بهترین ها را گرد هم آورده است. لذا جهت دریافت اطلاعات کامل پیرامون قیمت قرص سلن پلاس برای زنان به تفکیک برندهای مختلف موجود در بازار، می توانید به صفحه محصولات آن ها در داروکده نگاهی بیاندازید. 

همچنین در نظر داشته باشید که داروخانه اینترنتی داروکده با جمعی از متخصصان داروسازی و کارشناسان ارشد تغذیه، در هر لحظه آماده ارائه مشاوره های رایگان به شما برای انتخاب بهترین محصول است. بنابراین، امیدواریم بهره کافی از آنچه در این مقاله گفته شد، برده باشید و با ثبت نظرات ارزشمند خود در پایان، سوالات و تجربیاتتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )