ایا بی سی ای ای چربی سوز است؟

ایا بی سی ای ای چربی سوز است؟

در این مقاله از مجله علمی داروکده پس از تعریف مرحله چربی‌سوزی بدنسازی، به بررسی مکمل‌های اثربخش در این فاز و پاسخ به سوال BCAA چربی سوز است؟ خواهیم پرداخت.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 مرداد 1403

0

eye icon

ایا بی سی ای ای چربی سوز است؟

آیا BCAA چربی سوز است؟ اغلب ورزشکارانی که در جستجوی مکمل های چربی سوز بدنسازی هستند، با این سوال رو به رو می شوند. با توجه به موارد بسیاری که به عنوان فواید بی سی ای ای گزارش شده است و اهمیت استفاده از آن در دوران کات یا چربی سوزی، تصور می شود BCAA چربی سوز نیز باشد.

هدف فاز چربی سوزی یا کات در بدنسازی، که یکی از مراحل مهم در این ورزش محسوب می شود، سوزاندن چربی بدن در کنار حفظ حجم عضلات است. انتخاب مکمل چربی سوز بدنسازی مناسب در این دوران در کنار تمرینات ورزشی بسیار حائز اهمیت و کمک کننده است.

در این مقاله قصد داریم ضمن پاسخ به این سوال و بررسی ارتباط بی سی ای ای و چربی سوزی، به ارائه تعریفی از فاز کات بدنسازی و معرفی انواع مکمل چربی سوز بدنسازی بپردازیم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • دوره کات و چربی سوزی
  • بی سی ای ای و چربی سوزی
  • آیا BCAA چربی سوز است؟
  • بهترین مکمل چربی سوز بدنسازی

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

دوره کات و چربی سوزی

چربی سوزی یا Cut بدنسازی، مرحله ای است که طی آن ورزشکار با رعایت رژیم غذایی مناسب و محدود کردن کالری دریافتی در کنار انجام تمرینات متناسب با این دوره (اغلب تمرینات هوازی)، به دنبال چربی سوزی و کاهش درصد چربی بدن تا حد ممکن و همچنین حفظ و افزایش حجم عضلات است. این مرحله پس از دوره حجم گیری یا Bulk قرار دارد.

بی سی ای ای و چربی سوزی

بی سی دبل ای یا آمینواسیدهای شاخه دار لوسین، والین و ایزولوسین، به علت ساختار شیمیایی منحصر به فردشان سریع تر از هر اسید آمینه دیگری جذب خون می شوند و می توانند مستقیماً در ماهیچه ها متابولیزه شوند. مطالعات پیرامون فواید بی سی ای ای نشان داده اند که تأمین این آمینواسیدها برای رشد و جلوگیری از تحلیل عضلانی ضروری است.

آمینواسیدهای شاخه دار یا بی سی ای ای از طریق کاهش فعالیت مواد دخیل در کاتابولیسم (شکست) پروتئین ها، در جلوگیری از تحلیل عضلانی نقش دارند. بنابراین با توجه به هدف اصلی دوره کات بدنسازی که حفظ عضله در کنار کاهش چربی بدن است، می توان محبوبیت و لزوم استفاده از مکمل BCAA در دوران چربی سوزی را درک نمود.

همچنین BCAA با کاهش سطح تریپتوفان و در نتیجه کاهش سطح سروتونین به تعویق احساس خستگی کمک کرده که نتیجه آن فعالیت و تمرینات ورزشی با شدت و مدت زمان بیشتر و ارتقاء عملکرد ورزشی است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین زمان مصرف بی سی ای ای، مطالعه مقاله با عنوان "اهمیت BCAA ها برای ورزشکاران" تألیف و ترجمه آقای دکتر کوشا شهیدی که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند مفید باشد و به شما پیشنهاد می شود.

آیا BCAA چربی سوز است؟

بر اساس مطالعات انجام شده BCAA می تواند به بهبود اکسیداسیون چربی بعد از تمرینات ورزشی کمک کرده و کارایی بدن را در کاهش چربی های مازاد بهبود ببخشد.

اما با توجه به اینکه بی سی دبل ای به تنهایی بر افزایش متابولیسم پایه اثری ندارد، مکمل BCAA چربی سوز محسوب نمی شود.

در خصوص اثرات مکمل BCAA برای لاغری نیز می توان گفت احتمالا BCAA با تحریک رشد عضلانی و حفظ یا افزایش توده بدون چربی بدن (بافت عضلانی کالری بیشتری نسبت به بافت چربی می سوزاند) می تواند به کاهش وزن کمک کند.

بهترین مکمل چربی سوز بدنسازی

با توجه به ضروری بودن مصرف بی سی ای ای در دوره کات یا چربی سوزی علی رغم اینکه بی سی ای ای چربی سوز محسوب نمی شود، ممکن است با سوال بی سی ای ای را با چه مکملی مصرف کنیم؟ مواجه شده باشید. برای پاسخ به این سوال، می توان به موارد زیر به عنوان بهترین انواع مکمل چربی سوز در دوران کات بدنسازی برای استفاده در کنار BCAA اشاره کرد.
 

  • کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که علاوه بر بهبود قدرت بدنی و استقامت ورزشکاران، در کمک به افزایش متابولیسم و چربی سوزی و کاهش اشتها نیز نقش دارد. برای مثال با مصرف روزانه 100 میلی گرم مکمل کافئین، حدود 100 کالری افزایش در مصرف انرژی روزانه تخمین زده می شود. به همین دلیل کافئین، در کنار رعایت رژیم غذایی و فعالیت ورزشی مناسب، می تواند برای استفاده در دوران چربی سوزی پیشنهاد شود.

  • ال کارنیتین

ال کارنیتین به عنوان یک چربی سوز شناخته می شود و نقش اصلی آن تسریع انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری و افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب است. مکمل ال کارنیتین به عنوان یکی از ترکیبات مؤثر در چربی سوزی کاربرد دارد.

  • سی ال ای

مصرف مکمل CLA در کنار ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند در کمک به کاهش چربی بدن، بهبود توده بدون چربی بدن و به طور کلی بهبود ترکیب بدنی نقش داشته باشد. سی ال آ با اثر بر افزایش متابولیسم و مصرف انرژی (Energy Expenditure) به بهبود کالری سوزی در طول تمرینات نیز کمک می کند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با استفاده همزمان این ترکیبات چربی سوز، مطالعه مقاله با عنوان "مصرف همزمان سی ال ای و ال کارنیتین" خالی از لطف نیست و به شما پیشنهاد می شود.

علاوه بر موارد فوق ترکیبات چربی سوز گیاهی همچون گیاه گارسینیا کامبوجیا، چای سبز، قهوه سبز، زیره سیاه، زنیان، رازیانه، مرزنجوش، عصاره خشک دانه انبه آفریقایی، عصاره خشک پوست نارنج، عصاره فلفل سیاه، زردچوبه و ... که در کاهش وزن نقش دارند نیز در دوران کات بدنسازی به منظور کمک به چربی سوزی قابل استفاده هستند.

 

سخن پایانی

در این مقاله پس از ارائه تعریفی از اهمیت دوره کات یا چربی سوزی بدنسازی، به بررسی اثرات BCAA در چربی سوزی پرداختیم. نتایج حاصل نشان داد که بی سی دبل ای به دلیل اثر بر حفظ توده عضلانی و جلوگیری از تحلیل ماهیچه، کاهش خستگی، افزایش انرژی، تسریع ریکاوری و بهبود عملکرد ورزشی از اهمیت ویژه ای برای دوران چربی سوزی بدنسازی برخوردار است و به حفظ توده عضلانی در کنار کاهش چربی کمک می کند. علی رغم بهبود اکسیداسیون چربی، BCAA چربی سوز محسوب نمی شود. 

در کنار استفاده از مکمل بی سی ای ای در دوران کات، مصرف مکمل های چربی سوز همچون کافئین، ال کارنیتین و سی ال ای همراه با رعایت رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی مناسب، به بهبود روند سوخت و ساز بدن و چربی سوزی کمک می کند.

انواعی از بهترین مارک مکمل های چربی سوز ایرانی و خارجی برای استفاده در بدنسازی و کاهش وزن در داروخانه آنلاین داروکده موجود هستند و مخاطبان گرامی می توانند محصول مورد نظر خود را همراه با تضمین اصالت و بهترین قیمت تهیه کنند. قیمت BCAA چربی سوز و سایر محصولات سلامت محور غیردارویی موجود در داروکده با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین شده است. داروکده اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور و وابسته به داروخانه مرکزی جمالزاده است و هیچ شعبه دیگری ندارد.

امیدواریم مقاله "ایا بی سی ای ای چربی سوز است؟" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با BCAA و چربی سوزی، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )