مزایا و موارد مصرف ال کارنیتین مایع برای ورزشکاران و افراد در حال کاهش وزن

مزایا و موارد مصرف ال کارنیتین مایع برای ورزشکاران و افراد در حال کاهش وزن

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب ال کارنیتین مایع پرداخته‌ایم. همچنین کاربردهای ال کارنیتین مایع برای ورزشکاران و کاهش وزن را بررسی کرده‌ایم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 تیر 1403

1K

eye icon

مزایا و موارد مصرف ال کارنیتین مایع برای ورزشکاران و افراد در حال کاهش وزن

امروزه، دستیابی به سلامت و تناسب اندام به یکی از اولویت‌های اصلی بسیاری از افراد تبدیل شده است. به همین دلیل، ورزشکاران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به تناسب اندام همواره در جستجوی راه‌هایی برای بهبود عملکرد و افزایش کارایی بدن خود هستند. علاوه بر تمرینات بدنی و رژیم غذایی مناسب، مکمل‌ها به یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به این اهداف تبدیل شده‌اند.

یکی از مکمل‌هایی که توجه بسیاری از این افراد را به خود جلب کرده، ال کارنیتین است. ال کارنیتین به شکل‌های مختلفی از جمله قرص، کپسول، پودر، شربت و ویال خوراکی موجود است. در این مقاله از مجله داروکده قصد داریم اطلاعات کاربردی را در مورد ال کارنیتین مایع و موارد استفاده آن با شما همراهان به اشتراک بگذاریم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

- ال کارنیتین مایع چیست؟
- مزایای ال کارنیتین مایع
- معایب ال کارنیتین مایع
- موارد مصرف ال کارنیتین مایع برای ورزشکاران
- ال کارنیتین مایع برای لاغری
- عوارض ال کارنیتین مایع
- بهترین مکمل‌های ال کارنیتین مایع

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

ال کارنیتین مایع چیست؟

ال-کارنیتین (L-carnitine) یک ترکیب آمینواسیدی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود و نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد. این ترکیب به انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری سلول‌ها، جایی که اسیدهای چرب برای تولید انرژی استفاده می‌شوند، کمک می‌کند. این ماده به‌خصوص در کبد و کلیه‌ها سنتز شده و سپس به سایر بافت‌ها به ویژه قلب و ماهیچه‌ها که به چربی‌ها برای تولید انرژی نیاز دارند منتقل می‌شود.

برای مطالعه بیش‌تر در مورد ال-کارنیتین و نقش آن در بدن توصیه می‌شود به مقاله خانم دکتر الهه عبدالهی با عنوان «همه چیز درباره کارنیتین» مراجعه نمایید.

امروزه مکمل‌های ال کارنیتین، تولید شده و در دسترس هستند. مکمل ال کارنیتین می‌تواند در بهبود عملکرد ورزشی، کاهش وزن و چربی‌سوزی، افزایش انرژی و کاهش خستگی، سلامت قلب و عروق، عملکرد مغزی و شناختی، کنترل دیابت و سلامت باروری مورد استفاده قرار گیرد.

ال کارنیتین به شکل‌های مختلفی عرضه می‌شود تا افراد بتوانند براساس نیازها و ترجیحات شخصی خود، بهترین فرم را انتخاب کنند. رایج‌ترین شکل‌های ال کارنیتین شامل قرص، کپسول، پودر و مایع است. ال کارنیتین مایع معمولا به شکل ویال ال کارنیتین خوراکی و در برخی مواقع به شکل شربت ال کارنیتین تولید می‌شود. هر شکل دارای مزایا و ویژگی‌های خاص خود است که می‌تواند بر نتایج و تجربه مصرف‌کننده تاثیر بگذارد. در ادامه به شرح مزایا و معایب ال کارنیتین مایع و کاربردهای آن می‌پردازیم.

مزایای ال کارنیتین مایع

ال کارنیتین مایع یکی از شکل‌های محبوب این مکمل است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مورد توجه بسیاری از افراد، به ویژه ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب اندام، قرار گرفته است. مزایای مکمل ال کارنیتین مایع نسبت به سایر شکل‌ها از جمله قرص کارنیتین به شرح زیر است:

- جذب سریع‌تر

مهم‌ترین مزیت ال کارنیتین مایع، جذب سریع‌تر آن نسبت به سایر شکل‌های خوراکی مثل قرص و کپسول است. مکمل‌های مایع در واقع از قبل حل می‌شوند تا مواد فعال از قبل در محلول باشند و بنابراین، بدن نیازی به تجزیه آن مانند یک قرص یا کپسول ندارد. این ویژگی باعث می‌شود که ال کارنیتین به سرعت وارد جریان خون شده و اثرات خود را نشان دهد. این امر به ویژه برای ورزشکارانی که به دنبال افزایش سریع انرژی و بهبود عملکرد ورزشی هستند، بسیار مفید است.
 

- سهولت مصرف

کارنیتین مایع به دلیل فرم مایع خود، توسط اکثر افراد به راحتی مصرف می‌شود. زیرا نیازی به بلعیدن قرص یا کپسول همراه با آب نیست و می‌توان آن را به راحتی در هر زمان و مکانی مصرف کرد. این ویژگی همچنین برای افرادی که مشکلات بلع دارند بسیار مناسب است.
 

- قابلیت ترکیب با نوشیدنی‌ها

ال کارنیتین مایع را می‌توان به راحتی با آب، آبمیوه یا دیگر نوشیدنی‌ها ترکیب و مصرف کرد. این ویژگی به افراد این امکان را می‌دهد که طعم آل کارنیتین مایع را بهبود بخشند و راحت‌تر آن را مصرف کنند.
 

- قابل تنظیم بودن دوز

با استفاده از ال کارنیتین مایع به ویژه در شکل شربت، افراد می‌توانند دوز مصرفی خود را به دلخواه تنظیم کنند. این امر در افرادی که تمایل به مصرف دوز پایین یا دوزهای منقسم در روز دارند مناسب است. همچنین ممکن است پزشک دوز دقیقی را برای فرد تجویز کرده باشد که از این طریق فرد می‌تواند دوز دقیق را تنظیم کرده و مصرف نماید.

معایب ال کارنیتین مایع

- ماندگاری کم‌تر

یکی از معایب ال کارنیتین مایع نسبت به قرص‌ها و کپسول‌ها، ماندگاری کم‌تر آن است. فرم مایع معمولا زودتر خراب می‌شود و نیاز به شرایط نگهداری دقیق‌تر، به طور مثال در جای خنک، دارد.
 

- خطا در اندازه‌گیری دوز دقیق

اگرچه ال کارنیتین مایع امکان تنظیم دوز مورد نیاز را فراهم می‌کند، اما نیاز به دقت در اندازه‌گیری دوز مصرفی دارد تا از مصرف مقادیر بیش‌ازحد یا کم‌تر پیشگیری شود. بنابراین، مصرف‌کنندگان باید دقت کافی را در اندازه‌گیری مقدار مصرفی، به طور مثال استفاده از پیمانه مدرج، داشته باشند.
 

- طعم و مزه

در مقابل بسیاری از افراد که از طعم، مزه و بوی ال کارنیتین مایع رضایت دارند، ال کارنیتین مایع ممکن است برای برخی افراد طعم و مزه دلخواهی نداشته باشد. برخی از افراد ممکن است با طعم آن مشکل داشته باشند و ترجیح دهند که از قرص‌ها یا کپسول‌ها استفاده کنند که معمولا بدون طعم خاص هستند.
 

- هزینه

معمولا ال کارنیتین مایع به ویژه ویال ال کارنیتین گران‌تر از قرص‌ها و کپسول‌ها است. لذا ممکن است برای برخی افراد مشکل‌ساز باشد و ترجیح دهند از شکل‌های ارزان‌تر این مکمل استفاده کنند.

 

موارد مصرف ال کارنیتین مایع برای ورزشکاران

مکمل ال-کارنیتین به هر شکلی که باشد (قرص، کپسول، پودر، مایع و...) فارغ از سرعت اثربخشی (که در فرم مایع بیش‌تر است) در نهایت نقش تقریبا مشابهی را در بدن ایفا می‌کند. در ادامه به کاربردها و موارد مصرف ال کارنیتین مایع اشاره می‌کنیم.
 

- ال کارنیتین برای افزایش انرژی

ال-کارنیتین با کمک به انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری، که محل تولید انرژی در سلول‌هاست، منجر به افزایش سرعت و میزان تولید انرژی و در نتیجه افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. این امر منجر به افزایش توانایی و استقامت ورزشکاران برای انجام تمرینات شدیدتر و طولانی‌تر می‌شود. لذا در ورزش‌های استقامتی همچون شنا، دو و دوچرخه‌سواری نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

- ال کارنیتین برای کاهش خستگی

همانطور که گفته شد، ال کارنیتین به بدن برای تولید انرژی کمک می‌کند. افزایش انرژی از خستگی زودهنگام پیشگیری کرده و به ورزشکار کمک می‌کند تمرینات خود را شدیدتر و طولانی‌مدت‌تر ادامه دهد. در واقع استفاده از ال-کارنیتین عملکرد ورزشی فرد را ارتقا می‌دهد. همچنین مصرف ال کارنیتین به کاهش تولید لاکتیک اسید، ماده‌ای که منجر به خستگی و درد عضلانی می‌شود، کمک می‌کند.

- ال کارنیتین برای ریکاوری عضلات

ال کارنیتین به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، به کاهش استرس اکسیداتیو، التهاب و آسیب بافتی ناشی از تمرینات سنگین کمک می‌کند. همچنین با تامین انرژی در تسریع روند بازسازی و ترمیم عضلات موثر است.

 

- ال کارنیتین برای کاهش درد عضلانی

همانطور که گفته شد، ال کارنیتین با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، آسیب عضلانی را کاهش می‌دهد. همچنین از زیاد شدن سطح اسید لاکتیک (که منجر به آسیب و خستگی عضلانی می‌شود) جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، یکی از نقش‌های ال-کارنیتین در بدن، افزایش جریان خون است که این امر به نوبه خود منجر به اکسیژن‌رسانی بیش‌تر به بافت‌ها و تسریع دفع مواد زائد متابولیک ناشی از ورزش می‌شود. همگی این موارد کمک می‌کنند فرد در هنگام ورزش و پس از آن، درد کم‌تری را در عضلات خود احساس کند.

 

- ال کارنیتین برای چربی سوزی

یکی از اهداف ورزشکاران تغییر ترکیب بدن به سمت درصد چربی کم‌تر و درصد عضلات بیش‌تر است. ال-کارنیتین با افزایش مصرف چربی‌ها برای تولید انرژی، به کاهش درصد چربی بدن کمک می‌کند. همچنین با کمک به افزایش عملکرد ورزشی به ورزشکار کمک می‌کند تمرینات قدرتی بیش‌تری را در جهت افزایش حجم عضلانی انجام دهد. در واقع ال کارنیتین مایع یکی از بهترین انتخاب‌ها است که یک ورزشکار در دوره کات (چربی‌سوزی) می‌تواند در کنار سایر مکمل‌ها مصرف نماید.

ال کارنیتین مایع برای لاغری

محلول ال کارنیتین برای لاغری نیز کاربرد دارد. اکثر مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیزی که در این زمینه انجام شده‌اند نشان داده‌اند که مصرف مکمل ال کارنیتین می‌تواند در کاهش وزن از طریق افزایش متابولیسم چربی‌ها موثر باشد. همچنین برخی از مطالعات به طور واضح کاهش BMI و توده چربی بدن را در پی استفاده از ال-کارنیتین نشان داده‌اند.

با این حال باید گفت که اثر مکمل‌ها نسبی است و در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. همچنین مقدار و نحوه مصرف ال کارنیتین به هدف لاغری نیز حائز اهمیت است. بنابراین همواره توصیه می‌شود برای کاهش وزن، از رژیم غذایی مناسب و اصولی تحت نظر متخصص تغذیه پیروی نموده و فعالیت بدنی کافی را فراموش نکنید. در کنار این دو، استفاده از مکمل‌هایی همچون ال کارنیتین مایع می‌تواند به تسریع و تسهیل روند کاهش وزن کمک کند.

 

عوارض ال کارنیتین مایع

ال کارنیتین مایع و به طور کلی ال کارنیتین یک مکمل ایمن است. لذا چنانچه در مقدار مجاز و توصیه شده و یا طبق نظر پزشک مصرف شود، در اکثر افراد به خوبی تحمل شده و عارضه جانبی جدی ندارد.

از جمله عوارض ال کارنیتین که ممکن است برای برخی افراد رخ دهد می‌توان به مشکلات گوارشی همچون درد معده، کرامپ شکمی، تهوع، اسهال، استفراغ و ناراحتی‌های قلبی-عروقی اشاره کرد. همچنین توصیه می‌شود افراد مبتلا به اختلال تیروئید، صرع و بیماری‌های قلبی، کلیوی و کبدی، در مصرف ال کارنیتین احتیاط کرده و با پزشک مشورت نمایند.

دوز مجاز ال کارنیتین مایع به طور دقیق مشخص نیست. اما دوز 500 تا 2000 میلی‌گرم در اکثر بزرگسالان دوز ایمن تعیین شده است. اگرچه در برخی افراد ممکن است تا 4 گرم در روز نیز عارضه‌ای را ایجاد نکند. بنابراین بهتر است برای تعیین دوز مناسب خود با متخصص تغذیه مشورت نمایید.

بهترین مکمل‌های ال کارنیتین مایع

امروزه برندهای مختلفی ال-کارنیتین را به صورت مایع تولید می‌نمایند. اکثر مکمل‌های ال کارنیتین مایع به شکل ویال‌های خوراکی هستند. در زیر چند مورد از مکمل‌های ال کارنیتین مایع موجود در بازار را به شما معرفی می‌کنیم.
 

1. ویال ال کارنیتین 1000 میلی گرم

ویال ال کارنیتین 1000 میلی گرم بی اس کی، محصول شرکت بنیان سلامت کسری در ایران است. این مکمل به شکل ویال‌های خوراکی تک دوزی با طعم پرتقال است و در هر ویال حاوی 1000 میلی‌گرم ال-کارنیتین است.

شرکت بنیان سلامت کسری، ال کارنیتین را در ویال ال کارنیتین 2000 میلی گرم و همچنین ویال ال کارنیتین 3000 میلی‌گرم تولید کرده است.

2. ال کارنیتین 1000 لیکوئید

ال کارنیتین 1000 لیکوئید یوروویتال تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd آلمان توسط حکیمان طب کار در ایران تولید می‌شود. این محصول در هر ویال حاوی 1000 میلی‌گرم ال-کارنیتین با طعم پرتقال است. همچنین این شرکت ال کارنیتین 2000 لیکوئید را نیز تولید کرده است.

3. ال کارنیتین 1000 آلامو

ال کارنیتین 1000 آلامو محصول شرکت ستارگان نیک در ایران است. این محصول در هر ویال خوراکی تک دوزی حاوی 1000 میلی‌گرم ال کارنیتین بوده و در طعم‌های بلوبری، آلبالو، آناناس، لیمو و توت فرنگی طراحی و تولید شده است. در حال حاضر، ال کارنیتین آلامو 2000 میلی گرم نیز تولید شده است.

4. شربت ال کارنیتین

شربت ال کارنیتین توسط شرکت داروسازی امین در ایران تولید می‌شود. این مکمل در هر 5 میلی‌لیتر حاوی 500 میلی‌گرم ال-کارنیتین است. شربت ال کارنیتین امین طعم دلپذیر میوه‌ای دارد.

خوشبختانه در حال حاضر، مکمل‌های ترکیبی ال کارنیتین مایع نیز تولید شده‌اند. این مکمل‌ها در کنار ال-کارنیتین ترکیبات دیگری همچون برخی ویتامین‌ها، کافئین، آرژنین و... دارند که هر یک می‌توانند کارآیی و موارد مصرف ویژه‌ای داشته باشند. افراد براساس نیاز خود می‌توانند این مکمل‌های ترکیبی را انتخاب نموده و از مصرف همزمان چندین مکمل به صورت مجزا، بی‌نیاز شوند.

در زیر به چند مورد از مکمل‌های ال کارنیتین مایع ترکیبی اشاره می‌کنیم.

 

1. ال کارنیتین کاف

ال کارنیتین کاف محصول شرکت بنیان سلامت کسری است و در هر ویال خوراکی 1000 میلی‌گرم ال-کارنیتین، 100 میلی‌گرم کافئین و ویتامین‌های B3 ،B1 و B6 دارد. این مکمل با طعم دلپذیر سامر تولید شده است و می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی، افزایش انرژی، چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک کند.

2. ال کارنیتین و ال آرژینین

ال کارنیتین و ال آرژینین یوروویتال تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd آلمان توسط حکیمان طب کار در ایران تولید می‌شود. این مکمل در هر ویال حاوی 1000 میلی‌گرم ال-کارنیتین و 1000 میلی‌گرم ال-آرژنین است. این محصول با طعم پرتقال تولید شده است و به بهبود انرژی، افزایش توان ورزشی و بهبود رشد عضلانی کمک می‌کند.

3. ال کارنیتین و قهوه سبز

ال کارنیتین و قهوه سبز یوروویتال تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd آلمان توسط حکیمان طب کار در ایران تولید می‌شود. این محصول با طعم دلپذیر پرتقال طراحی و تولید شده است. ال کارنیتین و قهوه سبز در هر ویال 1000 میلی‌گرم ال-کارنیتین و 625 میلی‌گرم عصاره قهوه سبز دارد و به بهبود انرژی، افزایش متابولیسم، چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند.

4. ال کارنیتین پلاس لیکوئید

ال کارنیتین پلاس لیکوئید یوروویتال تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd آلمان توسط حکیمان طب کار در ایران تولید می‌شود. این مکمل به صورت شربت است و در هر 15 میلی‌لیتر 1500 میلی‌گرم ال کارنیتین، 2 میلی‌گرم ویتامین B6 و 10 میلی‌گرم ویتامین B5 دارد. طعم لیموی ال کارنیتین پلاس لیکوئید مصرف آن را بسیار دلپذیر و آسان کرده است. این محصول به افزایش انرژی بدن، افزایش توان ورزشی، بهبود متابولیسم مواد غذایی و چربی‌سوزی کمک می‌کند.

سخن پایانی

انتخاب بین ال کارنیتین مایع، قرص، کپسول یا پودر ال کارنیتین به ترجیحات شخصی، نیازهای بدن و یا نظر پزشک بستگی دارد. برای برخی افراد، جذب سریع‌تر و سهولت مصرف ال کارنیتین مایع ممکن است مزایای مهمی باشد، در حالی که برای برخی دیگر از افراد، هزینه در اولویت است. در این مقاله از مجله داروکده سعی شد دیدگاه مناسبی نسبت به ال کارنیتین مایع به شما مخاطبان گرامی داده شود تا در انتخاب مکمل مناسب شما را یاری کند.

در آخر، یادآوری می‌شود که برای تهیه هرگونه مکمل رژیمی و ورزشی، تنها به مراکز معتبر عرضه کننده، یعنی داروخانه مراجعه نمایید. داروخانه آنلاین داروکده، اصالت، سلامت و کیفیت تمامی محصولات خود را تضمین می‌نماید و شما عزیزان می‌توانید برای خرید ال کارنیتین مایع اصل، با اطمینان خاطر به این داروخانه آنلاین مراجعه نمایید.

در صورت وجود هرگونه ابهام، تیم علمی داروکده متشکل از متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه، آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما همراهان هستند. لذا می‌توانید سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را از طریق درج کامنت با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )