در دوران یائسگی چه قرصی بخوریم؟

در دوران یائسگی چه قرصی بخوریم؟

در این مقاله به معرفی مکمل های تخصصی برای دوران یائسگی که در کاهش علائم و حفظ سلامت بانوان مفید هستند، می پردازیم.

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 خرداد 1403

1K

eye icon

در دوران یائسگی چه قرصی بخوریم؟

برای یائسگی چی خوبه...؟

چه قرصی برای یائسگی بخوریم...؟

پا گذاشتن به دوران یائسگی، به معنای آغاز برهه ای جدید و اجتناب ناپذیر از زندگی بانوان است که مانند هر شروع تازه، تغییرات خوشایند و ناخوشایند مختلفی به همراه دارد. بنابراین، آشنایی با تمامی خصوصیات و نیازهای این دوره می تواند ورود به یائسگی و پذیرش مشکلات و عوارض احتمالی آن را آسان تر نماید. 

از آن جایی که تاکنون تعاریف زیادی برای یائسگی ارائه شده، هدف از نگارش این مقاله، تکرار دانسته های شما نیست. ما در این مطالب تصمیم داریم چند گروه از مکمل های دوران یائسگی را معرفی کنیم تا به شما در کنترل علائم مرحله گذار به یائسگی و برخورداری از سلامت هر چه بیشتر در این دوره کمک کرده باشیم. 

بدین ترتیب، چنانچه سوالات بالا ذهن شما را هم به خود مشغول کرده است، با ما همراه باشید تا با بهترین قرص مکمل برای دوران یائسگی آشنا شویم.

- یائسگی چیست؟

- مهمترین علائم یائسگی

- درمان علائم یائسگی

- داروی گیاهی برای یائسگی

- قرص کلسیم برای یائسگی

- مولتی ویتامین یائسگی

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

یائسگی چیست؟

یائسگی دوره ای تازه از زندگی بانوان و به معنای پایان سال های باروری است که به طور معمول بین سنین 45 تا 55 سالگی اتفاق می افتد و شروع آن با فاصله 12 ماه از آخرین قاعدگی تعریف می شود. مرحله گذار به یائسگی که با اصطلاح "پری یائسگی" هم شناخته می شود با تغییرات فیزیولوژیک تدریجی شامل افت عملکرد تخمدان و به دنبال آن کاهش تولید هورمون های زنانه مانند استروژن و پروژسترون مشخص می شود. طی نمودن این مرحله انتقالی و نزدیک شدن به یائسگی با شدت گرفتن مجموعه علائم فیزیکی و عاطفی ناشی از تغییرات هورمونی همراه است و با اینکه ممکن است همه افراد آن را تجربه نکنند، همچنان می تواند کیفیت زندگی برخی از بانوان را تحت شعاع قرار دهد. 

مهمترین علائم یائسگی

علائم یائسگی گستره ای از نشانه ها را در بر می گیرد که ممکن است با نزدیک شدن به دوره یائسگی یک یا مجموعه ای از آن ها در زنان بروز پیدا کند. این علائم در افراد مختلف می تواند از نظر نوع، شدت و مدت بسیار متفاوت باشد. با وجود این، درک هر کدام از عوارض یائسگی به منظور یافتن راهکارهای رژیمی، اصلاح سبک زندگی و انتخاب دارو برای مدیریت موثر و حفظ کیفیت زندگی در این دوران ضرورت دارد. 

اولین علامت یائسگی را شاید بتوان بی نظمی قاعدگی در نظر گرفت. هر چند قانون کلی در این خصوص وجود ندارد و بسیاری بانوان سایر علائم یائسگی را به طور همزمان تجربه می کنند. برخی از مهم ترین علائم یائسگی عبارتند از: 

 

1. گرگرفتگی و تعریق شبانه

گرگرفتگی یائسگی به صورت احساس گرمای شدید و ناگهانی بوده که معمولاً از صورت، گردن یا قفسه سینه شروع می شود و می تواند در سراسر بدن پخش شود. علت گرگرفتگی در یائسگی کاهش سطح استروژن است که نقش مهمی در تنظیم مکانیسم های کنترل دمای بدن دارد. این حالت می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و اغلب با قرمزی و تعریق همراه است. از سویی، زمانی که گرگرفتگی که در طول خواب رخ می دهد، منجر به تعریق زیاد و اختلال در الگوی خواب خواهد شد.

 

2. تغییرات خلق و خو و خستگی

تغییرات هورمونی در یائسگی با نوسانات خلقی از جمله تحریک پذیری و عصبانیت، غمگینی یا سرخوشی ناگهانی مرتبط است. از سویی خطر افسردگی و اختلالات اضطرابی در دوران یائسگی بالاتر از سایر دوره های زندگی است که می تواند هم به دلیل تغییر سطح هورمون ها و هم ناشی از چالش های روانی-عاطفی دوران یائسگی باشد. به علاوه، بی خوابی به دلیل تعریق شبانه اتفاق می افتد و خستگی، تحریک پذیری و مشکل در حفظ تمرکز روزانه را ایجاد می نماید. 

 

3. خشکی و آتروفی واژن 

کاهش سطح استروژن باعث نازکی، خشک شدن و کاهش خاصیت ارتجاعی بافت واژن می شود و این امر خطر عفونت را افزایش داده و ایجاد ناراحتی، خارش و درد می کند. از سویی، کاهش استروژن استعداد ابتلا به عفونت های ادراری را نیز بالا می برد.  

 

4. سردرد

سردرد یکی از علائم رایجی است که بسیاری از زنان در دوران یائسگی تجربه می کنند. این سردردها از نظر شدت و فراوانی متفاوت اند و تحت تأثیر نوسانات استروژن و پروژسترون قرار دارند. به ویژه، افرادی که سابقه میگرن دارند احتمالا متوجه شدت گرفتن سردردهایشان در دوره یائسگی می شوند. در برخی بانوان حساسیت سروتونین به تغییرات استروژنی به حدی است که باعث شروع میگرن در آن ها خواهد شد. 

5. افزایش وزن 

تغییرات هورمونی، متابولیسم انرژی و درشت مغذی ها را تحت تاثیر قرار داده و می تواند به تجمع بیشتر چربی شکمی و افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک شود که خود شامل مجموعه علائمی نظیر فشار خون بالا، چربی خون مختل، چاقی و... بیانجامد.

 

درمان عوارض یائسگی

نشانه های یائسگی به طور معمول موقت هستند و نمی توان همانند یک بیماری در جستجوی درمان قطعی برای آن ها بود. اغلب راهکارهای پیشنهاد شده در جهت تخفیف علائم یائسگی هستند. بسیاری از این موارد از طریق اصلاح سبک زندگی قابل انجام خواهد بود؛ برای مثال: 

- رژیم غذایی: رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی با شرکت در حفظ تراکم استخوان، تنظیم وزن، سلامت قلب و عروق و... نقش مهمی در مدیریت علائم طولانی مدت یائسگی دارد. همچنین، اثر رژیم غذایی بر سطح استروژن را نباید نادیده گرفت. برای نمونه، فیتواستروژن ها مانند سویا، دانه‌ کتان و حبوبات می‌توانند به تعادل هورمونی و کاهش علائمی مانند گرگرفتگی و بهبود خواب کمک کنند. 

- فعالیت بدنی: ورزش منظم باعث تنظیم فعالیت غدد داخلی بدن از جمله هیپوفیز و تحریک ترشح هورمون ها از تخمدان می شود و در بهبود گرگرفتگی و مدیریت استرس و افسردگی نقش دارد. 

- درمان های پزشکی: در برخی شرایط به علت عدم کنترل علائم یائسگی با روش های معمول، داروهای شیمیایی برای بهبود خلق و خو و خواب استفاده می شود. به علاوه تجویز پزشکی برخی هورمون ها به ویژه استروژن تحت عنوان درمان جایگزینی هورمونی علیرغم اثرات کمک کننده، خالی از عارضه نیست و خطر سرطان سینه، بیماری های قلبی و مشکلات مرتبط با انعقاد خون را در برخی زنان افزایش می دهد.


- مکمل های یائسگی: از آن جایی که استفاده از دارو برای یائسگی با عارضه همراه است، استفاده از فرآورده های گیاهی و مکمل برای یائسگی که طی سال های اخیر در مطالعات متعدد اثربخشی آن ها تایید شده، اولویت دارد. این ترکیبات می توانند بهترین دارو برای یائسگی باشند، چرا که با هزینه کمتر و حداقل عوارض جانبی، به کنترل علائم بانوان کمک خواهند کرد. 

داروی گیاهی برای یائسگی

منظور از مکمل برای یائسگی، محصولات سلامت محور غیردارویی هستند که در پژوهش های صورت گرفته، مکانیسم عملکرد و دوز موثر آن ها مورد آزمایش و تایید قرار گرفته است. اغلب مکمل های یائسگی پایه و اساس گیاهی داشته و توسط اطبای قدیم به صورت تجربی مورد استفاده بوده اند و امروزه به پشتوانه علم حاضر در قالب داروی گیاهی برای یائسگی به بازار آمده اند. 

 

گل مغربی برای یائسگی

روغن گل مغربی یا Evening Promise Oil حاوی اسیدهای چرب ضروری بوده و به دلیل محتوای بالای گاما لینولنیک اسید (GLA) که نوعی اسید چرب امگا 6 است، به عنوان پیش ساز پروستاگلاندین E1 در بدن عمل نموده و با کاهش التهاب به بهبود علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق و نوسانات خلقی کمک می کند. 

گل مغربی تنها برای یائسگی استفاده نمی شود و فواید آن در بحث سلامت، شامل موارد گسترده تری می شود که دکتر شیدا احمدی کولایی، متخصص فارماکوگنوزی در مقاله گیاه گل مغربی با نام علمی Oenothera Biensis اطلاعات جامعی را پیرامون آن گردآوری نموده است. 
 

خواص گل مغربی برای یائسگی در تحقیقات متعدد نشان داده شده و بخشی از یک پروسه درمانی میان مدت برای یائسگی در نظر گرفته می شود که نباید از آن انتظار اثرات فوری داشت. 3 تا 6 ماه استفاده از محصولات گل مغربی برای مشاهده اثرات توصیه می شود. 
 

دو قرص گل مغربی برای یائسگی 

1. قرص یائسگی خارجی ایوینینگ پرایم رز اویل 1000 میلی گرم یوروویتال تحت لیسانس آلمان 

2. پریموژل دانا با 1000 میلی گرم روغن گل مغربی

 

پنج انگشت برای یائسگی

گیاه پنج انگشت با نام گیاه زنان نیز شناخته می شود و به واسطه اثرات شبه استروژنی و دوپامینرژیک خود در تسکین علائمی نظیر سندرم پیش از قاعدگی، بهبود نظم قاعدگی و کاهش علائم یائسگی موثر است. تعدیل سطح دوپامین به بهبود تحریک پذیری و نوسان خلقی یائسگی کمک می کند. 

طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی در وهله اول به نحوه فرمولاسیون و دوز گیاه پنج انگشت یا عصاره خشک بکار رفته از آن در هر فرآورده بستگی دارد و در درجه بعد توجه به دستور پزشک مهم است. با این وجود، دوز پیشنهاد شده برای هر محصول نیز توسط شرکت سازنده پیشنهاد می شود:

- قرص ویتاگنوس برای یائسگی را می توان روزانه 1 تا حداکثر 2 عدد در دو نوبت صبح و شب قبل از غذا استفاده نمود.

- قرص اگنوگل برای یائسگی توسط شرکت گل دارو تولید شده و به صورت روزانه 1 عدد توصیه می گردد. 

 

قرص سویا برای یائسگی

مکمل سویا در دسته پر طرف دارترین داروها برای یائسگی به شمار می آید و به واسطه ایزوفلاوون های خود می تواند اثرات فیتواستروژنی نشان داده و با اتصال به گیرنده های استروژن در بدن، تا حدودی اثرات آن ها را تقلید نماید تا با جبران نسبی افت استروژن در یائسگی، عوارضی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را تخفیف دهد. 

به علاوه، سویا دارای خواص ضد التهابی است و جنیستئین موجود در آن با تحریک فعالیت استئوبلاست های استخوان، در کاهش خطر بیماری های قلبی-عروقی و پوکی استخوان که از عوارض طولانی یائسگی هستند، موثر است. 

سوی منو پوز سبزدارو مکمل تک جزئی سویا حاوی 50 میلی گرم ایزوفلاون های دانه سویا است.

منو فیکس یک قرص گیاهی حاوی سویا، کوهوش سیاه (فیتواستروژن گیاهی)، عصاره چای سبز و یربا ماته به عنوان یک نوشیدنی سنتی آمریکای جنوبی است و به خاطر دارا بودن اثرات آنتی اکسیدانی قوی و محتوای کافئین خود در کاهش خستگی، افزایش انرژی روزانه و ارتقای سوخت و ساز بانوان مفید به نظر می رسد. 

 

قرص کلسیم برای یائسگی

توجه به کلسیم، ویتامین D3 و منیزیم که ریزمغذی های شرکت کننده در سلامت استخوان هستند، در یائسگی مهم می شود. کاهش سطح استروژن، خطر پوکی استخوان را در دوره یائسگی افزایش می دهد، بنابراین نیاز به دریافت کلسیم روزانه در بانوان بالای 50 سال بیشتر می شود. پس توجه به منابع غذایی کلسیم و یا مکمل های کلسیم برای کسانی که رژیم غذایی ناکافی دارند، حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد. 

جالب است بدانید برخی محصولات تخصصی برای یائسگی به سلامت استخوان توجه کرده اند و دارای ریزمغذی هایی نظیر کلسیم و ویتامین دی می باشند:

- منو اورت یوروویتال:

منو اورت، در کنار ایزوفلاون های سویا حاوی500 میلی گرم کلسیم و ویتامین د3 برای کمک بیشتر به سلامت استخوان ها است. به علاوه، منو اورت فیبر محلول اینولین را برای افزایش جذب ایزوفلاون‌های سویا و تقویت اثر آن ها دارا می باشد.  

- ایزومکس Meyer: 

ایزومکس تحت لیسانس کمپانی میر هندوستان با ترکیب کردن ایزوفلاون های سویا، کلسیم، منیزیم و ویتامین د3 در یک مکمل، نیاز به استفاده جداگانه از این ترکیبات را مرتفع می سازد. 

مولتی ویتامین یائسگی

آخرین ولی مهم ترین گروه مکمل ها برای یائسگی در دسته مولتی ویتامین یائسگی قرار می گیرد و چیزی که آن ها را از انواع دیگر قرص برای یائسگی متمایز می کند، استفاده همزمان از ویتامین ها و مواد معدنی در کنار داروهای گیاهی برای یائسگی است:

- بایو منوفیت

- منو پیس

بنابراین بانوانی که در مرحله گذار از دوره باروری به یائسگی، دچار کمبود سایر ریزمغذی ها نیز هستند، می توانند با استفاده از این مکمل ها، علاوه بر تامین مواد مغذی، علائم آزاردهنده یائسگی را نیز پشت سر بگذارند. 

- بالانس بلند تحت لیسانس کمپانی Fairhaven Health آمریکا، یک مولتی ویتامین یائسگی منحصر به فرد با مخلوطی انحصاری از کوهوش سیاه، پنج انگشت و وایلد یام در کنار طیف وسیعی از ویتامین و مواد معدنی، می تواند در زمره بهترین قرص برای گرگرفتگی یائسگی، بهبود خلق و خو و برقراری تعادل هورمونی در بانوان قرار گیرد. 

سخن پایانی

در این مقاله بر آن شدیم با معرفی انواع مکمل های تخصصی برای یائسگی، به بانوانی که به تازگی وارد این دوره از زندگی شده اند، کمک کنیم تا به طور موثری قادر به حفظ سلامت جسمی و روانی خود شوند. لذا مطالب فوق در راستای ارائه پاسخ مناسبی به سوال "در دوران یائسگی چه قرصی بخوریم؟" گردآوری شدند.

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که یائسگی نه تنها بیماری یا اختلال نیست، بلکه می تواند ورود به دوره ای تازه از زندگی با تجربیاتی کاملا متفاوت باشد. از همین رو، شناسایی نشانه های یائسگی و راه های کنترل آن ها به شما کمک می کند درک بهتری از خود بدست آورید و با انتخاب مکمل یائسگی متناسب با شرایط خود، با علائم آزاردهنده این دوره مقابله نمایید. 

مکمل های یائسگی نام برده شده در این مقاله‌ی تخصصی مجله داروکده، بخشی از گروه محصولات یائسگی تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند که داروکده به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین داروخانه آنلاین کشور، آن ها را با ضمانت سلامت، اصالت و کیفیت با بهترین قیمت و در شرایط نگهداری کاملا استاندارد در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )