فواید قرص کافئین برای بدنسازی

فواید قرص کافئین برای بدنسازی

در این مقاله از مجله داروکده فواید قرص کافئین برای بدنسازی را بررسی خواهیم کرد.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 تیر 1403

1K

eye icon

فواید قرص کافئین برای بدنسازی

کافئین ترکیبی است که اکثر افراد آن را به عنوان ماده‌ای جهت بهبود عملکرد ذهنی و افزایش هوشیاری می‌شناسند، اما جالب است بدانید که نتایج حاصل از تحقیقات، اثرات مثبت قرص کافئین برای بدنسازی را نشان داده اند. در ادامه مطلب به شرح کامل فواید قرص کافئین برای بدنسازی خواهیم پرداخت. بنابراین چنانچه شما هم جزء افراد ورزشکار و بدنساز هستید با ما همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

- کافئین چیست؟
- فواید کافئین
- قرص کافئین و افزایش استقامت و عملکرد ورزشکاران
- قرص کافئین و ورزش‌های با شدت بالا
- قرص کافئین و ورزش های قدرتی
- قرص کافئین و چربی سوزی
- بهترین زمان مصرف قرص کافئین در بدنسازی
- بهترین قرص کافئین برای بدنسازی

زمان تقریبی مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

 

کافئین چیست؟

کافئین یک محرک شیمیایی است که به طور طبیعی در دانه‌های قهوه و کاکائو، برگ‌های چای و توت‌های گوارانا یافت می‌‌شود. کافئین پس از مصرف به سرعت وارد جریان خون می‌شود و پس از 30 تا 120 دقیقه به اوج اثر خود می‌رسد. سطح کافئین برای 3 تا 4 ساعت بالا باقی می‌ماند و سپس به تدریج شروع به کاهش می‌کند. کافئین می تواند بر عملکرد اندام‌های مختلف تأثیر بگذارد. با توجه به اثرات متعدد کافئین در بدن، امروزه از آن در تهیه برخی مواد غذایی، بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی زا، دارو‌ها و مکمل‌ها استفاده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با کافئین می‌توانید به مقاله "کافئین، یک مکمل مضر یا موثر؟" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی مراجعه نمایید.

 

فواید کافئین

از جمله مهم‌ترین فواید و موارد مصرف کافئین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 

بهبود خلق و خو و عملکرد مغزی

کافئین با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین در مغز و افزایش سطح اپی نفرین و نوراپی نفرین به بهبود تمرکز، هوشیاری و افزایش سطح انرژی کمک می‌کند.
 

افزایش متابولیسم و چربی سوزی

کافئین ممکن از طریق افزایش متابولیسم و چربی سوزی، به کاهش وزن کمک کند. البته ذکر این نکته لازم است که میزان کاهش وزن با مصرف کافئین ناچیز است و نمی‌توان انتظار داشت که صرفا با مصرف کافئین و بدون پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و فعالیت بدنی منظم به وزن ایده آل رسید.
 

بهبود عملکرد ورزشی

کافئین با استفاده از چربی به عنوان سوخت و حفظ ذخایر گلیکوژن موجود در عضله، می تواند در به تعویق انداختن احساس خستگی حین تمرینات ورزشی و افزایش انقباضات عضلانی موثر باشد.
 

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2

نتایج برخی مطالعات نشان داده‎‌اند که مصرف 100 تا 400 میلی گرم کافئین در طول روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. 

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد یکی از فواید کافئین بهبود عملکرد ورزشی است. از همین رو مکمل کافئین به یکی از مکمل‌های مورد علاقه ورزشکاران به ویژه افراد بدنساز تبدیل شده است. تا آنجا که عبارت‌های "قرص کافئین برای بدنسازی" و "قرص کافئین برای باشگاه" به عبارت‌های پر سرچ در گوگل تبدیل شده‌اند. در ادامه مطلب نحوه عملکرد و فواید قرص کافئین برای ورزش را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

قرص کافئین و افزایش استقامت و عملکرد ورزشکاران

نتایج بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که مصرف دوز متوسط کافئین (3 تا 6 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن)، عملکرد ورزشکاران را در ورزش‌های استقامتی مانند دوچرخه سواری بهبود می‌بخشد.

 

قرص کافئین و ورزش‌های با شدت بالا

بر اساس نتایج حاصل از مطالعات، مصرف کافئین می‌تواند برای افزایش انرژی در افراد ورزشکاری که تمرینات با شدت بالا مانند دوچرخه‌سواری یا شنا را انجام می‌دهند، مفید باشد. این اثر کافئین در ورزشکاران حرفه‌ای نسبت به افراد مبتدی و افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده‌اند، بارزتر است.

 

قرص کافئین و ورزش های قدرتی

کافئین می‌تواند به بهبود عملکرد در تمرینات قدرتی کمک کند. به عنوان مثال مصرف منظم کافئین در افراد بدنساز منجر به به افزایش سرعت در انجام تمرینات می‌شود. علاوه بر این، تحمل افراد بدنساز را در استفاده از وزنه‌های سنگین‌تر، افزایش می‌دهد.

 

قرص کافئین و چربی سوزی

کافئین باعث تجزیه چربی در سلول های چربی می شود، تولید گرمای بدن شما را افزایش می دهد و اکسیداسیون چربی را در افراد با وزن متوسط، اضافه وزن و چاق افزایش می دهد. کافئین همچنین میزان مصرف کالری روزانه را به میزان متوسطی افزایش می‌دهد. به علاوه، مصرف کافئین قبل از ورزش ممکن است به میزان قابل توجهی آزادسازی چربی ذخیره شده را افزایش دهد.

 

بهترین زمان مصرف قرص کافئین در بدنسازی

جهت مصرف قرص کافئین برای بدنسازی ابتدا باید به این نکته توجه نمود که مصرف منظم و طولانی مدت نوشیدنی‌ها و مکمل‌های حاوی کافئین منجر به کاهش اثر بخشی آن می‌شود. در چنین مواردی جهت بهره‌مندی از خواص کافئین باید دوز مصرفی را افزایش داد. منتها افزایش دوز مصرفی از یک حدی مجاز نیست و باعث ایجاد عوارض نامطلوب بر روی سلامت افراد می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود قرص کافئین صرفا در روز‍‌های تمرین مصرف گردد.

هم‌چنین هنگام مصرف کافئین در اکثر مواقع دوز مصرفی بر اساس وزن بدن تعیین می‌شود که این مقدار حدودا معادل 3 تا 6 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به طور کلی چنانچه به تازگی مصرف قرص کافئین را شروع کرده‌اید، توصیه می‌شود ابتدا از دوز کم (150 یا 200 میلی گرم) شروع به مصرف نمایید و سپس به تدریج دوز مصرفی را تا 400 میلی‌گرم افزایش دهید. جهت مصرف بیش از این مقدار بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

بهترین زمان مصرف قرص کافئین در بدنسازی 30 تا 60 دقیقه قبل از شروع تمرینات و ترجیحا در نیمه ابتدایی روز است. زیرا مصرف کافئین در اواخر عصر و شب می‌تواند منجر به ایجاد اثرات منفی بر روی خواب شود.

 

بهترین قرص کافئین برای بدنسازی

با توجه به تنوع گسترده مکمل‌های کافئین موجود در بازار دارویی، در ادامه مطلب به معرفی چند نمونه از مکمل‌های کافئین موجود در داروکده خواهیم پرداخت.
 

1. کافئین تائورین آلامو

- حاوی 200 میلی گرم کافئین به همراه 400 میلی گرم تائورین به ازای هر کپسول
- ساخت ایران
- بسته بندی 90 و 180 عددی

2. کافئین پلاس بی اس کی

- حاوی 200 میلی گرم کافئین به ازای هر قرص به همراه به همراه تائورین، تیانین و ویتامین B6
- ساخت ایران
- بسته بندی 90 عددی

3. قرص کافئین جالینوس

- حاوی 200 میلی گرم کافئین به ازای هر قرص
- ساخت ایران
- بسته بندی 100 عددی

4. قرص کافئین کارن

- حاوی 200 میلی گرم کافئین به ازای هر قرص
- ساخت ایران
- بسته بندی 60 عددی

5. قرص کافئین ساپلند

- حاوی 200 میلی گرم کافئین به ازای هر قرص
- ساخت ایران
- بسته بندی 60 عددی

6. کافئین فانتوم

- حاوی 200 میلی گرم کافئین به ازای هر کپسول
- ساخت ایران
- بسته بندی 60 عددی

7. قرص کافئین یوروویتال

- حاوی 200 میلی گرم کافئین به ازای هر قرص
- تحت لیسانس آلمان
- بسته بندی 60 عددی

سخن آخر

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی قرص کافئین برای بدنسازی پرداختیم و مهم‌ترین فواید قرص کافئین برای بدنسازی را ذکر کردیم. مکمل‌های کافئین را با تضمین اصالت کالا و تاریخ انقضای معتبر می توانید از طریق داروخانه آنلاین داروکده تهیه نمایید. داروکده اولین و معتبر‌ترین داروخانه آنلاین در کشور است که از سال 1388 اقدام به فروش محصولات سلامت محور نموده است و در این راستا موفق به کسب نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره گردیده است. قیمت قرص کافئین برای بدنسازی مانند دیگر محصولات موجود در داروکده با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین می‌گردد. 

علاوه بر این تیم علمی داروکده با نگارش مقالات در ارتباط با به روز‌ترین موضوعات سلامت محور و انتشار در مجله علمی داروکده، سعی در افزایش آگاهی مخاطبان نموده است.

امیدواریم با مطالعه مقاله "فواید قرص کافئین برای بدنسازی" پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این زمینه یافته باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در ارتباط با قرص کافئین، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات ثبت نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )