کروم برای لاغری

کروم برای لاغری

با مطالعه این مطلب از مجله داروکده درباره کروم و تاثیر آن بر لاغری بخوانید.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 تیر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 تیر 1402

6K

eye icon

کروم برای لاغری

با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی، داشتن ظاهری جذاب اهمیت بیشتری یافته است. به طوری که بسیاری از افراد به دنبال راهی برای لاغری سریع و دستیابی به اندام ایده آل هستند. گاهی فشار جامعه برای رسیدن به لاغری تا اندازه‌ای جدی است که منجر به آسیب جسمانی و روانی می‌شود.

اما بر خلاف فشار اجتماعی که مسئله‌ای آزار دهنده است، افزایش دسترسی به اطلاعات تغذیه‌ای نیز در توجه به داشتن وزن مناسب، بی‌تاثیر نبوده‌است. با آگاهی از ارتباط میان سلامت و داشتن وزن ایده‌آل، کاهش وزن و لاغری، برای بسیاری افراد به یک هدف سلامتی مبدل شده‌است. رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب، نبود فعالیت بدنی کافی و سایر عوامل می‌توانند منجر به چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن شوند. به همین دلیل، بسیاری از افراد سعی دارند با کاهش وزن، کیفیت زندگی خود را افزایش دهند.

یکی از راهکارهایی که برای کاهش وزن پیشنهاد می شود، استفاده از مکمل های تغذیه ای است. کروم به عنوان یک ماده معدنی ارزشمند، به علت اثرات کمک درمانی متعدد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. به طوری که عبارت "کروم برای لاغری" به یکی از پر جستجوترین عبارات در اینترنت تبدیل شده است. بر این اساس، سعی داریم در این مقاله از مجله داروکده به سوالات درباره اثرات کروم در لاغری پاسخ دهیم.

 

کروم پیکولینات و فواید آن

کروم یک ماده معدنی است که به اشکال 3 و 6 ظرفیتی وجود دارد. از آنجا که نوع 6 ظرفیتی آن در آلودگی‌های صنعتی وجود دارد، برخی افراد بر این باورند که به طور کلی کروم یک ماده معدنی خطرناک است و مصرف آن ایمن نیست.

این در حالی است که کروم موجود در مکمل‌ها و منابع غذایی، کروم 3 ظرفیتی است و در صورت مصرف در دوز تعیین شده توسط پزشک و یا داروساز، مشکلی به همراه نخواهد داشت.

کروم به عنوان بخشی از کرومودولین، به هورمون انسولین کمک می کند تا اعمال خود را در بدن انجام دهد. به همین دلیل انجمن غذا و تغذیه (FNB) آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی کروم را به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفت. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که اگرچه کروم ممکن است در مقادیر فارماکولوژیک فوایدی داشته باشد، اما یک ماده معدنی ضروری نیست، زیرا کمبود یا عدم وجود کروم باعث ایجاد ناهنجاری‌هایی نمی‌شود که افزودن کروم در کمک به بهبود آن ناهنجاری موثر باشد.

کروم پیکولینات فرمی از کروم است که در آن کروم به سه مولکول پیکولینیک اسید متصل است. پیکولینات، به عنوان یک ناقل موثر برای جذب کروم توسط بدن شناخته شده است. از آنجا که این فرم جذب بهتری نسبت به سایر املاح کروم نظیر کروم کلرید دارد، بنابراین اغلب در ساخت مکمل ها از این فرم استفاده می شود. کروم پیکولینات رایج ترین ترکیب کروم مورد استفاده در مکمل های تغذیه‌ای است.

منابع غذایی کروم

اگرچه میزان کروم موجود در مواد غذایی ناچیز است، با این حال برخی منابع غذایی از جمله غلات کامل، میوه جات و سبزیجات، گوشت بدون چربی، آجیل، مرغ و تخم مرغ منابع خوب کروم هستند.

از آنجایی که شرایط آب و خاک و فرآیندهای کشاورزی و تولید بر میزان کروم مواد غذایی اثر گذار است، به همین علت محتوای کروم یک ماده غذایی می تواند متفاوت باشد.

به طور کلی، کمبود کروم بسیار نادر است زیرا داشتن یک برنامه غذایی متنوع و متعادل نیاز روزانه به کروم را برطرف می کند.

شورای تغذیه و آکادمی ملی علوم آمریکا دریافت مرجع روزانه (DRI) به شرح زیر را برای کروم توصیه نموده اند: 35 میکروگرم در روز برای مردان بالغ و 25 میکروگرم در روز برای زنان بالغ. پس از 50 سالگی، میزان مصرف توصیه شده کمی کاهش می یابد و به 30 میکروگرم در روز برای مردان و 20 میکروگرم در روز برای زنان می‌رسد.

لازم به ذکر است که جذب کروم در روده بسیار کم می باشد و کمتر از 2.5 درصد کروم در روده جذب می شود. بنابراین جهت بهره گیری از فواید کروم از مکمل های حاوی این ماده مغذی که حاوی دوز بیشتر و موثرتر کروم هستند، می‌توان استفاده نمود.

کروم و کاهش احساس گرسنگی

دغدغه بسیاری از افراد، کنار آمدن با احساس گرسنگی و ولع غذایی است. به ویژه در مبتلایان به پرخوری عصبی (بولیمیا) که با پیروی از رژیم‌های کاهش وزن، سعی در کاهش وزن و حفظ وزن کاهش یافته دارند، این دغدغه جدی‌تر است.

به همین دلیل اکثر این افراد به دنبال مصرف مکمل و یا دارویی جهت کمک به کاهش احساس گرسنگی هستند. نتایج چندین مطالعه نشان داده است که کروم با تاثیر بر روی مغز می تواند در کمک به کاهش احساس گرسنگی موثر باشد.

به عنوان مثال نتایج یک مطالعه نشان داده است که مصرف روزانه 1000 میکروگرم کروم پیکولینات به مدت 8 هفته، احساس گرسنگی و ولع غذایی را در بانوان دارای اضافه وزن سالم کاهش داد.

مطالعه ای دیگر که بر روی افراد مبتلا به افسردگی و پرخوری عصبی انجام شد، نشان داد که افرادی که روزانه 600 میکروگرم پیکولینات کروم دریافت کرده بودند نسبت به افراد دریافت کننده دارونما، گرسنگی کمتری را احساس کردند.

به طور کلی نتایج مطالعات نشان داده‌اند، دریافت 600 تا 1000 میکروگرم کروم پیکولینات می تواند در کمک به کاهش پرخوری و ریزه خواری در برخی افراد موثر باشد. البته با توجه به نبود مطالعات جامع، به تحقیقات بیشتری جهت تایید این ادعا نیاز است.

کروم و کاهش وزن

نتایج در ارتباط با نقش کروم در کاهش وزن، ضد و نقض است. بر اساس نتایج برخی مطالعات، استفاده از دوز 1000 میکروگرم به مدت 3 تا 4 ماه، تنها منجر به کاهش وزن 1 کیلوگرم شد. در حالی که مطالعات دیگر نشان داده اند که کروم از طریق افزایش توده بدون چربی و کاهش درصد چربی بدن، می تواند در کمک به کاهش وزن موثر باشد.

بنابراین جهت تایید تاثیر کروم بر چربی سوزی و کاهش وزن، به تحقیقات و بررسی های بیشتری نیاز است. به همین علت،  در صورت تمایل به مصرف مکمل های موثر در کاهش وزن، توصیه می شود از مکمل های اختصاصی در این زمینه استفاده نمایید.

به منظور انتخاب بهترین مکمل جهت کاهش وزن و همچنین انتخاب مکمل های موثر در کاهش اشتها، می توانید با اعضای تیم علمی داروکده که شامل متخصصین داروساز و دانش آموختگان علوم تغذیه است، مشورت نمایید.

علاوه بر نقش کروم در کمک به کاهش اشتها و کاهش وزن، این ریز مغذی دارای اثرات دیگری از جمله کمک به تنظیم قند خون در افراد دیابتی و هم چنین کمک به بهبود علائم تنبلی تخمدان نیز است. در ادامه به بررسی دقیق اثر کروم بر موارد ذکر شده می پردازیم.

کروم و تنظیم قند خون

نتایج مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف روزانه 200 تا 1000 میکروگرم کروم به صورت منقسم در افراد دیابتی، در بهبود پاسخ بدن به انسولین و کاهش قند خون موثر است.

کروم و تنبلی تخمدان

مکانیسم دقیق عملکرد کروم در بهبود علائم تنبلی تخمدان هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کروم ممکن است از طریق کاهش مقاومت انسولین و بهبود سطح گلوکز اثرات خود را اعمال کند.

همچنین، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کروم می‌تواند در کاهش سطح هورمون‌های مرتبط با تنبلی تخمدان مانند تستوسترون و LH مؤثر باشد.

مطالعه ای در ارتباط با اثرات کروم در تنبلی تخمدان، در سال 2015 در مجله "Journal of Trace Elements in Medicine and Biology" منتشر شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف 200 میکروگرم کروم در روز به مدت 8 هفته، می‌تواند در بهبود تعدادی از شاخص‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر باشد. به علاوه، مطالعه‌ای دیگر در همین رابطه، در سال 2018 در "Journal of Family Planning and Reproductive Health Care" منتشر شد. نتایج نشان داد که مصرف 200 میکروگرم کروم در روز به مدت 16 هفته، می‌تواند در بهبود تعدادی از علائم تنبلی تخمدان موثر باشد.

با این حال، نیاز به کروم در هر فرد متفاوت است و مصرف مکمل کروم باید تحت نظر پزشک باشد. همچنین، مصرف مکمل کروم نباید به عنوان جایگزین درمان‌های دیگر برای تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک در نظر گرفته شود و تنها باید به عنوان بخشی از درمان توسط پزشک توصیه شود.

 

آیا استفاده از مکمل کروم ایمن است؟

با توجه به نقش مهم کروم در بدن، این پرسش پیش می آید که آیا استفاده از مکمل های کروم یک راهکار موثر برای حفظ سلامتی است یا خیر؟

آکادمی ملی پزشکی برای اغلب مواد مغذی، حداکثر میزان قابل تحمل (UL) تعیین می کند، اما از آنجایی که هیچ عارضه نامطلوبی به طور قانع کننده ای با دریافت بیش از حد کروم سه ظرفیتی از غذا یا مکمل ها مرتبط نبوده است و به علت محدود بودن اطلاعات در ارتباط با کروم، حداکثر دوز مجاز دریافتی روزانه برای کروم تعیین نشده است.

مصرف کروم در سطوح پایین معمولاً بدون مشکلات جدی صورت می‌گیرد. با این حال، مصرف بیش از حد و طولانی مدت کروم پیکولینات در برخی افراد می‌تواند به عوارض جدی منجر شود.

یک مطالعه موردی به مشکلات کلیوی جدی در پی مصرف کرومیوم پیکولینات اشاره نموده است. این مورد مربوط به خانمی بوده که 1200 تا 2400 میکروگرم در روز کروم پیکولینات را به مدت 5 ماه با هدف کاهش وزن مصرف کرده بود.

علاوه بر این، مکمل‌های کروم ممکن است با برخی داروها، از جمله داروهای آنتی دیابت،  بتابلاکرها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تداخل داشته باشند.

با توجه به عوارض محتمل و امکان تداخلات دارویی، مصرف مکمل کروم در مقادیر بیش از 500 میکروگرم روزانه، باید با مشورت پزشک باشد. همچنین، باید این مکمل را از محصولات با کیفیت و از شرکت‌های معتبر خریداری کرد. در صورتی که در هنگام مصرف مکمل کروم هرگونه علائمی را تجربه کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

مکمل کروم را از کجا بخریم؟

امروزه چاقی و اضافه وزن دغدغه بسیاری از افراد جامعه است و مصرف مکمل های لاغری در بین این افراد شایع است، از همین رو بسیاری از مراکز نامعتبر و سودجو نسبت به فروش محصولات تقلبی اقدام کرده اند.

بنابراین توصیه می شود مکمل های تغذیه ای، فرآورده های گیاهی و مکمل های ورزشی را از داروخانه های معتبر تهیه نمایید.

خرید اینترنتی از داروخانه آنلاین داروکده، ساده ترین و مطمئن ترین راه خرید مکمل های مورد نظر شماست.

داروکده به عنوان اولین داروخانه آنلاین، طی سالیان متمادی در زمینه فروش اینترنتی محصولات غیر دارویی سلامت محور فعالیت دارد.

هم چنین تمامی محصولات موجود در داروکده از جمله مکمل کروم، دارای تاریخ انقضای معتبر با قیمت مصوب و رسمی سازمان غذا ودارو است. شما می توانید با بررسی محصولات کرومیوم موجود در داروکده، به درستی این ادعا پی ببرید.

از جمله مهم ترین مزیت خرید از سایت داروکده، داشتن تیم علمی برای پشتیبانی از کاربران سایت است. به عبارتی، قبل، حین و پس از خرید، چنانچه در مورد نحوه مصرف مکمل ها سوالی داشتید، تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان و دانش آموختگان تغذیه، در خدمت شما کاربران عزیز هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با قواعد و قوانین خرید اینترنتی از سایت داروکده، می توانید به مقاله "داروخانه آنلاین، خرید اینترنتی" مراجعه نمایید.

 

نتیجه گیری:

کروم پیکولینات شکلی از کروم است که معمولا در مکمل های غذایی یافت می شود.  کروم ممکن است در بهبود پاسخ بدن به انسولین یا کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت موثر باشد. علاوه بر این، ممکن است به کاهش گرسنگی، ولع غذایی و پرخوری کمک کند. با این حال، جهت تایید اثر کروم پیکولینات در کاهش وزن نمی‌توان نظر قطعی داد.

اطلاعات اولیه این مقاله برگرفته از "Chromium Picolinate: what Are the Benefits?" منتشر شده در Healthline است که نگارش و ترجمه آن بر عهده خانم زهره رضایی سرلک مشاور تغذیه و رژیم درمانی بوده است. همچنین جهت تکمیل اطلاعات موجود در این مقاله از پایگاه‌های داده‌ای Webmd، NIH و Pubmed نیز استفاده شده است. خانم دکتر شیدا احمدی کولایی دکترای تخصصی داروسازی - گرایش فارماکوگنوزی نیز عهده دار ویراستاری علمی این اثر بوده است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )